Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä H.C.
#6554
Kiitokset artikkelista. En itsekkään ole ollut hirveän optimistinen tuon hankkeen aikataulun kanssa, mutta olen elänyt siinä toivossa että ennen tämän vuosikymmenen loppua oltaisiin jo edes jonkinlaiset työt sen osalta saatu käyntiin. Täytyy toivoa parasta, Tikkurila on kuitenkin tärkein juna-asema lentokentälle menijöitä ajatellen.
Jape kirjoitti: Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä alue tämä Marja-Vantaa nyt olikaan? Menenkö aivan metsään kun mielikuvani on, että se on joku tuon Marja-radan (eli Kehäradan) varteen kaavoitettavista alueista? Toivottavasti tuo asuntomessualuehanke onnistuu, se kun useimmiten tietää tasokkaampaa arkkitehtuuria kun arkkitehdit saavat vapaammin toteuttaa itseään.
Marjaa-Vantaa on se uusi suuri asuinalue kehäradan varressa - viimeinen aluekeskus joka Vantaalle rakennetaan, paikka jossa itse olen suurimman osan elämästäni asunut. Siitä olen kirjoitellut enemmän tuonne Aviapolis ketjuun, mutten jaksanut nyt postata tästä erikseen sinne. Sitä kutsutaan edelleen työnimellä Marja-Vantaa, koska mitään virallista nimeä sille ei ole vielä annettu. Kivistö, siellä nykyisin olevan omakotialueen mukaan, olisi ehdottomasti paras vaihtoehto ja Kivistön mukaan se sinne sijoittuva asemakin on nimetty. Alue on siinä Hämeenlinnanväylän varrella sen molemmin puolin Kivistön kohdalla jossa mm. on Keimolanportin Nesteet ja Keimolan entinen moottorirata.

Lisätietoja osayleiskaavasta täältä:
http://www.vantaa.fi/i_alaetusivu.asp?p ... ;2126;2612
Avatar
tekijänä H.C.
#6557
Menee vähän sekavaksi pitää näitä Vantaan projekteja ja Aviapolista erillisissä ketjuissa, joten yritänpä nyt tästä lähtien pitää nämä niin että yksittäisistä rakennusprojekteista voi jatkaa kirjoittelua täällä ja sitten infrastruktuurista ja lentokenttäkaupungin kehitysnäkymistä ym. sellaisesta voi sitten löpistä ja iskeä päätään seinään tuolla poliksen omassa ketjussa. Joten, tässä nyt vähän päivityksiä taas kehitykseen siellä:

Tammiston nelosalueen ensimmäinen talo lähtee ihan lähiaikoina rakenteille, rakennusluvat on jo myönnetty. Talosta tulee 3-6 kerroksinen ja siihen tulee lisäksi vajaa 200 nelötä liiketilaa parille eri liikkeelle. Julkisivusta tulee suurimmaksi osaksi rapattu. Se sijoituu melko keskeiselle paikalle Tammiston uudella asuinalueella. Tämän kyseisen viimeisen ison palan Tammistoa rakentaa NCC.

Toinen asia Tammistossa on nämä suurmyymälät jotka jatkavat kasvuaan. Tokmanni on ilmoittanut avaavansa ensi vuonna uuden 6000:n neliön suurmyymälän, joka korvaa alueella nyt olevan Tarjoustalon. Se sijoituu A-Vakuutuksen omistamaan kiinteistöön johon tullaan saneeraamaan uutta liiketilaa usealle uudelle liikkeelle. Tokmannin myymälä vie niistä tiloista puolet.

Palmberg aloittanee myös piakkoin oman Ostospuisto Tammistonsa rakentamisen. Siihen kuuluu osittain uutta rakennusta ja osittain vanhaa saneerattua kiinteistöä ja tiloja tulee useammalle kaupalle. Esite löytyy tästä: http://www.palmberg.com/attachment.asp? ... Item=13311

Tammistossa siellä missä ei ole tilaa uudisrakentamiselle saneerataan vanhoja varasto/tuotantohalleja liiketiloiksi. Toivottavast vaan saadaan myös liikennejärjestelyihin parannusta ettei mene ihan tukkoon.

