Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä H.C.
#3397
Tervetuloa Red aRRow! :)
Joo, kuten Moolio totesi, rakentaminen on alkanut. Itse Aviapolis hanke sai alkunsa jokunen vuosi sitten ja käsittää nykyään valtavan määrän projekteja lentokentän läheisyydessä. Mutta jos kaikki nyt käynnissä olevat hankkeet valmistuvat vuoteen 2015 mennessä olen positiivisesti yllättynyt, muuten taas itse Aviapolis ei tule olemaan lähelläkään valmis silloin. Alueeella on nykyään vielä paljon tyhjää ja käsittää lähinnä lentokentän eteläpuolen ja Kehä III:n varren, mutta tulevaisuuden suunnitelmissa on lentoliikenteen kasvaessa rakentaa lentokentän länsipuolelle täysin uusi terminaali ja pohjoispuolelle Kehä IV (Tuusula kiirehtii jo tätä hanketta), joka avaa vielä valtavia uusia alueita ja mahdollisuuksia kehitykselle.
tekijänä Red aRRow
#3398
Kiitos Herr Catani kudosviljely.
tekijänä Red aRRow
#3404
OH shit LOLzzzzz damn my Finnish is so bad. :oops:
Man I just put the words "explanation" in sanakirja.net and it showed me the word 'kudosviljely'. :D

What I wanted to say was "thank you for the explanation". Kuka sanoa tämä Suomeksi??
Avatar
tekijänä OlliMolli
#3405
Red aRRow kirjoitti:OH shit LOLzzzzz damn my Finnish is so bad. :oops:
Man I just put the words "explanation" in sanakirja.net and it showed me the word 'kudosviljely'. :D

What I wanted to say was "thank you for the explanation". Kuka sanoa tämä Suomeksi??
LOL :D

"Thank you for your explanation" ----> "Kiitos selityksestäsi/selvityksestäsi"

Älä välitä, hyvin sä osaat suomea. :smt038
tekijänä Red aRRow
#3406
Kiitos Moolio ja kiitos Herr Catani selityksestäsi ;)
Avatar
tekijänä H.C.
#4195
Eilinen Kauppalehti (9.2.06) kirjoitti että Helsinki-Vantaan lentokentän seuraavan laajennuksen suunnittelu ja budjetointi alkaa olla sen verran valmista että rakentaminen alkaisi ensi syksyllä. Laajennus koskee lentoja ei-Schengen alueelle ja sen myöta Finnair aikoo kaksinkertaistaa kaukolentonsa. Tässä karkeasti punaisella rajattu se alue mihin Kauppalehdessä esiteltiin laajennusta, siniseen plänttiin rakennetaan Hilton hotellia jonka peruskivi äskettäin muurattiin:
Kuva

Lisäksi Aviapoliksen asema yhtenä pk-seudun suurimpana kaupan keskittymänä vahvistuu entisestää. Kesko avaa Tammistoon piakkoin valmistuvaan rakennukseen suuren urheiluväline liikkeen, Budget sportin, joka on Urheilukeskon uuden kansainvälisen konseptin Euroopan ensimmäinen liike. Sen viereen aikoo Palmberg rakentaa oman Tammiston ostospuistonsa johon tulee tilaa 2-4:lle suurelle liikkeelle. Myös tanskalainen TK-Development aikoo rakentaa samalle alueelle liiketilaa ja toinenkin tanskalainen firma, IBI, suunnittelee lähiställe tiloja useammille vähän pienemmille liikkeille. Liiketilojen lisäksi Tammistoon on vähitellen valmistumassa myös Haltin toimistorakennus.
tekijänä late-
#4210
Herr Catani kirjoitti: Tässä karkeasti punaisella rajattu se alue mihin Kauppalehdessä esiteltiin laajennusta.
Tuo toteuttaa Helsinki-Vantaan pidemmän tähtäimen kehittämisuunnitelmaa. Suunnitelmaa ei valitettavasti taida olla suoraan saatavilla julkisesti, mutta jos hakee Kehäradan suunnitelmasivulta raportin teksiosan (pdf) ja selaa sivulle 30, saa vähän kuvaa.

