Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Toni
#44618
Hämeenlinna on vähäiselle huomiolle jäävä keskisuuri kaupunki, jonka viimeistellyissä puistoissa ja vanhoissa rakennuksissa näkyy hämäläinen pikkukauneus. Kaupungin tiiviisti rakennettu ruutukaavakeskusta on käymässä läpi suurinta muutosta vuosikymmeniin. Kaupungin läpi halkova Helsinki-Tampere -moottoritie katetaan kauppakeskuksella ja asuintaloilla, mikä laajentaa kävelykeskustaa ja parantaa sen mahdollisuuksia kilpailussa automarkettien kanssa.


Moottoritien kate - Hämeenlinna keskus
http://www.hameenlinna.fi/Kehittyva-Ham ... attaminen/
http://www.hameenlinnakeskus.fi/etusivu/fi_FI/etusivu/

- moottoritie katetaan 230 metrin matkalta
- 200 asuntoa
- 60 liikettä
- sijainti kävelykadun päässä, yhdistää nyt moottoritien jakaman kantakaupungin
- NCC rakentaa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei mitään arkkitehtoonista juhlaa, mutta äärimmäisen hyvä kaupunkikuvallinen ratkaisu, joka myös elävöittää nyt vähän nuukahtanutta keskustaa ja luo kaupungille hienon julkisivun motarille.



Eteläranta

Eteläranta on keskustan eteläisen järvenpuolisen ranta-alueen kehitysprojekti, jota nyt hallitsee epätiivis ja hajanainen rakenne. 2000 uutta asukasta käsittävä kokonaisuus on nyt kaavoituksessa. Etelärannasta järjestettiin ideakilpailu 2007, jonka tuotoksiin voi tutustua: http://www.hameenlinna.fi/Kehittyva-Ham ... ikilpailu/

Linja-arkkitehdit Oy Southend -niminen suunnitelma, joka sai jaetun toisen sijan.
Kuva

"Etelärannan alue kattaa pitkän kaistaleen Vanajanveden rantaa aina Wetterhoffilta moottoritielle saakka. Se on merkittävä virkistysalue, jolla on ainutlaatuinen yhteys vanhaan ruutukaavakaupunkiin ja järvelle. Hämeenlinna on tietoisesti panostanut kaupunkisuunnittelun kehitystyöhön ja Eteläranta on yksi osa Asumiskaupunki-hanketta.

− Meillä on Hämeenlinnassa etuna järvenranta kaupungin keskustssa. Eteläranta muodostaa Hämeenlinnan merkittävän kaupunkijulkisivun, sen mistä tämä kaupunki tunnistetaan jo kauempaa moottoritieltä, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo kuvailee ." - Hämeenlinnan kaupunki

Linja-arkkitehtien ehdotus jatkaa kantakaupungin katuverkkoa järven rantaan asti
Kuva
Avatar
tekijänä Clepe
#44620
Toi moottoritie Hämeenlinnan läpi on yksi suurimmista kaupunkisuunnittelurikoksista Suomessa. Järkevin ratkaisu olisi bulevardiksi muuttaminen ja kaksikaistainen ohitustie rekoille.