Sitten, Technopolis avaa Helsinki-Vantaan kiinteistönsä nelosvaiheen syyskuun alussa. Sinne sijoittuu n. 10-15 uutta yritystä joiden joukossa mm. Turkkilainen kondineloktroniikan yritys, saksalainen tehdashihnoja valmistava yritys ja henkilöstörekrytointia tarjoava norjalaisyritys. Ensi vuonna olisi tarkoitus saada jopa kaksi uutta osaa rakennuksesta valmiiksi samoin kuin sitä seuraavana vuonna 2008. Asioista kertoi Vantaan Sanomat 13.8.2006. Eli tahti on kovaa jos vaan kysyntä pysyy yhtä hyvänä kuin se nyt on. Kompleksin koko on tällä hetkellä 20 000 nelötä ja valmiina se tulee sitten lopulta olemaan 65 000 neliötä.

Lisäksi kasa muitakin projekteja on käynnissä:
-Pakkalanrinteessä on jo kolme taloa rakenteilla, lisää tulossa syksyn mittaan kun myös SATO pääsee vauhtiin. Alueen kunnallistekniikka alkaa hahmottua.
-siihen viereen HK:n ja K-Raudan läheisyyteen on aloitettu uuden tuotanto/logistiikka kiinteistön rakentaminen
-HK aikoo ilmeisesti taas laajentaa, ainakin ovat kaupunkikuvaneuvottelukunnalta lausuntoa pyytäneet.
-Etolalle on rekenteilla uusia tuotanto-/varasto-/myymälä-/toimistotiloja Veromiehen alueelle.
-Lentokentälle on nousemassa uusi pysäköintirakennus sekä lentokonehalleja ym.
-Auto Jalosen uusi autokauppa rakentuu jo hyvää vauhtia ja alkaa jo hahmottua Kehä III:n viereen Pakkalaan.
-Vantaanportin Retail Parkin (Suomen ensimmäinen sellainen) viimeinen pieni osa on vihdoin rakenteilla.
-Lisäksi on lukuisia varastohankkeita, laajennuksia ym. käynnissä vähän joka puolella alueella.
tekijänä Beaver
#6559
Onko kellaan tietoa Helsinki-Vantaan terminaalin laajennusoperaatiosta? Senhan piti alkaa nyt syksylla mutta mitaan uutta tietoa en ole huomannut missaan. Nykyinen terminaali on kylla niin pieni ja varsinkin ruuhka-aikoina jo ahtaan tuntuinen, etta mielestani laajennusta olisi hyva tehda mahd. pian.
Avatar
tekijänä H.C.
#6560
Tarkkaa aikataulua en ole missään vielä nähnyt, mutta muistaakseni keväällä uutisoitiin että rakentamisen oli arvioitu alkavan aikaisintaan syyskuussa. Ilmeisesti se on lähiaikoina tulossa toteutukseen sillä huomasin että asiasta oli jo kesäkuussa ennakkoon kyselty kaupunkikuvaneuvottelukunnan lausuntoa ja neuvottelukunta toteaa siitä seuraavaa:
Kaupunkikuvaneuvottelukunta toteaa lausunnossaan, että vanhan arkkitehtuurisesti arvokkaan korkeatasoisen rakennuksen uudessa laajennuksessa on otettava huomioon yhden- ja tasalaatuisuus. Horisontaalinen linjakkuus on luonteenomaista vanhalle osalle ja sitä tulisi vahvistaa.

Katolle kulmaan rakennettu korkea siipi muodostaa näyttävän katteen. Siipi on kaupunkikuvallisesti merkittävä varsinkin saapuvalle liikenteelle ja sen tulisi näkyä myös sisätiloissa.

Keskustelua herätti rakennusten väliin sijoittuva 45 metrin pituinen pitkä lasisilta, joka on suunniteltu vinoon. Kaupunkikuvaneuvottelukunnan mielestä on selvitettävä eri vaihtoehtoja korkeuseron ratkaisemiseksi.
Asia on lisäksi nimetty "Ulkomaanterminaalin laajennus 2006" eli viittaa siihen että laajennus tosiaan alkaisi tänä vuonna. Eli eiköhän siitä piakkoin jotain kuulu.

