Sivu 1/4

Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 12:17
Kirjoittaja Toni
Hämeenlinna on vähäiselle huomiolle jäävä keskisuuri kaupunki, jonka viimeistellyissä puistoissa ja vanhoissa rakennuksissa näkyy hämäläinen pikkukauneus. Kaupungin tiiviisti rakennettu ruutukaavakeskusta on käymässä läpi suurinta muutosta vuosikymmeniin. Kaupungin läpi halkova Helsinki-Tampere -moottoritie katetaan kauppakeskuksella ja asuintaloilla, mikä laajentaa kävelykeskustaa ja parantaa sen mahdollisuuksia kilpailussa automarkettien kanssa.


Moottoritien kate - Hämeenlinna keskus
http://www.hameenlinna.fi/Kehittyva-Ham ... attaminen/
http://www.hameenlinnakeskus.fi/etusivu/fi_FI/etusivu/

- moottoritie katetaan 230 metrin matkalta
- 200 asuntoa
- 60 liikettä
- sijainti kävelykadun päässä, yhdistää nyt moottoritien jakaman kantakaupungin
- NCC rakentaa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei mitään arkkitehtoonista juhlaa, mutta äärimmäisen hyvä kaupunkikuvallinen ratkaisu, joka myös elävöittää nyt vähän nuukahtanutta keskustaa ja luo kaupungille hienon julkisivun motarille.



Eteläranta

Eteläranta on keskustan eteläisen järvenpuolisen ranta-alueen kehitysprojekti, jota nyt hallitsee epätiivis ja hajanainen rakenne. 2000 uutta asukasta käsittävä kokonaisuus on nyt kaavoituksessa. Etelärannasta järjestettiin ideakilpailu 2007, jonka tuotoksiin voi tutustua: http://www.hameenlinna.fi/Kehittyva-Ham ... ikilpailu/

Linja-arkkitehdit Oy Southend -niminen suunnitelma, joka sai jaetun toisen sijan.
Kuva

"Etelärannan alue kattaa pitkän kaistaleen Vanajanveden rantaa aina Wetterhoffilta moottoritielle saakka. Se on merkittävä virkistysalue, jolla on ainutlaatuinen yhteys vanhaan ruutukaavakaupunkiin ja järvelle. Hämeenlinna on tietoisesti panostanut kaupunkisuunnittelun kehitystyöhön ja Eteläranta on yksi osa Asumiskaupunki-hanketta.

− Meillä on Hämeenlinnassa etuna järvenranta kaupungin keskustssa. Eteläranta muodostaa Hämeenlinnan merkittävän kaupunkijulkisivun, sen mistä tämä kaupunki tunnistetaan jo kauempaa moottoritieltä, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo kuvailee ." - Hämeenlinnan kaupunki

Linja-arkkitehtien ehdotus jatkaa kantakaupungin katuverkkoa järven rantaan asti
Kuva

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 13:09
Kirjoittaja Clepe
Toi moottoritie Hämeenlinnan läpi on yksi suurimmista kaupunkisuunnittelurikoksista Suomessa. Järkevin ratkaisu olisi bulevardiksi muuttaminen ja kaksikaistainen ohitustie rekoille.

Jos kuitenkin kattamislinjalle mennään, ei yhden kadunvälin kattaminen paljoa muuta. Pitää luoda reittejä jossa voi liikkua kaupunkirakenteessa koko ajan, nykysuunnitelman perusteella kauppakeskuksen molemmilla puolilla on liikennemelua. Kauppakeskuksen tontti on 240*150 metriä, se on aivan liian suuri korttelikoko. Alkuperäisen ruutukaava-alueen korttelit ovat 90*120 metriä. Kauppakeskus tulisi siis vähintään jakaa kahteen osaan, jotta suunnitelma aidosti vähentäisi moottoritien estevaikutusta.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 13:34
Kirjoittaja avuba
Mikseivät pistäneet samantien koko moottoritien pätkää tunneliin? :? Samalla olisi saanut rakennettua ton järven rannan kaupungin jatkeeksi, jos tunneli olisi 2km pitkä.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 18:51
Kirjoittaja Klazu
Kävin joulukuussa Hämeenlinnassa ja tykkäsin kaupungista. Moottoritien kattaminen oli vauhdissa ja pohjatöitä tekivät. Mielestäni kyseessä on hyvä pojekti, vaikkakin puheet kaupunginosien liittämisestä yhteen ovatkin hieman liioiteltuja. Eihän tuossa tule kuin yksi silta lisää yli moottoritien sekä tuo kauppakeskuksen möhkäle. Silti tuo parantaa nykyisin aavaa ja moottoritien hallitsemaa aluetta huomattavasti. Minusta moottoritietä ei myöskään tarvitse kattaa pidemmältä matkalta, koska Hämeenlinnan tiivit keskusta on melkeinpä vain tuon alueen levyinen ja sivummalla rakennuskanta harvenee ja madaltuu välittömästi. Joten ihan hyvä tällaisenaan.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 20:52
Kirjoittaja RV
Omasta mielestäni moottoritie on olennainen osa Hämeenlinnan urbaania maisemaa, mutta on ehdottoman hyvä että katetaan joistain kohtia. Milloin tuo Etelärannan aloitus olisi ajoitettu?

