Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä MindW
#57290
"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput eivät riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Viimeksi muokannut MindW, 11.07.13 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Maumatti
#57305
MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#57306
Oravan, rusakon ja ketun näkökulmasta tässä ei ole tosiaan mitään kestävää:) Ärsyttävää, että muutamalla jäteputkella yritetään maalata mustaa valkoiseksi.
tekijänä Ozie
#57320
Maumatti kirjoitti:
MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
tekijänä zeizei
#57344
Ozie kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:
MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
Ja niin suljettiin aikoinaan Ruotsissa 60-70 lukujen taloista. :) Ilmeisesti Suomessakin suljettu mutta täällä niitä ei rakennettu samassa mittakaavassa.
tekijänä Maumatti
#57345
zeizei kirjoitti:
Ozie kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:
MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
i

Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
Ja niin suljettiin aikoinaan Ruotsissa 60-70 lukujen taloista. :) Ilmeisesti Suomessakin suljettu mutta täällä niitä ei rakennettu samassa mittakaavassa.
Tampereen Vuoreksessakin semmoinen on/ on tulossa. Siinäkin oli alkuvaikeuksia ja järjestelmällä on ongelmansa esim. jätteet pitää paloitella pieniksi. Järjestelmällä on kuitenkin selvät hyötynsä joihin kuuluvat vähäinen energiankulutus, ei molokeja joka tontilla eivätkä roskaautot ajele ympäriinsä.
Avatar
tekijänä TommiM
#57347
Tähän on hyvä liittää uutinen Vuoreksesta kesäkuulta, jossa sivuttiin myös jätejärjestelmää:
Vuoreksen asukkaiden kokemuksia ja suhtautumista jätteiden putkikeräykseen on tutkittu tammi-helmikuussa 2013. Jätteiden putkikeräysjärjestelmä sai asukkailta kokonaisuudessaan paremmat arviot kuin perinteinen jätteidenkeräys.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/2 ... tki-toimii

Linkin takaa löytyy jokunen lisärivi jätejärjestelmästä ja huomattavasti enemmän itse Vuoreksesta.
Avatar
tekijänä JR
#57349
Maumatti kirjoitti:Arkkitehtuuri on ihan hienoa, mutta kaava on mitä on. Aika tylsältä vaikuttaa.
Tylsä tai ei, Suurpelto tuntuu kyllä olevan haluttua asuinaluetta. Itsekin voisin hyvin muuttaa sinne. Tosin vielä muutaman vuoden ajan alueella on aika paljon työmaata.
Avatar
tekijänä Clepe
#57351
JR kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:Arkkitehtuuri on ihan hienoa, mutta kaava on mitä on. Aika tylsältä vaikuttaa.
Tylsä tai ei, Suurpelto tuntuu kyllä olevan haluttua asuinaluetta. Itsekin voisin hyvin muuttaa sinne. Tosin vielä muutaman vuoden ajan alueella on aika paljon työmaata.
Haluttua minkä mittapuun mukaan? Matinkylässä uudiskohteet tuntuvat maksavan neliöltä noin 40% enemmän. Ei Pääkaupunkiseudulla rakennetta ainuttakaan asuntoa joka ei menisi kaupaksi. Eli kaikki mitä vaan saadaan rakennettua menee takuulla kaupaksi ja on tolla mittapuulla "haluttua".
tekijänä harvimuuko
#57362
Janne_H kirjoitti:Kuva
Näyttää 70-luvun alussa otetulta uuden massalähiön ilmakuvalta: uusia taloja tiukasti suorassa kulmassa toisiinsa nähden erillään muusta kaupunkirakenteesta ja suunnilleen saman verran tilaa vievä, autoista tyhjä monitasoristeys- ja moottoritiejärjestelmä.
Avatar
tekijänä JR
#57363
Clepe kirjoitti:Haluttua minkä mittapuun mukaan? Matinkylässä uudiskohteet tuntuvat maksavan neliöltä noin 40% enemmän. Ei Pääkaupunkiseudulla rakennetta ainuttakaan asuntoa joka ei menisi kaupaksi. Eli kaikki mitä vaan saadaan rakennettua menee takuulla kaupaksi ja on tolla mittapuulla "haluttua".
Mittapuuna ihan vain monet tietämäni ihmiset, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa muuttaa mm. Suurpeltoon. Voi toki olla, että kyseessä on vain statistinen poikkeama tai tuntemieni ihmisten joukko on jollain tavalla hyvin huonosti suurta populaatiota kuvaava. Tällainen fiilis alueesta on kuitenkin minulle muodostunut. Noin suuresta hintaerosta Matinkylään verrattuna en ollut tietoinen (onhan luku varmasti keskihintojen ero). Toisaalta metro varmasti nostaa Matinkylän hintoja ja ehkä valmiimmasta Suurpellostakin joutuu aikanaan maksamaan enemmän.

Viimeksi pari päivää sitten kävin Suurpellossa ja rakennustöitä ja keskeneräisyyttä lukuunottamatta ihan viihtyisän oloinen asuinalue. Erityisesti lapsiperheille sopiva.
Avatar
tekijänä RV
#57398
harvimuuko kirjoitti:
Näyttää 70-luvun alussa otetulta uuden massalähiön ilmakuvalta: uusia taloja tiukasti suorassa kulmassa toisiinsa nähden erillään muusta kaupunkirakenteesta ja suunnilleen saman verran tilaa vievä, autoista tyhjä monitasoristeys- ja moottoritiejärjestelmä.
Juu eihän se 60 000 autoa vuorokaudessa 2+2-kaistaisella tiellä ole mitään ;)
tekijänä Hmm
#57402
Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Avatar
tekijänä Clepe
#57406
Hmm kirjoitti:Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Kerrostalolähiön rakentaminen metsään kauas raideliikenteestä nyt vaan on typerää. Espoossa on 9 rautatieasemaa/seisaketta joissa kaikissa on runsaasti tilaa täydennysrakentamiselle. Lisäksi metropäätös oli jo tehty kun Suurpeltoa alettiin rakentamaan. Miksi Espooseen ylipäänsä rakennetaan raideliikennettä jos sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi?
tekijänä Maumatti
#57418
Clepe kirjoitti:
Hmm kirjoitti:Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Kerrostalolähiön rakentaminen metsään kauas raideliikenteestä nyt vaan on typerää. Espoossa on 9 rautatieasemaa/seisaketta joissa kaikissa on runsaasti tilaa täydennysrakentamiselle. Lisäksi metropäätös oli jo tehty kun Suurpeltoa alettiin rakentamaan. Miksi Espooseen ylipäänsä rakennetaan raideliikennettä jos sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi?
Olen ehdottomasti samaa mieltä. On kestämätöntä rakentaa kaupunginosia ilman kunnon joukkoliikenneyhteyksiä,kun samaan aikaan niitä parannetaan muualla. Mutta eikös tonne ole kumminkin tulossa pikaraitiovaunut. Toivottavasti päätöstä saadaan vauhditettua.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11