Kyseinen KKNK:n pöytäkirja löytyy täältä:
http://www.vantaa.fi/i_liitetiedosto.as ... 1567;45269
tekijänä Beaver
#6561
Kiitos H.C. vastauksesta!

Tuskin maltan odottaa havainnekuvia/lisatietoja terminaalista. Vaikka laajennuksen jalkeenkaan ei Helsinki-Vantaa maailman mittakaavassaa mikaan kovin suuri lentoasema ole, niin se kuitenkin lisaa vaikuttavuutta ja toivon mukaan tuo myos lisaa valjyytta. Tuo valjyys on nimenomaan mielestani talla hetkella ongelma monessa paikkaa Helsinki-Vantaalla.
Avatar
tekijänä H.C.
#6572
Tässä vielä yksi mielenkiintoinen hanke Vantaalta:

Vantaan sanomat uutisoi jälleen tänään että Seutulassa sijaitseva Vantaan Vauhtikeskus halutaan kasvattaa vähitellen niin että siellä vuonna 2012-2013 olisi 2,8km pitkä moottorurheilurata josta tulisi Etelä-Suomen merkittävin moottoriurheilukeskus. Koska tällaisia ei ole järkevä rakentaa joka paikkaan yritetään saada seutuyhteistyötä käyntiin ja Helsingin puolella on ilmeisesti jo suhtauduttu myönteisesti vaikkei päätöstä tosin vielä ole tehty. Espoota toivotaan myös mukaan. Rata soveltuisi Formula ykkösiä lukuunottamatta kaikenlaisiin moottoriurheilutapahtumiin ja se olisi samaa luokkaa kuin Keimolan moottorirata aikoinaan.

Mun puolesta voisivat saman tien yrittää hommata myös Formulat Suomeen, mutta hienoa näinkin että edes jonkinlainen kunnon rata kunnon kilpailuille saataisiin tänne lähelle. Täytyy toivoa parasta että kaikki menee suunitelmien mukaan.

Tässä havainnekuva valmiista radasta. Sijainti on aivan kolmannen kiitotien vieressä, kentän luoteispuolella.
Kuva
Arkkitehtitoimisto Forma-Futura Oy
tekijänä Beaver
#6573
Niin.. Ihan kivahan tuo on. Mutta ihmettelen miksi ei taalla koskaan pisteta asioita kerralla "kuntoon". Siis nytkin rakennetaan jokin valimuoto joka ei aivan ylla F1 rataan, mutta miksei tosiaan voisi samantien jotain kunnianhimoisempaa? Tuntuu etta Suomessa yleensakin vierastetaan kaikkia vahankin kunnianhimoisempia projekteja.
Avatar
tekijänä H.C.
#6736
Olen samaa mieltä, voisi kerrankin tähdätä kerralla huipulle eikä vain tyytyä siihen mitä näin pieneltä ja huomaamattomalta maalta voi odottaa. Mutten sitten tiedä mikä tuon moottoriradan tilanne muuten on. Sitä ajaa nyt yritys joka on kokonaan Vantaan kaupungin omistuksessa, joten ilman kunnon sijoittajaa mitään erityisen hienoa on hankala saada aikaan. Mutta katsotaan nyt.

Ulkomaan terminaalin laajennus on nyt sitten kuitenkin pääsemässä rakenteille aivan pian, syyskuun puolivälissä, ja nyt on vihdoin havainnekuvia saatavilla, tässä:
http://www.finavia.fi/files/finavia/tie ... picopy.jpg
Parviainen Arkkitehdit


Näytää hienolta ainakin mun mielestä, sopii vanhaan ja tuo vielä modernimpaa ilmettä kentälle :P

