Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Oskari
#91460
Pyöröovi kirjoitti:
Oskari kirjoitti: Jokainen paikka ei voi olla Matinkylä.

Mikä argumentti tämä on? Ikään kuin Matinkylä olisi jotenkin täydellinen unelmamaa, joka on vain liian täynnä asukkaita, jotta muut pääsisivät ottamaan osaa samoista palveluista.

Miten tuo liittyi asiaan? Puhe oli julkisen liikenteen yhteyksistä. Kaikki paikat eivät voi olla solmukohtia. Matinkylä on (kohta).

Huomattakoon, että en ole ottanut lainkaan kantaa tuon alueen rakentamiseen tai rakentamattomuuteen. Kommentoin HS:n artikkelin heikkoutta ja bussiyhteyksistä annettua kuvaa.
tekijänä Pyöröovi
#91470
Oskari kirjoitti:
Pyöröovi kirjoitti:
Oskari kirjoitti: Jokainen paikka ei voi olla Matinkylä.

Mikä argumentti tämä on? Ikään kuin Matinkylä olisi jotenkin täydellinen unelmamaa, joka on vain liian täynnä asukkaita, jotta muut pääsisivät ottamaan osaa samoista palveluista.

Miten tuo liittyi asiaan? Puhe oli julkisen liikenteen yhteyksistä. Kaikki paikat eivät voi olla solmukohtia. Matinkylä on (kohta).

Myönnän kirjoittaneeni epäselvästi. Tarkoituksenani oli ilmaista, että Espoolla on kyllä varaa rakentaa muutamien ns. solmukohtiensa alueet huomattavasti tehokkaammin, jolloin ei olisi tarvetta miehittää uusia alueita. Tiivisti rakennetussa kaupungissa kaikki asukkaat voivat hyvin asua lähellä solmukohtia. Valitettavasti Espoon hinku tukea autoilua tekee keskuksista lähinnä paraati-ikkunaa moottoritien varrelle oikean kaupungin sijaan.
Avatar
tekijänä veka
#91558
Tämä on huono uutinen. Tuolla päin Espoota palvelut ovat tietysti kehnot, paitsi jos on asiaa rauta- tai huonekalukauppoihin yms. Kun hanke kuitenkin oli jämähtänyt paikoilleen, on ollut hyvin aikaa kehittää jotain fiksumpaa.
Avatar
tekijänä rakentaja
#91578
Voi kun se juna yhteys rakennettaisiin jo Lohja-Espoo välille niin saataisiin tota lommilan lähiseutuakin kehitettyä. Tyhjää tilaa löytyy vaikka millä mitalla.
tekijänä sekovene
#92291
Suuresti odottamani Kaitaan metrokeskuksen asemakaavaehdotus on näköjään tullut nähtäville. =D

Nykytila ja alueen rajaus: Kuva

Asemakaavaehdotus: Kuva

Iivisniemi 2.0:aa pukkaa. Vanha ostari puretaan, RIP. Kerrosneliöitä 52 000, joka vastaa noin 1100-1300 asukasta.

Tästä voisi todeta saman kuin Niittykummusta, että jos tuon tehokkaampaan ei haluta/osata tehdä, niin kannattaisi jättää koko asema rakentamatta. Turha hidastaa kivenlahtelaisten matkaa tuollaisen metsäseisakkeen takia. Jos jotain positiivista pitäisi hakea, niin pysäköinti on keskitetty kahteen isoon halliin -> vältytään kalliilta ja typeriltä kansiratkaisuilta. Ja onhan näissä metrokaavoissa kieltämättä myös huumoriarvoa kaiken hypetyksen jälkeen.
Clepe, hmikko tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#92300
Tiettyä yritystä, mutta lopputulos aika... espoolainen. Toivottavasti alueen tiivistäminen ei kuitenkaan pääty tähän. Puolen kilometrin säteelle metroasemasta saisi kivuttomasti asunnot vaikka viidelletuhannelle.
tekijänä hmikko
#92301
Selostuksen mukaan kaava-alueen teho 0,88 ja uusia asukkaita 1100. Jotkut saavat tuossa vanhan omakotitalonsa 150 metrin päähän metroasemasta. Ihan kiva heille. Länsimetron yhteydessä lupaillut lisäasukasmäärät ovat semmoisia, että jos tasan jaetaan per asema niin tuo on melkoisen kaukana tavoitteista (pitäis olla luokkaa viisinkertainen määrä). Toisaalta eipä niitä tietysti jaeta tasan, kun esim. Finnoo on aivan eri luokan hanke, ja Iivisniemessä on parkkikenttää tiivistettäväksi tämän jälkeenkin. Ja Espoo taisi sisällyttää tavoitteisiin kaikki liityntäliikenteen varassa olevat paikat myös.

Sikäli tuo on kiitollinen paikka, että metroaseman vieressä on tuommoinen kokonaan vapaa metsäkaistale, johon pääsee tekemään puhtaalta pöydältä.

Tässä kuvat renderiliitteestä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä JamoL
#92312
Nyt täytyy sanoa etten ymmärrä yhtään.

Miksei esim. oikean laidan lamelli-pistetalokomboista voisi muodostaa kahta isoa umpikorttelia? Samoin itse metroaseman voisi laittaa korkeaksi ja korttelin kiinni. Tulisi aika paljon kerrosneliöitä lisää JA lopputulos olisi viihtyisämpi. Onko pistetalojen rakentaminen niin paljon halvempaa, vai onko Espoo kategorisesti kieltänyt kaiken umpikortteleita muistuttavan?