Raportin kuvassa ei tosin ole Hiltonia nyt suunnitellussa muodossaan, mutta siinä näkyy Kehäradan aseman sijoittuminen ja "pihalle" päin myöhemmin suunniteltu terminaalin laajennussiipi, joka liittyy ymmärtääkseni maayhteyksiin. Samoin voi huomata, että yksi pysäköintitaloista puretaan jossain vaiheessa, jotta saadaan paremmin tilaa terminaalin liikennejärjestelyille.
Avatar
tekijänä H.C.
#4217
Kiitokset, en ollutkaan ennen tuohon kiinnitänyt huomiota vaikka useampaan kertaan olen tota kehäradan raporttia lueskellut. Se pidemmän tähtäimen kehittämissuunnitelma olisi tosiaan mielenkiintoinen nähdä. Siihen liittyen on mainittu useamman kerran mahdollisesta uudesta terminaalista Viinikkalassa päin, joka lienee yksi ehdoista että Viinikkalaan ylipäätään joskus rakennetaan juna-asema (nyt sinne on jäämässä pelkkä varaus), mutta se ei taida kovinkaan pian tulla ajankohtaiseksi.
tekijänä late-
#4220
Herr Catani kirjoitti:Se pidemmän tähtäimen kehittämissuunnitelma olisi tosiaan mielenkiintoinen nähdä.
Ainoa tieto minulla siitä on taannoinen diplomityö aiheesta. Sen planssit olivat näytillä TKK:n arkkitehtiosaston seinällä muutama vuosi sitten. Diplomityö tuskin oli itsessään lopullinen versio, mutta se on kuitenkin julkinen, jos jaksaa etsiä TKK:n arkkitehtiosaston kirjastosta.
Herr Catani kirjoitti:Siihen liittyen on mainittu useamman kerran mahdollisesta uudesta terminaalista Viinikkalassa päin
Alun perinhän kolmoskiitotien yhteydessä taidettiin suunnitella terminaalia kiitoteiden väliin ja Marja-Radan piti kulkea sitä kautta. Sittemmin suunnitelmia muokattiin nykyiseen muotoon, jossa laajennuksia päätettiin tehdä enemmän nykyisellä alueella ennen kuin lähdetään erillisen terminaalin tielle. Viinikkala lienee tosiaan nykyinen sijoituspaikka mahdolliselle kokonaan uudelle terminaalille, jos sellaiselle tulee tarvetta.

Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Faktoja en tunne.
tekijänä late-
#4221
late- kirjoitti:Diplomityö tuskin oli itsessään lopullinen versio, mutta se on kuitenkin julkinen, jos jaksaa etsiä TKK:n arkkitehtiosaston kirjastosta.
Koska TKK:n Inssi-tietokantaan ei pääse käsiksi TKK:n verkon ulkopuolelta, säästin ihmisten vaivaa:

"Juntunen, Arno
Matkustajaterminaali 4 Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
The new passenger terminal 4 to Helsinki-Vantaa airport.
Diplomityö, TKK / Arkkitehtiosasto, 2003.
Oppiaine: Arkkitehtuuri III (A-8)
Valvoja: Komonen, Markku
Työ sijaitsee: A"

"Diplomityön aiheena on uuden matkustajaterminaali 4:n yleissuunnitelma Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Terminaali on osa Helsinki-Vantaan lentoaseman pitkän aikavälin kehittämissuunnitelmaa. Terminaalisuunnitelma on suoraan sidoksissa alueen maankäyttö-, maaliikenne- sekä asematasojärjestelyihin. Matkustajaterminaali 4 sijoittuu nykyisen ulkomaan terminaalin lounaispuolelle, missä nykyisin sijaitsee ei-Schengen alueen matkustajatilat. Matkustajaterminaali 4:n tarkoitus onkin keskittyä juuri ei-Schengen liikenteeseen eli matkustajaliikenteeseen mikä suuntautuu passisopimusalueen ulkopuolelle (mm. Aasia, Yhdysvallat, Euroopan unionin ei-Schengen maat).
Käytössä olevan maa-alueen ahtaus asetti terminaalin suunnittelulle omat haasteensa. Tämän johdosta terminaalitoiminnoille oli haettava lisätilaa pystysuunnassa. Muita keskeisiä suunnitteluongelmia olivat vaiheittain rakennettavuus, terminaalin joustavuus sekä lentoaseman muiden tulevaisuuden suunnitelmien huomioon ottaminen.
Terminaali 4 noudattaa tilaperiaatteeltaan samaa lineaarista terminaaliperiaatetta kuin viereinen nykyinen ulkomaan terminaali. Myös perustasot ovat samat. Lähtevien matkustajien päätilat sijoittuvat tasolle +52.500 (2.krs) ja saapuvien matkustajien matkatavaran luovutustilat tasolle +48.300 (1.krs = asemataso).
Matkatavaran käsittely- ja kuljetustiloja on sijoitettu asematasokerroksen lisäksi kellaritiloihin. - Monikerrosperiaatteesta huolimatta lähtevien ja saapuvien matkustajien erottelua terminaalitiloissa ei ole toteutettu."