Kyseessä on Ilmailulaitoksen kaikkien aikojen suurin investointi jonka kunstannusarvio on 143 miljoonaa euroa ja hankkeen on tarkoitus valmistua 2009. Laajennettuna ulkomaanterminaali on mitoitettu 15 miljoonalle matkustajalle vuodessa. "Rakennuksen pinta-ala on 37 000 brm², joista 20 000 brm² matkatavaran käsittelyä palvelevia tiloja. Uutta asematasoa rakennetaan 45 000 m² ja nykyistä asematasoa saneerataan 120 000 m². Kuljetintunnelia rakennetaan 300 m". Koko tiedote: http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=65916

Tässä vielä asemapiirros:
http://www.finavia.fi/files/finavia/tie ... tehdit.jpg

kaikki tämänhetkiset hankkeet Helsinki-Vantaalla:
http://www.finavia.fi/files/finavia/tie ... nkkeet.pdf

eli ei mun pidä valittaa etteikö Vantaalla mitään tapahtuisi vain koska omalla takapihalla ei mitään koskaan tapahdu.
Avatar
tekijänä H.C.
#7334
Vaskipuiston jatkeen kaavoitus on vihdoin taas pääsemässä käyntiin kun kehä II:n suunnitelmat ovat edenneet. Vaskipuisto on Kaivokselan 90-luvulla rakennettu eteläosa Myyrmäen itäpuolella. Alueen omistaa mm. Lujatalo, NCC ja Skanska, kaavaluonnosta varten tekee Larkas & Laine alustavat suunnitelmat ja kaavaluonnos halutaan saada käsittelyyn jo nyt syystalvella. Tavoitteena on n. 750 uutta asuntoa ja rakentamaan halutaan päästä jo 2008.

Mätkin tähän kuvaan suurinpiirtein miten tätä aluetta suunnitellaan, lähinnä kyseessä on nämä kuvassa näkyvät pellot, K:n kohdalle olisi tulossa kerrostaloja, P:n kohdalle pientaloja/tiivistä ja matalaa ja punainen katkoviiva osoittaa kehä kakkosen linjausta. Sininen katkoviiva on mätäoja, ihan siihen kiinni ei rakenneta mutta se rajaa tulevaa aluetta lännessä. Idässä alue rajautuu tiehen ja nykyisiin asuinalueisiin. Keskellä olevan vanhan maatilan pihapiiri halutaan säilyttää:
Kuva

Tuossa kuvassa näkyy vasemmalla alhaalla Martinlaakson rata ja Malminkartano. Malminkartanon asema jää aivan tuohon vasemman alanurkan alle. Vasemmalla ylhäällä on Myyrmäki ja Myyrmäen asema on heti kuvan vasemman ylänurkan ulkopuolella, eli hyvien yhteysin varrelle tätä ollaan suunnittelemassa. Alue kuuluu myös tuohon Espoo-Helsinki-Vantaa yhteiseen maankäyttövyöhykkeeseen Honkanummen, Kuninkaantammen, Uusmäen ym. ohella.

90-luvulla rakennettu osa Vaskipuistosta näyttää tältä: http://koti.welho.com/pcatani/kaivoksela.html


------------

Toinen uusi juttu Vantaalla on se että Kartanonkoskelle ollaan kaavoittamassa paikkaa lähikaupalle. Kauppa olisi tarkoitus sijoitta aivan keskelle kartanonkoskea ja kuten arvata saatta niin osa asukkaista on alkanut inistä asiasta. Ensiksi itketään lähikaupan perään ja sitten kun se halutaan sinne toteuttaa niin valitetaan että "no ei me sitä tohon haluttu". Joku pelkää liikennettä, toinen koululaisten välituntien valvontaa.... hohhoijaa... en muuta koskaan sinne.

Mustakin tuntuu että liikenne lisääntyy hirveästi, aivan varmasti tullaan kaukaa autolla mielummin kartanonkosken siwaan ostoksille kuin aivan vieressä olevaan Jumboon tai Tammiston Jättijakoon, aivan v***n varmasti, hyvä huolenaihe. Mennään mielummin Jumboon hypermarkettiin ostoksille että vältytään tuolta hirveältä liikenteeltä.

