Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Purkki^
#57065
hmikko kirjoitti:
HS kirjoitti:Kaupunki on vauhdittanut rakentamista hyväksymällä maanalaisen pysäköinnin sijasta parkkitalot. Muutos alensi hieman asuntojen hintoja.
Melko yllättävää.

Eipä liene kumma jos ei kiinnosta kun loistoyhteysjuna alkaa kulkea 2015 ja lähikauppiasta ei saada houkuteltua korpeen. En tiedä, miten Vantaa on hinnoitellut tontit, mutta jutussa mainituista paritalojen hinnoista tulee semmoinen vaikutelma, että ison raskasraideaseman viereen tehdään rakennetaan liian harvaa.
Mielestäni Leinelän tyyliselle alueelle voi ihan hyvin rakentaa parkkitaloja maanalaisen pysäköinnin sijaan. Maanpäälliset ison parkkikentät on tietenkin ehdoton ei. Tuntuu, että parkkitaloja vähän vieroksutaan vaikka ne voi olla siististi tehtynä ihan hyviä fillereitä.

Aluetta on aika hankala myydä kun hinnoissa on juna-asema lisä vaikka asemaa ei vielä ole pariin vuoteen. Uutta aluetta muutenkin varmaan hieman vaikea myydä kun siitä ei moni tiedä mitään. Lähialueella asuvat tuntevat hyvin, mutta tuskin kovin moni esim. Helsingissä on edes kokaan kuullut Leinelästä.

Lähikaupan voisi kyllä unohtaa kun Koivukylään lyhyt matka. Ennemmin kehittää Koivukylän kaupallisia palveluja kun tuo pienen siwan Leinelään.
tekijänä Maumatti
#57111
Itse pistäisin sen kaupan, ettei leinelästä tulisi totaalista nukkumalähiötä, kun joutuvat käymään kaupassakin muualla.
tekijänä Purkki^
#57116
Maumatti kirjoitti:Itse pistäisin sen kaupan, ettei leinelästä tulisi totaalista nukkumalähiötä, kun joutuvat käymään kaupassakin muualla.
Tämä "muualla" käynti tarkoittaisi noin kilometrin matkaa oman suuralueen keskustaan. Kannattaa katsoa kartasta minkälaisesta välimatkasta puhun. Pieni kioski mistä saa peruselintarvikkeita olisi Leinelään riittävä. Koen tärkeänä, että suuralueiden vanhoja keskustoja kehitetään. Leinelä on osa koivukylää.
Avatar
tekijänä RV
#57122
Purkki^ kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:Itse pistäisin sen kaupan, ettei leinelästä tulisi totaalista nukkumalähiötä, kun joutuvat käymään kaupassakin muualla.
Tämä "muualla" käynti tarkoittaisi noin kilometrin matkaa oman suuralueen keskustaan. Kannattaa katsoa kartasta minkälaisesta välimatkasta puhun. Pieni kioski mistä saa peruselintarvikkeita olisi Leinelään riittävä. Koen tärkeänä, että suuralueiden vanhoja keskustoja kehitetään. Leinelä on osa koivukylää.
Kilometri ja sama takaisin voi olla lapselle tai vanhukselle hyvinkin suuri matka. Kyllä se Alepa on ihan hyvä olla pienilläkin alueilla lähellä, isommassa keskuksessa voi käydä jos edes koskaan tarvitsee :) Kilometri-puolitoista on juuri sellainen epämukava matka, että se on liian pitkä käveltäväksi edestakaisin, puolet kassien kanssa, ja auton käyttö niin lyhyessä matkassa tuntuu todella turhalta. Joka tapauksessa eniten kaupattomuudesta kärsisivät ne asukkaat, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää autoa tai fillaria.
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#57124
Purkki^ kirjoitti:Tämä "muualla" käynti tarkoittaisi noin kilometrin matkaa oman suuralueen keskustaan. Kannattaa katsoa kartasta minkälaisesta välimatkasta puhun. Pieni kioski mistä saa peruselintarvikkeita olisi Leinelään riittävä. Koen tärkeänä, että suuralueiden vanhoja keskustoja kehitetään. Leinelä on osa koivukylää.
Tutkimusten mukaan 400 m on matka, jonka jälkeen suomalainen valitsee auton käydessään lähikaupassa.
tekijänä Purkki^
#57125
Tuskin autoton autoa hommaa 400m kauppamatkan takia. Jos ei liikkua jaksa niin bussit kulkee ja vahukset pääsee valtion sponssaamana taksilla.

