Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
Avatar
tekijänä Kantti
#58883
Uudet kokeilut on tervetulleita, kuten tämä siiloaihekin Järvenpäässä! Näpsäkkään näköinen ja kiinnostava yleisen melko kantikkaan kerrostalovirtauksen joukkoon. Mahdetaanko keksiä uudelleen vielä kunno taitekatto kerrostaloihin ja sinne vinttikämppää? Siihen suuntaan meneviä virityksiä on ollut ilmassa niitäkin.
tekijänä Purkki^
#74503
Kuva
Skanska

Skanska kaavailee 18-kerroksista tornitaloa Järvenpään keskustaan

Skanska aikoo rakentaa Järvenpään ydinkeskustaan kävelykatu Jannen ja Tupalantien kulmaukseen 18-kerroksisen tornitalon, josta tulee Järvenpään uusi maamerkki. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuusikerroksinen kerrostalo. Asuntoja tulee yhteensä 138.
Tornitalon nimeksi tulee As. Oy Järvenpään Tupalankulma. Sen ennakkomarkkinointi käynnistyy kesällä 2015, ja yhtiön tavoitteena on aloittaa rakennustyöt syksyllä 2015, jolloin uudet kodit valmistuvat kesällä 2017...


http://www.rakennuslehti.fi/2015/05/skanska-kaavailee-18-kerroksista-tornitaloa-jarvenpaan-keskustaan/
Avatar
tekijänä RV
#74513
Eikös tuohon alun perin kaavailtu jopa 35 kerrosta? Nomutta, tuokin on ihan näyttävä ja "kerrosmäänsä korkeamman" näköinen, sijaitsee kaupungin keskustassa, on keskivertoa parempitasoista perusbulkkia sekä, muistakaamme, 35 kerrosta Järvenpään keskustaan nyt olisi ollut varsin utopistinen ajatus, vaikka mesta onkin Keravan lailla tiivis. Lepuski tulee vahvasti mieleen, mikä omasta suustani/näppäimistöstä sanottuna tarkoittaa että hyvältä näyttää :) Aikataulu on myös miellyttävän ripeää! Jospa kaupunkimaisuuden suhteen Jäken "isoveli" Kerava pistää tämän nojalla paremmaksi, siellä kun on muutenkin ollut torneja 40 vuotta oikein kolmin kappalein, mutta jotka jäävät korkeudessa nyt jälkeen ;)

Keski-Uusimaa kehittyy ja se on hyvä se! Infrastruktuuri on valitettavan hyvin puutteellista keskusten välillä, mutta eiköhän tämä ala korjaantua pikku hiljaa! Ainakaan Suomen oloissa kumpaakan kaupunkia ei todella voi moittia "harvaan asutuiksi" tai joukkoliikennevastaisiksi! Vaikka ovat suuria Helsingin "Hervantoja" kumpikin. Tiestö kaipaa korjaamista lähinnä, ja siihenkin on kiinnitetty nyt huomiota. Järvenpää-Kerava-Hyvinkää-Nurmijärvi-Riihimäki-Tuusula kokonaisuus kattaa yli 200 000 asukkaan kaupunkimaisen asutuksen keskusten vyöhykkeen lähellä toisiaan, mikä tarkoittaa kahta Itä-Helsinkiä ja sen tasoista, toki hieman erilaista infran vaatimusta.
Avatar
tekijänä Tande
#74520
RV kirjoitti:Jospa kaupunkimaisuuden suhteen Jäken "isoveli" Kerava pistää tämän nojalla paremmaksi, siellä kun on muutenkin ollut torneja 40 vuotta oikein kolmin kappalein, mutta jotka jäävät korkeudessa nyt jälkeen ;)


Keravahan on historiallisesti ollut Järvenpäätä isompi paikka. Tällä hetkellä Jäkessä asuu n. 5000 asukasta enemmän.
tekijänä sekovene
#74589
Tande kirjoitti:
RV kirjoitti:Jospa kaupunkimaisuuden suhteen Jäken "isoveli" Kerava pistää tämän nojalla paremmaksi, siellä kun on muutenkin ollut torneja 40 vuotta oikein kolmin kappalein, mutta jotka jäävät korkeudessa nyt jälkeen ;)


Keravahan on historiallisesti ollut Järvenpäätä isompi paikka. Tällä hetkellä Jäkessä asuu n. 5000 asukasta enemmän.


Järvenpäässä on ollut Keravaa enemmän asukkaita ainakin viimeiset 30 vuotta.

Aiemmin naureskelin ajatukselle tornitalosta Järvenpäässä, mutta sittemin olen muuttanut mieltäni. Toivottavasti toteutuu.
Avatar
tekijänä Tande
#77731
Järvenpäästä on tulossa Keski-Uudenmaan ”minimanhattan”

Kuva

Järvenpää

Yhtään tornia ei näy vielä Järvenpään ja Tuusulanjärven siluetissa, mutta Järvenpään kaupungilla on suuret suunnitelmat. Se haluaa kasvaa ylöspäin ja korkealle, Keski-Uudenmaan minimanhattaniksi.

Ensimmäinen maamerkki, 18-kerroksinen asuintorni on jo rakenteilla keskustan kävelykadun tuntumaan. Kun se valmistuu parin vuoden päästä, Järvenpää päihittää jopa Helsingin tornihotellin ja Vantaan Tikkurilan Kielotornin.

”Järvenpää ei nuukaile korkeudessa”, sanoo kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen.

Lisää torneja viritellään ydinkeskustaan Perhelän kortteliin, joka Järvenpään kaupunki on hankkinut rakennus rakennukselta omistukseensa.

