Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä OlliMolli
#8272
Janne_H kirjoitti: Kai Espookin saa omaa keskustaansa kehittää? On se sentää Suomen toiseksi suurin kaupunki.
Kauppakeskusten rakentamisella ei ole mitään tekemistä keskustan rakentamisen kanssa. Siksi toisekseen, Espoon keskus ei ole Espoon keskusta. Jos Espoolla haluaa ajatella olevan keskusta, se on Tapiola. Mikäli Espoo haluaa rakentamaa uskottavaa kantakaupunkia, on se joko A) 50 vuotta myöhässä, B) lähtökohtaisesti väärällä tavalla liikkeellä tai C) molempia edellisistä. Lähiökeskuksia kutsutaan lähiökeskuksiksi, koska ne ovat juuri sitä. Kantakaupungin liikkeet pääsääntöisesti (ja toimivasti) ovat pieniä liikkeitä. Keskustan kauppakeskukset taas ovat Forum-, Sokos- tai Kampin keskus-tyylisiä ei-hehtaarihalleja, elegantteja maailmanlaajuisillekin brandeille osastoja vuokraavia ja arkkitehtoonisesti (yleensä) kauniita kortteleita. Lähiöostarit taas ovat lentohangaari-tyyppisiä ylisuuria ruokakauppoja, johon on saattanut eksyä jokin erikoisliike.
Tekijänä SdeS
#8273
Kivalta näyttää =)
Pidän tuosta rakennusten sijoittelusta, että alueen läpi menee "pääkatu" jonka varrella ostoskeskus ja suurin osa rakennuksista sijaitsee. Samoin tuo tornitalo kadun päässä ja sitä ympäröivä kaareva rakennus :)

http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... ommila.jpg

Torni on mielestäni juuri oikean kokoinen, sopii korkeutensa puolesta hyvin ympäröiviin rakennuksiin.
Avatar
Tekijänä Klazu
#8279
Moderoidaanko täällä viestejä vai minne olen onnistunut kädettämään aiemman kommenttini tähän projektiin?

Minusta aivan käsittämätöntä, että jälleen aletaan nostamaan uutta junttimarkettia keskelle metsää. Tuo on aivan varmasti pois erityisesti Espoon Keskukselta, mutta myös muilsta, jopa isoilta toimijoilta. Kyllähän tuollaisenkin paikan vuosittainen asiakasmäärän odotus on jotain luokkaa 4-5 miljoonaa. Mistä nämä syntyvät? Pakkohan se on olla jostain pois. Ei auta millään vaikka rakentaisivat mitenkä uusia asuntoja Espooseen. Liika on liikaa, pienet putoavat pois.

Helsingin seutu ja koko Suomi on pian kuin Amerikka, jossa kaikki on vain autolla pitkien matkojen päässä megasuperhypermarketeissa. Aivan käsittämätön yhtälö bensan yhä kallistuessa. :!:

EDIT: Näemmä saman aiheen ketjuja oli kaksi ja vastasin aiemmin toiseen. Ei siis viestejä kadoksissa. ;)
Avatar
Tekijänä Janne_H
#8280
Klazu kirjoitti:Moderoidaanko täällä viestejä vai minne olen onnistunut kädettämään aiemman kommenttini tähän projektiin?

Minusta aivan käsittämätöntä, että jälleen aletaan nostamaan uutta junttimarkettia keskelle metsää. Tuo on aivan varmasti pois erityisesti Espoon Keskukselta, mutta myös muilsta, jopa isoilta toimijoilta. Kyllähän tuollaisenkin paikan vuosittainen asiakasmäärän odotus on jotain luokkaa 4-5 miljoonaa. Mistä nämä syntyvät? Pakkohan se on olla jostain pois. Ei auta millään vaikka rakentaisivat mitenkä uusia asuntoja Espooseen. Liika on liikaa, pienet putoavat pois.

Helsingin seutu ja koko Suomi on pian kuin Amerikka, jossa kaikki on vain autolla pitkien matkojen päässä megasuperhypermarketeissa. Aivan käsittämätön yhtälö bensan yhä kallistuessa. :!:

EDIT: Näemmä saman aiheen ketjuja oli kaksi ja vastasin aiemmin toiseen. Ei siis viestejä kadoksissa. ;)
Klazu lueppa mun kommentti tosta edeltä. Tämä ei ole tulossa keskelle metsää. Vaan täydentämään Espoon keskusta. ;)
Avatar
Tekijänä Janne_H
#8283
Väsäsin tälläsen havainnollistavan kartan, jossa nyt todistelen, että ei toi Lommila keskellä metsää ole.

