Lisää kaupunkia Kaijonharjuun. Ensi viikolla yhdyskuntalautakunta saa pöydälleen Kaijonharjun Lähimmäiskorttelin kaavaluonnoksen. Kortteliin tulee asuntoja noin 190 asukkaalle + paikkoja noin 60 asukkaalle palveluasumiseen. Kortteliin tulee myös kirjasto ja se korvaa myös vieressä sijaitsevan Kaijonharjun monitoimitalon. Sinne tulee siis nuorisotiloja, vuokrattavia toimisto- ja kokoustiloja ja sen sellaista. Ja mukana on myös muutama liiketila. Alempana vielä sijainti punaisella pallolla merkittynä visualisoinnin helpottamiseksi.

Kaavaselostus:
https://asiakirjat.ouka.fi/ktwebscr/fil ... &version=1
Samalla kun vähän googlailin, mitä muille hankkeille Linnanmaa-Kaijonharju alueella kuuluu, huomasin, että Rakennusteho on näköjään poistanut markkinointimateriaalin Huvilarannan Versosta. Kyseessä on siis tällä hetkellä metsäinen kortteli, jonka voi nähdä tuossa ylemmässä Google Mapsin kuvassa alhaalla keskellä. Itse olin vähän odotellut mitä tälle tapahtuu, kun olisi kiva, jos tuo keskusta-yliopisto väli näyttäisi vähän enemmän kaupungilta eikä pelkältä metsältä, vaikka muita hankkeita on toki myös pyörimässä tien toisessa päässä Välivainiolla, Alppilassa sekä Koskelassa. Siinäkin mielessä, että tämä on tienpätkä, mitä monet kaupungissa vierailevat näkevät paljon, ovatpa sitten bisnesihmisiä menossa Teknologiakylään tai vierailevia tutkijoita ja vaihtareita Oulun yliopistossa. Luulen, että niin kauan kuin yliopiston tulevaisuuden sijainnista on minkäänlaista epävarmuutta, kaikenlaiset hankkeet alueella kärsivät.

Rakennusteholla on menossa toinen ennakkomarkkinointikampanja Kuusiluodossa vanhan kauppaopiston tilalle nousevalle kohteelle, joten ehkä paukut on päätetty laittaa varmempaan paikkaan tässä taloustilanteessa ja Huvilaranta on nyt jäähyllä. Tässä Ylen jutussa puhutaan hankkeesta + kuvat sekä kauppaopistosta että uudesta talosta:
https://yle.fi/a/74-20097995
Jos vielä nostan esille kaksi muuta kaavahanketta Linnanmaa-Kaijinharjun alueelta, niin Tapionranta on tuossa Kuivasjärven rannalla, tuossa kohti, missä satelliittikuvassa lukee "Oulun Normaalikoulu". Asukkaita pitäisi tulla melkein 500. Ei liity itse taloihin, mutta olisi tosi kiva, jos osana tätä hanketta saataisiin tuo Kuivasjärven länsipuolta kiertävä pyörätie kulkemaan myös tässä kohti rantaa myöten. Nyt se tulee tuolta lännestä päin ja stoppaa tuossa Normaalikoulun jälkeen kääntyen "sisämaahan". Tämän alueen kaavassa sitä on jatkettu kohti itää. Eräs suosikkipyöräilypaikkojani kesäisin Oulussa, eli hyvin itsekäs motiivi taustalla tässä.
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... rdion-3174
Luonnos valmistui alueelle jo 2021, joten oma epäilys on tässäkin, että yliopiston siirtokeskustelu on jumittuttanut myös tätä hanketta.
Vielä viimeisenä uusi Kaijonharjun keskus entisen nuukahtaneen tilalle. Ulkopaikkakuntalaisille maantieteelliseksi vinkiksi, että tuo neliön muotoinen metsäalue vähän oikealla on mihin tuo Lähimmäiskortteli tulee. Tällä hetkellä kaava-alueella ei ole asuntoja. Tässä uudessa suunnitelmassa asukkaita tulisi vähän päälle 250. Oma tuntumani on, että olisin suunnitellut tämän astetta tiiviimmin, kyseessä on kuitenkin alueen keskus. Edes 100 asukasta lisää ei tunnu asialta, joka olisi muuttanut radikaalisti alueen luonnetta, vaikka tavoitteena olisikin ollut säilyttää lähiömäisyys.
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... jun-keskus
Kaijonharjun ulkopuolelta pitää kai viimein mainita elefantti posliinikaupassa, eli Asemakeskus ja sen ensimmäinen vaihe.

Kuva: Lahdelma ja Mahlamäki Arkkitehdit
Täältä pääsee vielä kaavaselostukseen, jossa on kaikenlaista kivaa:
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-han ... torakennus
Nyt kyseessä on siis vain tuo violetilla rajattu rakennus, muut osat ovat vasta hahmotelmia. Tuossa oikealla puolella on tyhjää tilaa, jonne jonnekin pitäisi tulla Oulun uusi areena ja Raksilan hypermarkettien korvaajat, mutta alueen suunnittelu on täysin auki vielä. Tähän nyt suunnittelussa tulevaan rakennukseen on tulossa uusi bussiasema, suuri parkkitalo (itseasiassa iso osa rakennuksesta), jota tulevaisuudessa viereen rakennettavat kohteet myös käyttäisivät ja Business Oulun toimistotilaa. Tuo viimeinen juttu on se kontroversiaali, eli paikallisesti on ollut paljon puhetta tekohengittääkö kaupunki tätä aluetta rakennuttamalla Business Oululle uudet tilat. Business Oulun vastaus on, että he tarvitsevat joka tapauksessa uusia tiloja, erityisesti koska he hoitavat kaupungin työllisyyspalveluita nyt uudistusten jälkeen ja tilantarve on kasvanut. Menemättä poliittis-taloudelliseen polemiikkiin, se on kyllä ihmeiden päivä, jota en koskaan uskonut kokevani, kun Raksilan puolella rataa tapahtuu mitään. Koska onhan se Raksilan puoli ihan kamala, kun junasta astuu laiturille ja katse kääntyy sinnepäin. Ja vielä pahempi, jos saavut bussilla itse alueen keskelle.
Ja ihan viimeiseksi vielä tähän aseman uudistukseen kytkeytyvä hanke, eli Hallituskadun muuttaminen uudeksi joukkoliikennekaduksi ja joukkoliikennetunneli junaradan ali. Ylempänä opaskarttaan piirtelemäni kuvio nykyisten bussien käyttämistä kaduista (punainen) ja uudet linjaukset (tumman punainen), jos joukkoliikennekatu ja tunneli toteutuvat. Ja alempana kaupungin visiokuvaa tunnelin bussipysäkistä. Hypoteettinen tulevaisuuden ratikka kai mahdollisesti kulkisi tätä uutta reittiä pitkin, jos siis se koskaan toteutuu. Ongelma on, että tällä hetkellä Torikatu ja Saaristonkatu kummatkin meinaavat tukkeutua busseista ja jos tähän mennessä jatkunut tasainen matkustajamäärien kasvu jatkuu, ongelma tulee pahenemaan. Eli jollakin tapaa bussiliikennettä pitää levittää. Uudenkadun käyttö bussiliikenteessä on toinen vaihtoehto, jota muistelen kuulleeni ehdotettavan.

Kuva: Oulun kaupunki