Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#101394
En voi välttyä ajatukselta, että Leppävaaran keskustan suunnittelu on lähtenyt lapasesta jo aikaa sitten. Varmaan vaikea paikka suunnittelijoille, kun alueen halkaisevia massiivisia väyliä ei voi toisaallekaan siirtää, eikä apuna ole edes toimivaksi suunniteltua katuverkkoa kortteleineen. Katoksia aukioille ja esiintymislava kuulostavat hätähuudolta, mutta toivotaan onnistumisia tuonne. Siellä asuu ja liikkuu jo nyt niin paljon ihmisiä.
tekijänä hmikko
#101395
^ Luemma Etelä-Leppävaaraan suunniteltiin alun perin kaupallisia toimintoja pienempiin kortteleihin ja niiden ympärille katuverkkoa, ja sitten annettiin periksi kaupan keskusliikkeille ja tehtiin jättikokoinen Sello. Nyt sitä laajennetaan, mutta eipä möhkäleen kasvattaminen radan vierellä enää paljon muuta tilannetta.

Kyseenalaistaisin tässä kohtaa nykyistä, osin Sellosta alkunsa saanutta mallia, jossa julkiset kulttuuritoiminnot laitetaan kauppakeskukseen. Sellosali ja kirjasto ovat aikamoisessa linnakkeessa katutasosta erotettuna verrattuna perinteiteisiin erillisiin rakennuksiin.

Sinänsä en näe, että tuo uudessa suunnitelmassa oleva suurkortteli ja torni juuri muuttavat katutason toimivuutta suuntaan tai toiseen.
Viimeksi muokannut hmikko, 29.12.20 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#101396
Leppävaarassa sentään kirjastolla on oma sisäänkäynti suoraan julkisesta ulkotilasta (vaikka se onkin hankalan porrasyhteyden päässä), verrattuna Matinkylän kirjastoon joka on kauppakeskuksen kolmannessa kerroksessa.

Mutta joo, isot kauppakeskukset jotka vielä tukkivat kaikki katutason reitit ovat suoraan helvetistä.
tekijänä järvellä nukkuva
#101397
Sello on iso möhkäle, kyllä, mutta onhan siinä kuitenkin ollut yritystä jakaa rakennuksia erillisiksi paloiksi, joiden väliin muodostuu kujia ja aukioita. Monilla liiketiloilla on oma ulkosisäänkäynti, eikä sitä edes oikein miellä että esim. Finnkino tai Ruohonjuuri sijaitsisivat "Sellossa". Harmi vain, että viihtyisän tilan edellytykset eivät oikein täyty kuin Alberganesplanadin puoleisella aukiolla. Se puoli onkin ollut näppärää, jopa ikonista kaupunkitilaa (eikä se ole pilalle mennyt, kun raiteet on jo tuossa kohtaa laitettu maahan). Sello itsessään on rakennuksena myös ikävän ruma ollakseen kaupunginosansa selkeä keskus.

Kaikki palvelut eivät kuitenkaan onneksi keskity Selloon. Pohjois-Leppävaarassa on yllättävänkin paljon kaikenlaista kivijalkaputiikkia ja ravintolaa, puhumattakaan urheilu- ja oppilaitoksista. Mutta kyllähän tuo pohjoispuoli selkeästi jotain kohennusta kaipaa. Kyllä suunnitelmat ihan hyvältä näyttävät.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102400
Hyvä päätös. Laatua kannattaa vaatia näin tärkeällä paikalla, vaikka joutuukin hieman odottelemaan. Toki suunnitelman hylänneet saattavat olla melko eri syistä liikkeellä...
Avatar
tekijänä veka
#102401
Päätös isommasta kansialueesta radan päälle olisi pitänyt tehdä jo ennen Sellon ym. rakentamista, siis aikaa sitten. Mutta ehkä tästä vielä jotain parempaa saadaan aikaan näinkin. Ei ole helppo suunnitteluprojekti eikä halpa. Vähän pelottaa, että tuloksena on taas niin iso ja hieno suunnitelma, että toteutus kestää vuosikymmeniä. Se on ollut Espoossa tapana vähän joka suunnalla. Olisi mukana kuulla Leppävaarassa asuvien tuntemuksia uudesta käänteestä.
tekijänä bonk
#102403
Kuule ennen selloa tossa oli maxi-market ja pikkunen hiljainen juna-asema. Alue oli omakotitalopainotteista, muutamia kerrostaloja lukuunottamatta. En usko, että edes sellosta rakentamisesta päättäneet tajusi kuinka suuri keskus ja solmukohta tosta alueesta tulee. Silloin ei oltaisi löytynyt mitenkään rahaa tai halua rakentaa kallista kansirakennetta radan ja kehän yli.