Sijainti A on Arkkitehtiosaston kirjasto, jossa diplomityöt ovat omassa hyllyssään normaaliin tapaan tekijän sukunimen mukaan aakkostettuina. Linkki on TKK:n kirjaston etusivulle. Ylhäältä saa yhteystiedot ja aukioloajat, jos haluaa käydä.
Avatar
tekijänä H.C.
#4225
Kiitokset. Pitää pitää mielessä seuraavan kerran kun taas TKK:lla päin käyn. :)
late- kirjoitti:Alun perinhän kolmoskiitotien yhteydessä taidettiin suunnitella terminaalia kiitoteiden väliin ja Marja-Radan piti kulkea sitä kautta. Sittemmin suunnitelmia muokattiin nykyiseen muotoon, jossa laajennuksia päätettiin tehdä enemmän nykyisellä alueella ennen kuin lähdetään erillisen terminaalin tielle. Viinikkala lienee tosiaan nykyinen sijoituspaikka mahdolliselle kokonaan uudelle terminaalille, jos sellaiselle tulee tarvetta.

Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Faktoja en tunne.
Joo, sama käsitys on itsellänikin ollut. Kehärataan liittyen olen viime aikoina melko usein kuullut tuosta kokonaan uuden terminaalin mahdollisuudesta, mutta maininnat ovat olleet tyyliin "sitteen joskus tulevaisuudessa kun/jos...". Järkevämpäähän se on vielä tässä vaiheessa laajentaa olemassa olevaa. Sitä ei kunnolla näe lentokentällä käydessä, jos pääteitä käyttää, miten rojuinen ja keskeneräinen se alue on. Tällaisena, mitä nyt ollaan suunnittelemassa, toteutuessaan koko Ilmailulaitoksen pääkonttorin ympäristö paranee merkittävästi.
Avatar
tekijänä H.C.
#4477
SOK:n pääkonttori, kuvan oikeassa alareunassa alkaa Kartanonkoski, ylänurkassa Jumbo ja suoraan alhaalla Backaksen kartano:
Kuva
(arkkitehtitoimisto Forma Futura)
Ylästöntien pohjoispuolelle se nyt sitten siis sijoittuisi, eteläpuolelle tulisi ainoastaan tilat HOK-Elannolle. Eteläpuolelle tätä hanketta alunperin mietittiin, mutta on kooltaan liian suuri että se saataisiin kunnolla sovitettua sinne ilman että historiallisesti merkittävä kartanokokonaisuus kärsisi. Tämä havainnekuva sisältää lisäksi laajenemismahdollisuudet joten ihan tämän kokoisena sitä ei heti tulataisi rakentamaan, mutta tuo 12-kerroksinen osa ja pitkä aaltoileva osa samoin kuin kolme noista 8-kerroksisista kuuluu ensimmäiseen vaiheeseen. Rakennukset ovat lähinnä 8- ja 4-kerroksisia. Tämä on nyt vasta alustava luonnos ja tulee varmasti vielä hioutumaan parempaan suuntaan hankkeen edetessä. Arvioitu aikataulu on että kaava hyväksyttäisiin tämän vuoden loppuun mennessä. Se merkitsisi että rakentamaan päästäisiin joskus ensi vuoden alussa.


Lisäksi toinen mielenkiintoinen hanke joka nyt on käynnistynyt on tämä: Tammistoon Tuusulan motarin ja Valimotien väliin tulisi 9-kerroksiset toimistotalot:
Kuva
(arkkitehtitoimisto Mika Päivärinne)
Tossa oikealla takana näkyy Suunnon rakennus, ja sen edessä on nyt rakenteilla oleva Haltin pääkonttori. Tähän niiden eteen tulisi siis 9-kerroksiset toimistot toivottamaan Helsingistä tulevat autoilijat tervetulleiksi Vantaalle (tämä sijaitsee siis ihan rajalla). Juuri jotain vastaavaa toivoinkin tuohon, tässä olisi vihdoin jotain joka kunnolla parantaa tuon alueen kaupunkikuvaa.

