Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
Avatar
tekijänä grendy
#43152
Melkein olisi voinut pistää Tampereen yläkertaankin tämän kun on aivan Tampereen ja Pirkkalan rajalla, mutta pistetään nyt omaan osoitteeseen... ELI:
Aamulehti kirjoitti:Partolan Pirkkalan portin korkeimpaan kerrostaloon jopa 14 kerrosta

Tampereen ja Pirkkalan rajalle Partolaan suunniteltu näyttävä ympyränmuotoinen ”Pirkkalan portti” ei toteudu, vaan uudella asemakaavan muutoksella haetaan nyt Naistenmatkaan tien varteen toisella tavalla toteutettua maamerkkiä. Tähän pyritään kolmen asuntotornin ryhmällä, jossa korkein tornitalo sijoittuu Pereentien ja Naistenmatkantien kulmaan.

Uusien talojen kerroskorkeudet ovat 7, 9 ja 14.

Tontin käyttötarkoitus muuttuu asuin- liike- ja toimistorakennusten korttelialueesta asuinkerrostalojen alueeksi. Samalla rakennusoikeus nousee nykyisestä 8 000 kerrosneliömetristä 10 000:een. Ympäristölautakunta hyväksyi ennakkosuunnitelmat jatkotyön pohjaksi.
Kuva

Kuva

Näyttää hyvin...... elementtisiltä jo havainnekuvissa ;).. Toivottavasti maamerkin laatuun panostetaan hieman!
Avatar
tekijänä grendy
#43154
henkka kirjoitti:Mikä kumma on edelleen jättää parkkipaikat viemään tilaa tontilta. Eikö asunnonostajia yhtään häiritse se, että piha on täynnä parkkipaikkoja puiden sijaan?
Ei oo vielä Tampereelta tää tieto Pirkkalaan asti levinnyt ;)
Avatar
tekijänä 16valve
#43157
Mikäs siinä, kyllä uusi 14 kerroksinen rakennus mulle sopii :D Ainoa mikä huolestuttaa on Nuolialantien ruuhkat. Käytännössä Ilmailunkadun lisäksi ainoa reitti Tampereelle (motarin lisäksi, jota harva lähtee kiertämään). Nyt äkkiä raitiotietä suunnittelemaan tällekin alueelle ;) Tällä hetkellä alueella rakennetaan todella paljon. Vanhan lentokonetehtaan alueella ja Naistenmatkalla on tälläkin hetkellä useita kerrostaloja rakenteilla, saati muut rakennuskohteet Pirkkalan puolella. Pullonkaulaksi muodostuu myös Hatanpään valtatie, joka on todella ruuhkainen neljästä kaistasta huolimatta.
#43161
On kyllä jo powerpointtivaiheessa "ruma cirrus" joten tuttua vanhaa kaavaa hyödyntäen
(powerpoint * 0,4 - budjetti / kiire ^ puolalaiset työntekijät = loppujälki)
saadaan melko selkeästi hyvinkin perustökeröä aikaiseksi.
Mikäli urakoitsijaksi taputellaan vielä kolmikirjaiminen nimeltä mainitsematon YIT niin jälki alkaa olla taattua...
Avatar
tekijänä grendy
#43162
K-P kirjoitti:On kyllä jo powerpointtivaiheessa "ruma cirrus" joten tuttua vanhaa kaavaa hyödyntäen
(powerpoint * 0,4 - budjetti / kiire ^ puolalaiset työntekijät = loppujälki)
saadaan melko selkeästi hyvinkin perustökeröä aikaiseksi.
Mikäli urakoitsijaksi taputellaan vielä kolmikirjaiminen nimeltä mainitsematon YIT niin jälki alkaa olla taattua...
Kyllä sitä ollaan niin Lemminkäisen miestä että ;).. Eiköhän kaikki suomalaiset raksafirmat tee ihan tasan tarkkaan yhtä hienoo tai paskaa riippuen mistä niille maksetaan.
#43163
grendy kirjoitti:
K-P kirjoitti:On kyllä jo powerpointtivaiheessa "ruma cirrus" joten tuttua vanhaa kaavaa hyödyntäen
(powerpoint * 0,4 - budjetti / kiire ^ puolalaiset työntekijät = loppujälki)
saadaan melko selkeästi hyvinkin perustökeröä aikaiseksi.
Mikäli urakoitsijaksi taputellaan vielä kolmikirjaiminen nimeltä mainitsematon YIT niin jälki alkaa olla taattua...
Kyllä sitä ollaan niin Lemminkäisen miestä että ;).. Eiköhän kaikki suomalaiset raksafirmat tee ihan tasan tarkkaan yhtä hienoo tai paskaa riippuen mistä niille maksetaan.
Jaajaa...
No Hervannassa ainakin on tehty jotain oikein... Ja Menninkäisen toimesta...
I rest my case.

