[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
lazy_ferret kirjoitti:mikäs täällä on tilanne tällä hetkellä, onko lama pysäyttänyt työt täällä ?Pari kuvaa
Purkki^ kirjoitti:Täytyy myöntää, että todella hieno asema ja varsinkin tuo silta. Minkäslainen valaistus tuossa asemansillassa on? Meinaan, että näkyykö tuo katon kuvio myös pimeällä?En itse oo nähny tota uutta kuviokattoa pimeällä, joten en ole varma. Olettaisin kuitenkin että tuon kuvioinnin alla on lamput.
Länsiväylä kirjoitti: Espoon keskus ansaitsee mahdollisuutensa
Espoon keskuksessa vietetään maanantaina ansaittua juhlaa, kun rautatieaseman ja radan ylittävän Espoonsillan peruskorjaus valmistuu. Entisen ankean, likaisen ja turvattoman asemanseudun tilalla on valoisa ja moderni julkinen tila.
Onneksi toimeen tartuttiin. Espoon keskus oli jo liukumassa kaupungin ongelmalähiöksi, jossa asukkaat kokivat turvattomuutta ja poliisi oli turhan usein nähty vieras.
Espoossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana päästy näkemään, miten kokonaiset kaupunginosat kasvavat ja kehittyvät. Leppävaarassa ja Matinkylässä viimeksi 90-luvun lopulla vieraillut saattaisi hieraista silmiään kerran jos toisenkin nähdessään hurjasti kasvaneiden keskusten nykyilmeen.
Päättäjien pitäisikin nyt huolehtia siitä, että sama kehitys toteutuu myös Espoon keskuksessa. Espoon keskus sijaitsee loistavien liikenneyhteyksien varrella radan, Turunväylän ja Kehä III:n risteyksessä. Sen palvelujen varassa ovat paitsi lähiseutu, myös laaja pohjoinen Espoo, kasvava Veikkola sekä tulevaisuudessa ehkä Histaan rakentuva liki 20000 asukkaan pienkaupunki. Näitä mahdollisuuksia ei saa tärvätä välinpitämättömyydellä tai päättäjien keskinäisellä kinastelulla.
Jos kortit nyt pelataan oikein, kymmenen vuoden kuluttua Espoon keskuksen ongelmat ovat vain muisto.
Espoon keskus saanee uuden ison kauppakeskuksenUutisen yhteydessä havainnekuva:
Espoon keskukseen suunnitellaan uutta kauppakeskusta. Se syntyisi, kun nykyisiä Espoontorin ja Entressen kauppakeskuksia laajennettaisiin ja rakennettaisiin yhteen Siltakadun yli.
Alustavan suunnitelman mukaan kauppakeskuksia yhdistäisi kadun päälle rakennettava kansi, jossa olisi liiketilaa.
Kiinteistöyhtiö Capman omistaa kaksi vuotta sitten valmistuneen Entressen. Tien toisella puolella sijaitsevan juuri peruskorjatun Espoontorin omistaa Citycon.
"Paikka on hyvä: rautatieasema on vieressä ja alueella liikkuu paljon ihmisiä. Nyt Espoo miettii, olisiko hanke kaupungin edun mukainen", Cityconin toimitusjohtaja Petri Olkinuora sanoo.
Espoon kaupungin edustaja keskuksen alueella projektinjohtajana työskentelevä Torsti Hokkanen pitää hanketta merkittävänä alueen kehityksen kannalta.
Hokkanen arvioi, että joulukuussa hankkeelle esitetään suunnitteluvarausta.
Hokkasen mukaan uudella kauppakeskuksella olisi vaikutusta myös parin kilometrin päähän suunniteltuihin Lommilan automarketteihin. Osa päättäjistä on suhtautunut niihin vieroksuen, koska niiden on pelätty näivettävän Espoon keskusta entisestään.
Uudessa kauppakeskuksessa olisi tilaa noin 40 000 neliömetriä.
Nyt Entresse ja Espoontori ovat molemmat noin 10 000 neliön suuruisia. Espoontorin lisäksi Citycon omistaa viereisen Asemakujan tontin ja rakennuksen, jossa nyt istuu kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen joukkoineen.
"Olemme jo pitkään suunnitelleet, että Espoontori laajenee Asemakujan suuntaan", Petri Olkinuora sanoo.
"Espoon puolesta laajennus voisi toteutua vaikka heti, kaava on sillä kohdin vahva", Torsti Hokkanen vahvistaa.
Espoontorin laajennusosa on suunniteltu Asemakujan tontille. Tontilla jo olevan rakennuksen alimmista kerroksista tulee osa kauppakeskusta, ja yläkerrokset pysyvät toimistoina.
Entressenkin itäpuolella olisi tilaa mahdolliselle laajennukselle, mutta kaavoja ei ole tehty.
Espoontorin laajennus on ehto uuden suuren kauppakeskuksen synnylle. Ilman laajennusta Espoontoria ja Entresseä ei voida yhdistää.
"Laajennuksen myötä voitaisiin järjestellä sisätilojakin paremmin toimiviksi. Entresse ja Espoontori ovat yksiköinä pieniä, jos verrataan muiden alueiden kauppakeskuksiin", Hokkanen sanoo.