Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#19533
Tämmönen uutinen tuli tänään vastaan Länsiväylässä. 8)
Kaupunkisuunnittelulautakunta ei halua alueelle tasaista massaa, joten kaavassa sallitaan 15-kerroksiset asuintornit. Jos nyt kaikki nämä tornisuunnitelmat toteutuvat, niin tuonne Kaakkois-Espooseen on tulossa melkoinen torni joukkio! :)

Kuva
Kuva

Tässä ilmakuva Espoon karttapalvelusta. Jos nyt kaikki menee hyvin niin sekä Karhusaarentie että Hagalundintie menevät tunneliin ja kummankin päälle tulee asuintorneja ja vielä metroasema viereen. :smt026
Kuva
#19536
Okei, kelataan nyt vähän:

- K9 (102 metriä/26 kerrosta)
- 4 28-kerroksista asuintornia
- Fortum (87 metriä/22 kerrosta)
- Kone (73 metriä/18 kerrosta)
- Fortum II (n. 70 metriä (?)/16 kerrosta)
- 15-kerroksisia asuintorneja
- Muutama 10-14-kerroksinen rakennus siellä täällä
- K-9:n yhteydessä toteutettava 15-16-kerroksinen rakennus

+ Kehä I:n parantaminen tasokkaaksi väyläksi tunneleilla ja eritasoristeyksillä
= Etenkin Suomen mittakaavassa aivan mahtavaa!
#19537
RV kirjoitti:Okei, kelataan nyt vähän:

- K9 (102 metriä/26 kerrosta)
- 4 28-kerroksista asuintornia
- Fortum (87 metriä/22 kerrosta)
- Kone (73 metriä/18 kerrosta)
- Fortum II (n. 70 metriä (?)/16 kerrosta)
- 15-kerroksisia asuintorneja
- Muutama 10-14-kerroksinen rakennus siellä täällä
- K-9:n yhteydessä toteutettava 15-16-kerroksinen rakennus

+ Kehä I:n parantaminen tasokkaaksi väyläksi tunneleilla ja eritasoristeyksillä
= Etenkin Suomen mittakaavassa aivan mahtavaa!
Tuohon listaan vielä se Westendin 18-kerroksinen kylpylähotelli.
#19542
Ihan kiva uutinen, mutta toisaalta... uhkaavatko nämä tornit korvata nuo huomattavasti korkeammat 4x28krs tornit, joiden oli myöskin tarkoitus tulla sinne metroasemien tuntumaan... eikö juuri näiden ollut tarkoitus sijaita myös kannella peitettävien maanteiden päällä? Jos kuitenkin aavistin väärin ja nämä tulevat kaikkien aiempien lisäksi, niin bring it on!
#19543
Joggeri kirjoitti:Ihan kiva uutinen, mutta toisaalta... uhkaavatko nämä tornit korvata nuo huomattavasti korkeammat 4x28krs tornit, joiden oli myöskin tarkoitus tulla sinne metroasemien tuntumaan... eikö juuri näiden ollut tarkoitus sijaita myös kannella peitettävien maanteiden päällä? Jos kuitenkin aavistin väärin ja nämä tulevat kaikkien aiempien lisäksi, niin bring it on!
Eivät uhkaa Tapiola Towerseja. Näitä 15-kerroksisia suunnitellaan Hagalundintien päälle, kun taas Tapiola Towersit tulee Karhusaarentien päälle. Tuossa ekan postaukseni lehtijutussa on kartta, jossa nämä kummatkin tiet näkyvät.
#19918
Kylläpäs näitä teiden päälle tulevia rakennuksia nyt suunnitellaan paljon. Kaiketi ne puheet rakennusmaan totaalisesta loppumisesta ovat sittenkin olleet totta.

Mutta yhtä kaikki, ihan kiintoisa tuosta Keilaniemen seudusta tulee. Pitääpä muistaa lentokoneesta aina välillä kurkata sinne suuntaan.
#19948
Klazu kirjoitti:Kylläpäs näitä teiden päälle tulevia rakennuksia nyt suunnitellaan paljon. Kaiketi ne puheet rakennusmaan totaalisesta loppumisesta ovat sittenkin olleet totta.