;)

edit: ja taitaa sullakin agendassa painaa tietyn firman valmistama ratinan panokorsu? :smt025
(ja oliko se niin laatua...? vai mitä siellä vielä fiksailtiin...? vai miten se nyt oli...?) ;)
tekijänä Sasu K
#43248
16valve kirjoitti:Mikäs siinä, kyllä uusi 14 kerroksinen rakennus mulle sopii :D Ainoa mikä huolestuttaa on Nuolialantien ruuhkat. Käytännössä Ilmailunkadun lisäksi ainoa reitti Tampereelle (motarin lisäksi, jota harva lähtee kiertämään).
Moottoritie kiertää, mutta ei ole välttämättä hitaampi reitti, voi olla jopa nopeampi.
Avatar
tekijänä huopa
#43400
No, eihän tuo rendaus vielä kauneudellaan päätä huimaa mutta ainakin mielestäni paikka on ihan ok tiiviimmälle kaupunkirakenteelle.. liikennettä pitänee parantaa kuten tuli mainittuakin mutta alueelle on jo kovasti tulossa muutakin rakennuskantaa ja jos sinne saisi muutaman tornitalon lisää niin alue voisi näyttää ihan jännältä pyhäjärven vastarannalta.
Avatar
tekijänä grendy
#44373
Pirkkalahan on innostunut:
Aamulehti kirjoitti: Jopa 16-kerroksinen torni voi nousta Pirkkalan maamerkiksi

Kuva

Haluaisitko asua Pirkkalan keskustassa 16. kerroksen asunnossa, jossa on järvinäkymä? Ruokakauppa olisi katutasossa samassa talossa ja autoparkki talon kellarissa. Ulko-oven vierestä pääsisi bussin kyytiin. Tämä voi olla mahdollista 2–3 vuoden kuluttua. Pirkkalan kunta ja NCC Rakennus Oy ovat sopineet keskustan uusimmasta rakennushankkeesta nykyisen Nordean ja K-marketin talon paikalle. Paikalle on tarkoitus rakentaa kolme tornitaloa ja uudet toimitilat pankille ja marketille. Lisäksi tulee noin 500 neliötä muita liiketiloja.
– NCC kaavoittaa alueen kunnan ohjauksessa. Tornien minimikorkeudet ovat 12, 8 ja 7 kerrosta. Rakentamisen pitää olla laadukasta, kertoo Pirkkalan kaavoitusjohtaja Matti Jääskeläinen .
Jääskeläisen mukaan rakennukset vahvistavat keskustaa ja näyttävät, missä on Pirkkalan kuntakeskus. Esimerkiksi julkisivuihin kiinnitetään paljon huomiota. Uusia asukkaita taloihin tulee noin 250.

Asukkaiden autopaikat rakennetaan maanalaiseen pysäköintihalliin, jonne kuljetaan Naistenmatkantien kautta. Katutason pysäköintipaikat varataan liikkeiden asiakkaille.
Kaava valmistunee noin vuodessa. NCC on valmis aloittamaan rakentamisen keväällä tai kesällä vuonna 2013.
 Korkeimman talon kerrosmäärä tulee olemaan 12–16. Sen korkeammaksi ei missään tapauksessa mennä, sillä rakennusmääräykset muuttuvat ja nostavat rakentamisen hintaa, ennakoi NCC Rakennus Oy:n aluejohtaja Jukka Hannus.
Hannus toteaa, että korkeutta mietitään taloudellisten riskien kautta. Hyvässä taloustilanteessa voitaisiin tehdä mahdollisimman korkea talo, mutta aloituspäätökseen tarvitaan aina riittävästi asuntojen kysyntää ja liian iso kohde on vaikea toteuttaa.
Koko hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa, jotta pankki ja ruokakauppa voivat toimia keskeytyksettä. Vanha liiketalo puretaan tontilta vaiheittain.
Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kaupan liiketila ja korkein talo nykyisen parkkipaikan kohdalle. Toisessa vaiheessa tehdään toinen torni ja pankin tilat nykyisen marketin paikalle. Kolmannessa vaiheessa rakennetaan kolmas kerrostalo, ja sen alakertaan tulevat liiketilat nykyisen pankin paikalle.

