Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä sekovene
#62768
Janne_H kirjoitti:
Länsiväylä, Seppo Korkman kirjoitti:
Finnoon tornit nousevat ilman metroakin

Finnoo lukuina

-Asuntoja noin 10 000 ( 700 000 kerrosneliötä). Niistä noin neljännes opiskelija- ja tuettuja vuokra-asuntoja.

-Julkiseen liikenteeseen tukeutumisesta huolimatta alueelle rakennetaan noin 6 300 autopaikkaa.
Mistä lie Länsiväylä tämän luvun napannut? Uskaltaisin kyllä väittää, että tonne tullaan rakentamaan helvetisti enemmän kuin 0.63 autopaikkaa per asunto.
hmikko kirjoitti:Tuon kokoisen uuden asuinalueen rakentaminen ilman raideyhteyttä on ainakin maakuntakaavan hengen ellei kirjaimen vastaista eikä sen pitäisi onnistua ilman, että radan rakentamisesta on päätöstä. Espoo kokeili tämän jo kertaalleen Histan osalta, joka pantiin jäihin kun rataa ei ole päätetty.
Tätä itsekin mietin. Tosin ei tuosta alueen reunalta taida olla kuin "vain" yksi kilometri Matinkylän metroasemalle, joten ehkä tätä tulkittaisiin eri lailla. Vielä enemmän ihmetyttää, että Espoon kaupunki esittää tämän tuiki tarpeellisen tieyhteyden rakentamisen nimenomaan Finnoon alueen rakentamisen lähtölaukauksena, vaikka sitä on pohdittu jo kauan ennen kuin Finnoota alettiin kaavoittaa. Ehkä valtiolta sitten irtoaa enemmän sympatiaa metrojatkeen rahoittamiseen, jos Espoo esittää aloittaneensa metroon perustuvan alueen infrarakentamisen jo omin päin.
Avatar
tekijänä RV
#62788
sekovene kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:
Länsiväylä, Seppo Korkman kirjoitti:
Finnoon tornit nousevat ilman metroakin

Finnoo lukuina

-Asuntoja noin 10 000 ( 700 000 kerrosneliötä). Niistä noin neljännes opiskelija- ja tuettuja vuokra-asuntoja.

-Julkiseen liikenteeseen tukeutumisesta huolimatta alueelle rakennetaan noin 6 300 autopaikkaa.
Mistä lie Länsiväylä tämän luvun napannut? Uskaltaisin kyllä väittää, että tonne tullaan rakentamaan helvetisti enemmän kuin 0.63 autopaikkaa per asunto.
hmikko kirjoitti:Tuon kokoisen uuden asuinalueen rakentaminen ilman raideyhteyttä on ainakin maakuntakaavan hengen ellei kirjaimen vastaista eikä sen pitäisi onnistua ilman, että radan rakentamisesta on päätöstä. Espoo kokeili tämän jo kertaalleen Histan osalta, joka pantiin jäihin kun rataa ei ole päätetty.
Tätä itsekin mietin. Tosin ei tuosta alueen reunalta taida olla kuin "vain" yksi kilometri Matinkylän metroasemalle, joten ehkä tätä tulkittaisiin eri lailla. Vielä enemmän ihmetyttää, että Espoon kaupunki esittää tämän tuiki tarpeellisen tieyhteyden rakentamisen nimenomaan Finnoon alueen rakentamisen lähtölaukauksena, vaikka sitä on pohdittu jo kauan ennen kuin Finnoota alettiin kaavoittaa. Ehkä valtiolta sitten irtoaa enemmän sympatiaa metrojatkeen rahoittamiseen, jos Espoo esittää aloittaneensa metroon perustuvan alueen infrarakentamisen jo omin päin.
Kuten Suurpelto, eli bra.
tekijänä sekovene
#62800
RV kirjoitti:Kuten Suurpelto, eli bra.
Kuten Suurpelto mitä? Suomenlahdentie on ensisijaisesti läpiajoa varten, joten sen rakentaminen ei tarkoita, että Finnoon aluetta rakennettaisiin. Kyllä tässä uskoakseni se myönteinen metropäätös tarvitaan.
Avatar
tekijänä RV
#67169
Onko toi Finnoonjoen ympäristö suojeltu? Kuulostaa nimbyismiltä, mutta näyttää hienolta :)
tekijänä Joggeri
#67275
Janne_H kirjoitti: Huomatkaa puupaalut.
Kuva
Tarkoitatko "puupaaluilla" betonipylväiden puusta tehtyjä muotteja? :D
Mutta jos ihan tosissaan: Onko noi paalut siis uusia paalutuksia vai jotain vanhoja? Ja jos on uusia, niin kestääkö puu aikaa mätänemättä tuossa suossa..?
:shock:
Viimeksi muokannut Joggeri, 14.05.14 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Elazi
#67285
Joggeri kirjoitti: Mutta jos ihan tosissaan: Onko noi paalut siis uusia paalutuksia vai jotain vanhoja? Ja jos on uusia, niin kestääkö puu aikaa mätänemättä tuossa suossa..?
:shock:
Puupaalut kestävät hyvin, jos ne pysyvät koko ajan hapettomassa tilassa eli pohjaveden pinnan alapuolella.
tekijänä ÄmJii
#67288
Musta tuntuu, että ne paalut on ihan vaan rakentamista varten. Jonkin päällähän sen sillan valumuotin on oltava. Voi olla, että maaperä on sen verran löysä, ettei muottia voi rakentaa suoraan sen päälle. Ei se silta valmistumisensa jälkeen tarvitse alleen mitään paalutusta, ihan pilarien varassa se makaa. Pilareilla taas on oma perustuksensa maan alla ja se ei todellakaan ole puuta, vaan betonia ja rautaa.
tekijänä Kazaam
#72387
Lansivayla.fi 19.2.2015 kirjoitti:
Finnoon rakentuminen alkaa Kaitaantien reunoilta

