Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#54897
Länsimetron tulon myötä Tapiolassa on käynnistynyt mittava kehittämisprojekti. Nykyisellään Matinkylän ja Leppävaaran varjoon jäänyt Tapiola saa ainakin mainospuheiden mukaan Suomen suurimman kävelykeskustan. Uusia asuntoja rakennetaan yli 2000 ihmiselle. Tällä hetkellä Tapiolan keskustassa ja sen tuntumassa asuu n. 10 000 asukasta ja Suur-Tapiolassa n. 43 000. Alueelle tulee lukuisia 12-14 kerroksisia kerrostaloja.
Asuntojen lisäksi keskustaan tulee paljon uutta liiketilaa uusien liikkeiden sekä Stockmannin laajentumisen ja Sokoksen uudistumisen myötä.

Keskus uudistetaan vaiheittain ja kokonaan valmista pitäisi olla vuoteen 2020 mennessä.
Lisää infoa: http://www.tapiolankeskus.fi

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nykytila:
Kuva

Kuvien lähteet: http://aineistopankki.espoo.fi/?cart=60 ... kilke&l=FI | http://www.flickr.com/photos/lansimetro/ |
http://aineistopankki.espoo.fi/?cart=61 ... hddga&l=FI ja http://www.ainoatapiola.fi/uutiset_ja_t ... newsid=115
#54899
Erittäin upeaa katseltavaa!

Ei mikään perus lähiö :D Jos suunnitelmat toteutuvat Tapiolasta tulee todella kaunis asuinalue, jota varmasti tulevaisuudessa tullaan pitäämään merkittävänä ja haluttuna asuinalueena. Metron yhteys on vielä piste iin päälle!

Tästä saa valmistuttuaan Espoo olla ylpeä! :smt001
tekijänä jake
#54900
Kiitos Janne näistä! Tapiolalaisen mieli lämpiää näistä aina uudelleen. Alueen taso nousee monta pykälää.

Olen muuten kiinnittänyt huomiota, että tuo Tapiolan ydinkeskustan ykköskaava (K-supermarket, uusi ja vanha Stockmann sekä Vesiputoustalo) hyväksyttiin tasan vuosi sitten ksl:ssä, josta sen piti mennä kh:n käsittelyyn mahdollisimman pian. Vielä nyt ollaan siinä tilanteessa, jossa kaava ei ole päässyt eteenpäin. Olettaakseni neuvottelut Vesiputoustalon kohtalosta viivästyttävät (kaupunki haluaa sen tilalle uutta, tehokkaampaa ja kauniimpaa, kiinteistönomistaja taas mieluummin pitää vanhan murjun). Toivottavasti kohta asia pääsee eteenpäin. Eli kiire tulee kohta uudistustöillä ottaen huomioon, että metro kulkee kahden ja puolen vuoden päästä. Voi olla, että Tapiolan uusi metro- ja bussiasema on silloin keskellä yhtä jättimäistä työmaata.
tekijänä Kazaam
#54901
Metro ei kyllä vielä 2,5 vuoden päästä liiku missään Ruoholahtea lännempänä. Juurihan tässä kerrottiin, että myöhästyy niin, että aikaisintaan 2017 lopulla tulee kulkemaan, että onhan tässä vielä aikaa myllätä Tapiolaa. :smt002

En tosin tiedä mitä näistä suunnitelmista pitäisi sanoa, semitiivis keskus ja sitten ympärillä pelkkää aukeaa jo liiallisuuksiin asti. Enkä sano sanallakaan mitään puutarhakaupungeista, ettei tästäkin ala taas pitkä keskustelu kunkin eriävistä mielipiteistä.
#54918
Käsittämättömän kauan tuota Tapiolan keskustaa saanut ajaa vanhat kääkät alas. Kumminkin yhdellä Suomen ostovoimaisimmista alueista. Erittäin hyvältä tuo näyttää. Vesiputoustaloa vastaan ei itsellä ole mitään, mutta ei se kieltämättä oikein istu tuohon uuteen ympäristöön missä ihmiset oikeasti eksyvät myös tuolle puolelle Tapiolaa.
Jännä myös nähdä mitä tuolle Heikintorillekin tapahtuu. Onko tuosta mitään uutta infoa? Peltihalli on kumminkin suojeltu viimeistä paneelia myöten.
Viimeksi muokannut tissot, 28.03.13 15:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#54921
suberb kirjoitti:Jos suunnitelmat toteutuvat Tapiolasta tulee todella kaunis asuinalue, jota varmasti tulevaisuudessa tullaan pitäämään merkittävänä ja haluttuna asuinalueena.


