Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Ozie
#55932
jake kirjoitti:
Janne_H kirjoitti: Kolmen vuoden päästä tuonne maan alle voi melkein eksyä.
Jep, iso laitos tuosta tulee. Ilmeisesti myöhemmin luolaa on tarkoitus jatkaa Heikintorille asti, kaava on jo olemasssa. Tällöin jokseenkin kaikki loputkin maan päällä tai kannen alle olevat parkkihallit, ml. Heikintorin halli, korvataan liiketiloilla, joiden päälle tulee asuntoja, ja korvaavat paikat merkitään luolaan. Positivista kyllä, sillä autohallit ovat rumin osa Tapiolaa.
Joo, jossain vaiheessa useampi vuosi sitten kun kohteesta tehtiin luonnoksia niin oli puhetta 3000 auton luolasta. En tiedä minkä verran suunnitelmat niistä ajoista muuttui.
tekijänä jake
#55937
Ozie kirjoitti: Joo, jossain vaiheessa useampi vuosi sitten kun kohteesta tehtiin luonnoksia niin oli puhetta 3000 auton luolasta. En tiedä minkä verran suunnitelmat niistä ajoista muuttui.
Alusta asti on ollut tiedossa, että luola rakennetaan osissa, eli että 3000 paikkaa ei kaiveta heti. Laajennusosan toteutus riippuu Tapiolan kiinteistöjen kehityshankkeista, eli siitä, millä aikataululla kiinteistönomistajilla on mahdollisuuksia lähteä purkamaan nykyisiä taloja (ja niiden kannen alla olevia parkkihalleja) ja rakentamaan tilalle selvästi nykyistä korkeampia liike-ja asuintaloja, joille merkitään parkkipaikat luolaan.
tekijänä Ozie
#55938
jake kirjoitti:
Ozie kirjoitti: Joo, jossain vaiheessa useampi vuosi sitten kun kohteesta tehtiin luonnoksia niin oli puhetta 3000 auton luolasta. En tiedä minkä verran suunnitelmat niistä ajoista muuttui.
Alusta asti on ollut tiedossa, että luola rakennetaan osissa, eli että 3000 paikkaa ei kaiveta heti. Laajennusosan toteutus riippuu Tapiolan kiinteistöjen kehityshankkeista, eli siitä, millä aikataululla kiinteistönomistajilla on mahdollisuuksia lähteä purkamaan nykyisiä taloja (ja niiden kannen alla olevia parkkihalleja) ja rakentamaan tilalle selvästi nykyistä korkeampia liike-ja asuintaloja, joille merkitään parkkipaikat luolaan.
Joo näin myös itse muistelen. Paljonkohan paikkoja ensimmäisessä vaiheessa on? Jossain versiossa oli aikoinaan kuusi tunnelia paikkoja kun tuossa yhdessä kuvassa on nyt kaksi kokonaista pätkää ja kaksi puolikasta.
tekijänä jake
#55992
Ozie kirjoitti: Joo näin myös itse muistelen. Paljonkohan paikkoja ensimmäisessä vaiheessa on? Jossain versiossa oli aikoinaan kuusi tunnelia paikkoja kun tuossa yhdessä kuvassa on nyt kaksi kokonaista pätkää ja kaksi puolikasta.
Keskusluolaan tulee ekassa vaiheessa n. 1600 paikkaa. (Lukumäärä pikkuisen kasvanut julkisuudessa esitetystä 1500:sta väestönsuojan toteuttamiseksi.) Lisäksi samaan pysäköintikokonaisuuteen kuuluu toki Tapionaukion alapuolella olevat 330 paikkaa ja päälle tulevat 120 paikkaa, jotka lasketaan mukaan tohon 3000:n kokonaistavoitteeseen. Ks. esim http://tapiolankeskus.fi/tietoa-projekt ... laitokset/

edit: tässä tuoreimmat piirustukset valtuuston dokareista: http://espoo04.hosting.documenta.fi/kok ... 59-9-2.PDF
tekijänä jake
#56650
Kaupungin sivujen mukaan Tapiolan keskustan kaavasta on valitettu ja valittajana on ainakin Färid Ainetdinin TANK ry. En voi sanoa yllättyneeni, mutta eikö herralle mikään kiusanteko riitä? Katkeruutta Espoon kaupungille riittää. Hän oli aiemmin jo viivästyttämässä metroa parilla vuodella ja nyt tilanne on kehkeytymässä Tapiolassa sellaiseksi, että metron (toivottaessa) aloittaessa liikennöinnin Tapiolassa ei ole asemaa valmiina. (Tai siis, asemaa ei voida ottaa käyttöön, kun yläpuolella on kaikki pahasti kesken.)
Avatar
tekijänä Janne_H
#56973
Nyt myös Hesari kiinnostui tuosta Tapiolan keskuspysäköinnistä.
Tommi Hannulla, HS kirjoitti:
Suomen suurin julkinen luola

Es­poon Ta­pio­lan al­le on lou­hit­tu Suo­men suu­rin jul­ki­seen käyt­töön tu­le­va luo­la. Sin­ne ava­taan vuon­na 2016 py­sä­köin­ti­lai­tos.

