Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
tekijänä CCCP
#802
Minkä tyyliset pilvenpiirtäjät on suosikkejanne?Entä inhokkeja?

Mun suosikkeja on Stalinin rakennuttamat, esim. Moskovan 7 sisarusta ja Varsovan Kulttuuri- ja tiedepalatsi.Pidän myös pyöreistä, EU-henkisistä pilvenpiirtäjistä ja Yhdysvalloissa 1920-1930 -luvuilla rakennetuista art deco-tyylisistä.
Inhokkejani on 80-luvun postmodernit pilvenpiirtäjät.
tekijänä qazwsx
#803
Mä pidän lasisita ja sulavan muotoisista. Semmoisia on esim. Vancouverissa. IMO Moskovan tornit on rumahkoja - Liian monumentaalisia.
tekijänä SdeS
#805
Olen kaikkiruokainen korkeiden talojen suhteen, eli ei ole mitään tiettyä tyyliä josta erityisesti pitäisin. Jos pitää valita joku, niin yksinkertaiset laatikot ovat minun mieleeni :)
Avatar
tekijänä OlliMolli
#806
En voi sanoa, että minulla olisi mitään hirveän selkeää suokkityyliä tai vastaavasti inhokkia. Yksi aika mielenkiintoinen tyyli on tämä ns. orientaalinen revivalismi. Siinä tyylissä löytyy sekä hirveitä rumiluksia (Tuntex Skytower, Kaoshiung, Taiwan), ja todella kauniita esimerkkejä (Jin Mao, Shanghai, Kiina). Se tyyli ei ainakaan jätä kylmäksi.
tekijänä Matruusi
#1308
Niitä on paljon, mutta kaupungit joista löytyy useita upeita on Dubai, New york, Seattle (lähinnä kaupunkikuvallisesti upea, ei yksittäistä) ja Vancouver.
tekijänä Jape
#1312
Meikää ei yksitoikkoiset laatikot pahemmin sytytä (koskee melkein kaiken kokoluokan taloja). Pidän persoonallisista ja sulavista pytingeistä, Riian Saulis Akmens (vai mikä lie olikaan) on mucho bueno! Myös Tallinnan Eesti Uhispankin päärakennus on jees.

Nuo Stalinin neukkumonumentit ovat omalla tavallaan kiehtovia, mutta Helsinkiin ei niitä haluaisi. Moskovan jättimäisten prospektien varteen ne istuvat.
tekijänä Alhena
#3288
Koska pilvenpiirtäjät näkyvät pitkälle, juuri niiden kohdalla tyyliseikat pitää huomioida parhaiten. Ikävä kyllä varsinkin asuintornitalot ovat täällä Suomessa vain tavallista korkeampia lähiötaloja. Laatikkoarkkitehtuuria ja elementtisaumojen viljelyä vihaan syvästi, vaikka julkisivut eivät olisikaan betoninharmaita. Neuvostoaikainen alhaalta ylöspäin kapeneva monumentaalinen tyyli sopii klassisten pytinkien joukkoon mainiosti, etenkin kun 60- ja 70-lukujen hirvityksiä saadaan purettua.

Modernista tyylistä malliesimerkkejä ovat Tallinnan ja Riian korkeimmat pankkitalot: Ühispankin ja Hansapankin pääkonttorit. Myös Kaukoidästä löytyy kauniita uusia pilvenpiirtäjiä: Shanghain Jin Mao Tower ja Shimao International Plaza varsinkin ovat hyvin vaikuttavan näköisiä. Lasia ja terästä säästämättä ja suoria kulmia välttämällä saadaan kaunista jälkeä. Parasta on, että tällaisia taloja rakennetaan runsaasti yhteen paikkaan eikä ripotella sinne tänne.
Avatar
tekijänä Urbaani
#4762
Pilvenpiirtäjistä minun makuuni ovat 1920-1930 luvun Jenkkiläiset pilvenpiirtäjät, sekä nykyaikaiset lasitornit.
tekijänä anttij
#4765
Itse inhoan kaikkein eniten näkyä, jossa normaalista betoniviidakosta erottuu muutama talo toisesta vain korkeuden perusteella. Toivon sydämeni pohjasta, että Cirrus tulee valmiina näyttämään jollain tavalla persoonalliselta.

Mielestäni erittäin tyylikäs _pilvenpiirtäjä_ on Turning-Torso. Omaperäinen ja vaikka se olisi 100 metriä matalampi nii varmasti kiinnittäisi katseita. Nimenomaan suomeenkin tätä. Muotoja, uusia ideoita ja ennen kaikkea rohkeutta, toivottavasti täälläkin joskus tajutaan kuinka paljon kauniimmaksi esimerkiksi Hervanta olisi saatu jos peruslaatikoiden viereen oltaisiin rakennettu taloja jotka eivät aina noudattaisi vain 90asteen kulmia.
tekijänä Tyna
#4798
Onhan Hervannassakin ne mutteritalot:D Vaikka ne eivät mitään tornitaloja saatikka pilvenpiirtäjiä olekkaan niin ne ovat minusta mainioita esimerkkejä kauniista, vähän erikoisista kerrostaloista.

Mutta jos varsinaisista pilvenpiirtäjistä puhutaan niin kauneimpia minusta ovat Empire State Buildining, Chrysler Buildingin tyyliset vanhat pilvenpiirtäjät. Tietenkään kaikkialle ne eivät sovi. Mutta voihan samantyyppoisistä taloista tehdä modernimmankin version, esimerkiksi Petronasin kaksoistorneilla on minun mielestäni aikapaljon yhteistä ulkonäköiä noiden vanhojen kanssa vaikka niissä onkin moderni lasista ja teräksestä tehty julkisuvu.
tekijänä Sasu K
#4800
Tyna kirjoitti:Onhan Hervannassakin ne mutteritalot.
Tarkoitatko Seitsemän veljeksen taloja? Muistaakseni taloyhtiöt on nimetty Kiven seitsemän veljeksen mukaan... Ne ovat minustakin Hervannan parhaiten onnistunut asuintalojen kokonaisuus.
Avatar
tekijänä grendy
#4802
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Tyna kirjoitti:Onhan Hervannassakin ne mutteritalot.
Tarkoitatko Seitsemän veljeksen taloja? Muistaakseni taloyhtiöt on nimetty Kiven seitsemän veljeksen mukaan... Ne ovat minustakin Hervannan parhaiten onnistunut asuintalojen kokonaisuus.
Niin, varmaan ainut _kokonaisuus_ :).. Ellei tietenkään perus commieita lasketa, sittenhän koko Hervanta on yksi tarkkaan suunniteltu kokonaisuus ;)
tekijänä Tyna
#4818
Juu, seitsemän veljeksen taloja tarkoitin. Ne on ihan veikeän näköisiä:D
Avatar
tekijänä Urbaani
#5809
Minä pidän New yorkin 1930-luvun pilvenpiirtäjistä, sekä nykyaikaisista lasipilvenpiirtäjistä.