Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä zeizei
#44459
Clepe kirjoitti:Aiotaanko toi uusi metrokeskus ja nykyinen Mätä-Omena yhdistää poistamalla välistä nykyisen Suomenlahdentien linjauksen? Aikamoinen estevaikutus kaupunkikuvaan on kauppakeskuksella jo nyt ollessaan 280 metriä, jos siihen vielä lisätään sellaset 100 metriä niin hyvää tulee?
Aivan järjettömiä ratkaisuja jos halutaan luoda miellyttävä jalankulkuympäristö, muuloinkin kuin kauppakeskuksen aukioloaikoina. Enkä ole vakuuttunut rulloporrassysteemeistä, jossa joutuu käyttämään kahta tai jopa kolmea rullaporrasta päästäkseen metroasemalle. Haiskahtaa vähän siltä että liityntäbussiasema on sijoitettu sinne minne mahtuu ja sinne pääsy on tehty busseille mahdollisimman hitaaksi ja hankalaksi.
Siis muistutuksena, metron ansiosta matkat Helsingin keskustaan hidastuvat verrattuna nykyiseen bussijärjestelmään.
Autojen ehdoillahan näitä suunnitellaan, jalankulkijat nyt kun ovat toissijaisia. :)
Tekijänä Kivenhakkaaja
#44461
Clepe kirjoitti:Aiotaanko toi uusi metrokeskus ja nykyinen Mätä-Omena yhdistää poistamalla välistä nykyisen Suomenlahdentien linjauksen?
Suomenlahdentie siirtyy tuon laajennusosan verran etelään päin ja nykyinen parkkihalli jää mottiin kauppakeskuksen sisälle.
Clepe kirjoitti:Enkä ole vakuuttunut rulloporrassysteemeistä, jossa joutuu käyttämään kahta tai jopa kolmea rullaporrasta päästäkseen metroasemalle. Haiskahtaa vähän siltä että liityntäbussiasema on sijoitettu sinne minne mahtuu ja sinne pääsy on tehty busseille mahdollisimman hitaaksi ja hankalaksi.
Bussiterminaalin ja metroaseman paikka on siellä missä suurimmat ihmisvirrat ovat eli mahdollisimman lähellä Isoa Omenaa. Bussiterminaali sijaitsee kuitenkin maantasalla, joten onhan se paremmin järjestetty kuin esim. Kampissa. Jos ongelma on se, että yhden pidemmän liukuportaan sijaan joutuu käyttämään kahta/kolmea lyhyempää, niin ei sulla suuria ongelmia ole.
Avatar
Tekijänä tae
#44463
zeizei kirjoitti: Autojen ehdoillahan näitä suunnitellaan, jalankulkijat nyt kun ovat toissijaisia. :)
Espoolla olisi nyt liki ainutlaatuinen tilaisuus kehittää kaupunkiaan metron myötä, mutta ei näytä maistuvan..
Tekijänä sekovene
#44468
taevii kirjoitti:
zeizei kirjoitti: Autojen ehdoillahan näitä suunnitellaan, jalankulkijat nyt kun ovat toissijaisia. :)
Espoolla olisi nyt liki ainutlaatuinen tilaisuus kehittää kaupunkiaan metron myötä, mutta ei näytä maistuvan..
Jeps. Alkaa näyttää entistä vahvemmin siltä, että koko metrohanke on lähinnä yksityisautoilijoita varten.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#44471
Yksityisautoilu tuo kaiken pahan alku ja juuri!
Jep jep talolaiset innostuu. :smt028


Clepe kirjoitti:Aiotaanko toi uusi metrokeskus ja nykyinen Mätä-Omena yhdistää poistamalla välistä nykyisen Suomenlahdentien linjauksen?
Mätä-Omena? Mielestäni Iso-Omena on arkkitehtuuriltaan Suomen hienoimpia kauppakeskuksia. Eteenkin sisätilojen arkkitehtuuri on huoliteltua ja toteutettu laadukkailla materiaaleilla kuva
Ulkopuolella kauppakeskusen yhteydessä on kolme ok näköstä rapattua asuinkerrostaloa kuva
Ja muutenkin ympäristössä on laadukkaita ja saumattomia taloja. kuva

Tämä tulossa oleva Metrokeskus ympäröi kauttaaltaan Ison-Omenan tylsimmän osion eli parkkihallin. Tässä Metrokeskuksen tontti ja parkkihallin seinää. Google Street View
Samalla Metrokeskus poistaa tylsät parkkikentät entisen Teboilin aseman ympäriltä ja Ison-Omenan "takapihalta". Näin ollen kaikki autopaikoitus on piilossa kellarissa ja parkkihallissa (joka siis myös jää piiloon).
Tekijänä tissot
#44474
Janne_H kirjoitti:Yksityisautoilu tuo kaiken pahan alku ja juuri!
Jep jep talolaiset innostuu. :smt028