Nyt vaan sitten toivotaan parasta. Tässä alkaa nyt vähitellen näyttää todella hyvältä tämä lentokenttäkaupungin kehitys. Helsinki on jo huolissaan kosiskellut sokkia jäämään, mutta sok:sta on ilmoitettu että ensisijainen sijoittumispaikka on Pakkala Vantaalla, ellei tämä hanke joudu vastatuuleen.
Avatar
tekijänä H.C.
#4555
Pieni katsaus taas tähän väliin:

YIT on nyt ilmoittanut aloittavansa tänä vuonna rakentamisen näissä parissa kohteessa Aviapolis-alueella (uutinen aiheesta):

Avia Center:
2 tomistotaloa, yhteensä noin 10 000 m2, ensimmäinen vaihe rakenteille viimeistään alkusyksynä. kuva:
Kuva

Avia Forum:
Yrityspuisto jonka ensimmäinen vaihe rakennettiin jokunen vuosi sitten. Nyt on loppuvuodesta tarkoitus aloittaa toisen vaiheen rakentaminen. Kompleksiin kuuluu lopulta viisi toimistorakennusta joissa yhteensä 35 000 m2 tilaa, rakentua sen pitäisi nyt vauhdilla rakennus/vuosi. ja lisäksi on mahdollisuus rakentaa samalle alueelle 3 pääkonttoritasoista toimistorakennusta. Kuva:
Kuva

Tässä kartta jossa ilmenee minne ne sijoittuvat. Tämä on tämä lentoaseman liittymän koillispuoleinen alue. Kuvan alapuolella toisella puolella kehää on Jumbo ja rakenteilla Jumbo Park:
Kuva

Merkkasin karttaan vähän näitä kohteita ja käynnissä olevia hankkeita. Tänä vuonna rakennettavat Avia Center ja -Forum sijoittuu punaisella pohjalla merkittyihin alueisiin. Lisäks tässä vähän selostusta noista muista joita ei täällä foorumilla pahemmin ole vielä esitelty:

Formica on NCC:n hanke. Ei ole vielä rakennusvaiheeseen päässyt, makkinointiin kylläkin, ykkösvaihe sijoittuisi tohon missä sen nimi on ja sen yläpuolelle on ainakin kaavoitettu 2 samanlaista lisää (sinisellä viivoitettu alue). Kuva:
Kuva

Aero Business Park on Palmbergin yrityspuiso hanke, 32 000 m2, kaavoitettu ym. muttei vielä ole päässyt rakenteille. Markkinoinnissa sekin.
kuvia:
Kuva

Kuva

Lisäksi tohon on merkattu AFL Center, joka on lyhenne Avia Forum Logistics Centeristä. YITn varasto/terminaali-hanke, jotenkin yhteydessä tohon yrityspuistoon.

Siriuksetkin merkkasin tonne, Sirius I:n alla on ympyröitynä vanha 5-kerroksinen toimistorakennus jonka uusi valaistussuunnitelma oli äskettäin kaupunkikuvaneuvottelukunnan käsittelyssä.

Lisäksi tossa on merkittynä noita jo tunnettuja Plaza ykköstä (valmis) ja kakkosta (toinen vaihe rakenteilla), ja tossa vastakkaisella nurkalla liitymän kulmassa on 4 10-kerroksista toimistoa kaavoitettu, sen kummemin niiden tilanteesta ei ole tietoa.

Tossa Lentoasemantien länsipuolella, Sirus II:sta ylöpäin, näkyy pari varastoa ja paljon metsää, sinne ei mitään erityistä hanketta ole nyt suunnitteilla, mutta uudessa yleiskaavaehdotuksessa alue on varattu palveluille ja annettu seuraava selostus:
Lentokentän eteläpuolelle on varattu suuri palveluiden alue (P1), johon on mahdollista sijoittaa jokin seudullisesti merkittävä hanke, kuten oppilaitos, messukeskus tai urheilua ja muita tapahtumia palveleva suurhalli.
Avatar
tekijänä H.C.
#4691
SOK:n pääkonttoria koskien, Helsingin Sanomat kirjoittaa näin: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Van ... 5219313593

Eli saman toistoa: Pakkalaa pidetään ykkösvaihtoehtona, lähtö Helsingistä johtuu parkkipaikkojen menetyksestä, Vantaan lupaa tehdä kaikkensa asian eteen ja tämän vuoden aikana olisi kaavoituksen tarkoitus valmistua.

Tossa jutussa nyt sitten pääkonttorin paikka on esitetty taas uudelle tontille, Lentoasemantien ja Ylästöntien risteyksen luoteisnurkkaan, eli tossa pari postausta taaksepäin olleessa kuvassa näkyvän oikeanpuoleisen liikenneympyrän viereen. Tiedä sitten liekö virhe, mutta tänään oli kuitenkin Vantaan tarkoitus esitellä medialle tätä asiaa. Eiköhän homma lähipäivinä selviä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26