Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
#108147
Yhdysvaltojen ja Japanin iso ero on ainakin kaavoituksessa. Japanissa on aika paljon vapaampaa, mitä ihminen tai yritys omistamallaan tontilla tekeen, kun taas Amerikassa käyttötarkoitus voi olla hyvinkin säädeltyä. Jos tykkää katsella liikkuvia kuvia, tässä video, jossa puhutaan japanilaisesta kaavoittamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=wfm2xCKOCNk
Ei ehkä sovellu Suomeen suoraa, mutta food for thought niin sanotusti.

Japanin väkiluku on tosiaan laskussa, mutta Tokio edelleen kasvaa hitaasti. Iso syy asuntojen hintojen maltilliseen nousuun kylläkin taitaa olla todella iso rakentamistahti kaupungissa. Tätä kuvaa googlaillessani törmäsin mainintaan, että ainakin vuonna 2017 Tokiossa on rakennettu noin kaksi kertaa enemmän asuntoja per 1000 asukasta kuin New Yorkissa.

Kuva
https://www.konichivalue.com/p/real-est ... kyo-is-far
#108151
arkkinikkari kirjoitti: 06.05.25 22:00 Veikkaan, että tuo viedään läpi tämän valtuuston aikana
Helsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa). Kauempana keskustasta olevilla alueilla 2-4 virkamiesten esitys oli autopaikkanormin säilyttäminen mutta autopaikkojen minimimäärän vähentäminen alle puoleen nykyisestä.

Alueiden 2-4 osalta lautakunta päätti äänestyksen jälkeen palauttaa esityksen uudelleen valmisteltavaksi. Palautuspäätös tehtiin äänin 8-5, demarit äänestivät palautuksen puolesta oikeiston mukana. Vähemmistöön jääneet (vihr. + vas.) jättivät pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.

Päätöksestä ei käy ilmi, mitä muutoksia esitykseen halutaan. Uusi esitys on valmisteltava niin, että se tuodaan päätöksentekoon vuoden 2025 loppuun mennessä.

Ymmärtääkseni lautakunta on toimivaltainen asiasta ja tekee päätöksen, eikä asiaa viedä valtuustoon, vaikka se iso ja tärkeä onkin? Mutta tuleeko uusi laskentaohje voimaan heti tai pian voimaan edes alueella 1, vai jäädäänkö odottamaan uuden esityksen valmistumista? Ehkä asiasta saadaan kaupungin uusi tiedote. Joka tapauksessa lienee korjattava edellisen ennen aikojaan lähetetyn tiedotteen virheet.

Kuva
#108154
veka kirjoitti: 14.05.25 11:03 Helsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa).
Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja? Tai kaipa rakennuttajat hakevat kaavamutosta uuden säännön mukaiseksi jos ja kun haluavat. Isot hankkeet tuolla alueella taitaa olla tähän mennessä jo ainakin valtaosaltaan kaavoitettu, eli Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila. Postipuistoa on vielä tekemättä ja Vihdintien bulevardisoimishanke, mutta se on vain osin alueen sisällä. Tiivistämistä tietysti siellä sun täällä vanhoissa kortteleissa.
#108155
hmikko kirjoitti: 14.05.25 12:21
veka kirjoitti: 14.05.25 11:03 Helsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa).
Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja? Tai kaipa rakennuttajat hakevat kaavamutosta uuden säännön mukaiseksi jos ja kun haluavat. Isot hankkeet tuolla alueella taitaa olla tähän mennessä jo ainakin valtaosaltaan kaavoitettu, eli Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila. Postipuistoa on vielä tekemättä ja Vihdintien bulevardisoimishanke, mutta se on vain osin alueen sisällä. Tiivistämistä tietysti siellä sun täällä vanhoissa kortteleissa.
Päätökseen kuuluu myös tällainen lause: "Kaupunki toimii johdonmukaisesti myöntäessään poikkeamisia voimassa olevista asemakaavoista. Hakemuksia on odotettavissa paljon. Kaupunki huomioi tämän toimintansa suunnittelussa. Hakijan tulee esittää poikkeamisen perustelut ja siitä saatavat höydyt, ja poikkeaminen myönnetään syystä. Hakemuksia ei hyväksytä, jos niistä tulee haitallisia vaikutuksia. Jos alueelle on tehty päätös yhteisen pysäköintilaitoksen investoinnista ja sovittu sen rahoituksesta, siihen sidottujen tonttien asemakaavan velvoittamista paikoista ei myönnetä poikkeamia."

Kyllä tuo viittaisi siihen, että nykyisiin kaavoihin olisi tarkoitus myöntää poikkeuksia. Jos ei olisi, tuo olisi luultavammin muotoiltu että voimassa oleviin asemakaavoihin ei myönnetä poikkeamisia.
hmikko tykkäsi tästä
#108157
hmikko kirjoitti: 14.05.25 12:21 Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja?
Tämä kysymys oli itsellänikin päällimmäisenä. Hesarin jutussa puolitoista viikkoa sitten haastateltiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkosta: "Putkosen mukaan tarvittaessa asemakaavaa voidaan pysäköintiratkaisujen kohdalla muuttaa myös jälkikäteen, paitsi jos alueelle on jo rakennettu yhteispysäköintilaitos. Esimerkiksi Jätkäsaaressa jo kaavoitetut parkkipaikat voitaisiin poistaa uusilta kohteilta."

Ota nyt tästä selvää. Isoa ja tärkeää päätöstä on varmaan jo tutkittu ja yritetty ymmärtää rakennuttajayrityksissä. Avoimia kysymyksiä lienee runsaasti. Hyväksytyssä palautusehdotuksessa on tämmöinenkin lause: "Tällä hetkellä voimassa olevasta laskentaohjeesta voidaan poiketa perustelluista syistä."

Jos epäselvä tilanne jatkuu pidempään, uusien kaavoitus- ja rakennushankkeiden käynnistäminen pysähtynee ainakin osittain kartan alueella 1. Muilla alueilla odotusaika saattaa venyä vielä pidemmäksi. Ei ehkä kannata vatuloida uuden esityksen kanssa vuoden loppuun asti.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011207282.html
hmikko tykkäsi tästä