Clepe kirjoitti:Aiotaanko toi uusi metrokeskus ja nykyinen Mätä-Omena yhdistää poistamalla välistä nykyisen Suomenlahdentien linjauksen?
Mätä-Omena? Mielestäni Iso-Omena on arkkitehtuuriltaan Suomen hienoimpia kauppakeskuksia. Eteenkin sisätilojen arkkitehtuuri on huoliteltua ja toteutettu laadukkailla materiaaleilla kuva
Ulkopuolella kauppakeskusen yhteydessä on kolme ok näköstä rapattua asuinkerrostaloa kuva
Ja muutenkin ympäristössä on laadukkaita ja saumattomia taloja. kuva
Juu Iso-Omenassa ei kyllä ole ulkoisesti, eikä varsinkaan sisältä mitään mätää.

Kuten täällä on sanottukin kyllä se metro pitää massojen eteen pistää, eli Ison-omenan kylkeen.
Avatar
Tekijänä Clepe
#44477
Janne_H kirjoitti:Mätä-Omena? Mielestäni Iso-Omena on arkkitehtuuriltaan Suomen hienoimpia kauppakeskuksia.
Moni kakku päältä kaunis. Kyllä minä esimerkiksi Dubaissa olen saanut nauttia vielä huimemmista kauppakeskuksista, mutta olen yhä sitä mieltä, että ne ovat ennemminkin merkki epäonnistuneesta kaupunkisuunnittelusta, jota siis sekä Dubai, että pääkaupunkiseutu edustaa. Sitä jalankulkijaystävällistä ja aidosti autotonta katutilaa on poliittisesti mahdotonta luoda kaupunkeihin, joten sitä on keinotekoisesti luotava kauppakeskuksiin, jonne asiakkaat tulevat niillä autoilla.

En väitä etteikö mätä-omena olisi viihtyisä, mutta se on silti toimimaton osa, huonoa yhdyskuntarakennetta. Kauppakeskukset ovat järjettömän kokoisia ja muodostavat esteitä jalankulkuympäristöön. Ne myös lisäävät alueen pikkuautoliikennettä, mikä entisestään huonontaa jalankulkuympäristöä. Toinen seikka on sisäänpäinkääntyneisyys. Miksi kaikki kaupat ovat kääntyneet sisäkävelykadulle? Kauppakeskusten ulkokuori on yleensä tylsä ja epämiellyttävä.

Lisäksi kaikki kauppakeskuksen kaupat ja ravintolat sulkeutuvat samaan aikaan. Jos järjestely olisi toteutettu eri tavalla voisi ravintolat pitää pidempään auki.
Ja vielä tämä, tarvitseeko Matinkylä sekä citymarketin että prisman? No ei tietenkään, asiakkaathan tulevat muualta ja autolla tietenkin. Eikä kukaan tarvitse tuonkokoista "ruokakauppaa", kahdesta puhumattakaan. Nämähän on vielä laitettu kartellissa sovitun mukaisesti samaan paikkaan.
Tekijänä hmikko
#46294
sekovene kirjoitti: Jeps. Alkaa näyttää entistä vahvemmin siltä, että koko metrohanke on lähinnä yksityisautoilijoita varten.
Tämä on ollut ihan selviö alusta asti, ja se lukee myös Länsimetron suunnitelmissa ja YVA-selvityksessä, joskaan ei tietysti ihan noin rumin sanoin. Länsimetron suunnitelmissa todetaan, että joukkoliikenteen kulkutapaosuuden ei odoteta metron myötä juurikaan kasvavan nykyisestä. Metro lähinnä siirtää Länsiväylällä kulkevan bussimetron maan alle ja vapauttaa tilaa pinnalla autoille. Tämän on Espoon valtuusto hyväksynyt vuonna 2006, eli suurempaa julkisten kulkutapaosuutta ei tavoiteltu. Hankkeen hintalappu oli silloin n. 450 milliä, nyttemmin Länsimetron webbisivuilla jo pitkään olleen luvun mukaan 718 miljoonaa. Toteutuvat kustannukset ovat varsin varmasti tuntuvasti suuremmat, ja tuossa ei ole mukana liityntäliikenteen järjestelyitä eikä liityntäparkkeja.

