Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Jatup
#108077
Lueskelin vähän kaavaselostuksia. Vaakunakylän asukasluku tulee olemaan 600 ja Hartaanrannan 900. Joten ihan merkittävä lisäys on, kun ottaa huomioon, että alue on kuitenkin aika lailla keskellä kaupunkirakennetta. Hartaanranta on osa Tuiraa, jossa on nyt 7 800 asukasta, joten alueen valmistuttua se on jossain 8 700 tietämillä. Jos tähän lasketaan vielä mukaan jo kaavoitetut/rakenteilla oleva hankkeet muualla, eli Meijalinranta, Lipporanta, Mäntykoti ja S-Marketin viereinen 7-kerroksinen talo, niin ilman tarkistamatta tarkkoja lukuja, numero varmaan alkaisi olla jo 9000:n paremmalla puolella.

Tuiran asema Oulun alueiden joukossa on aika mielenkiintoinen. Vähän kuten Yle kirjoitti Suomen lähiöitä koskevassa sarjassaan, ei ehkä ihan lähiö, mutta ei kuitenkaan keskustaakaan. Itse näen sen sekä menneen potentiaalin että myös tulevien mahdollisuuksien alueena. 1910-luvullahan Bertel Jung teki kaavan Tuiralle, jossa olisi ollut umpikorttelia ja Tuira olisi saattanut kehittyä keskustan jatkeeksi. Ja 1960-luvulla taas oli suunnitelmat Tuirasta, jossa olisi ollut 14.-kerroksisia taloja, kaksi kertaa enemmän ihmisiä ja Merihaka/Itä-Pasila-tyylinen jalankulun ja autoliikenteen erottaminen eri tasoihin. Ei ehkä konventionaalisesti kaunista kaupunkia, mutta täytyy myöntää, että Oulujoen siltoja ylittäessä joskus mietiskelen, että komealtahan omalla tavallaan sellainen betoninen pohjoismuuri joen pohjoispuolella olisi ollut.

Palaten todellisen historian kautta nykyhetkeen, Alppilassa Aineen tontilla asiat ovat edenneet aika nopsaa. Nyt asetellaan jo kolmannen kerroksen seinärakenteita.

Kuva
tekijänä Salo
#108095
Hyviä havaintoja ja kiinnostavia lukuja. Tuirassa on kyllä selvästi tapahtumassa paljon, ja alueen merkitys tuntuu olevan taas nousussa. Saa nähdä, millaiseksi kokonaisuudeksi se tulevina vuosina muotoutuu.

mutta noin yleisesti pidän kyllä lähiömäisistä alueista. Keskustamaisille tiiveysrakentamisille on paikkansa, mutta niin on lähiöillekin
tekijänä sakkr
#108112
Tuirassa olisi kyllä tilaa tiivistää, maanpäälliset parkkipaikat syövät paljon tilaa. Lisäksi uusi Tuiran monitoimitalo syö nykyisen Merikosken koulun, joten eiköhän sille tontille lähde joskus jotakin rakentumaan. Tuirassa ja Heinäpäässä on useiden tuhansien ihmisten täydennysrakentamispotentiaali. Toivottavasti myös Tuiranpuiston kaava lähtisi eteenpäin, ei ainakaan heikentäisi aluetta millään tavalla. Lisäksi myös omana haaveena olisi Merikoskenkadun asuntojen purkaminen…
tekijänä Jatup
#108159
Tuossa pari sivua sitten oli laskelmia Oulun keskustan ja muutaman lähialueen asukaslukujen kehityksestä, ja nyt kun uusia lukuja viime vuodesta on julkaistu, niin päivitetään keskustan osalta sarjaa. Eli:

Keskustan suuralue
2012 19 645
2013 19 790 (+145)
2014 20 275 (+485)
2015 20 347 (+72)
2016 20 472 (+125)
2017 20 611 (+139)
2018 20 738 (+127)
2019 20 732 (-6)
2020 21 298 (+566)
2021 21 920 (+622)
2022 22 394 (+474)
2023 22 565 (+171)
2024 23 308 (+743)
2025 23 781 (+473) (+4 136 välillä 2012-2025)

Positiivinen trendi jatkuu, kylläkin jos haluaa lukea tilastoja kuin piru, voisi tehdä huomion, että isoin hyppäys keskustassa on ollut Raksilassa (1 770 edellisenä vuonna, 2 078 nyt, eli +308) ja samalla tehdä huomion, että Välkkylän uusi opiskelijatorni 170 asuntonsa kanssa tuli käyttöön myös viime vuonna. Eli kasvusta iso osa tapahtui aikalailla virallisen keskustan laidalla ja alueella, jota ei ehkä mielletä keskustaksi. Mutta ihan hyvästä täydennysrakentamisestahan siinä on kyse ja aika lähellähän ruutukaavaa se kuitenkin on, vaikka urheilualuetta ja puistoja välissä. Ja ilman sitäkin keskusta on ollut plussalla noin 170 asukasta.