Kuva
Havainnekuva lännestä asuinkerrostalojen sijoittumisesta kuvassa keskellä näkyvän bulevardimaisen Kaitaantien ympäristöön. Koulukeskus merkitty valkoisella Kaitaantien eteläpuolelle.

Finnoon noin 15 000 asukkaan uuden merellisen kaupunginosan rakentaminen alkaa uuden bulevardiksi rakennetun Kaitaantien reunoilta.

Finnoo-Djupsundsbäckenin alueen asemakaava tulee kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn ensi keskiviikkona.

Kaava mahdollistaa kotien rakentamisen noin 1 800 asukkaalle Finnoon läntiseen osaan. Mikäli kaava etenee ilman valituksia, voi rakentaminen alueella alkaa projektinjohtaja Kimmo Leivon mukaan jo tämän vuoden lopulla.

Suuunniteltujen kerrostalojen korkeudet vaihtelevat 6–12 kerroksen välillä. Korkeimmat 12-kerroksiset rakennukset sijoittuvat lähelle Finnoon metroaseman eteläistä sisäänkäyntiä.

Alueelle on suunniteltu asuinkortteleiden lisäksi uutta asuinaluetta palveleva yhtenäiskoulu liikuntapaikkoineen.

Alueen eteläreuna ja alueen läpi lännestä itään virtaavan Djupsundsbäckenin puron ympäristö kehittyvät selkeiksi puistoakseleiksi.

Finnoon muulla osalla on vireillä osayleiskaavatyö, jolla jäsennetään Finnoon alueen yleispiirteinen rakenne asemakaavoituksen pohjaksi. Osayleiskaava on tarkoitus saada nähtäville tämän kevään aikana.
tekijänä sekovene
#72392
Hah. Pistetaloa ja pusikkoa metroaseman viereen. Merkitsin metron sisäänkäynnit tähän oranssilla:

Kuva

Aika rajusti saa Espoo tehdä töitä, jos meinaavat mahduttaa ne sovitut 70 000 uutta asukasta Kivenlahden metron asemien ympäristöön xD. Plussaa siitä, että pysäköinti on keskitetty 5-kerroksisiin halleihin. Tulee halvemmaksi kuin korttelikohtaiset kansirakennelmat ja vie vähemmän tilaa kuin parkkikentät.
Avatar
tekijänä Urbaani
#72393
Vähän tehokkaampaa rakentaminen voisi kyllä olla, mutta mikäli rakennusten arkkitehtuuri on kelvollista, voi alueesta tulla ihan kohtuullinen.
Viimeksi muokannut Urbaani, 20.02.15 13:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tekijänä Krio
#72397
Kyllä pitäisi olla tiiviimpää tai sitten korkeampaa. Mikä oikeasti estää rakentamasta 6-kerroksista umpikorttelia niin, että muutaman korttelin keskeltä kohoaisi +25 kerroksisia torneja? Samat viheralueet riittäisi niihinkin. Ja muutenkin nuo puistoalueet riittäisi viheralueiksi, ne metrin ruohomatot talojen ympärillä eivät ole viihtyisiä kun kerääntyy kivet, risut ja muut rojut.
Avatar
tekijänä RV
#72423
Nyt olen kyllä samalla kannalla kuin enemmistö. Jos rakentaa tuolla mallilla, niin tekisi sentään a) umpikorttelia b) huomattavasti korkeampia rakennuksia. Tuo massoittelukuva näyttää oikeasti aikamoiselta pelleilyltä. Toki lama yms vaikuttaa kaikkeen, mutta taisi unohtua ne 40-kerroksiset tornit jonnekin rakennusviraston paperikoriin? Taitaahan ne näkyä tuolla "vaiheittain" rakennettavassa paikassa, mutta kerrosluvut taitavat tippua heti kun siihen "toiseen/kolmanteen vaiheeseen" päästään, jos edes päästään...

Finnoon alue on potentiaalisesti torsoksi jäävä paikka, etenkin kun Matinkylään nyt panostetaan. Ja sama kerroslukulaskeminen tapahtui sielläkin.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12