- 12.05.25 23:49
#108146
^Japanin väkiluku on ollut laskussa nyt 15 vuotta. Sekin tuntuu, vaikka tietysti kunkin alueen asuntomarkkina on oma tilanteensa eikä väki vähene tasaisesti.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
arkkinikkari kirjoitti: ↑06.05.25 22:00 Veikkaan, että tuo viedään läpi tämän valtuuston aikanaHelsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa). Kauempana keskustasta olevilla alueilla 2-4 virkamiesten esitys oli autopaikkanormin säilyttäminen mutta autopaikkojen minimimäärän vähentäminen alle puoleen nykyisestä.
veka kirjoitti: ↑14.05.25 11:03 Helsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa).Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja? Tai kaipa rakennuttajat hakevat kaavamutosta uuden säännön mukaiseksi jos ja kun haluavat. Isot hankkeet tuolla alueella taitaa olla tähän mennessä jo ainakin valtaosaltaan kaavoitettu, eli Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila. Postipuistoa on vielä tekemättä ja Vihdintien bulevardisoimishanke, mutta se on vain osin alueen sisällä. Tiivistämistä tietysti siellä sun täällä vanhoissa kortteleissa.
hmikko kirjoitti: ↑14.05.25 12:21Päätökseen kuuluu myös tällainen lause: "Kaupunki toimii johdonmukaisesti myöntäessään poikkeamisia voimassa olevista asemakaavoista. Hakemuksia on odotettavissa paljon. Kaupunki huomioi tämän toimintansa suunnittelussa. Hakijan tulee esittää poikkeamisen perustelut ja siitä saatavat höydyt, ja poikkeaminen myönnetään syystä. Hakemuksia ei hyväksytä, jos niistä tulee haitallisia vaikutuksia. Jos alueelle on tehty päätös yhteisen pysäköintilaitoksen investoinnista ja sovittu sen rahoituksesta, siihen sidottujen tonttien asemakaavan velvoittamista paikoista ei myönnetä poikkeamia."veka kirjoitti: ↑14.05.25 11:03 Helsingin autopaikkanormista luopuminen oli eilen taas poliitikoilla käsiteltävänä. Kymp-lautakunta hyväksyi yksimielisesti autopaikkanormin romuttamisen alueen 1 osalta eli kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella (ja Pasilassa).Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja? Tai kaipa rakennuttajat hakevat kaavamutosta uuden säännön mukaiseksi jos ja kun haluavat. Isot hankkeet tuolla alueella taitaa olla tähän mennessä jo ainakin valtaosaltaan kaavoitettu, eli Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila. Postipuistoa on vielä tekemättä ja Vihdintien bulevardisoimishanke, mutta se on vain osin alueen sisällä. Tiivistämistä tietysti siellä sun täällä vanhoissa kortteleissa.
hmikko kirjoitti: ↑14.05.25 12:21 Koskeeko tuo jo hyväksyttyjä, mutta vielä toteutumattomia kaavoja?Tämä kysymys oli itsellänikin päällimmäisenä. Hesarin jutussa puolitoista viikkoa sitten haastateltiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkosta: "Putkosen mukaan tarvittaessa asemakaavaa voidaan pysäköintiratkaisujen kohdalla muuttaa myös jälkikäteen, paitsi jos alueelle on jo rakennettu yhteispysäköintilaitos. Esimerkiksi Jätkäsaaressa jo kaavoitetut parkkipaikat voitaisiin poistaa uusilta kohteilta."