Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä Janne_H
#53161
huopa kirjoitti:jep, vaihdetaan heti kun hoksaan mistä sen pystyy muuttamaan.. ja juu, it-ihmisiä ollaan ;)
Muokkaamalla aloituspostausta voi myös vaihtaa nimen. ;)
Jos tahtoo siirtää alakertaan, niin täytynee turvautua ylläpidon apuun.
Tekijänä Purkki^
#57828
Oliko tälle omaa ketjua? Voi siirtää jos on.
Finnoon kaupunginosan rakentaminen käynnistyy syksyllä Espoossa

Espoon uuden Finnoon kaupunginosan konkreettiset rakennustyöt käynnistyvät pääkatuverkon rakennusurakalla lokakuussa. Rakennusurakka on parhaillaan urakkakyselyssä. Pääkatuverkko käsittää Finnoonsilta-, Suomenlahdentie- ja Kaitaantie-nimisten katujen toteuttamisen. Katujen rakentaminen kestää reilut kaksi vuotta.

Katujen sijainti on määrätty lainvoimaisissa asemakaavoissa (mm. Hannus I, Hannus II ja Finnoonkartanonkaarre) ja niiden katusuunnitelmat on hyväksytty teknisessä lautakunnassa viime talvena. Lainvoimainen katusuunnitelma mahdollistaa tarvittavat kadun toteuttamisen edellyttämät toimenpiteet.

Finnoon tulevien rakennusten ja katujen korkeusasemoinnissa on huomioitu tulvariskit. Katujen rakentamisessa tarvitaan kymmeniätuhansia kuutioita kiviaineksia massanvaihtoihin ja tasauksiin. Läheiseltä länsimetron tunnelityömaalta vielä hetken ajan saatavaa kiviainesta välivarastoidaan suunnitelmien mukaiselle katualueelle.

Finnoon ensimmäisen asemakaava-alueen (Finnoo I) suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi haettiin kumppaneita ideakilpailun avulla. Sen perusteella kumppaneiksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy ja Rakennusosakeyhtiö Hartela. Skanska toteuttaa Finnoo I:stä yhden osa-alueen ja Hartelalle kolme osa-aluetta.

Pelkästään Finnoo I:n alueelle on kaavailtu rakennettavan asuntoja noin 250 000 kerrosneliömetriä, eli alueelle tulisi noin 5 000 asukasta.
Tekijänä Kazaam
#62552
Ideakilpailu, eli mitään vastaavaa ei ole luvassa. Kunhan saadaan arkkitehtitoimistoille rahaa jaettua. :)
Avatar
Tekijänä RV
#62572
Ja tornien toteutusmahdollisuus irl? :?
Avatar
Tekijänä Janne_H
#62636
Kyseessä tosiaan edelleen ideakilpailun tuotos. Todenmukaisempia suunnitelmia voi katsoa vaikka ketjun edelliseltä sivulta.

Finnoossa alkaa työt:
Talouselämä kirjoitti:
Espoossa alkaa huomenna valtava rakennushanke - Kokonaisarvo yli 4 miljardia euroa

Espoon uuden kaupunginosan Finnoon rakentaminen alkaa. Kiinteistökehitysarvoltaan kaupunginosa on yli 4 miljardin euron arvoinen.

Finnoon kaupunginosan rakentaminen alkaa pohjoisosan pääkatuverkon toteuttamisella. Rakentaminen käynnistetään huomenna keskiviikkona.

Nyt ensi vaiheessa ryhdytään rakentamaan Finnoonsilta-, Suomenlahdentie- ja Kaitaantie-nimisiä katuosuuksia. Huomattavin yksittäinen osuus on Finnoon ja Matinkylän yhdistävä yli Finnoonlaakson kosteikkoalueen rakennettava Finnevikinsilta. Katurakennushankkeiden arvo on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa.

Finnoota kehitetään kaupunkimaiseksi, merelliseksi, yhdyskuntarakennetta eheyttäväksi ja metroliikenteeseen tukeutuvaksi alueeksi. Sekä Finnooseen että Kaitaalle tulee Kivenlahteen ulottuvan metroverkon metroasemat. Alueen asukaslukutavoite on 17 000 asukasta. Asuntorakentaminen alkaa 2015.

