- 18.10.13 21:46
#61435
Siinä vaiheessa kun tila loppuu PK-seudulta näen nämä moottoriteiden kattamiset kannattavina. Mutta tällä hetkellä tilanne on toinen, ja tilaahan on reippaasti.
Ps. En rupea quoteamaan jokaista lausettasi erikseen.. Ja toiseksi käsitin uutisten perusteella että tästä kattamisesta luovuttiin ainakin seuraavaksi 20 vuodeksi.
JR kirjoitti:Ovatko asukkaat kaupunkia varten vai kaupunki asukkaita varten? Kaupunki voi toki netota kaavoittamalla kalleimpia löytämiänsä kohteita, mutta eikö asukkaan kannalta olisi parempi että kaavoitetaan ne edullisemmat kohteet ensin? Asuntojen hinnat ovat muutenkin PK-seudulla aivan liian korkeat. Tämä koetaan jo kansallisen kilpailukyvyn kannaltakin ongelmaksi.zeizei kirjoitti:Pointti oli siinä, että niin kauan kuin on pk-seudulla on rakennuskelpoista maata, niin miksi rakentaa 130 miljoonan euron kantta 6 000 asukkaalle?Tehdyn selvityksen mukaan kaupunki pääsisi jopa voitolle, joten jo taloudellinen näkökulma olisi syy rakentaa se kansi (mikäli laskelmat pitäisivät paikkansa). Lisäksi metroaseman yhteyteen rakentamisella on varmaan myös muutakin kuin suoraan rahallista arvoa.
zeizei kirjoitti:Asuminen on jo nyt niin kallista että suotta lisätä hintaa tällaisilla ns. tarpeettomilla ratkaisuilla.Millä perusteella tämä lisäisi asumisen hintaa? Eikö se ennemminkin pyrkisi laskemaan sitä pk-seudulla (olettaen että tämä rakentaminen ei ole muualta pois).
zeizei kirjoitti:Ja yritin tässä hahmottaa paljonko tämä tuottaa lisähintaa per asukas.Mielestäni tuo ei ollut oikein hyvä suure laskea tässä yhteydessä. Kannen hinta ei sellaisenaan tulisi tietenkään näkymään näiden asuntojen hinnoissa, vaan lähinnä kaupungin kuluna. Tuo "kattamislisä" per asukas ei siis ole kovin havainnollistava. Sellaisen laskeminen kaupunginkaan näkökulmasta ei ole erityisen järkevää, sillä osa näistä kerrosneliöistä saadaan nimenomaan sen kattamisen kautta. Samalla pitäisi siis laskea "kattamistulot" ja vähentää siitä se "kattamislisä". Järkevämpi tutkittava asia tässä on juurikin kaupungin tulojen ja menojen erotus.
Siinä vaiheessa kun tila loppuu PK-seudulta näen nämä moottoriteiden kattamiset kannattavina. Mutta tällä hetkellä tilanne on toinen, ja tilaahan on reippaasti.
Ps. En rupea quoteamaan jokaista lausettasi erikseen.. Ja toiseksi käsitin uutisten perusteella että tästä kattamisesta luovuttiin ainakin seuraavaksi 20 vuodeksi.
1. Shanghai Tower 561/632m. 2. Shanghai WFC 474/492m. 3. Canton Tower 450m/600m 4. Guangzhou IFC 415m/439m 5. Hong Kong ICC 388m/486m 6. Jin Mao Tower 340m/420m 7. Shenzhen Shun Hing Square 298m/384m 8. Abeno Harukas 300m 9. Eiffel Tower 273m/324m