Kuva

Sinisellä rajattu soikio on Espoon keskus ja punaisella ydin-keskus.

Ilmeisesti tämä kuva http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... mmilla.jpg
hämää monia, sillä tuonne taakse ei ole piirretty keskustaa.
Avatar
Tekijänä RV
#8284
Vantaalle ollaan suunnittelemassa Kehä III:n varteen 8-16-kerroksisia rakennuksia joita kaikki "ihkuttavat". Täällä taas jostain syystä 16-kerroksinen torni ei näytä kelpaavan. Kyllä 16-kerroksinen torni on hieno sitten kun ajaa moottoritietä 8) .
Viimeksi muokannut RV, 21.11.06 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#8285
RV kirjoitti:Vantaalle ollaan suunnittelemassa Kehä III:n varteen 8-16-kerroksisia rakennuksia joita kaikki ihkuttvat. Täällä taas jostain syystä 16-kerroksinen torni ei näytä kelpaavan. Kyllä 16-kerroksinen torni on hieno sitten kun ajaa moottoritietä 8) .
Lisäksi Lempäälään on valmistumassa juuri tälläinen jenkki tyylinen automarketti paratiisi keskelle metsää eikä Tampereen läheisyyteen. Lähes kaikki ihkuttavat sitäkin.

Selkeesti Espoo vastaisuutta ilmassa. :lol:
Avatar
Tekijänä OlliMolli
#8286
RV kirjoitti:Vantaalle ollaan suunnittelemassa Kehä III:n varteen 8-16-kerroksisia rakennuksia joita kaikki ihkuttvat. Täällä taas jostain syystä 16-kerroksinen torni ei näytä kelpaavan. Kyllä 16-kerroksinen torni on hieno sitten kun ajaa moottoritietä 8) .
Ketkä "ihkuttvat"? (sic.) On täysin eriasia pitää aviapolista hyvänä kohteena tornille, koska sinne on tulossa niitä monta, ja koska siitä alueesta on tulossa tosiaan muutakin, kuin vain ostari johon on tökätty pieni maamerkki kylkeen. Aviapolis on osa suurempaa visiota, suurempaa Vantaan linjausta, eikä vain kvassi-amerikkalainen lähiöostari.
Tekijänä late-
#8292
Janne_H kirjoitti:Väsäsin tälläsen havainnollistavan kartan, jossa nyt todistelen, että ei toi Lommila keskellä metsää ole.
Kummallista. Minusta se todistaa hyvin selvästi, että Lommilla ei ole missään keskustassa. Samaa väittäisin myös alueella asuneena. Metsästä ei voida puhua, mutta pääkaupunkiseudun sisällä ei riitä, että jokin paikka ei ole keskellä aarnimetsää. Tältä osin vaatimukset ovat korkeammalla kuin muilla seuduilla koska juuri pääkaupunkiseudulla on mahdollista tukeutua vahvasti kestävään liikenteeseen myös seudun ydinkeskuksen ulkopuolella.

Lommila on joukko- ja kevyen liikenteen kannalta auttamattomasti syrjässä. Espoon aiemmat suuret kauppakeskushankkeet ovat olleet näissä suhteissa varsin hyvin sijoittuneita.

Olen toki Lommilan Ikeassa julkisilla käynyt, mutta seikkailuhenkeähän se kysyy. Keskustan määritelmä lähtee jalankulkuympäristöstä eikä Lommila sitä ole. Lommila on kahden motarin risteyksessä melualueella sijaitseva tuulinen kenttä.

Eikä myöskään auta vedota siihen, että muualla on huonommin. Ideaparkista on esitetty kritiikkiä ja minäkin esitän sitä, mutta melkein pidän vastaavan tempun tekemistä pääkaupunkiseudulla suurempana syntinä. Minä en myöskään pidä Jumbon sijoittelusta ja rakentamistavasta, joka korostetusti hylkii muita kuin autoilijoita. Aviapolis kokonaisuutena on jo eri asia koska se ei ole kauppakeskus ja joukkoliikenteen suhteen on olemassa selkeä tavoite.
Tekijänä Devi
#8444
Toni kirjoitti:
PS
Eikö Espoon todellinen keskusta ole kuitenkin Tapiola? ;)
*Tarttuu syöttiin*
Ei vaan Leppävaara. Tapiola on Espoon museokeskusta. Leppävaara on, ainakin lähitulevaisuudessa, se varsinainen kaupallisen toiminnan, viihteen, kulttuurin ja ylipäätään urbaanin elämäntavan kaupunkikeskusta.
;)

