Mikä on Taloforum?

#90329
Milano - CityLife

Lomareissun yhteydessä oli tilaisuus käydä katsomassa Milanon keskustan uusien isojen alueiden - CityLife ja Porta Nuova - edistymistä. Ne sijaitsevat vain parin kilometrin päässä Duomosta ja toisistaankin. Ne muodostavat Milanon ja samalla koko Italian tärkeimmän tornitalokeskittymän. Porta Nuovassa merkittäviä torneja on jo toistakymmentä ja lisää on tulossa. CityLifessa on kaksi pystyssä ja kolmas lähtenyt liiikkeelle.

CityLifen Allianz Tower eli Torre Isozaki (arkkitehdin nimen mukaan) valmistui 2015 ja Generali Tower eli Torre Hadid on valmistumassa tänä vuonna. Kolmas eli Torre Libeskind on jo rakenteilla. Suunnittelukilpailun voittotyötä noudatellen samoilta arkkitehdeilta tulee aluelle myös asuinkerrostalojen ryhmät, joista Libeskindin ja Hadidin ovat jo valmiit. Tornien alla on jo käytössä metroasema, ja sen yhteyteen tulee Italian laajin kaupunkiostari (80 myymälää ja 20 ravintolaa tms.), jonka pitäisi avautua marraskuun lopussa. Muuta mukavaa ovat 8 teatterin leffarakennus, uusi nykytaiteeen museo ym. Ahdasta ei kuitenkaan ole, ja kaupunkilaiset saavat ilokseen valtavan kokoisen puistoalueen. Parkkipaikat ovat maan alla. Kaikesta näkee, että tyylikkyys edellä mennään.

KuvaLuonaan suunnalta tultaessa tornit alkavat hallita maisemaa jo kaukaa. Vasemmalla Torre Hadid, jonka edessä Studio Libeskindin suunnittelemia asuintaloja. Oikealla Torre Isozaki.


KuvaSamat tornit lähempää. Jätskikauppialla ei kiirettä pitänyt, kun lämpötila varjossakin oli päälle 30 astetta. Oikella Hadidin asuintaloja.


Kuva Torre Hadid koko komeudessaan. Kerrostalojen välissä kulkee puistokäytävä, joka johtaa torneille kaakosta.


Kuva Tornien alla on metroasema ja valmistumassa valtava ostoskeskus, joka on tarkoitus avata marraskuun lopussa.
hmikko, Klazu, jfo ja 1 muut tykkäsi tästä
#91008
Pariisi

Pariisin keskustan (surullisen) kuuluisa torni Tour Montparnasse (1973, 209 m) samannimisessä kaupunginosassa Eiffel-tornin kaakkoispuolella pur... No ei sentään pureta, vaikka sitäkin moni kaupunkilainen varmaan kannattaisi, vaan remontoidaan perusteellisesti ulkoasua myöten. Projektista järjestettiin suunnittelukilpailu, jonka voitti nimekkäiden toimistojen edestä kolmen ranskalaisen toimiston yhteenliittymä Nouvelle AOM. Valmista pitäisi olla 2024, sopivasti Pariisin tuleviin Olympialaisiin mennessä. Linkin takana on kuvat kaikista kilpailun seitsemästä ehdotuksesta, jotka ovat mielestäni komeita kaikki.

http://www.pavillon-arsenal.com/fr/expositions/10776-metamorphose-de-la-tour-montparnasse.html


KuvaTour Montparnasse nykyisin. Kuva: Wikipedia CC 3.0

KuvaTour Montparnasse korjattuna, voittajaehdotus. Kuva: Nouvelle AOM
hmikko, Kantti, grendy tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#92324
Lontoon kaupunki on julkaissut nipun hienoja kuvia kaupungin skylinen muutoksesta, kun parhaillaan rakennettavat ja tulossa olevat tornitalot keskustan bisnes-alueella on saatu valmiiksi vuoteen 2026 mennessä. Panevat vähän miettimään, onko homma varmasti hanskassa.

https://www.archdaily.com/886693/visualizations-show-how-londons-skyline-will-look-in-2026

Tämän Google Maps -linkin takana sama näkymä kaupungintalolta luoteeseen 2014:
https://www.google.com/maps/@51.5052833,-0.0790275,2a,75y,337.11h,86.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1s36JmcAQG1-oN_PxptF31pw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

Kuvakuva: City of London
#92325
veka kirjoitti:Panevat vähän miettimään, onko homma varmasti hanskassa.