Myönnän, että olette varmaan oikeassa siitä mitä ihmiset keskimäärin ajattelee kauppareissuista. Suomalaiset onkin keskimäärin laiskoja ja läskejä. :)
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#57127
Purkki^ kirjoitti:Tuskin autoton autoa hommaa 400m kauppamatkan takia. Jos ei liikkua jaksa niin bussit kulkee ja vahukset pääsee valtion sponssaamana taksilla.
Joo ei. Mutta autoton ei muuta kaupunginosaan, jossa ei ole lähikauppaa. Sen sijaan autollinen Leineläläinen saattaa jättää monta automatkaa tekemättä, jos edes ison osan kauppareissuista voi hoitaa naapurissa käymällä.
tekijänä Purkki^
#57128
Meidän perhe on autoton ja kilometrin matka kaupalle ei ole mikään ongelma. Itselle 3km lähimpään ruokakauppaan alkaa olemaan liikaa, mutta ei pari kilometriä haittaa ollenkaan.
Harmittaa, että vaikka rakennetaan radan varteen ja alueelle tulee oma juna asema niin silti henkilöauto on niin tärkeä... Mielenkiintoinen seikka on, että ajokortin ajavien nuorten määrä putoaa vuosi vuodelta.
Avatar
tekijänä Clepe
#57138
RV kirjoitti:Kilometri ja sama takaisin voi olla lapselle tai vanhukselle hyvinkin suuri matka. Kyllä se Alepa on ihan hyvä olla pienilläkin alueilla lähellä, isommassa keskuksessa voi käydä jos edes koskaan tarvitsee :) Kilometri-puolitoista on juuri sellainen epämukava matka, että se on liian pitkä käveltäväksi edestakaisin, puolet kassien kanssa, ja auton käyttö niin lyhyessä matkassa tuntuu todella turhalta. Joka tapauksessa eniten kaupattomuudesta kärsisivät ne asukkaat, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää autoa tai fillaria.
Oho, kerrankin olen RV:n kanssa samaa mieltä! :D
Purkki^ kirjoitti:Meidän perhe on autoton ja kilometrin matka kaupalle ei ole mikään ongelma. Itselle 3km lähimpään ruokakauppaan alkaa olemaan liikaa, mutta ei pari kilometriä haittaa ollenkaan.
No tässä tapauksessa ei kannata ajatella mikä itselle on ok, vaan tässä pitää ajatella mitä valtaosa ihmisistä tekee. Minäkin olen tottunut kävelemään mitkiä matkoja, pidän kävelystä ja olen keskimääräistä tallustajaa arviolta noin 1,5 kertaa nopeampi lisäksi jaksan kantaa vaikka mitä kaupasta. Mulle on periaatteessa ihan ok että kauppaan tai bussipysäkille on kilometrin, mutta valtaväestölle ei. Eikäs siitä toisaalta minulle haittaakaan ole että se kauppa on naapurissa. Lapsuudenkodissa asuin toisessa kerroksessa kaupan päällä; oli muuten kätevä hakea täydennystä jos tarve tuli.
Avatar
tekijänä RV
#57144
Clepe kirjoitti:
RV kirjoitti:Kilometri ja sama takaisin voi olla lapselle tai vanhukselle hyvinkin suuri matka. Kyllä se Alepa on ihan hyvä olla pienilläkin alueilla lähellä, isommassa keskuksessa voi käydä jos edes koskaan tarvitsee :) Kilometri-puolitoista on juuri sellainen epämukava matka, että se on liian pitkä käveltäväksi edestakaisin, puolet kassien kanssa, ja auton käyttö niin lyhyessä matkassa tuntuu todella turhalta. Joka tapauksessa eniten kaupattomuudesta kärsisivät ne asukkaat, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää autoa tai fillaria.
Oho, kerrankin olen RV:n kanssa samaa mieltä! :D
Purkki^ kirjoitti:Meidän perhe on autoton ja kilometrin matka kaupalle ei ole mikään ongelma. Itselle 3km lähimpään ruokakauppaan alkaa olemaan liikaa, mutta ei pari kilometriä haittaa ollenkaan.
No tässä tapauksessa ei kannata ajatella mikä itselle on ok, vaan tässä pitää ajatella mitä valtaosa ihmisistä tekee. Minäkin olen tottunut kävelemään mitkiä matkoja, pidän kävelystä ja olen keskimääräistä tallustajaa arviolta noin 1,5 kertaa nopeampi lisäksi jaksan kantaa vaikka mitä kaupasta. Mulle on periaatteessa ihan ok että kauppaan tai bussipysäkille on kilometrin, mutta valtaväestölle ei. Eikäs siitä toisaalta minulle haittaakaan ole että se kauppa on naapurissa. Lapsuudenkodissa asuin toisessa kerroksessa kaupan päällä; oli muuten kätevä hakea täydennystä jos tarve tuli.
Naulan kantaan. Multakin sujuu kilometrin kävely ja takaisin kassienkin kanssa, mutta ongelma on tähän menevä aika. Esim. kipeänä on myös mahdoton ajatus rasittaa itseään sen vertaa. Fillarilla kun on paha paria painavaa kassia kuljettaa. Eniten tollanen välimatka on rasitteeksi jos tarvitsee jotakin tiettyä hyvin nopeasti; kilometrin kauppamatka autolla on tosiaan munkin mielestä todella turhaa, mutta mukavuuttahan ne ihmiset haluaa. Luulisi, että pieni kauppa voisi menestyä tuossa ihan hyvin. Ja niin kuin joku tuossa mainitsikin, niin aikamoisen kuollutta tuolla tulisi olemaan, jos ei minkäänlaisia palveluita ole välittömässä läheisyydessä, etenkin kun se on usein edellytys muuttaa jollekkin alueelle. Pahimmassa skenaariossa palveluttomuus tuo mukanaan muumioituneita vanhuksia ja epäterveellisempiä ruokailutapoja ;)
tekijänä Purkki^
#57150
Pieni kauppa/kioski olisi hyvä, mutta tarkoitin ettei tonne mitään K tai S-markettia tarvitse. Jos oikein muistan niin Ilolassa on K-market joka on lähempänä kuin Koivukylän citymarket. Turha kuitenkin pelätä, että alueesta tulisi kuollut ilman kauppaa. Lapsiperheet pitää huolen siitä, ettei kadut pysy tyhjänä. Alueen kolmesta puistosta yksi on valmis ja se on aina täynnä väkeä kun siellä tytön kanssa käy leikkimässä. Kaavaillusta noin 3000 asukkaasta paikalla asuu vasta muutama sata.