Keskustassa ei ole tainnut valmistua viime vuonna muita taloja tuon Välkkylän tornin lisäksi, joten iso osa kasvusta on ollut todennäköisesti tyhjien asuntojen myyntiä. Käsittääkseni rakennusfirmat ovatkin saaneet niitä myytä aika hyvin pois. Keskustassa seuraavaksi varmasti valmistuva asuintalo on OP:n torni 2027.

YIT on kyllä myös kokeilemassa kepillä jäätä Etu-Lyötyssä ja piakkoin aloittelee 8-kerroksisen Teleportin ennakkomarkkinointia entisellä Oulun Puhelimen tontilla. Toiveena on, että rakentaminen voisi alkaa ensi keväänä ja valmistuminen 2027, siis jos varauksia tulee hyvin. Korkeampi 12-kerroksinen Telegraafi alkaa rakentua sitten, kun Teleportti on valmis. Sekä Teleporttiin että Telegraafiin pitäisi tulla myös liiketiloja maantasolle.
Kuva
Kuva
https://www.yit.fi/asunnot/myytavat-asu ... teleportti

Pientä päivitystä taas Alppilasta, 4. kerros saavutettu. Viereistä 7-kerroksista taloa aletaan rakentaa, kun tämä 6-kerroksinen talo pääsee vesikattovaiheeseen.
Kuva
sakkr, veka tykkäsi tästä
tekijänä Jatup
#108190
Lisää kaupunkia Kaijonharjuun. Ensi viikolla yhdyskuntalautakunta saa pöydälleen Kaijonharjun Lähimmäiskorttelin kaavaluonnoksen. Kortteliin tulee asuntoja noin 190 asukkaalle + paikkoja noin 60 asukkaalle palveluasumiseen. Kortteliin tulee myös kirjasto ja se korvaa myös vieressä sijaitsevan Kaijonharjun monitoimitalon. Sinne tulee siis nuorisotiloja, vuokrattavia toimisto- ja kokoustiloja ja sen sellaista. Ja mukana on myös muutama liiketila. Alempana vielä sijainti punaisella pallolla merkittynä visualisoinnin helpottamiseksi.
Kuva
Kuva
Kaavaselostus: https://asiakirjat.ouka.fi/ktwebscr/fil ... &version=1

Samalla kun vähän googlailin, mitä muille hankkeille Linnanmaa-Kaijonharju alueella kuuluu, huomasin, että Rakennusteho on näköjään poistanut markkinointimateriaalin Huvilarannan Versosta. Kyseessä on siis tällä hetkellä metsäinen kortteli, jonka voi nähdä tuossa ylemmässä Google Mapsin kuvassa alhaalla keskellä. Itse olin vähän odotellut mitä tälle tapahtuu, kun olisi kiva, jos tuo keskusta-yliopisto väli näyttäisi vähän enemmän kaupungilta eikä pelkältä metsältä, vaikka muita hankkeita on toki myös pyörimässä tien toisessa päässä Välivainiolla, Alppilassa sekä Koskelassa. Siinäkin mielessä, että tämä on tienpätkä, mitä monet kaupungissa vierailevat näkevät paljon, ovatpa sitten bisnesihmisiä menossa Teknologiakylään tai vierailevia tutkijoita ja vaihtareita Oulun yliopistossa. Luulen, että niin kauan kuin yliopiston tulevaisuuden sijainnista on minkäänlaista epävarmuutta, kaikenlaiset hankkeet alueella kärsivät.
Kuva
Rakennusteholla on menossa toinen ennakkomarkkinointikampanja Kuusiluodossa vanhan kauppaopiston tilalle nousevalle kohteelle, joten ehkä paukut on päätetty laittaa varmempaan paikkaan tässä taloustilanteessa ja Huvilaranta on nyt jäähyllä. Tässä Ylen jutussa puhutaan hankkeesta + kuvat sekä kauppaopistosta että uudesta talosta: https://yle.fi/a/74-20097995

Jos vielä nostan esille kaksi muuta kaavahanketta Linnanmaa-Kaijinharjun alueelta, niin Tapionranta on tuossa Kuivasjärven rannalla, tuossa kohti, missä satelliittikuvassa lukee "Oulun Normaalikoulu". Asukkaita pitäisi tulla melkein 500. Ei liity itse taloihin, mutta olisi tosi kiva, jos osana tätä hanketta saataisiin tuo Kuivasjärven länsipuolta kiertävä pyörätie kulkemaan myös tässä kohti rantaa myöten. Nyt se tulee tuolta lännestä päin ja stoppaa tuossa Normaalikoulun jälkeen kääntyen "sisämaahan". Tämän alueen kaavassa sitä on jatkettu kohti itää. Eräs suosikkipyöräilypaikkojani kesäisin Oulussa, eli hyvin itsekäs motiivi taustalla tässä.
Kuva
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... rdion-3174
Luonnos valmistui alueelle jo 2021, joten oma epäilys on tässäkin, että yliopiston siirtokeskustelu on jumittuttanut myös tätä hanketta.