Lisäksi, jos halutaan tehdään pistelamellia, miksi ne on laitettu avautumaan niin että suurin osa ikkunoista on itään, kaakkoon tai pohjoisluoteeseen... Halutaanko tässä minimoida auringonvalo vai mitä?
tekijänä hmikko
#92315
JamoL kirjoitti:Miksei esim. oikean laidan lamelli-pistetalokomboista voisi muodostaa kahta isoa umpikorttelia? Samoin itse metroaseman voisi laittaa korkeaksi ja korttelin kiinni.


En tiedä, mutta ensimmäinen veikkaukseni on, että ekaks on valittu parkkiratkaisu ja sitten pantu sen verran tehoja kuin se mahdollistaa. Selostuksen mukaan tuossa luemma tulee myös parkkirasitteita kaava-alueen ulkopuolelta, eli menetettyjen parkkikenttien paikkoja pitää korvata naapureille.

Umpikorttelit edellyttäisivät arvatenkin kalliimpia parkkiratkaisuja ja tuottaisivat kalliimpia asuntoja, joiden ei oleteta menevän tuolla paikalla kaupaksi. Vrt. Leinelään suunnitellun maanalaisen parkkeeraamisen muuttuminen parkkitaloksi.

Ja varmaan jokunen suunnittelija kaupungin taholla haluaa säilyttää lähiön avokortteliluonteen.
tekijänä sekovene
#92358
Kaitaan metrikselle tulee myös toinen sisäänkäynti Iivisniemenkallion sisään. Siis jokseenkin tähän: Kuva

Myös Iivisniemenkallion sisäänkäynnin ympärille on tarkoitus rakentaa jotain, mutta ihan helppoa se ei tule olemaan, koska Kaitaantien eteläpuolella on omakotitaloja omistustonteilla, ja alueella myös suhteellisen isoja korkeuseroja. Asemakaavoitusta ei ilmeisesti ole vielä aloitettu, mutta 1,5 vuotta sitten julkaistun Iivisniemenkallion viitesuunnitelman mukaan mitoitus tulee olemaan myös noin 50 000 k-m², eli vähän yli 1000 asukasta. Havainnekuvan perusteella paikalle olisi tulossa ihan ehtaa metsälähiötä:

Kuva
Havainnekuvasta myös näkee, että Kaitaan metrokeskuksen kemmimääriä on jossain vaiheessa suunnittelua pudotettu, koska viellä tuossa vaiheessa siellä on asemakaavaehdotusta järkevämpi korttelirakenne ja korkeampia taloja.

Ja vaikka en kuulu puunhalaajien lahkoon, niin pakko kyllä jo ihmetellä, että onko kalliometsän räjäyttäminen ja tuhoaminen vaivaisen tuhannen asukkaan tieltä missään määrin järkevää. Jos metsä ja kalliot nyt kerta pitää tuhota, niin eikö kannattaisi sentään rakentaa kunnolla? Aivan ihme perseilyä.

Loppukevennyksenä vielä: Kaitaan metroaseman ennustettu matkustajamäärä vuonna 2025? 2000 matkustajaa/päivä.

Edellä mainittujen perusteella voisi sanoa, että metroaseman rakentaminen Kaitaalle ei ole pelkästään typerää rahantuhlausta vaan myös idioottimaista haaskausta ja kiusantekoa muita matkustajia kohtaan.
Clepe, hmikko, veka ja 1 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#92359
Joo ei kummallekaan Kaitaan suunnitelmista voi antaa välttävää parempaa arvosanaa. Siinä missä Helsingin kaavoitushankkeissa kemmimäärät saattavat nykyään jopa kasvaa kaavoitusprosessin eri vaiheissa (Hernesaari, Postipuisto) supistuvat Espoon suunnitelmien mittakaavat järjestelmällisesti, vaikka mitään kaavavalituksia ei olisi tullut. Parkkinormi on pyhä monille, mutta eikö ihan raskasraideasemien lähietäisyydellä (Alle 400m) voisi siirtyä markkinaehtoiseen pysäköintiin, mikä ainakin teoriassa mahdollistaisi paljon tehokkaamman asuinrakentamisen?

Kivenlahden ja Espoonlahden täydennysrakentamissuunnitelmissa on jotain ideaa, mutta en todellakaan ymmärrä, miksi jokaisesta todella kalliista metroasemasta ei haluta ottaa kaikkea hyötyä irti.
tekijänä hmikko
#92374
sekovene kirjoitti:Loppukevennyksenä vielä: Kaitaan metroaseman ennustettu matkustajamäärä vuonna 2025? 2000 matkustajaa/päivä.


Ykkösvaihe on tainnut jo osoittaa, että noissa ennusteissa on melkoinen virhemarginaali, suuntaan ja toiseen. Tosin Kaitaan kaltaisessa paikassa riippunee tosiaan suoraan asuinrakentamisesta, kun sijainti on tuo ja kyseessä ei ole sen kummempi liityntäterminaali.
Avatar
tekijänä Clepe
#92381
hmikko kirjoitti:
sekovene kirjoitti:Loppukevennyksenä vielä: Kaitaan metroaseman ennustettu matkustajamäärä vuonna 2025? 2000 matkustajaa/päivä.


Ykkösvaihe on tainnut jo osoittaa, että noissa ennusteissa on melkoinen virhemarginaali, suuntaan ja toiseen. Tosin Kaitaan kaltaisessa paikassa riippunee tosiaan suoraan asuinrakentamisesta, kun sijainti on tuo ja kyseessä ei ole sen kummempi liityntäterminaali.

Mä sanoisin että tässä vaiheessa on aivan liian aikaista sanoa mihin metron matkustajamäärät jää. Hieman epäselvää ylipäänsä millä oletuksilla esimerkiksi verkoston ja asukasmäärien suhteen ennuste on tehty.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44