Mikä on Taloforum?

tekijänä Pyöröovi
#94649
Kovalla innolla taas puretaan mitään säästelemättä, vaikka tuskin tilalle on tulossa paljon parempaa laatikkoarkkitehtuuria. En ole mikään alueen käyttäjä, mutta päivittäisillä junamatkoillani pitkin kehärataa Myyrinpuhoksen retromuotoilu on alkanut edustaa minulle aivan ominta Vantaata. Historiallisille kerrostumille voisi antaa pääkaupunkiseudulla huomattavasti enemmän painoarvoa suunnittelussa.
tekijänä Sam33
#94650
Myyrinpuhoksen omistaa joku pienempi eläkekassa, joten taloudelliset mahdollisuudet korjaamiseen taitaa olla aika vähäiset - etenkin kun liiketilaa ei Myyrmäessä tarvita, kun sitä on tarkoitus merkittävästi lisätä myös kivijalkaan. 70-luvun talojen kytkeminen osaksi uudempaa kompleksia ei taida mitenkään järkevästi onnistua, mutta eikös sitä tässä vielä selvitellä. Vaikka kilpailun lähtökohta olikin purkava rakentaminen.

Vantaalla on viime vuosina voittanut ihan kelpo ehdotuksia näissä korttelikehityskilpailuissa, mm. Koivukylässä, Myyrmäessä ja Tikkurilassa, joten toivotaan sitä myös tähän. Korkeimmassa tornissa saa olla 24 kerrosta, joten se lähtökohta ainakin lupaava.
kaupunkilainen tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#94652
Vantaalla tosiaan ollaan 2010-luvulla oltu huomattavasti Helsinkiä ja Espoota rohkeampia täydennysrakentamisessa ja lähiöiden uudistamisessa. Espoonlahti saa liki puhtaat paperit, mutta muuten Länsimetron vartta rakennetaan vanhaan lähiötyyliin. Helsinki saisi myös lisätä kerrosneliöitä Raide-Jokerin varren suunnitelmiinsa. Lähettäisinkin Helsingin ja Espoon päättäjät opintomatkalle Myyrmäkeen ja Tikkurilaan. Voivat puolestani olla Flamingossa tai Hotelli-Vantaassa yötäkin.
kaupunkilainen tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#94653
Pyöröovi kirjoitti:Kovalla innolla taas puretaan mitään säästelemättä, vaikka tuskin tilalle on tulossa paljon parempaa laatikkoarkkitehtuuria. En ole mikään alueen käyttäjä, mutta päivittäisillä junamatkoillani pitkin kehärataa Myyrinpuhoksen retromuotoilu on alkanut edustaa minulle aivan ominta Vantaata.


Sattumoisin olen viime aikoina saanut erinäisissä keskusteluissa vallan vääriä käsityksiä, kun tutut puhuivat "retrosta" ja tarkoittivat ihan vaan vanhaa. "Retro" siis viittaa takaisin päin menemiseen, eli vanhan tyyliseen uuteen. Myyrinpuhos on ihan aidosti vuodelta 1975 ja Isomyyri vuodelta 1987 ja näköjään edelleen näyttävät siltä. Ja lienivät kumpikin aikanaan menossa ainakin omasta mielestään voimallisesti eteen, ei taaksepäin.

Omaan silmääni ja kuvista päätellen ainakaan Isomyyri ei kyllä ole mitenkään parhaiten aikaa kestänyt pala 80-luvun tyyliä - enkä tarkoita kuntoa vaan arkkitehtuuria. Sisäkäytävä lasikaton alla kylläkin valoisa.

30 vuotta on melkoisen lyhyt käyttöikä rakennukselle.
MindW, Purkki^ tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#94654
Saa nähdä milloin 90-00-lukujen isojen kauppakeskusten käyttöikä tulee vastaan. Lippulaiva saapui viimeiseen satamaan ensimmäisenä.
tekijänä Jukki
#94655
Näin todetaan ostareista tuossa osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa:

Asemakaavamuutostyön lähtökohtana on purkaa Isomyyrin ja Myyrinpuhoksen ostoskeskukset ja tilalle
esitetään asumista, liike-, toimi- ja palvelutilaa. Tämän lisäksi selvitetään Myyrinpuhoksen osalta muut
maankäyttövaihtoehdot: ostarin uudelleenkäytöstä vaihtoehtoinen säilyttävä ja osittain säilyttävä tarkastelu
(Konsulttityö/ Optiplan)
tekijänä Jukki
#94656
Jukki kirjoitti:Näin todetaan ostareista tuossa osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa:

Asemakaavamuutostyön lähtökohtana on purkaa Isomyyrin ja Myyrinpuhoksen ostoskeskukset ja tilalle
esitetään asumista, liike-, toimi- ja palvelutilaa. Tämän lisäksi selvitetään Myyrinpuhoksen osalta muut
maankäyttövaihtoehdot: ostarin uudelleenkäytöstä vaihtoehtoinen säilyttävä ja osittain säilyttävä tarkastelu
(Konsulttityö/ Optiplan)


Ehkä tämän lisäksi olisi voinut rakentaa vielä sen bussiaseman tontin ja miettiä jotain matkakeskuksen tyylistä kannen alle.
tekijänä Pyöröovi
#94660
hmikko kirjoitti:
Pyöröovi kirjoitti:Kovalla innolla taas puretaan mitään säästelemättä, vaikka tuskin tilalle on tulossa paljon parempaa laatikkoarkkitehtuuria. En ole mikään alueen käyttäjä, mutta päivittäisillä junamatkoillani pitkin kehärataa Myyrinpuhoksen retromuotoilu on alkanut edustaa minulle aivan ominta Vantaata.