Alueesta on tarkoitus rakentaa kestävän kehityksen esimerkkialue. Tavoitteena on hiilineutraali, metron käyttöön perustuva maisemallisesti erottuva korkeiden kerrostalojen kaupunginosa, jolla on omaleimainen vahva merenrantakaupunki identiteetti. Ulkoiluun houkuttelevat alueen isot puistot ja rantaraittiyhteydet ja meri.

Alueen kehittäminen mahdollistui, kun jätevedenpuhdistamo päätettiin vuonna 2009 siirtää Suomenojalta Blominmäkeen.

Katuverkon suunnittelussa on panostettu hyviin kevyen liikenteen yhteyksiin ja liikennöintiturvallisuuteen mm. eritasoratkaisuin. Katuverkossa jalankulku- ja pyörätiet erotetaan ajoradasta erotuskaistalla. Finnoon keskustan, merenrannan ja alueelle suunnitellun koulun helppo saavutettavuus varmistetaan lukuisilla turvallisilla kevyen liikenteen väylillä ja puistoyhteyksillä. Metroaseman yhteyteen varataan sääsuojattua polkupyöräparkkitilaa kannustamaan pyöräilyä.
http://www.talouselama.fi/uutiset/espoo ... a/a2216359
Avatar
Tekijänä RV
#62652
Janne_H kirjoitti:Kyseessä tosiaan edelleen ideakilpailun tuotos. Todenmukaisempia suunnitelmia voi katsoa vaikka ketjun edelliseltä sivulta.

Finnoossa alkaa työt:
Talouselämä kirjoitti:
Espoossa alkaa huomenna valtava rakennushanke - Kokonaisarvo yli 4 miljardia euroa

Espoon uuden kaupunginosan Finnoon rakentaminen alkaa. Kiinteistökehitysarvoltaan kaupunginosa on yli 4 miljardin euron arvoinen.

Finnoon kaupunginosan rakentaminen alkaa pohjoisosan pääkatuverkon toteuttamisella. Rakentaminen käynnistetään huomenna keskiviikkona.

Nyt ensi vaiheessa ryhdytään rakentamaan Finnoonsilta-, Suomenlahdentie- ja Kaitaantie-nimisiä katuosuuksia. Huomattavin yksittäinen osuus on Finnoon ja Matinkylän yhdistävä yli Finnoonlaakson kosteikkoalueen rakennettava Finnevikinsilta. Katurakennushankkeiden arvo on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa.

Finnoota kehitetään kaupunkimaiseksi, merelliseksi, yhdyskuntarakennetta eheyttäväksi ja metroliikenteeseen tukeutuvaksi alueeksi. Sekä Finnooseen että Kaitaalle tulee Kivenlahteen ulottuvan metroverkon metroasemat. Alueen asukaslukutavoite on 17 000 asukasta. Asuntorakentaminen alkaa 2015.

Alueesta on tarkoitus rakentaa kestävän kehityksen esimerkkialue. Tavoitteena on hiilineutraali, metron käyttöön perustuva maisemallisesti erottuva korkeiden kerrostalojen kaupunginosa, jolla on omaleimainen vahva merenrantakaupunki identiteetti. Ulkoiluun houkuttelevat alueen isot puistot ja rantaraittiyhteydet ja meri.

Alueen kehittäminen mahdollistui, kun jätevedenpuhdistamo päätettiin vuonna 2009 siirtää Suomenojalta Blominmäkeen.

Katuverkon suunnittelussa on panostettu hyviin kevyen liikenteen yhteyksiin ja liikennöintiturvallisuuteen mm. eritasoratkaisuin. Katuverkossa jalankulku- ja pyörätiet erotetaan ajoradasta erotuskaistalla. Finnoon keskustan, merenrannan ja alueelle suunnitellun koulun helppo saavutettavuus varmistetaan lukuisilla turvallisilla kevyen liikenteen väylillä ja puistoyhteyksillä. Metroaseman yhteyteen varataan sääsuojattua polkupyöräparkkitilaa kannustamaan pyöräilyä.
http://www.talouselama.fi/uutiset/espoo ... a/a2216359
Ja rahaako muka ei sitten ole Keilaniemeen? :?