Parempi kai olisi jos se kauppa rakennettaisiin jonnekkin muualle Pakkalaan, kuten Sandbackan tai Pakkalanrinteen läheisyyteen. Voisivat Kartanonkoskelaiset rauhassa jatkaa autoiluaan Jumboon ilman että liikenne lisääntyisi.
tekijänä late-
#7344
Vaskipuistohan saattaa myös aikanaan päästä osalliseksi pikaraitiotiestä, jonka voisi ehkä jopa merkitä karttaan. Yleiskaavatason linjaus löytyy tästä kartasta.

Yleiskaavassa Myyrmäestä lähtee siis yksi linjaus itään/kaakkoon oletettavasti osana Jokeri II -tyyppistä linjaa Paloheinän kautta Malmille ja edelleen Mellunmäkeen ja Vuosaareen.

Toinen linjaus Myyrmäestä lähtee etelään/lounaaseen kohti Leppävaaraa ja tavallaan sekin on Jokeri II/III-yhteyttä.

Linjaukset yhtyvät Myyrmäen aseman ja Myyrmannin eteläpuolella ja jatkuvat edelleen lännen kautta koukaten Martinlaaksoon ja sieltä Kehä III:n eteläpuolelta Kartanonkoskelle, jossa on jälleen uusia haaroja.

Vantaan yleiskaavakartoista voi tihrustaa tarkemmin.
Avatar
tekijänä H.C.
#7345
Kiitokset, tuota en tullutkaan ajatelleeksi, nyt on lisätty yleiskaavaluonnoksen mukainen pikaratikkalija sinne (vihreä viiva) ja laitoin myös C:n paikkaan jonne on suunniteltu pientä keskustatoimintojen alakeskusta (lähikauppa/baari/kioski yms.). Tuo olisi todella hyödyllinen, se nykyinen Vaskipuiston osa on jäänyt melko hyvin kaiken joukkoliikenteen ulkopuolelle. Jotain parannusta bussiliikenteessä on kuitenkin onneksi tulossa. Muutenkin toivoisin että Jokeri II:sta kiirehdittäisiin, vaikka nämä yhteydet täällä ovatkin Helsinkiin päin hyvät niin poikittaisissa olisi paljon parantamisen varaa ja hyvä olisi jos kunnon joukkoliikenne koko tämän maankäyttävyöhykkeen poikki olisi toiminnassa kun nämä alueet vähitellen rakennetaan. Tukisi Myyrmäen säilymistä tärkeänä aluekeskuksena.

Tuota yleiskaavaluonnoksessa Keski-Vantaalle menevää linjaa ihmettelen että miksei sitä ole vedetty Ylästön läpi. Tammistossa taas voi jo nyt käydä paikan päällä katselemassa miten asemaakavassa on otettu mahdollinen tuleva pikaratikka huomioon - siellä on selkeä lovi jätetty kerrostalojen ja rivi-/pientalojen väliin joka saa alueen nyt näyttämään todella avaralta, mutta ihan tarkoituksella se on sinne jätetty. Saa nähdä otetaanko tai miten otetaan mahdollinen pikaratikka huomioon tämän Vaskipuiston kaavoituksessa.
Avatar
tekijänä H.C.
#7448
Pieniä juttuja taas...

Tikkurila Silkkitehtaan muuttaminen asuinkäyttöön etenee ja kaavamuutos on käynnistynyt. Arkkitehtitoimisto Davidsson Oy on tehnyt jotain alustavia malleja tulevista asunnoista ja niitä esiteltiin yleisölle viime keväänä Vantaa päivänä. Vanhaan tehtaaseesn tulisi n. 100 loft asuntoa kokoa 70 - 250 neliötä. Tikkurilantien puoli jää liiketiloille ja myös rakennuksissa nykyisin toimivat teatteri ja päiväkoti saavat jäädä tiloihin.