Eteläisen Suomen tärkeimmän pohjois-etelä-suuntaisen reitin muuttaminen bulevardiksi olisi hulluutta puhtaimmillaan.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 25.02.12 22:52
Kirjoittaja Clepe
Moottoritiet kaupunkialueella ovat hulluutta.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 26.02.12 00:14
Kirjoittaja RV
Mielestäni ne ovat esteettisesti hyvin urbaaneja. Eikä kukaan voi yleistää että ne pilaisivat muka yleisesti kaikkien viihtyisyyttä.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 05.03.12 14:26
Kirjoittaja grendy
RV kirjoitti:Eikä kukaan voi yleistää että ne pilaisivat muka yleisesti kaikkien viihtyisyyttä.
Voipas.. Miksi ei voisi? Kenen viihtyvyyttä se parantaa? Ei lähialueella asuvien eikä vain ohikulkevienkaan. Jos joku yksi friikki saa kiksejä motarin äänistä ja näyistä niin voidaan yleistää että kaikkien viihtyvyyden se pilaa :D

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 05.03.12 17:19
Kirjoittaja xoop
Clepe kirjoitti: Kauppakeskus tulisi siis vähintään jakaa kahteen osaan, jotta suunnitelma aidosti vähentäisi moottoritien estevaikutusta.
Juurikin näin. Kävelykatu, jolle liikkeet myös avautuvat (ei pelkästään kauppakeskukseen), tuohon väliin olisi kuin nenä päähän.

Jonkinnäköinen ´pilvenhipojakin´ olisi aika näyttävä tuossa kannella motarin päällä. Nythän tuo arkkitehtuuri näyttää aika pliisulta, normikerroslatoja ja perusostoskanala. Huutaa selkeästi jotain maamerkkiä :smt023

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 18.03.12 19:01
Kirjoittaja Klazu

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 20.10.12 20:20
Kirjoittaja 16valve
Pari kuvaa moottoritien kattamisesta tältä päivältä kun ajeltiin Stadista Tampereen suuntaan..

Tuolta löytyy aika kattavasti tietoa, kuvia ja pari web kameraa projektista:
http://www.hameenlinna.fi/Kehittyva-Ham ... attaminen/

Kuva

Kuva

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 20.10.12 20:31
Kirjoittaja 16valve
Klazu kirjoitti:HS: Ideaparkin kokoisen autokauppakeskuksen arvostelu kiihtyy Hämeenlinnassa
Muistelisin että tästä piti tulla sellainen about 10 kerroksinen autoliike, mutta tänään otetun kuvan perusteella kerroksia on kaksi, tai korkeintaan kolme.

Kuva

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 20.10.12 20:42
Kirjoittaja Purkki^
16valve kirjoitti:
Klazu kirjoitti:HS: Ideaparkin kokoisen autokauppakeskuksen arvostelu kiihtyy Hämeenlinnassa
Muistelisin että tästä piti tulla sellainen about 10 kerroksinen autoliike, mutta tänään otetun kuvan perusteella kerroksia on kaksi, tai korkeintaan kolme.

Kuva
Onko tossa nyt OIKEESTI mitään järkeä?

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 20.10.12 21:02
Kirjoittaja 16valve
Purkki^ kirjoitti:Onko tossa nyt OIKEESTI mitään järkeä?
No jos minulta kysytään niin ei. Tosin eipä tuolla tontilla kovinkaan paljoa tapahtunut. Kuvan ulkopuolella vasemmalla taisi olla joku kaivinkone tms. Ei mitään sen kummempaa työmaata.

Re: Hämeenlinna

Lähetetty: 20.10.12 21:29
Kirjoittaja hmikko
16valve kirjoitti: Muistelisin että tästä piti tulla sellainen about 10 kerroksinen autoliike, mutta tänään otetun kuvan perusteella kerroksia on kaksi, tai korkeintaan kolme.
Vastaus vanhaan viestiin, mutta täytyy kysyä: miksi ihmeessä pellolle rakennettavaan autokauppaan tehtäisiin 10 kerrosta?