Katutason vapauttaminen autoliikenteelle oli myös ihan avoimesti lausuttu metrohankkeen yleinen tavoite 60-luvun lopulla, kun Helsingin metrosuunnitelmat muuttuivat enempi pikaratikan kaltaisesta järjestelmästä sittemmin toteutettuun, kokonaan tasoeristettyyn raskasmetroon.

Itse yllätyin Matinkylän suunnitelmassa olevasta bussiterminaalista. En tajunnut, että noin iso viritelmä ollaan laittamassa kokonaan sisätiloihin. No, kaipa on hyvä, että busseille ei tule ulos asvalttikenttää (laiturithan olisivat voineet olla sisällä kuten nytkin), mutta kuten todettua, jalankulkuympäristö ostarin umpinaisen seinän vierellä ei taida olla sen kummempi. Vaihto busseista metroon ei näytä ihan loppuun asti ajatellulta, mutta metrotunneli on sen verran syvällä, että ei tuosta kovin kätevää saa mitenkään. Pikaratikkaan olis voinut vaihtaa laiturin yli.
Tekijänä Kivenhakkaaja
#46307
hmikko kirjoitti:Itse yllätyin Matinkylän suunnitelmassa olevasta bussiterminaalista. En tajunnut, että noin iso viritelmä ollaan laittamassa kokonaan sisätiloihin.
Sen verran pilkunviilausta, että bussiterminaali ei ole sisätiloissa, vaan se on avointa tilaa Markkinakadulle päin.

Mutta kyllähän siellä pitäisi tämän vuoden puolella matinkyläkeskuksenkin osalta kuokan heilua, jos aikovat saada kaiken valmiiksi metron kanssa samaan aikaan. Paljon näyttää olevan louhintaakin tiedossa, kun mennään pari kerrosta syvemmälle kuin nykyisessä omenassa. Louhinta tuskin on kovinkaan tehokasta toimivan kauppakeskuksen kyljessä.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#46587
Kivenhakkaaja kirjoitti: Mutta kyllähän siellä pitäisi tämän vuoden puolella matinkyläkeskuksenkin osalta kuokan heilua, jos aikovat saada kaiken valmiiksi metron kanssa samaan aikaan.
Kuokka on heilunut sen verran, että on saatu aikaiseksi noin sata metriä pitkä ja syvimmillään 15 metrinen monttu.

Kuva

Kuva

Kuva
Tekijänä Kivenhakkaaja
#46761
Janne_H kirjoitti:
Kivenhakkaaja kirjoitti: Mutta kyllähän siellä pitäisi tämän vuoden puolella matinkyläkeskuksenkin osalta kuokan heilua, jos aikovat saada kaiken valmiiksi metron kanssa samaan aikaan.
Kuokka on heilunut sen verran, että on saatu aikaiseksi noin sata metriä pitkä ja syvimmillään 15 metrinen monttu.
Komea on kyllä kuoppa. Tosin on metrorakentajan turvalouhintaa eikä keskuksen rakentajan louhintoja. Mutta ajaa kyllä samaa asiaa, kun keskuksen parkkitasojahan noille syvyyksille tulee. Milloinkohan katkaisevat tuon tien nykyisen ison omenan parkkitalon ja louhinta-alueen välistä? Se pitää louhia kuitenkin samaan tasoon ennen kuin voivat alkaa rakentamaan ylöspäin.

Hyvä puoli näissä metroasemaprojekteissa on se, että ne ainakin etenevät.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#47934
Tämä liippaa sen verran läheltä, että pistetään vielä toistaiseksi tähän ketjuun:

Eli Matinkylän vanhan ostarin purkaminen ja uusien asuinrakennusten ikuisuuden kestänyt kaavoitusprosessi näyttää olevan vihdoin loppusuoralla. Länsiväylän mukaan kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt Matinkylän vanhaa ostoskeskusta koskevan asemakaavamuutoksen.

Tässä alustavia suunnitelmakuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ilmakuva alueesta. Nämä kolme 16-kerroksista sijoittuvat nykyisten kahden 15-kerroksinen commie-torni eteen. Tuohon keskellä olevan montun etukulmaan tulossa 18-kerroksinen ja Omenan aaltolasikaton toiselle puolelle 2kpl 12-kerroksisia. Kuvan ulkopuolelle oikealle tulossa Omenapihan 12-kerroksinen. Vapise Hervanta! :D
Kuva
Tekijänä avuba
#47940
Tuonne voisi kyllä rakentaa sellaisia Cirruksen kopioita. Sopisivat hyvin ympäristöönsä. Onhan sellaiset massiiviset commie blockit paljon hienompia rakennuksia kuin matalat ja vaatimattomat laatikot.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14