Hommahan nimenomaan ei ole ollut hanskassa vuosikausiin, kuten kuvassakin komeileva Walkie-Talkie -pökäle osoittaa. Se on tontilla, joka oli tarkoitus olla rajattuna pilvenpiirtäjäklusterin ulkopuolelle (edeltänyt rakennus oli 91 m korkea).

Suurin ongelma ei edes liene tuo Cityn alue, jossa torneja on ollut vuosikymmenet ja niiden sijoittamisesta on ainakin jonkunlainen näkemys, vaan huomattavasti puolivillaisemmat ja vähän pienemmät tornit, joita on noussut pitkin kaupunkia käytännössä ilman minkäänlaista suunnitelmaa korkean rakentamisen reunaehdoista.
#92954
Tuon hajatornituksen takia Lontoo on alkanut vaikuttaa hyvin aasialaiselta kaupungilta. Megalomaaninen kaupunki josta pistää esiin satunnaisesti korkeita torneja ja sitten on 2-3 klusteria. Tavallaan pidän hyvinkin paljon, mutta hyvin erilainen kuin muut euroopan isot kaupungit, etenkin Pariisi.
Tande tykkäsi tästä
#92963
Toisaalta Lontoota ja Pariisia verrattaessa on huomattava, että ensimmäisessä asuu kahdeksan miljoonaa ihmistä kun jälkimmäisessä "vain" kaksi miljoonaa ihmistä. Ei ole siis mikään ihme, jos Lontoo muistuttaa enemmän Aasian megakaupunkeja kuin Keski-Euroopan idyllisiä keskuksia. Totta on kuitenkin, että myös melkoisen vapaalla suunnittelulla on ollut osansa hieman sekavan siluetin muodostumisessa. Kasvu on suunnatonta, vaikka asuntojen hinnat ovat jo valmiiksi aivan pilvissä.
#92965
Pyöröovi kirjoitti:Toisaalta Lontoota ja Pariisia verrattaessa on huomattava, että ensimmäisessä asuu kahdeksan miljoonaa ihmistä kun jälkimmäisessä "vain" kaksi miljoonaa ihmistä.


Kyllä ne samaa kokoluokkaa ovat. Wikipedia listaa Lontoon ja Pariisin "urban" -alueen, siis jatkuvan taajama-alueen väkiluvuiksi 9,8 ja 10,6 miljoonaa. Metroalueen luvut (Pariisin osalta Île-de-France) ovat sitten toisin päin, Pariisi 12,4 ja Lontoo 14 miljoonaa.
Pyöröovi, apollonkatu, stadi tykkäsi tästä
#92966
Toisaalta kannattaisiko käydä välillä ulkomailla? Lontoo nyt tuttu ihan isäntäväen puolesta, muttei aina väkiluku kerro totuutta. Nykki varmaan monelle se kohde missä miljoonia ihmistä asuu. Kuitenkin Manhattanin poikki hölkkää alle tunnissa. L.A keskusta, kuka siellä nyt jaksaa edes käydä? Pariisissa en vielä ole koskaan käynyt, mutta 2 miljoonaa?
En tiedä kaipaako Lontoo nyt noita torneja tuonne kun siellä ns keskustaa ole missä niitä muutenkin jo olisi. Lontoo nyt muutenkaan kaipaa torneja että olisi kaupunki, eikä varmasti pariisikaan. Jenkit, aasia, me niitä kaipaamme.
tekijänä stadi
#92968
hmikko kirjoitti:
Pyöröovi kirjoitti:Toisaalta Lontoota ja Pariisia verrattaessa on huomattava, että ensimmäisessä asuu kahdeksan miljoonaa ihmistä kun jälkimmäisessä "vain" kaksi miljoonaa ihmistä.