Hassua tässä on se, että Tapiola ja sen välitön lähiympäristö on jo nyt Suomen halutuinta aluetta heti Helsingin arvoalueiden jälkeen, kun verrataan suoraan asuntojen myyntihintojen tilastoja postinumeroittain.
Tähän nähden on outoa, että Tapiolan keskus on pysynyt samassa tilassa 1980-luvulta lähtien.

tissot kirjoitti:Jännä myös nähdä mitä tuolle Heikintorillekin tapahtuu. Onko tuosta mitään uutta infoa? Peltihalli on kumminkin suojeltu viimeistä paneelia myöten.


Heikintori tosiaan Museoviraston hellässä suojeluksessa, kun se on Aarne Ervin suunnittelema Suomen ensimmäinen kauppakeskus. Heikintoria on kuitenkin jo pidemmän aikaan suunniteltu laajennettavan ja pysäköinti siirrettävän maan alle. Cityconin sivuilla lukee kuitenkin näin: "Sisätilojen uudistus suunnitteilla. Laajennus- ja uudistushanke ja sen kaavoitus ei ole edennyt aiemmin suunnitellulla tavalla sillä kauppakeskusyhtiön osakkailla ei ole yhteistä kantaa asiaan." Ehkäpä Länsimetron tulo vauhdittaa myös Heikintorin suunnitelmia.

Tässä havainnekuva laajennuksesta. Tuo Länsituulen aukio on nykyisellään parkkipaikkaa. Uudet tilat ovat punertavia.
Kuva

Visualisointikuva vuodelta 2005.
Kuva
http://aletorkkel.com/2012/02/02/heikintori/

Aivan Heikintorin viereen suunnitteilla myös liiketilaa parkkipaikkojen tilalle.
Kuva
tekijänä jake
#54935
Vähän aikaa sitten Kauppalehden paperiversiossa oli iso juttu Tapiolasta ja Heikintorin kehityksestä. Heikintorin omistusjako on tosiaan erikoinen. Citycon on onnistunut haalimaan enemmistön ostamalla kauppiailta osuuksia, mutta edelleen kolmannes on piensijoittajilla ja kauppiailla jotka eivät ole suostuneet myymään Cityconille. Isot investoinnit edellyttävät lähes yksimielistä päätöstä eikä pienomistajia kiinnostanut sijoittaa seiniin. Nyt meininki saattaa tältä osin olla viimein muuttumassa ja tänä keväänä edessä päätöksiä. Heikintori on niin huonossa kunnossa ja vähän syrjässä Tapiolan uudesta keskuksesta että joko paikan konseptia on muutettava tai sitten investoitava mittavasti. Ainakin Citycon vakuutti kiinnostustaan investoida.
#54963
Tapionaukion pysäköintilaitos aloitti toiminnan eilen. Laitos näkyy rakenteilla tuossa aloituspostaukseni "nykytila" ilmakuvassa.

Kuva
https://www.facebook.com/tapiolankeskus

Tämän päivän Hesarissa on juttua Sokoksen uudistuksesta eli Ainoasta:

Sa­tu Pa­ju­riut­ta HS 29.3.2013 kirjoitti:
Sokoksen talosta jää vain kuoret

Kuva

So­kok­sen ta­lon re­mont­ti Ta­pio­lan kes­kus­tas­sa val­mis­tuu en­si syk­sy­nä. Kaup­pa­kes­kus saa uu­sia liik­kei­tä, ra­vin­to­loi­ta ja uu­den ni­men. Py­sä­köin­ti­luo­la viet­ti ava­jai­siaan jo tors­tai­na.