”Vielä ei uskalla sanoa, kuinka monta on tulossa. Ensimmäinen torni tarvitsee tietysti kavereita, jotta muodostuisi tasapainoinen kokonaisuus”, sanoo kaupunginarkkitehti Ilkka Holmila.

Varsinainen tornibuumi käynnistyy, kun kaupunki valitsee ensi vuonna korttelin toteuttajan.

”Sitten suunnitelmia ryhdytään hiomaan toden teolla”, Kukkonen lisää.

Miesten puheissa vilahtelee lause ”viisi tornia on piirretty”.

Haaveiden toteutumiseen antaa vauhtia kova väestönkasvu. Järvenpäähän tuli elokuun loppuun mennessä 500 uutta asukasta, ja vuoden loppuun mennessä luku on ehkä jo 800.

Tahti on toinen kuin radan varren toisessa kaupungissa Keravalla, jossa väki vähenee.

”Meille muuttaa lapsiperheitä samaan tapaan kuin sata vuotta sitten, jolloin Sibeliuksen perhe rakennutti Ainolan ja muutti Helsingistä tänne. Heillä oli velkaa nykyrahassa 200 000 euroa ja vuositulot 10 000 euroa. Mikään ei ole juuri muuttunut”, Kukkonen hymähtää.

Moni muukin paikka Järvenpäässä on uusiutumassa ennennäkemättömällä tavalla ja tahdilla.

Entinen pajojen, verstaiden ja pikkutehtaiden kaupunginosa Pajala on myllerryksen kourissa. Koneet puskevat peltihalleja nurin. Kaivurit kahmivat maakerroksia pois kerrostalojen perustuksien tieltä. Nosturit pyörähtelevät keskeneräisten työmaiden ympärillä.

Lähitulevaisuudessa Pajalan siluettiin ilmestyy puretun viljasiilon tilalle tuttu hahmo. ”Uusiosiilo” on 50 asunnon kerrostalo.

Kaiken keskellä maansiirtokoneet lanaavat Westermarkin kaupunkipuistoa tasaiseksi tuleville asukkaille. Puiston reunassa on jo yksi valmis rakennus – yksityinen päiväkoti. Sitäkin tarvitaan, sillä uusia asuntoja on tulossa 500.

Yhtä kova tahti on käynnissä Lepolassa pääradan varressa lähellä Tuusulanjärven rantaa.

Entisen maatalousoppilaitoksen pelloille on jo noussut värikkäitä kerrostaloja, pienkerrostaloja ja omakotitaloja sadoille uusille asukkaille.

Lisää on tulossa vielä monen vuoden ajan.

Uusi Polle-niminen päiväkoti ottaa lapsia hoitoon parin kivenheiton päässä hevostallista ja uudesta jättimäisestä maneesista.

”Osa pelloista jätetään rauhaan, ja hevoset saavat käyskennellä laitumella. Täytyyhän meidän kunnioittaa myös vanhaa kulttuurimaisemaa”, Holmila kertoo.

Radan varsi muuttuu myös etelämpänä Ainolan tienoilla. Ainola saa 2020-luvun alussa uuden aseman, ja asema ympärilleen asuntokortteleita sekä koulun.

”Junatkin pysähtyvät nykyistä useammin, kun pääradan kylkeen valmistuu lisäraide”, Kukkonen sanoo.

Hän näkisi mieluusti kaupungin kasvavan myös Ristikydössä, Järvenpään ja Tuusulan rajalla.

”Siellä olisi tilaa kokonaiselle pikkukaupungille, jos alue saataisiin liitettyä Järvenpäähän.”

http://www.hs.fi/kaupunki/a1445925359214


Kuva

Kerava voisi kyllä ottaa Järvenpäästä mallia kaavoittamisen suhteen. Tuskallisen hitaasti täällä tuntuvat asiat etenevän.
Avatar
tekijänä Klazu
#77747
Järvenpään kohdalla tornitalot ovat kyllä puhdasta "me too" rakentamista, sillä tilanpuutetta pikkukaupungilla ei kyllä ole. En sitten tiedä millaista imagoa tällaisilla pikkutorneilla rakennetaan, kun ainakin ensimmäinen muistuttaa perusbetonilähiötä. Olen kuvitellut ettei Järvenpää juuri haluaisi profiloitua tällaiseksi Keravan kaltaiseksi kaupungiksi, joten siinä mielessä tornit ovat vähän outo veto. Niiden vaikutus keskustan väestöntiheyteen on kuitenkin aivan mitätön, vastaten parin peruskerrostalon lisäystä.

Enpä tiennytkään että Kerava on muuttotappiokaupunki.
Avatar
tekijänä Tande
#77750
Klazu kirjoitti:Järvenpään kohdalla tornitalot ovat kyllä puhdasta "me too" rakentamista, sillä tilanpuutetta pikkukaupungilla ei kyllä ole. En sitten tiedä millaista imagoa tällaisilla pikkutorneilla rakennetaan, kun ainakin ensimmäinen muistuttaa perusbetonilähiötä. Olen kuvitellut ettei Järvenpää juuri haluaisi profiloitua tällaiseksi Keravan kaltaiseksi kaupungiksi, joten siinä mielessä tornit ovat vähän outo veto. Niiden vaikutus keskustan väestöntiheyteen on kuitenkin aivan mitätön, vastaten parin peruskerrostalon lisäystä.

Enpä tiennytkään että Kerava on muuttotappiokaupunki.


Mitä tarkoittaa "profiloitua Keravan kaltaiseksi kaupungiksi"? :D

Molemmat kaupungit ovat aiemmin Tuusulaan kuuluneita radanvarsipaikkakuntia, suomenkielisiä entisiä teollisuuspaikkakuntia. Yhtä rikkaita/köyhiä jne.
Ihmisten mielikuva Keravasta on kyllä yleensä vm. 85.

Sori offtopic.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7