Asukkaiden piha-alueet ja oleskelualueet rakennetaan liikeosan katolle viherkatoksi. Myös sieltä avautuu näkymä Pyhäjärvelle.
Kaavoitusjohtaja Jääskeläinen toteaa, että keskustan uudistuminen jatkuu myös tämän hankkeen jälkeen. Mietinnässä on esimerkiksi entisen pääkirjaston tontin käyttö Suupantorin vieressä.
– Kaikki tukee Naistenmatkantien joukkoliikenteen laatukäytävän kehittämistä.
Koomista kuinka kaupungin kehittyminen rinnastetaan taloustilanteeseen eli rakennetaan sen korkuinen talo millainen taloustilanne sillä hetkellä on... Eli Tampereen loiskunta kehittyy täysin talouden ja rakennusfirmojen armoilla ilman mitään kaupungin tarkempaa visioo? :D
tekijänä Sasu K
#44375
grendy kirjoitti:Pirkkalahan on innostunut
NCC:lle pieni vinkki: Olisi kannattanut tehdä laadukas kuvasovite median käyttöön. Tuo Aamulehden grafiikan harmaa möhkäle varmistaa hankkeelle maksimaalisen vastustuksen.

Pirkkala haluaa siis näyttää Tampereen lähiöltä? Sellainen siitä on tietysti tulossakin, jos kuntauudistushanke toteutuu. Tampereen esikaupungeista uusia tornitaloja on tulossa ainakin Hervantaan (rakenteilla), Kaukajärvelle (rakenteilla), Lentävänniemeen (kaavassa), Tesomalle (ehdotus) ja Lielahteen (visio). Suurimpien kaupunginosien keskustat kannattaa rakentaa tiiviisti, mutta vähän ideaköyhältä kuulostaa, jos sama geneerinen kantti kertaa kantti torni-idea toistuu joka paikassa. Alueet eivät profiloidu mitenkään, kuin ehkä Hervanta muita suurempana ja massiivisempana.

Pirkkala on julistautunut "puutarhakaupungiksi". Pirkkalaan sopisi minusta paremmin rakentaminen tiivis&matala-periaatteella kuten esim. Vuoreksessa.
Avatar
tekijänä H.C.
#44378
Sasu Karjalainen kirjoitti:NCC:lle pieni vinkki: Olisi kannattanut tehdä laadukas kuvasovite median käyttöön. Tuo Aamulehden grafiikan harmaa möhkäle varmistaa hankkeelle maksimaalisen vastustuksen.
Sehän on Havukoski! :smt007
Kuva

vrt.
Kuva
Avatar
tekijänä TommiM
#44769
Tamperelaisessa on kohtalaisen perinteinen Nimby valittamassa korkeiden talojen aiheuttamasta slummiutumisesta:
Asuntorakentamiseen tornit eivät sovellu. Suurissa Euroopan kaupungeissa 1970-luvulla rakennettuja asuntotornislummeja puretaan yhä kiihtyvällä vauhdilla, koska kukaan ei halua niissä asua.
Tosiasiassa nyt ollaan rakentamassa slummia Pirkkalan keskustaan ja luomassa todellista liikennesumppua. Suunniteltu betonielementtirakentaminen ei täytä kestävän kehityksen kriteereitä, eikä asukkaita ole missään vaiheessa otettu mukaan suunnitteluprosessiin. Nämä ylikorkeat rakennukset eivät myöskään sopeudu ympäröivään rinnemaisemaan.
http://www.tamperelainen.fi/blogit/luki ... an-slummia
tekijänä Sasu K
#44770
TommiM kirjoitti:Tamperelaisessa on kohtalaisen perinteinen Nimby valittamassa
Yleisönosastokirjoituksessa on sen verran vakavia väitteitä, ettei niitä kannata sivuuttaa nimby-kortilla:

- Kunnan kaavoitusmonopolin luovuttaminen rakennusyhtiölle
- Liikenneongelmat
- Kunnan asukkaiden sivuuttaminen suunnitteluprosessista
- Korkean rakennuksen sopimattomuus ko. ympäristöön (suunnittelma muuttaisi Pirkkalan kaupunkikuvan täysin)
Avatar
tekijänä huopa
#44797
jep, Pirkkalan keskusta-alue on ollut aika kaukana ns. tiiviin rakentamisen alueesta, varsinkin kun sen suunnittelu perustui puutarhakaupunkiin matalalla rakennustiheydellä silloin aikoinaan. Nokialle (jossa se yksi torni jo on) tuo tiivistys sopisi jo paljon paremmin, tosin ymmärrettävää on että Pirkkalaa halutaan tiivistää kun se on lähempänä tamperetta ja se on ollut tampereen alueen vetovoimaisin lähiökaupunki. Mutjoo, tuo renderöinti/mallikuva on erittäin osuvasti sanottu tuolla ylempänä olevan maksimaalinen vastustuskiihoke :9

jospa ne tornitalohankkeet vaan pidettäisiin tuossa edeltävässä nuolialantien kupeessa.. toimisi paremmin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7