So­kok­sen ta­lo Ta­pio­las­sa on pei­tet­ty pres­suin. Nos­tu­rit ja kai­vin­ko­neet jyl­lää­vät sen ul­ko­puo­lel­la.
Kat­se­lee Ta­pio­lan kes­kus­ta sit­ten lin­tu­pers­pek­tii­vis­tä tai maan ta­sal­ta, alue on yh­tä suur­ta kes­ken­eräis­tä työ­maa­ta.
Yk­si, mut­ta tär­keä osa, val­mis­tui täl­lä vii­kol­la, kun Ta­pion­au­kion mak­sul­li­nen py­sä­köin­ti­luo­la avat­tiin tors­tai­na. Siel­lä on noin 330 park­ki­paik­kaa. Myö­hem­min ke­säl­lä maan pääl­le tu­lee vie­lä 120 paik­kaa li­sää.
Län­si­met­ron vauh­dit­ta­mas­sa Ta­pio­lan uu­dis­tuk­ses­sa park­ki­paik­ko­ja ra­ken­ne­taan maan al­le kaik­kiaan pa­ri­tu­hat­ta.
Täl­lä vii­kol­la ava­tus­ta park­ki­luo­las­ta tu­lee myö­hem­min suo­ra yh­teys So­kok­sen ta­loon, jo­ka re­mon­tin jäl­keen en­si syk­sy­nä avaa oven­sa Ai­noa-ni­mi­se­nä.
So­kok­sen ta­lo on en­sim­mäi­sek­si val­mis­tu­va osa Ai­noa-ko­ko­nai­suu­des­ta.
Vuo­si­na 2013–16 sen vie­reen ra­ken­ne­taan uu­si Stock­man­nin ta­va­ra­ta­lo, mui­ta lii­ke­ti­lo­ja ja asun­to­ja.
Van­han So­kos-ta­va­ra­ta­lon ul­ko­sei­nät säi­lyt­tä­vät tut­tua il­met­tään, mut­ta ul­ko­kuo­rien li­säk­si muu­ta van­haa ta­loon ei sit­ten jää­kään.
"Si­säl­tä ra­ken­nus uu­dis­tuu täy­sin", lu­paa ark­ki­teh­ti Teija Tarvo In­no­varch Oy:s­tä.
Ka­le­va­la on in­noit­ta­nut Ai­noan ni­meen ja muo­toi­hin.
Lii­ke­kes­kuk­sen ker­rok­sis­sa on mu­nan­muo­toi­set au­kiot, joi­den ym­pä­ril­le myy­mä­lät ja pal­ve­lut si­joit­tu­vat.
Pe­rus­kor­jat­tu ja alas­päin hie­man laa­jen­tu­nut kiin­teis­tö au­keaa lo­ka­kuus­sa, jol­loin siel­lä ih­mi­siä pal­ve­lee noin 30 lii­ket­tä.
Ruuan ja juo­man ys­tä­viä ilah­dut­ta­nee, et­tä Ai­noas­sa aloit­taa he­ti en­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa useam­pi paik­ka, jos­ta saa suu­hun­pan­ta­vaa.
Tun­ne­tuin Ta­pio­laan tu­le­va ruo­ka­yrit­tä­jä on Kim Heiniö, jo­ka avaa sin­ne sport­ti­hen­ki­sen ham­pu­ri­lais­pai­kan.
"Pih­vi on ham­pu­ri­lai­ses­sa tär­kein­tä. Me teem­me sen kä­sin ko­ti­mai­ses­ta pais­ti­jau­he­li­has­ta omal­la re­sep­til­lä. Sa­moin kas­tik­keet teh­dään it­se", Hei­niö ker­too noin sa­ta­paik­kai­ses­ta uu­des­ta ra­vin­to­las­taan.
Eri­lai­sis­ta tee­laa­duis­taan tut­tu Thé­huo­ne laa­jen­taa re­vii­riään Hel­sin­gis­tä Es­poon Ai­noaan.
Su­mo Sus­hi tar­joi­lee ni­men­sä mu­kai­ses­ti sus­hia.
Kios­ki­ra­ken­nuk­set So­kok­sen ta­lon ja vä­li­ai­kai­sen bus­si­ter­mi­naa­lin vä­lis­sä pe­rus­kor­ja­taan al­ku­pe­räi­sen nä­köi­sik­si.
Län­si­met­ron pi­täi­si aloit­taa lii­ken­nöin­ti vuo­den 2015 lo­pul­la, ja Ta­pio­lan met­ro­ase­maa ra­ken­ne­taan par­hail­laan.
Kun met­ro kul­kee, on ar­vioi­tu, et­tä Ta­pio­lan met­ro­ase­mal­la on päi­vit­täin noin 20 000 käyt­tä­jää.
Viimeksi muokannut Janne_H, 29.04.13 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#54968
Seppo Korkman Länsiväylä 21.2.2013 kirjoitti:
Tapiolan kallioon kovertuu jättiluola autoille

Kuva

Tapiolan kova kallioydin kovertuu parasta aikaa luolastoksi paitsi tulevalle metrolle, myös mittavalle keskuspysäköintilaitokselle.

– Keskustan alle rakentuu Suomen suurin yhdellä kertaa rakennettava kalliopysäköintilaitos, rakentamista Tapiolan Keskuspysäköinti Oy:n puolesta valvovan Indepro Oy:n projektipäällikkö Kalevi Kälvälä muistuttaa.

