Joensuussa rakennuskorkeus on äärimmäisen matalaa. Olen monesti mm. Karjalaisen mielipidepalstalla (kyllä, se olin minä) manaillut miten Joensuussa on voitu yhdistää kaikki mataluuden ja pienuuden vaikutelmaa lisäävät tekijät (pistäkääs muut kaupungit "paremmaksi"):
- Täydellinen ruutukaava pitkinen suorine katuineen.
- Koko ruutukaava on täysin tasaista ikivanhaa suopohjaa.
- Korttelit avonaisia joka suuntaan; rakennukset vain parin parin korttelin matkalla keskustassa kiinni toisissaan.
- Talot kaukana kaduista; leveät, suorat kadut.
- Kerroskorkeus lähes poikkeuksetta maataso + 3 asuinkerrosta = 4 kerrosta.
Vaikka kaupunkia kovasti rakastankin, tunnen suurta surua keskusta ankeasta suunnittelusta. Varsin pahaa tekee, että keskustan uudisrakennuksetkin suunnitellaan yhä näiden ehtojen alla. Miksi ei rakenneta yksittäisiä, persoonallisia, torneja erottamaan kaupunginosia ja keskustaa muusta kaupungista? Tätä en ole voinut ymmärtää.
Siksi tämä projekti ja koko ympäröivän Aittarannan kehitys on jotain aivan mahtavaa Joensuulle! 14-kerrosta on huima ja rohkea askel eteenpäin kaupungissa ja olen iloinen että vaikka nouseva kerrostalo ei olekaan kaikkein erikoisimmasta päästä, on se ainakin minun mieleeni modernin ja nätin näköinen ilmestys! Vielä kun olisivat rakentaneet Aittarannan eteläpäähän toisen peilikuvarakennuksen, olisi kokonaisuus ollut upea!
Innolla siis seuraan tätä projektia ja kunhan vain jouluna Joensuuhun pääsen, pitää valokuva-arkistot päivittää ajantasalle.