Sattumoisin olen viime aikoina saanut erinäisissä keskusteluissa vallan vääriä käsityksiä, kun tutut puhuivat "retrosta" ja tarkoittivat ihan vaan vanhaa. "Retro" siis viittaa takaisin päin menemiseen, eli vanhan tyyliseen uuteen.

Mietin jo kirjoittaessa, että 'retromuotoilu' pitäisi varmaankin muotoilla paremmin. Tarkoitukseni oli kehua Myyrinpuhoksen etujulkisivua, jossa esiintyy vahvana nykyajan retroilun monet ihanteet. Minusta on harmi, jos moiset alkuperäiskohteet tuhotaan täysin. Ymmärrän rajun täydennysrakentamisen ja uudistamisen tarpeen alueella, mutta muutoksen keskellä myös pala vanhaa ansaitsisi säilyä.

Tässä mielestäni hieman parempi puoli rakennuksesta:
https://www.google.com/maps/@60.2614542 ... 312!8i6656
MindW tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#94661
Pyöröovi kirjoitti:Tässä mielestäni hieman parempi puoli rakennuksesta:
https://www.google.com/maps/@60.2614542 ... 312!8i6656


Mun silmääni pökkää räikeä perusvärien paletti. Se nyt vaan on ruma, vaikka toki edustaa aikaansa ja voi olla säilyttämisen arvoinen. Tyylikkäämpi tapa hoitaa homma on esillä Turun ylioppilaskylässä, missä on harmaiden elementtilaatikoiden kyljissä vastaavasti värillisiä paneeleja, tosin puuta, mutta värit on taitettu ja sointuvat yhteen. Värit myös säilytettiin varsin tarkkaan peruskorjauksessa 2000-luvun alussa.
tekijänä kaupunkilainen
#94710
Jukki kirjoitti:Myyrmäkeen taas uutta projektia: http://www.vantaa.fi/uutisia/ajankohtai ... 1/0/140082

Purettavaksi menisi vanha Myyrinpuhoksen ostoskeskus, Isomyyrin ostari ja siihen liittyvä cräck-luola, jota käytetään parkkihallinakin. Tästä sijainnista kyse:
https://www.google.com/maps/@60.2617855 ... 312!8i6656

Vihdoinkin. On käsittämätöntä, että raideliikenteen asemien läheisyydessä olevia tontteja pidetään vajaakäytössä samalla,
kun asumista joudutaan tonttien puutteessa rakentamaan kauemmas raideliikenteen asemista.
Avatar
tekijänä Clepe
#94755
Pyöröovi kirjoitti:Kovalla innolla taas puretaan mitään säästelemättä, vaikka tuskin tilalle on tulossa paljon parempaa laatikkoarkkitehtuuria. En ole mikään alueen käyttäjä, mutta päivittäisillä junamatkoillani pitkin kehärataa Myyrinpuhoksen retromuotoilu on alkanut edustaa minulle aivan ominta Vantaata. Historiallisille kerrostumille voisi antaa pääkaupunkiseudulla huomattavasti enemmän painoarvoa suunnittelussa.

En pidä rakennusta kauniina, mutta se on tosiaan kiinnostava monella tapaa. Myös nimi Myyrinpuhos on kiinnostava. Puhos saattaisi viittaa Puhokseen (Puotinharjun ostoskeskukseen), mutta ilmeisesti kyseessä on tuota kauppakeskusta edeltävästä uudelleenlanseeratusta sanasta: https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli ... (1996_2010)/kuka_muistaa_puhosta

Näitä 70-luvun "helmiä" tuntuu nyt lähtevän useita, Olarista purettiin pari vuotta takaperin vanha Esson pääkonttori, joka oli väritykseltään Myyrinpuhosta hillitympi, mutta kuitenkin samaa henkeä: https://antinitabloggi.wordpress.com/20 ... u-tapiola/
tekijänä Sam33
#94938
OSTARIEN UUDET KONSEPTIT (1.6.2018)

Oheisessa linkissä Optiplanin selvitys siitä, kuinka vanhat Myyrmäen alueen ostarit voisi säilyttää ja kehittää. Myyrinpuhoksen kylkeen esitetään 12 kerroksista asuinrakennusta radan varteen, ja muuten ostari säilyisi sellaisenaan.

Sinänsä selvitys ei tuo mitään valaistusta siihen, missä kunnossa nuo ostarit ovat ja onko niitä taloudellisesti järkevää edes korjata. Voisi kuvitella, että osalla omistajista taloudellinen intressi on juuri se että rakennus saadaan purettua ja myytyä tontti eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Vuokralaisinakin on sellaisia, että eivät välttämättä kestäisi peruskorjausta seuraavaa vuokrakorotusta.
hmikko, H.C. tykkäsi tästä
tekijänä Pyöröovi
#94939
Mainiota ideointia, lopputuloksesta tulisi huomattavasti tiiviimpää, mutta silti vanhaa rakennuskantaa kunnioittavaa. Toivottavasti ainakin mahdollisimman suuri osa ostareista saataisiin korjattua, jotta niiden lennokkaat muodot säilyisivät myös tulevien vantaalaisten ihmeteltäviksi.
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77