rakentaja kirjoitti: ↑29.09.21 00:58
Ihan hyvää arkkitehtuuria,
Itse laittaisin tuon perään aika ison kysymysmerkin. Toki yksittäiset tornit ovat sliipattuja, mutta tuossa on tehty niin jättimäinen satsi kerralla ja niin tiuhaan, että kokonaisuus näyttää jotenkin kolkolta. Ei tietysti pitäisi arvostella paikalla käymättä. Ero pitkän ajan kuluessa rakentuneisiin tornialueisiin Manhattanilla on kumminkin selvä.
rakentaja kirjoitti: ↑29.09.21 00:58
Koko järjestelmä on tietysti täynnä muitakin pullonkauloja, joten onko tällä ratapihalla mitään väliä.
No juu. Hudson-joen alittavat rautatietunnelit on kaikki rakennettu alun perin yli sata vuotta sitten ja niiden kapasiteetti on täysin käytössä. Amtrakin kaukoliikenteen käyttämät North River Tunnels kärsivät tulvavahinkoja hurrikaani Sandyn aikana vuonna 2012 ja ovat nyt käyttöikänsä päässä. Tunnelit on tarkoitus korvata uusilla Gatewayksi nimetyssä 15 miljardin taalan hankkeessa, johon liittyy yhteyksiä myös Manhattanilta itään East Riverin ali. Nyky-Amerikan raidehankkeiden tyyliin asiassa on edetty kovin hitaasti (ja kalliisti). Gateway-hanke julkistettiin jo vuonna 2011, mutta sitovan päätöksen liittovaltion tasolla teki vasta Bidenin hallinto viime keväänä, ja osa rahoituksesta on edelleen epävarmaa.
Wikipedia sanoo ratapihasta näin: "The yard includes storage tracks, a six-track indoor shop for light maintenance, a 12-car long platform for car cleaning, and lockers and a break room for employees."
Ts. siellä on paljon tilaa varattuna huoltotoiminnoille, jotka ainakin teoriassa voidaan hoitaa muuallakin. Tietysti New Yorkissa tilaa isolle ratapihalle ei varmasti kovin helposti voi ottaa muualtakaan, ja varastoraiteiden sijainnilla on myös väliä. Jos ne ovat kovin hevonkuusessa, niin junien syöttämisestä liikenteeseen tulee hankalampaa, samoin työntekijöiden työmatkoista.