Vielä viimeisenä uusi Kaijonharjun keskus entisen nuukahtaneen tilalle. Ulkopaikkakuntalaisille maantieteelliseksi vinkiksi, että tuo neliön muotoinen metsäalue vähän oikealla on mihin tuo Lähimmäiskortteli tulee. Tällä hetkellä kaava-alueella ei ole asuntoja. Tässä uudessa suunnitelmassa asukkaita tulisi vähän päälle 250. Oma tuntumani on, että olisin suunnitellut tämän astetta tiiviimmin, kyseessä on kuitenkin alueen keskus. Edes 100 asukasta lisää ei tunnu asialta, joka olisi muuttanut radikaalisti alueen luonnetta, vaikka tavoitteena olisikin ollut säilyttää lähiömäisyys.
Kuva
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... jun-keskus

Kaijonharjun ulkopuolelta pitää kai viimein mainita elefantti posliinikaupassa, eli Asemakeskus ja sen ensimmäinen vaihe.
Kuva
Kuva: Lahdelma ja Mahlamäki Arkkitehdit
Täältä pääsee vielä kaavaselostukseen, jossa on kaikenlaista kivaa: https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... torakennus

Nyt kyseessä on siis vain tuo violetilla rajattu rakennus, muut osat ovat vasta hahmotelmia. Tuossa oikealla puolella on tyhjää tilaa, jonne jonnekin pitäisi tulla Oulun uusi areena ja Raksilan hypermarkettien korvaajat, mutta alueen suunnittelu on täysin auki vielä. Tähän nyt suunnittelussa tulevaan rakennukseen on tulossa uusi bussiasema, suuri parkkitalo (itseasiassa iso osa rakennuksesta), jota tulevaisuudessa viereen rakennettavat kohteet myös käyttäisivät ja Business Oulun toimistotilaa. Tuo viimeinen juttu on se kontroversiaali, eli paikallisesti on ollut paljon puhetta tekohengittääkö kaupunki tätä aluetta rakennuttamalla Business Oululle uudet tilat. Business Oulun vastaus on, että he tarvitsevat joka tapauksessa uusia tiloja, erityisesti koska he hoitavat kaupungin työllisyyspalveluita nyt uudistusten jälkeen ja tilantarve on kasvanut. Menemättä poliittis-taloudelliseen polemiikkiin, se on kyllä ihmeiden päivä, jota en koskaan uskonut kokevani, kun Raksilan puolella rataa tapahtuu mitään. Koska onhan se Raksilan puoli ihan kamala, kun junasta astuu laiturille ja katse kääntyy sinnepäin. Ja vielä pahempi, jos saavut bussilla itse alueen keskelle.

Ja ihan viimeiseksi vielä tähän aseman uudistukseen kytkeytyvä hanke, eli Hallituskadun muuttaminen uudeksi joukkoliikennekaduksi ja joukkoliikennetunneli junaradan ali. Ylempänä opaskarttaan piirtelemäni kuvio nykyisten bussien käyttämistä kaduista (punainen) ja uudet linjaukset (tumman punainen), jos joukkoliikennekatu ja tunneli toteutuvat. Ja alempana kaupungin visiokuvaa tunnelin bussipysäkistä. Hypoteettinen tulevaisuuden ratikka kai mahdollisesti kulkisi tätä uutta reittiä pitkin, jos siis se koskaan toteutuu. Ongelma on, että tällä hetkellä Torikatu ja Saaristonkatu kummatkin meinaavat tukkeutua busseista ja jos tähän mennessä jatkunut tasainen matkustajamäärien kasvu jatkuu, ongelma tulee pahenemaan. Eli jollakin tapaa bussiliikennettä pitää levittää. Uudenkadun käyttö bussiliikenteessä on toinen vaihtoehto, jota muistelen kuulleeni ehdotettavan.
Kuva
Kuva
Kuva: Oulun kaupunki
veka, Kervolainen, tiiliskivi ja 2 muut tykkäsi tästä
tekijänä sakkr
#108198
Kiitos Jatup hienosta päivityksestä. Tuosta Rakennustehon (hylätystä) Huvilarannan Verso-projektista sen verran, että asuntoja oli vielä viime viikolla vapaana 44/46. Ilmeisesti eivät olleet menneet kovin hyvin kaupaksi, pakko myös kyllä hieman kritisoida heidän markkinointiaan, missään en nähnyt mitään mainosta kyseisestä alueesta. Varmasti iso kyltti siinä risteyksessä olisi tehnyt markkinoinnillisesti terää :) Myös tietenkin se, jos yliopisto lopullisesti päättäisi Linnanmaalla pysyä.

Seuraavaksi taidetaan Oulussa odotella Skanskan Plaanavahdin asuntoja. Plaanatornissa tällä hetkellä on vain kaksi asuntoa myytävänä, josta toinen on yli kahden miljoonan euron penthouse, joten voisi luulla Plaanavahdin asuntojen menevän kivasti kaupaksi. Keskusta kasvaa ylöspäin, kun Plaanavahti ja OP:n Graadi valmistuvat.
Kervolainen, Jatup tykkäsi tästä
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70