Vasta nyt kun rakennusoikeutta on kunnolla ja alue on vetovoimainen, voidaan löytää joku taho, joka rakentaessaan torneja saadaan mukaan kansirakenteen kustannuksiin. Onneksi nyt painettiin jarrua ja koplataan rakennusoikeus ja kansi yhteen. Muuten kaupunki olisi joutunut itse maksamaan kannesta = kantta ei olisi koskaan rakennettu
Avatar
tekijänä veka
#102407
^Juh. Noista Maxi-marketin (1971) pioneeriajoista en muista mitään. Kuvien perusteella näyttää olleen valtava halli keskellä peltoa, uskomaton näky. Asuin sittemmin Tapiolassa, joka oli palveluiltaan sen verran näivettynyt, että toisinaan ajettiin Leppävaaraan kauppaan, yleensä Galleriaan (1985), harvemmin Maxiin. Tuohon aikaan Leppävaarassa oli jo runsaasti kerrostaloasutusta, varsinkin tietysti Perkkaalla mutta myös radan ja Turuntien pohjoispuolella. Maxi sinnitteli näköjään vuoteen 2003 saakka, jolloin se purettiin Sellon ensimmäisen vaiheen valmistuttua. Ehkä Espoolla olisi jo tuolloin ollut eväät nähdä vähän kauemmas eteenpäin, elinvoimaisten aluekeskusten aikaan jne. Kaavahan on vain kaava, ei sen tekeminen kallista ole. Noin ison kaavan toteutukseen menee sitten muutama vuosikymmen ainakin. Pilliin olisi pitänyt puhaltaa viimeistään tuoreimmalla kierroksella, jolloin nykyinen suunnitelma sillasta ja uudisrakennuksista laadittiin.
tekijänä bonk
#105216
Tietääkö mihin se suunnitelma sitten kaatui? Mikä tuossa alueessa on niin vaikeaa, ettei sitä saada etenemään loppuun asti?
Avatar
tekijänä raoul
#105223
Politiikkaan. Ja rahaan. Kokoomuksen Markku Markkula kaatoi hankkeen keväällä 21 juuri kuntavaalien alla. Espoon kaupungin mukaan infrarakentaminen olisi maksanut heille kokonaisuudessaan 105 miljoonaa, mikä oli liikaa vaikka maanmyyntituloista ja maankäyttömaksuista oltaisiin saatu puolet takaisin tämän hankkeen alueelta. Loput ja ylikin sitten myöhemmin, kun hankkeen viereisiä alueita tullaan kaavoittamaan. Käsittämätöntä että tähän Espoon keskeisimpään paikkaan ei löydy kaupungilta rahaa, mutta taas vähemmän keskeisiin kohteisiin etelä-Espoossa kyllä löytyy ja vaikka kuinka paljon.

Tuossa vielä muutama artikkeli aiheesta Länsiväylässä:

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1859751

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4103751

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4118683

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4167063
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#105227
^ Kiitoksia noista linkeistä.