Mutta joo, 24kin on ihan hyvä korkeus, ja näyttää jopa todella todenmukaiselta että saadaan se metro sinne Saunalahteen asti :)
Tekijänä hmikko
#62656
RV kirjoitti: Ja rahaako muka ei sitten ole Keilaniemeen? :?
Tässä tapauksessa omat ja lainatut taitavat mennä metron jatko-osaan, jonka kustannusarvio on luokkaa 700 miljoonaa. Espoo käsittääkseni on ainakin kertaalleen sitoutunut rakentamaan sen vaikka kokonaan omalla kustannuksellaan ja liikenneministeriö puolestaan kertaalleen ilmoittanut, että valtiolla ei ole siihen rahaa. Espoo lienee tosissaan, kun kerran aloittaa Finnoon infrastruktuurin rakentamisen ilman päätöstä metron rahoittamisesta.
Avatar
Tekijänä RV
#62658
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti: Ja rahaako muka ei sitten ole Keilaniemeen? :?
Tässä tapauksessa omat ja lainatut taitavat mennä metron jatko-osaan, jonka kustannusarvio on luokkaa 700 miljoonaa. Espoo käsittääkseni on ainakin kertaalleen sitoutunut rakentamaan sen vaikka kokonaan omalla kustannuksellaan ja liikenneministeriö puolestaan kertaalleen ilmoittanut, että valtiolla ei ole siihen rahaa. Espoo lienee tosissaan, kun kerran aloittaa Finnoon infrastruktuurin rakentamisen ilman päätöstä metron rahoittamisesta.
Offia nyt, mutta metron rakentaminenhan alkaa heti nykyisen työnalaisen pätkän valmistuttua vissiinkin? Espoo saa aikaan, toisin kuin itäinen naapurinsa!
Tekijänä hmikko
#62663
RV kirjoitti: Espoo saa aikaan, toisin kuin itäinen naapurinsa!
Itäinen naapuri olis tehnyt Länsimetron 40 vuotta sitten jos Espoo ei olisi harannut vastaan. En sano, että Espoo oli silloin väärässä raideratkaisun suhteen, mutta tässä välissä on sitten sössitty Espoon lähiöt mahdollisimman huonosti metrolle sopiviksi.
Avatar
Tekijänä RV
#62667
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti: Espoo saa aikaan, toisin kuin itäinen naapurinsa!
Itäinen naapuri olis tehnyt Länsimetron 40 vuotta sitten jos Espoo ei olisi harannut vastaan. En sano, että Espoo oli silloin väärässä raideratkaisun suhteen, mutta tässä välissä on sitten sössitty Espoon lähiöt mahdollisimman huonosti metrolle sopiviksi.
Jaa, ihmettelen sitten, miten meillä ei ole metroa Töölöön, Pasilaan, Espalle, jne, tai vaikkapa Vapaudenkatua 70 vuoteen kuin alustavan kaavailun tasolle. Sopii siirtää "Metron laajennus"-ketjuun.
Viimeksi muokannut RV, 23.11.13 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#62758
Länsiväylä, Seppo Korkman kirjoitti:
Finnoon tornit nousevat ilman metroakin

Länsimetron Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan jatkon yllä leijuva epävarmuus ei ole hidastanut Finnoon uuden, merellisen kaupunginosan suunnittelua.

– Viimeinen tiili muurataan Finnoossa noin vuonna 2040. Silloin on erittäin todennäköistä, että metroa on jatkettu Matinkylästä länteen, Finnoo-projektin johtaja Kimmo Leivo uskoo.

Metrojatkon viivästyminen voi Leivon mielestä enintään hieman hidastaa Finnoon alueen rakentumista.

– Kaupungin asukasluku kasvaa joka vuosi noin 4 000 ihmisellä. Espoo tarvitsee tulevaisuudessa uuden, houkuttelevan kaupunginosan meren rantaan ilman metroakin.

Alkufanfaari Finnoon tulevalle rakentumiselle soitettiin keskiviikkona, kun alueen pääkatuverkon rakentaminen käynnistyi.

Vuoden 2015 loppuun mennessä rakennetaan Finnoonsillan jatkeella kokonaan uusi yhteys Länsiväylältä Finnoon keskustaan.

Matinkylän suuntaan kurkottaa puolestaan Suomenlahdentie, joka Matinkylän metroaseman valmistuttua toimii bussien liityntäliikenteen pääväylänä lännestä.

Tämä yhteys valmistuu siihen mennessä kun metroliikenne Matinkylästä itään alkaa vuonna 2016.

Lähes puolet 20 miljoonan euron katu-urakasta uppoaa lintukosteikon pohjoispuolelle rakennettavaan Finnevikin siltaan. Pituutta sillalle tulee 360 metriä. Silta valmistuu syksyllä 2015.