Jos kuitenkin kattamislinjalle mennään, ei yhden kadunvälin kattaminen paljoa muuta. Pitää luoda reittejä jossa voi liikkua kaupunkirakenteessa koko ajan, nykysuunnitelman perusteella kauppakeskuksen molemmilla puolilla on liikennemelua. Kauppakeskuksen tontti on 240*150 metriä, se on aivan liian suuri korttelikoko. Alkuperäisen ruutukaava-alueen korttelit ovat 90*120 metriä. Kauppakeskus tulisi siis vähintään jakaa kahteen osaan, jotta suunnitelma aidosti vähentäisi moottoritien estevaikutusta.
tekijänä avuba
#44622
Mikseivät pistäneet samantien koko moottoritien pätkää tunneliin? :? Samalla olisi saanut rakennettua ton järven rannan kaupungin jatkeeksi, jos tunneli olisi 2km pitkä.
Avatar
tekijänä Klazu
#44627
Kävin joulukuussa Hämeenlinnassa ja tykkäsin kaupungista. Moottoritien kattaminen oli vauhdissa ja pohjatöitä tekivät. Mielestäni kyseessä on hyvä pojekti, vaikkakin puheet kaupunginosien liittämisestä yhteen ovatkin hieman liioiteltuja. Eihän tuossa tule kuin yksi silta lisää yli moottoritien sekä tuo kauppakeskuksen möhkäle. Silti tuo parantaa nykyisin aavaa ja moottoritien hallitsemaa aluetta huomattavasti. Minusta moottoritietä ei myöskään tarvitse kattaa pidemmältä matkalta, koska Hämeenlinnan tiivit keskusta on melkeinpä vain tuon alueen levyinen ja sivummalla rakennuskanta harvenee ja madaltuu välittömästi. Joten ihan hyvä tällaisenaan.
Avatar
tekijänä RV
#44629
Omasta mielestäni moottoritie on olennainen osa Hämeenlinnan urbaania maisemaa, mutta on ehdottoman hyvä että katetaan joistain kohtia. Milloin tuo Etelärannan aloitus olisi ajoitettu?

Eteläisen Suomen tärkeimmän pohjois-etelä-suuntaisen reitin muuttaminen bulevardiksi olisi hulluutta puhtaimmillaan.
Avatar
tekijänä Clepe
#44631
Moottoritiet kaupunkialueella ovat hulluutta.
Avatar
tekijänä RV
#44633
Mielestäni ne ovat esteettisesti hyvin urbaaneja. Eikä kukaan voi yleistää että ne pilaisivat muka yleisesti kaikkien viihtyisyyttä.
Avatar
tekijänä grendy
#44776
RV kirjoitti:Eikä kukaan voi yleistää että ne pilaisivat muka yleisesti kaikkien viihtyisyyttä.


Voipas.. Miksi ei voisi? Kenen viihtyvyyttä se parantaa? Ei lähialueella asuvien eikä vain ohikulkevienkaan. Jos joku yksi friikki saa kiksejä motarin äänistä ja näyistä niin voidaan yleistää että kaikkien viihtyvyyden se pilaa :D
tekijänä xoop
#44778
Clepe kirjoitti:Kauppakeskus tulisi siis vähintään jakaa kahteen osaan, jotta suunnitelma aidosti vähentäisi moottoritien estevaikutusta.


Juurikin näin. Kävelykatu, jolle liikkeet myös avautuvat (ei pelkästään kauppakeskukseen), tuohon väliin olisi kuin nenä päähän.

Jonkinnäköinen ´pilvenhipojakin´ olisi aika näyttävä tuossa kannella motarin päällä. Nythän tuo arkkitehtuuri näyttää aika pliisulta, normikerroslatoja ja perusostoskanala. Huutaa selkeästi jotain maamerkkiä :smt023
Avatar
tekijänä 16valve
#49664
Purkki^ kirjoitti:Onko tossa nyt OIKEESTI mitään järkeä?

No jos minulta kysytään niin ei. Tosin eipä tuolla tontilla kovinkaan paljoa tapahtunut. Kuvan ulkopuolella vasemmalla taisi olla joku kaivinkone tms. Ei mitään sen kummempaa työmaata.
tekijänä hmikko
#49667
16valve kirjoitti:Muistelisin että tästä piti tulla sellainen about 10 kerroksinen autoliike, mutta tänään otetun kuvan perusteella kerroksia on kaksi, tai korkeintaan kolme.


Vastaus vanhaan viestiin, mutta täytyy kysyä: miksi ihmeessä pellolle rakennettavaan autokauppaan tehtäisiin 10 kerrosta?