Lisätiedot, havainnekuvat ja osallistumis ja arviointisuunnitelmat löytyy kaupungin sivuilta täältä:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 2869;48036

Hankeen omat kotisivut: http://www.tikkurilansilkki.fi

-------------------------------

Pakkalassa muuttuu kaupunkikiva edes vähän parempaan suuntaan kun HK Ruokatalo laajentaa tehdastaan reilulla 10.000:llä neliöllä Jumbon vieressä Väinö Tannerintien ja Lentoasemantien risteyksessä. Se peittää alleen ja taakseen valtavan tyhjiön. Piirustelin oman pienen havainnekuvan laajennuksesta, se on tuo vihreä mötiskä:
Kuva
Jumbo ja Aviapolis Tower oikealla, Pakkalanrinne takana vasemmalla.
Jos välttämättä haluaa tarkempia tietoja ja aidot piirustukset niin rakennuslupajaoston esityslistasta löytyy kunatatoimisto webiltä: http://192.49.193.12/ktweb/

Pakkalanrinteestä on ensimmäiset kolme kohdetta rakenteilla, ne näkyy tuolla keltaisina, loppua Pakkalanrinteestä en ole jaksanut raapustaa, mutta se käsittää koko tuon metsän tuolla takana ja siitä vielä jonkin matkaa vasemmalle. Muita kohteita siellä lähtee usempi käyntiin vielä tämän vuoden aikana. Korkeimmat talot ovat 6-kerroksisia ja niitä tulee muutama tuonne ylös Retail Parkin viereen suojaamaan kehätien melulta, muuten alueen taloista tulee enimmäkseen 2-4-kerroksisia pienkerros- ja rivitaloja ja pari 5-kerroksista tähän itäpäähään suojaksi teollisuusaluetta vasten.

Muutaman viikon takainen kuva pakkalanrinteen ensimmäisestä talosta, julkisivu on valmistumassa:
Kuva

---------------

SOK:ta yritetään saada jäämään Helsinkiin ja nykyisen pääkonttorin tilojen omistajat ovat tarjonneet mahdollisuutta rakentaa parkkipaikkoja sinne Vallilaan. Saa nähdä miten käy. Jos se ei sitten tulekkaan Pakkalaan niin toivottavasti sille tontille ainakin keksitään parempaa käyttöä kuin tyhjänä olo. Omasta mielestäni sinne sopisi rakentaa asuntoja ja palveluja, mutta saa nähdä miten käy. Kyllä sillä pääkonttorihankeella vielä on hyvät mahdollisuudet toteutua ja kaava on määrä nuijia läpi loka-marraskuussa.
Avatar
tekijänä H.C.
#7678
Vähän juttua näistä Tammiston uusista ja käynnissä olevista projekteista. Näistä on ollut mainintoja aiemminkin, mutta laitetaan nyt tarkemmin kuvien kera,

Tanskalainen IBI aikoo rakentaa Valimotien varteen melko lähelle Aviapoliksen Viihtymiskeskusta uuden retail parkin. Kaavoitus on käynnissä. Kompleksiin tulee usean vähän pienemmän liikkeen lisäksi myös kahvila joka näkyy tässä havainnekuvassa:
Kuva
(c) IBI http://www.ibi.dk/udlejning_2.asp?id=213

Aivan edellä mainitun vieressä, toisella puolella Valimotietä, SRV on luultavasti jo aloittanut saneerauksen A-Vakuutuksen omistamassa kiinteistössä joka muutetaan myymälätilaksi useammalle suurelle liikkeelle. Tähän tulee ainakin Tokmannin uusi suurmyymälä. Kaavamuutos on vasta käsittelyssä, mutta eipä näissä muutenkaan ole kaavoitusta odotettu, suuri osa uusista liikkeistä rakennetaan kovaa vauhtia poikkeusluvilla ja kaavoitus huudetaan läpi sitten jälkeenpäin:
Kuva
(c) Arkkitehtitoimisto Saanlahti & Vopio Oy

Toinen Tanskalainen firma, TK Development, on jo jonkin aikaa rakennuttanut suurta liikekiinteistöä myös Valimotien varteen Bauhausin ja Budget Sportin viereen. Tähän tulee ainakin pk-seudun ensimmäinen Toys R Us lelukauppa ja jotain muuta. Aiemmin suunniteltu kauneushoidon tavaratalo ei sittenkään tule tähän vaan jonnekkin muualle Vantaalle. Havainnekuva Valimotielle päin:
Kuva
(c) http://www.tk-development.dk