Voisin kuvitella, että junalla työmatkan kulkijat pysähtyy Tikkurilassa ja käy matkakeskukseen tulevassa isossa kaupassa. Mielestäni jopa kätevämpää kuin autolla kaupan kautta kulkiessa. Yksi ongelma on tosin lentokentän suunnalta junalla kulkevat... Kehärata olis pitänyt vetää jumbon kautta, mutta siitä voi jutella toisessa ketjussa. Suurin osa kulkee autolla töihin ja silloin kauppareissut usein tehdään siinä samalla.
tekijänä cobaink
#57197
Turhan vaatimaton tuo väkimäärä uuden aseman luona, ihmekös tuo jos ei kauppiaita kiinnosta. Onko aseman etelä-puoli menetettyä maata a.k.a omakotitalo-aluetta?
tekijänä Purkki^
#57207
cobaink kirjoitti:Turhan vaatimaton tuo väkimäärä uuden aseman luona, ihmekös tuo jos ei kauppiaita kiinnosta. Onko aseman etelä-puoli menetettyä maata a.k.a omakotitalo-aluetta?
Siinä etelä-puolella on omakotitaloja ja rivitaloja, mutta noin 500m päähän asemasta rakennetaan juuri kerrostaloja. Eihän to mikään unelma paikka ole kauppiaalle jos nyt jo pitäis sitoutua. Koko leinelän alue valmis vasta vuosien päästä. Väkimäärä tuskin on pienelle kaupalle tulevaisuudessa ongelma. Kaavoituspöydällä jo "leinelä2"
tekijänä Purkki^
#58699
25.08

Aika hiljasta tällä hetkellä Leinelässä. Tämä on ainoa rakenteilla oleva talo.
Kuva

Osaan tämän talon asuinnoista on jo muutettu. Loppu viimeistelyt vielä kesken.
Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä Clepe
#58706
^Onko Arhinmäki käynyt Leinelässä?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7