Kuva

Suomen muhkeimman parkkiluolan louhimiseen meni vain runsas vuosi. Tapiolan alle tehdyistä halleista suurimmat ovat yli 300 metriä pitkiä ja lähes 20 metriä korkeita.

Valo on turvallisuusriski. Siksi pimeys ympäröi hirviömäisiä suurkoneita, jotka pauhaavat Espoon Tapiolan peruskallion uumenissa.

Letkuja pursuava teräskolossi pakottaa poranterän syvälle kallion sisään, toinen ruiskuttaa tasoittavaa sementtiä rosoiselle kivipinnalle. Kuorma-autoja tulee ja menee.

"Koneiden ja autojen kuljettajat näkevät toisensa paremmin, kun ainoat valot ovat niiden omat", perustelee Kalliorakennus-yhtiöiden toimitusjohtaja Jukka Halonen 27 metriä merenpinnan tason alapuolella.

"Toinen syy pimeyteen on, että turisteja ei houkuttaisi laskeutua ramppia pitkin luolaan. Ilman taskulamppua on mahdotonta edetä."

Nähtävää turisteille olisi enemmän kuin mihin joutuu tyytymään työmaiden repimällä katutasolla – eikä vain järeiden koneiden ansiosta.

Espoon Tapiolan alle on nimittäin louhittu Suomen suurin julkiseen käyttöön tuleva luola. Sinne avataan vuonna 2016 pysäköintilaitos, joka palvelee länsimetron liityntäliikennettä ja uudistuvan keskustan kauppoja.

Luolaan tulee 1 650 autopaikkaa parhaimmillaan neljään kerrokseen. Se on enemmän kuin Helsingin keskustassa Forumin (1 000 paikkaa) ja Stockmannin (620) luolaparkkihalleissa yhteensä.

Maaliskuussa avatun, maanpinnan tuntumaan rakennetun Tapionaukion pysäköintihallin (331 paikkaa) ansiosta Tapiolan kaikkien maanalaisten parkkiruutujen määräksi tulee pyöreästi 2 000.

Luolasto on vaikuttavimmillaan juuri nyt, kun se on louhittu käytännössä täyteen mittaansa, mutta varsinaiset rakennustyöt ovat vasta edessä.

Pysäköintilaitoksen kerroksia aletaan urakoida vuodenvaihteen jälkeen. Erillisistä halleista suurimmat ovat siihen asti paitsi yli 300 metriä pitkiä ja 17–18 metriä leveitä, myös lähes 20 metriä korkeita. Lattian ja katon väliin mahtuisi kuusikerroksinen talo.

Jalkapallomaalivahti voisi tömäyttää yhdessä hallissa kuusi peräkkäistä maalipotkua jatkaen aina edellisen laskeutumispaikasta. Pallo ei koskisi kattoon.

Onkalo on louhittu lähes vuodessa. Ajotunneleita alettiin tehdä alkukesästä 2010, mutta päähallien kimppuun käytiin vasta toukokuussa 2012.

Valtavat mittasuhteet ja kehikkomainen muoto selittävät osaltaan rakennusvauhtia. Esimerkiksi metrotyömaalla räjäytyksiä voi tehdä vain umpikujassa tunnelin päädyssä, mutta täällä louhittavaa on ollut koko ajan monella seinustalla.

"Ei se kiven irrottamis- vaan kuljettamisvauhti", toimitusjohtaja Halonen kuvailee Tapiolan alla käynyttä kuorma-autorallia.

"Täältä on lähtenyt viiden minuutin välein auto, joka kantaa viisi tai kuusi, enimmillään jopa yhdeksän kiintokuutiota kiveä."

Irrotetuista lähes 450 000 kivikuutiosta voisi kasata 170 metriä korkean pyramidin, ja kuorma-autolastit ulottuisivat puskuri puskurissa Helsingistä Ouluun.

Kalliorakentamisen ammattilaiselle urakka on ainutlaatuisuudessaan miltei koskettava.

"Toista tällaista projektia ei tule eteen vähään aikaan. Jossain New Yorkissa tai Montrealissa vastaavia riittää, koska tiiviissä kaupunkirakenteessa on luonnollista rakentaa maan alle. Mutta tämä meidän kaupunkimme on niin pieni – ja vielä pitkään."

tekijänä cobaink
#56982
Janne_H kirjoitti:Nyt myös Hesari kiinnostui tuosta Tapiolan keskuspysäköinnistä.
"Toista tällaista projektia ei tule eteen vähään aikaan. Jossain New Yorkissa tai Montrealissa vastaavia riittää, koska tiiviissä kaupunkirakenteessa on luonnollista rakentaa maan alle. Mutta tämä meidän kaupunkimme on niin pieni – ja vielä pitkään."
Mutta että Espooseen, metroaseman alle rakennetaan tällainen pysäköintilaitos! Ei järjenhiventä. Kuka missään koskaan on ajanut autolla metropysäkille, että muka sitten sujuvammin matka sujuisi keskustaan?!
tekijänä ktpama
#56991
Iso on. Kukahan maksaa, mitä maksaa, ja paljonkohan vaikutusalueella löytyy tulevaisuudessa myyntineliöitä ja asukkaita/asiakkaita?