Edellä mainitun viereen on Palmbergin Ostospuisto Tammiston rakennustyöt aloitettu. Kohde sisältää tilaa useammalle tilaa vievälle kaupalle ja yhdelle kahvilalle sekä uudisrakennuksessa että saneeratussa vanhassa kiinteistössä.
Kuva
Kotisivut: http://www.ostospuistotammisto.fi

Tämä kehitys Tammistossa on jo sellaista ettei sinne pelkästään enää ole sijoittumassa suurmyymälöitä ja tilaa vievää kauppaa vaan näköjään myös kahviloita ja pienempiä liikkeitä. Olisi mukava nähdä se Valimotien kaupunkikuvallinen tarkastelu jota ollaan tekemässä. Sen verran on lehtijutuissa välillä kerrottu että Valimotiestä haluttaisiin luoda uuden ajan vehreä ostoskatu jossa on helppo ja mukava asioida niin autolla, julkisilla kuin kävellen ja pyöräillenkin.



Sitten vähän täältä kotikulmilta,

As. Oy Vantaan Marsalkka on jo osittain harjakorkeudessa ja julkisivuja muurataan. Hanketta on seurattu hienosti vanhan työterveysaseman purkamisesta lähtien Martinlaakson Asukasyhdistyksen kotisivuilla: http://www.martinlaakso.info/VantaanMarsalkka.htm
Itse otettu kuva jossa näkymä Martinlaakson asemalta:
Kuva

Myyrparin Rajatorpanaukion puoleinen ilme alkaa olla valmis:
Kuva

Suomen suurin terveyskeskus avataan ensi maaliskuussa Myyrmäessä. Tässä pieni panoraama kohteesta tältä päivältä:
Kuva
tekijänä Mika
#7684
H.C. kirjoitti:Suomen suurin terveyskeskus avataan ensi maaliskuussa Myyrmäessä. Tässä pieni panoraama kohteesta tältä päivältä:
Kuva
Jaahas, hyvä tietää.

Tätä en tiennytkään vaikka asun lähellä ja olen töissä vielä lähempänä :)
Avatar
tekijänä H.C.
#7691
^^Tuon myötä paranee mukavasti terveyspalvelut siellä Myyrmäessä, kaikki tarpeellinen löytyy taas saman katon alta ja mm. koko Vantaan erikoishammashoito keskitetään sinne. Hunona puolena Martinlaakson palvelut huononevat entisestään kun ainakin labra lopetettan täältä tuon uuden terveyskeskuksen myötä. Mutta tätä se kehitys on :)



Tuossa reilu vuosi sitten jo kerroin tässä ketjussa tuosta suunnitelmasta uudistaa Martinlaakson keskustaa. Nyt on sitten vihdoin kaavoitus päässyt oikeasti käyntiin. Tavoitteena on tehdä alueelle yleissuunnitelma jonka pohjalta tehdään kaavamuutos. Lähtökohtana on että vanha ostari puretaan uuden suuremman liikekeskuksen tieltä, samalla suunnitellaan aseman liityntäpysäköinti uudestaan. Myös itse juna-asema kuuluu tähän suunnitelmaan ja sitäkin pyritään parantamaan. Uuden ostoskekusen pohjoispuolelle suunnitellan asuntoja rakentamattomille tonteille ja arvioidaan myös mahdollisuudet toteuttaa asumista liikekeskuksen katolla. Tässä voisi vihdoin olla mahdollisuus saada huomattava parannus tämän hiljalleen kuolevan lähiön tilanteeseen. Asiasta järjestetään yleisötilaisuus 31.10.2006 ja voitte olla varmoja että ainakin minä aion olla paikanpäällä. Asun aivan vieressä ja tietenkin minua huolestuttaa lisääntyvä liikenne yms. josta haluan lausua painavan mielipiteeni.

Nykyinen aseman ostari näyttää tältä:
Kuva

Ostarin pohjoispuolella olevat rakentamattomat tontit:
Kuva

itse asema:
Kuva

Noita kuvia kun katselee alkaa melkein masentamaan. Ei tämä paikka kuitenkaan nyt aivan näin kamala ole kuin noista voisi ymmärtää :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 83