– Sillan rakentamisaika on pitkä, koska lintujen pesintäaikaan häiritsevää rakentamista rajoitetaan lintukosteikon läheisyydessä, Kimmo Leivo huomauttaa.

Asuntorakentaminen Finnoossa alkaa suunnitellun metroaseman ympäristössä arvioiden mukaan vuoden 2015 loppupuolella.

– Maanpäällisessä rakentamisessa varaudutaan siihen, että alueelle joskus tehdään myös metroasema, Leivo muotoilee.

Keskusta-alueelle on tulossa muun muassa viisi yli 20-kerroksista tornitaloa, korkeimpaan kerroksia tulee tämän hetkisten suunnitelmien mukaan 25.

Jätevedenpuhdistamo aloittaa toimintansa uudessa paikassa Blominmäessä arviolta vuonna 2020-2022.

– Nykyisen puhdistamon paikalle suunniteltua Merikorttelia päästään rakentamaan siis aikaisintaan ensi vuosikymmenen alussa, Leivo laskee.

Tulevan Merikorttelin ja satama-alueen suunnittelu on käynnissä.

– Otamme suunnittelussa mukaan toteutukseen parhaat palat viime vuoden kansainvälisen ideakilpailun sadosta.

Satama-alueen kehittämisestä on menossa yva-selvitys, jonka valmistuttua voidaan hakea lupaa sataman ruoppaustöille.

Veneiden talvisäilytys alueella on jo etukäteen nostattanut laineita espoolaisveneilijöiden keskuudessa.

Satamaan on Leivon mukaan suunniteltu venehotellia.

Veneiden kenttäsäilytys on kuitenkin loppumassa lähes kokonaan. Parasta aikaa kaupunki etsii yhtä isoa korvaavaa paikkaa muualta.

– Jatkossa Finnoon rannat on järkevämpää hyödyntää houkuttelevana asumispaikkana kuin veneitä peittävänä pressukylänä, Kimmo Leivo linjaa.
Finnoo lukuina

-Asuntorakentamisen arvioidaan lähtevän käyntiin Finnoossa vuonna 2015. Valmiiksi noin 300 hehtaaria käsittävä entisen jätevedenpuhdistamon alue ympäristöineen sekä satama saataneen vuoteen 2040 mennessä.

-Asuntoja noin 10 000 ( 700 000 kerrosneliötä). Niistä noin neljännes opiskelija- ja tuettuja vuokra-asuntoja.

-Asukkaita noin 17 000.

-Liiketiloja noin 110 000 kerrosneliötä. Finnoon keskusta-alueelle metroaseman kupeeseen on tulossa noin 20 000 kerrosneliön päivittäistavarakaupan ja erikoisliikkeiden minikauppakeskus.

-Päiväkoteja, kouluja sekä muita julkisia rakennuksia noin 40 000 kerrosneliötä.

-Julkiseen liikenteeseen tukeutumisesta huolimatta alueelle rakennetaan noin 6 300 autopaikkaa.

-Venelaituripaikkoja on tulossa noin 1 800 eli lähes kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

-Finnoon osayleiskaava ja asemakaavat ovat valmistelussa.

Lähde: Espoon kaupunki, Finnoo-projektin johtaja Kimmo Leivo.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2670 ... -metroakin
Avatar
Tekijänä RV
#62764
Metrojatkeen myöhästyminen?? Kerro tarkemmin?
Tekijänä hmikko
#62767
Tuon kokoisen uuden asuinalueen rakentaminen ilman raideyhteyttä on ainakin maakuntakaavan hengen ellei kirjaimen vastaista eikä sen pitäisi onnistua ilman, että radan rakentamisesta on päätöstä. Espoo kokeili tämän jo kertaalleen Histan osalta, joka pantiin jäihin kun rataa ei ole päätetty.
RV kirjoitti:Metrojatkeen myöhästyminen?? Kerro tarkemmin?
Tuo viitannee siihen, että Liikenneministeriö ilmoitti, että valtiolla ei ole jatko-osaan rahaa tällä hetkellä. Espoon virkamiehet ovat toistuvasti puhuneet siitä, että louhimisen jatkaminen heti Länsimetron ensimmäisen vaiheen tunneleiden valmistuttua olisi edullista. Jos näin tehdään, niin Espoon pitäisi maksaa ainakin alkuun rakentaminen ilman valtion rahaa. Valtuuston voimassaoleva päätös taas käsittääkseni edellyttää valtion osallistumista.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11