Viime kesänä aloitetuissa louhintatöissä on kalliota Tapiolan keskustan irtoilevien katulaattojen alapuolelta irrotettu neljännesmiljoona kuutiota. Jäljellä on vielä reilun sadan tuhannen kuution louhinta.

– Kalliolouhetta kuskataan työmaalta pois joka päivä noin 1 700 kuutiota eli lähes pari sataa kuorma-autolastia, louhintatöistä vastaavan Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n vastaava mestari Juha Selin laskee.

Tämä kaikki siis pelkästään keskuspysäköintilaitoksen työmaalta.

Reilun 30 metrin syvyyteen Tapiolan uumeniin onkin jo muodostunut vaikuttavan näköinen ja kokoinen luolasto.

– Korkeutta on 18 metriä, leveyttä 18,5 metriä ja pidempien luolien pituus on 445 metriä, luettelee työmaainsinööri Joonas Hakkila ulkomuistista esitellessään ympärillä avautuvaa kosteaa pimeyttä, johon louhetta kuljettavien autojen kelmeät valot puhkovat aukkoja.

Tunneleiden tekeminen etenee muutaman kymmenen metrin vuorokausivauhtia. Yli 60 miestä tekee töitä kolmessa vuorossa. Räjähdysainetta kuluu yhden päivän aikana noin 2 000 kiloa.

Valmiista pysäköintiluolastosta tulee yksi sisäänkäynti Tapiolan metroaseman puolelle.

– Ylöspäin, eli yläpuolen liiketiloihin ja katutasolle tulee useampi hissi- ja liukuporrasyhteys, Kälvälä huomauttaa.

Pysäköintitilojen lisäksi mittavan luolaston kautta huolehditaan tulevaisuudessa myös yläpuolisten liikkeiden huoltoliikenteestä.

– Huolto tulee toimimaan täältä maan alta, jotta maanpäällinen alue voidaan rauhoittaa kävelykeskustaksi, Kalevi Kälvälä kertoo.

Huoltoa, ilmastointia ja ihmisiä kuljettavia hissejä varten keskuspysäköinnin tunneleiden rakentamisen yksi haasteista ovat pystykuilut. Niitä tulee 24.

Keväällä 2016 käyttöön otettavaan keskuspysäköintiin ajetaan Etelätuulentieltä, nykyisen työmaatunnelin kohdalta ja Tapiolantien uudistettavasta liikenneympyrästä.

Ja ken haluaa, voi muutaman vuoden kuluttua astua alas luolamaailmaan Tapionaukiolta ja nousta taas maan pinnalle Tennispuiston kulmilla.


http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2237 ... a-autoille
#54970
Tapiolassa maankäyttö ilmeisesti niin tehokasta että parkkipaikat ja metro on yksinkertaisesti pakko kaivaa maan alle. Paitsi jos parkkipaikat ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kuten Tapionaukiolla.
Tapionaukion maanalaiseen laitokseen toteutetaan 331 paikkaa ja sen päälle arkkitehti Aarne Ervin alkuperäisten suunnitelmien mukaan uudistettavalle Tapionaukiolle 120 paikkaa, joten kokonaisuudessa pysäköintilaitos käsittää valmistuttuaan 451 paikkaa.
#55755
Kävin katsastamassa Tapionaukion pysäköintilaitoksen.

Tapiola Gardenin edustalla oleva sisäänkäynti.
Kuva

Kuva

Kuva

Kolmen vuoden päästä tuonne maan alle voi melkein eksyä.
Kuva

Uloskäynti.
Kuva

Pysäköintilaitoksen päällä on bussiterminaali.
Kuva
#55758
Kazaam kirjoitti:Kohtahan sen näkee, kuinka fiksu pätös lasi/pleksi tai mikälie oli... varsinkin bussipysäkin vieressä.


Joo samaa mietin myös. Kaarevaa lasia nuo ovat ovia myöten. Ei ole ihan halpa korjata.
tekijänä jake
#55769
Janne_H kirjoitti:Kolmen vuoden päästä tuonne maan alle voi melkein eksyä.


Jep, iso laitos tuosta tulee. Ilmeisesti myöhemmin luolaa on tarkoitus jatkaa Heikintorille asti, kaava on jo olemasssa. Tällöin jokseenkin kaikki loputkin maan päällä tai kannen alle olevat parkkihallit, ml. Heikintorin halli, korvataan liiketiloilla, joiden päälle tulee asuntoja, ja korvaavat paikat merkitään luolaan. Positivista kyllä, sillä autohallit ovat rumin osa Tapiolaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24