Mutta yhtä kaikki, ihan kiintoisa tuosta Keilaniemen seudusta tulee. Pitääpä muistaa lentokoneesta aina välillä kurkata sinne suuntaan.
Täytyy muistaa, että vaikka silmämääräisesti metsikköä ja kaiken maailman pusikkoa on pk-seudulla todella paljon täytyy myös ymmärtää, että kyseisten maiden omistajat eivät välttämättä ole kovin innokkaita rakentamaan maalleen mitään järkevän teholuokan tasoista. Usein kiinteistön myynti tulee ajankohtaiseksi vasta, kun omistaja on ajautunut rahavaikeuksiin, tai kun rakennuttuja tekee oikeasti kovan tarjouksen tontista. Muutoin omistajat odottelevat yleensä kärsivällisesti kiinteistön arvon nousua kiirehtimättä myyntiä rakennuttajille. Kiinteistöjen arvo nousee jopa kauempana Helsingin keskustasta kiitos haja-rakentamisen... :?
#20382
Tälle voisi melkein perustaa oman aiheen, mutta laitan nyt ainakin vielä tähän ketjuun, koska näiden projektien sijainti on lähes sama.
Eli tuonne Otaniemeen Kehä l:n viereen on suunnitteilla 74 metrinen (kiitos pp.net ja JR) Maarinsolmun torni. Sijainnin voi vaikka hahmottaa tuosta ylimmän postauksen ilmakuvasta, torni on tulossa heti kuvan ulkopuolelle vasemmassa yläkulmassa. Tuosta alueesta on tulossa erittäin mielenkiintoinen paikka. Tämän Maarinsolmun vierestä Kehä l tulee olemaan katettu Nokian pääkonttorille asti ja päälle suunnitteilla 15-kerroksisia + 27-28 kerroksisia asuintorneja.

Kuva
Kuva

Edit: Nämä Ollin ikivanhat kuvat ovat otettu tuosta tontilta ja sen ympäristöstä. http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=147
#20386
^Juu jos kaikki suunnitellut projektit toteutuu niin on siinä muilla kaupungeilla kiinniotettavaa torniclusterissa :).. Tosin eihän ne ihan kiinni tuu oleen toisissaan mutta kuitenkin noin pienellä alueella Suomen mittakaavassa noin monta tornia on veeeeery nice!
Tekijänä Too Late
#20412
Mulla kesti ainakin vähän aikaa hahmottaa tuon talon tarkka sijainti. Eli se tulee siis Kehä I:n itä-/sisäpuolelle, Innopolin pohjoispuolelle. Kehä I:n toisella puolella on tuossa kohtaa entinen Esso (nyk. ABC) ja sitten vähän pohjoisempana Spektri Business Park. Muistaakseni juuri tuon tulevan tornin kohta on kärsinyt ajoittain pahoista tulvista (siinähän on meri yllättävän lähellä)! Se täytyy varmaan ottaa jollain tavalla huomioon.
#20414
Too Late kirjoitti:Muistaakseni juuri tuon tulevan tornin kohta on kärsinyt ajoittain pahoista tulvista (siinähän on meri yllättävän lähellä)! Se täytyy varmaan ottaa jollain tavalla huomioon.
Pahimmat tulvat ovat mielestäni olleet Otaniementietä eteenpäin muutama sata metriä. Aikoinaan tie laski hyvin matalalle, ja keväisin vesi nousi reippaasti asvaltin päälle. Vuosi kaksi sitten tietä nostettiin ylös varmaan metrin verran, eikä ongelmaa ole enää ollut (tie toimii nyt periaatteessa tulvalvallina). Tuolla Maarinsolmun alueella en tulvia muista nähneeni.

Kaipa nuo asiat otetaan huomioon perustuksia suunnitellessa. Tässä tapauksessa suurempi probleema lienee pohjaveden korkeus, mikä on Otaniemessä aiheuttanut muutamassa paikassa hieman ongelmia.