Tämän perusteella Tampereen Hämpin Parkin jatko Kunkun parkki ei alustavasti kuulosta hullummalta Hämpin Parkin alkukankeuksista huolimatta.
tekijänä pallo
#59662
Kuulostaa kyllä oudolta tuo metron liityntäliikenteestä vouhottaminen. Rakennettaisiin nyt vaan se metroverkko sen verran tiheään ettei tarttis mitään liityntäpysäköintiä alkuunkaan. Ehkä jonnekkin uloimmille asemille, joille muista kaupungeista tulleet voivat auton jättää liityntäpysäköinti voi sopiakkin. Arvaan jo seuraavan kohteen: Kalasataman keskukseen 1000 auton luola liityntäpysäköintiin? :D
Avatar
tekijänä Iggy.P
#59663
cobaink kirjoitti: Mutta että Espooseen, metroaseman alle rakennetaan tällainen pysäköintilaitos! Ei järjenhiventä. Kuka missään koskaan on ajanut autolla metropysäkille, että muka sitten sujuvammin matka sujuisi keskustaan?!
Täysin samaa mieltä. Pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelu on välillä melkoisen kömpelöä. En väitä että olisin itse asiantuntija, mutta kun lukee tietoa pikaraitiojärjestelmistä ja keski-euroopan raideliikenneprojekteista yms. niin ei voi olla vakuuttumatta pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelun jälkeenjääneisyydestä. Se on niin ilmiselvää. Harmillista koska kotimaassa kuitenkin olisi parempaakin osaamista. Esim. Antero Alku:

http://www.kaupunkiliikenne.net/
tekijänä Maumatti
#59684
cobaink kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Nyt myös Hesari kiinnostui tuosta Tapiolan keskuspysäköinnistä.
"Toista tällaista projektia ei tule eteen vähään aikaan. Jossain New Yorkissa tai Montrealissa vastaavia riittää, koska tiiviissä kaupunkirakenteessa on luonnollista rakentaa maan alle. Mutta tämä meidän kaupunkimme on niin pieni – ja vielä pitkään."
Mutta että Espooseen, metroaseman alle rakennetaan tällainen pysäköintilaitos! Ei järjenhiventä. Kuka missään koskaan on ajanut autolla metropysäkille, että muka sitten sujuvammin matka sujuisi keskustaan?!
Totta kyllä, että harva tekee niin, mutta väitän, että mukavammin ja (ehkä) nopeammin sujuisi.
tekijänä hmikko
#59692
pallo kirjoitti: Rakennettaisiin nyt vaan se metroverkko sen verran tiheään ettei tarttis mitään liityntäpysäköintiä alkuunkaan.
Juu, jokaisen bussi- ja ratikkapysäkin kohdalle voisi tehdä tuommoisen 40 miljoonan tunneliaseman. Rahaahan on.
tekijänä Ozie
#59777
cobaink kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Nyt myös Hesari kiinnostui tuosta Tapiolan keskuspysäköinnistä.
"Toista tällaista projektia ei tule eteen vähään aikaan. Jossain New Yorkissa tai Montrealissa vastaavia riittää, koska tiiviissä kaupunkirakenteessa on luonnollista rakentaa maan alle. Mutta tämä meidän kaupunkimme on niin pieni – ja vielä pitkään."
Mutta että Espooseen, metroaseman alle rakennetaan tällainen pysäköintilaitos! Ei järjenhiventä. Kuka missään koskaan on ajanut autolla metropysäkille, että muka sitten sujuvammin matka sujuisi keskustaan?!
Tällä hetkellä Tapiolassa on ympäriinsä lukematon määrä huonosti käyttöön soveltuvia ahtaita pysäköintialueita ja parkkihalleja (esim. Etolan parkkipaikat joiss asfaltti on parhaillaan 30cm vajonnut ja parkkipaikat niin kapeita ettei niissä saa ovia auki). Kaikki nämä nykyiset parkkihallit on tarkoitus muuttaa liiketiloiksi ja kaikki pysäköinti Tapiolassa keskitetään tähän halliin. Kyseessä ei siis todellakaan ole pelkästään mikään liityntäpysäköinti.

Sama kun Selloon menee junat niin ei sinne tarvi parkkipaikkoja (joita on muuten yhteensä n. 2900).
Avatar
tekijänä Iggy.P
#59787
Ozie kirjoitti: Kyseessä ei siis todellakaan ole pelkästään mikään liityntäpysäköinti.
Mukava kuulla että kyse ei ole niin suuressa määrin liityntäpysäköinnistä. Siitä huolimatta Suomessa olisi paljon opittavaa liityntäpysäköinnin aiheuttamista ongelmista ja niiden ratkaisemisesta:

Kuva
(Kuva on kirjasta "Mennään metrolla")
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29