Ymmärrän poliitikkojen kritiikin, mutta toisaalta tuntuu siltä, että he haluavat kuuta taivaalta. Perusongelma on, että Sello on liian suuri möhkäle korttelirakenteessa, ja rata- ja tiealue muodostavat todella leveän esteen jalankulkijoille. Ei ole mitään taikatemppua, joka tuon tilanteen muuttaisi. Kuten virasto toteaa, laajan kannen rakentaminen on kallista. Poliitikot valittivat hinnasta jo nyt, mutta näyttää vähän siltä, että he haluavat vielä kalliimpia ratkaisuja. Itse pistäisin myös kysymysmerkin kannen siunauksellisuuden perään. Kansirakennelmat harvemmin luovat kovin kummoista kaupunkitilaa. Nyt hylätyssä suunnitelmassa Selloa olisi laajennettu edelleen, ja laajennuksen alle jäänyt bussiterminaali tuskin olisi ollut mikään miellyttävä paikka. Vrt. Tikkurilan vastaava. Tikkurilan uudesta rautatieasemasta Espoon poliitikot näköjään totesivat ääneenkin, että ei kelpaa meille.

Halpa ja hyvä ratkaisu olisi voinut olla se, että Leppävaaranraitti jatkuisi alikulun kautta radan eteläpuolella kävely- ja ostoskatuna, johon liiketilat avautuvat. Ratsusolan / Lintuvaarantien kohtaan olisi voinut tehdä toisen vastaavan. Näiden katujen varsilla pienempiä rakennuksia olisi voinut uudistaa yksitellen. Nämä mahdollisuudet menetettiin kun Sellon suunnitelma aikanaan hyväksyttiin. Suunnitelmaa kyllä kritisoitiin eikä möhkäle ei ollut kaavoittajan alkuperäinen tarkoitus, mutta sen ajan päätöksenteossa keskusliikkeet voittivat ja möhkäle saatiin. Nyt alikulusta tullaan etäläpuolella möhkäleen kyljelle aikamoiseen epätilaan.
veka tykkää tästä
tekijänä Tipi
#105230
Linkit selattua on helppo yhtyä Markku Markkulan blogitekstiin ja ymmärrän miksi poliitikot eivät olleet suunnitelmista innostuneet. Suunnitelmissa paistaa rakennusmäärän maksimointi ja rakennustavan suoraviivaisuus viihtyisyyden ja muiden arvojen kustannuksella. Linkkien suunnitelma kuvista tai vanhemmastakaan Leppävaarasta on aika vaikea mitään positiivista kirjoittaa. Ketä varten Leppävaaraa rakennetaan - asukkaita vai rakennusliikkeitä? Onko kaavoittaja tyytyväinen jo rakentuneen Leppävaaran lopputulokseen? Toimittiinko tässä vain myytävän maa-alan hintaa maksimoiden? Toivotaan että uuden ideakilpailun myötä jotakin viihtyisämpää esitettäisiin.

Vihreiden ideologia keskittää voimakkaasti rakentamisen tehokkuutta liikenteen solmukohtiin toimii vain, mikäli se tuottaa korkeatasoista ja viihtyisää ympäristöä.
Vastaavana esimerkkinä Vuosaari. Ajatuksena on purkaa Merirastilaa ja mahdollisesti alueen asukkaat siirtyvät Vuosaaren aseman ympäristöön uusiin torneihin. Liikenneyhteydet varmasti paranevat, mutta viihtyvätkö ihmiset torneissa paremmin kuin matalissa, luontoon hyvin ihtegroituvissa ja väljästi rakennetuissa Merirastilan taloissa?

Alla esimerkkikuva vihreästä, valjästä, matalasta mutta kaupunkimaisesta. Mitä nyt kukin viihtyisänä kokeekaan...
Kuva
tekijänä kullevi
#105232
Tipi kirjoitti: 17.12.22 20:26 Alla esimerkkikuva vihreästä, valjästä, matalasta mutta kaupunkimaisesta. Mitä nyt kukin viihtyisänä kokeekaan...
Kuva
Tuollaista kaupunkia kun rakentaa niin ajan myötä Helsingin rajat menee Hyvinkäälle asti. Koita siinä sitten järjestää tehokasta julkista liikennettä. Vertaa esim. Melbourne, jossa kaupungin päästä päähän on 60km ja auto on ainoa järkevä kulkupeli.
hylje, Kervolainen, Katarina tykkää tästä
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54