No mutta joo puolueellinen offtopicci sikseen, olen samoilla linjoilla Tonin kanssa tässä. En kannata tällaisen irrallisen autoilun varassa olevan keskittymän luomista irralleen muusta kaupunkimaisemmasta rakenteesta varsinkin kun kilpailevia kaupallisia keskuksia on ihan lähellä monia. Lisäksi pk-seudulla on aika monta tämän tyylistä autoilijoille tarkoitettua keskittymää jo muutenkin.

Espoon keskukseen tai tulevaan Suurpellon kaupunginosaan nuo palvelut, jolloin ne on paremmin tavoitettavissa.

Mitäs muuta, aijoo, torni on aina plussaa mutta silti jäädään tällä kertaa miinukselle mun mittarissa

:roll:
Avatar
Tekijänä RV
#9950
SdeS kirjoitti:
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... ommila.jpg
Mistä lähtien Turunväylä on muuten ollut noin leveä? Kuvan mukaan siellä on 4 kaistaa suuntaansa. Aiotaanko tie kenties leventää? :?:
Avatar
Tekijänä Janne_H
#9951
RV kirjoitti:
SdeS kirjoitti:
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... ommila.jpg
Mistä lähtien Turunväylä on muuten ollut noin leveä? Kuvan mukaan siellä on 4 kaistaa suuntaansa. Aiotaanko tie kenties leventää? :?:
Kyllä se iha kaksi-kaistainen on. Kenties sitä aijotaan leventää kun se tuohon kuvaan on merkkity. Tosin jos kuvaa katsoo tarkemmin niin se levennys on vain tuossa kauppakeskuksen kyljen kohalla. ..taino kyllä se näyttää jatkuvan tuosta kuvan oikeasta reunasta ylikin.
Tekijänä late-
#9953
Janne_H kirjoitti: Kyllä se iha kaksi-kaistainen on. Kenties sitä aijotaan leventää kun se tuohon kuvaan on merkkity. Tosin jos kuvaa katsoo tarkemmin niin se levennys on vain tuossa kauppakeskuksen kyljen kohalla. ..taino kyllä se näyttää jatkuvan tuosta kuvan oikeasta reunasta ylikin.
Minulla on täällä kotona jo hiukan vanha Espoon keskuksen liikenteen yleissuunnitelma. Sen mukaan Turunväylälle on joka tapauksessa tulossa vähintään 3+3 kaistaa Espoontieltä Kehä I:lle ja Kehä III:lta Ämmässuon liittymään.

Väliin jää juurikin tuo Lommilan kohta eli kuvassa näkyvien liittymien väli. Siinä kaistojen määrä riippuu maankäytöstä. Suurimmillaan se voi kuitenkin helposti olla neljä kaistaa suuntaansa. Kaikki kaistat eivät tosin välttämättä ole varsinaisesti Turunväylän kaistoja, vaan Kehä III:n liittymä saatetaan kytkeä Turunväylään Ikean liittymän itäpuolelta apukaistojen avulla. Näin saadaan liittymät toimimaan paremmin, kun liikennevirtojen ei tarvitse sekoittua monta kertaa lyhyellä matkalla.
Avatar
Tekijänä RV
#9957
Voisitko Late postata kys. liikennesuunnitelman Taloon? Meikäläistä ainakin kiinnostasi.
Tekijänä late-
#9962
RV kirjoitti:Voisitko Late postata kys. liikennesuunnitelman Taloon? Meikäläistä ainakin kiinnostasi.
Formaatti on minulla 35-sivun A3-julkaisu, joten postaaminen ei ihan triviaalisti käy. Sain tuon joskus harjoitustyön lähtöaineistoksi. Näköjään Espoon kaupungin svuiltakaan ei löydy kuin maininta eli digitaalista versiota ei tarjota.

Näköjään tuota ei löydy myöskään TKK:n kirjastosta eikä kaupunginkirjastoista.

Asioiden perään voisi ehkä kysellä täällä linkatulla aluefoorumilla? Luulisi sinne ainakin jonkun referaatin irtoavan. En viitsi ryhtyä luvatta julkaisua skannailemaankaan.