Kyllä ne samaa kokoluokkaa ovat. Wikipedia listaa Lontoon ja Pariisin "urban" -alueen, siis jatkuvan taajama-alueen väkiluvuiksi 9,8 ja 10,6 miljoonaa. Metroalueen luvut (Pariisin osalta Île-de-France) ovat sitten toisin päin, Pariisi 12,4 ja Lontoo 14 miljoonaa.


Oikeastihan Lontoon kaupungissa on 9 401 asukasta (https://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London)

8)
Avatar
tekijänä Tande
#92969
Pelkät kunnanrajat ovat tosiaankin varsin huono tapa verrata kaupunkien todellista kokoa. Virallinen Pariisi on pinta-alaltaan pieni, jopa e La Defence kuulu naapurikuntaan. Suomesta löytyy tunnetusti myös lukemattomia vastaavia esimerkkejä.
tekijänä pallo
#92976
Tande kirjoitti:Pelkät kunnanrajat ovat tosiaankin varsin huono tapa verrata kaupunkien todellista kokoa. Virallinen Pariisi on pinta-alaltaan pieni, jopa e La Defence kuulu naapurikuntaan. Suomesta löytyy tunnetusti myös lukemattomia vastaavia esimerkkejä.


La defenceen mentäessä metrolla on muistaakseni ostettava seutulippu. Vaikka Pariisin metrokin on laajuudeltaan vähintään valtava, vaikuttaa se silti yksinkertaiselta, kun alkaa tutkimaan junareittejä Lontoossa. Metron ja overgroundin (joka ei välttämättä kulje aina maan päällä), sekä erilaisten kevytraiteiden lisäksi ilmansuunnittain löytyy vielä omia junakartastoja.
tekijänä stadi
#93000
pallo kirjoitti:La defenceen mentäessä metrolla on muistaakseni ostettava seutulippu. Vaikka Pariisin metrokin on laajuudeltaan vähintään valtava, vaikuttaa se silti yksinkertaiselta, kun alkaa tutkimaan junareittejä Lontoossa. Metron ja overgroundin (joka ei välttämättä kulje aina maan päällä), sekä erilaisten kevytraiteiden lisäksi ilmansuunnittain löytyy vielä omia junakartastoja.


Metrolla La Défenseen riittää ihan yhden vyöhykkeen lippu (koska metrossa ei ole portteja poistuttaessa, eli matkan pituudesta riippumatta sama lippu käy koko metroverkossa), mutta RER-lähijunalla tarvitsee useamman vyöhykkeen lipun matkalla "varsinaisesta Pariisista" tuonne.

Pariisin metro on loppujen lopuksi sangen yksinkertainen, mutta kyllä tuollakin aikamoinen kihara metroja, RER-lähijunia ja Transilien-brändillä liikennöitäviä lähijunia, lisäksi toki sporat ja bussit. Mutta olet oikeassa, Lontoon systeemi on harvinaisen vaikeaselkoinen kun paikallisliikennettä junaraiteilla liikennöi vaikka kuinka monta firmaa, omilla brändeillään ja omilla systeemeillään. Hetkeen en ole Lontoossa vieraillut, mutta silloin ainakaan ei Oyster kelvannut noissa lähijunissa, vaan tarvitsi kunkin firman omat liput. Pariisissa on toisin, kaikki ovat saman lippusysteemin alla (tai ainakin perusliput käyvät myös noissa Transilieneissä, voi olla että niissä käyvät myös SNCF:n (eli paikallisen VR:n) liput.)

Se siitä offtopicista...