Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#23565
Valmistuessaan tämä Lommilan keskus olisi selkeästi eniten ns. autokauppakeskus Espoossa. Kuitenkaan tätä ei voi verrata esim Lempäälän Ideaparkkiin. Espoon keskuksen alueella 4 km säteellä tuosta Lommilasta asuu 45 000 ihmistä ja kasvu on voimakasta (useita tuhansia asuntoja tulossa Kauklahteen+Espoon keskuksen kehitys)

Toinen seikka, jolla tätä hanketta voi puolustaa on sen sijanti pääkaupunkiseudun länsireunassa ja melko pohjoisessa. Nyt Espoon länsinaapurit Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Siuntio jne.. ja pohjois-espoolaiset tulevat pääasiassa Omenaan, Selloon ehkä Myyrmanniin tai Jumboon asioimaan, jos kyseessä on ruokaostoksia isommat kauppareissut. Lommilan ohitse kulkee myös merkittävä osa Länsi-Uudenmaan työmatkaliikenteestä. Jos ne työmatkalaiset joka tapauksessa ajavat autolla Helsingin suuntaan, niin eikö olisi järkevä että matkanvarrella olisi paikka josta saisi kaikki tarvittavat palvelut ennen kotiin menoa.

Vaikka kauppakeskus-kulttuuri onkin vähän teennäistä, niin kyllä se tosiaan voittaa Helsingin keskustan talvella. Kyllä mä kaipasin tossa kuukaus sitten kauppakeskusten lämpoä, kun lähdin ostamaan takkia ensiksi Simonkadulta -ei löytynyt- , Erottajalta -ei löytynyt-, Iso-Robalta -ei löytynyt-, Kampista löyty! Päivän pääteeks nenästä valu räkä ja kengät ja lahkeet oli märkinä.
#23694
Janne_H kirjoitti:Valmistuessaan tämä Lommilan keskus olisi selkeästi eniten ns. autokauppakeskus Espoossa. Kuitenkaan tätä ei voi verrata esim Lempäälän Ideaparkkiin. Espoon keskuksen alueella 4 km säteellä tuosta Lommilasta asuu 45 000 ihmistä ja kasvu on voimakasta (useita tuhansia asuntoja tulossa Kauklahteen+Espoon keskuksen kehitys)

Toinen seikka, jolla tätä hanketta voi puolustaa on sen sijanti pääkaupunkiseudun länsireunassa ja melko pohjoisessa. Nyt Espoon länsinaapurit Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Siuntio jne.. ja pohjois-espoolaiset tulevat pääasiassa Omenaan, Selloon ehkä Myyrmanniin tai Jumboon asioimaan, jos kyseessä on ruokaostoksia isommat kauppareissut.
Mielestäni Janne_H osui tässä asian ytimeen. On lähes varmaa, että ostoskeskuksen tarkoitus on pysäyttää pk-seudulle lännestä ostoksille tulevat (toki se palvelee hyvin myös Espoon Keskuksen asukkaita). Ostoskeskusta ei ilmeisestikään ole pääasiassa suunnattu espoolaisille. Tältä kantilta katsottuna sijainti hieman huonojen julkisten yhteyksien päässä on "hyvin perusteltu". Pk-seudun ulkopuolelta tullaan joka tapauksessa omalla autolla ja Lommila sijaitsee todella hyvässä kolossa. Kirkkonummelaiset yms pääsevät hyvin Kehä kolmosta, vihtiläiset, lohjalaiset yms Turunväylää. Mielestäni on parempi pysäyttää heidät ostoksille kehälle kuin "päästää ytimeen asti" (tämä siis liikenteen näkökulmasta).

Vihdin mahdollinen Ideapark olisi suora kilpailija tälle, joten molempien toteutuminen olisi outoa ja jopa huono asia.

Sen verran pitää puolustaa autoilua, että kauppareissuilla tämä kapistus osoittaa kenties suurimman hyötynsä. On ikävää yrittää julkisilla matkustaa valtavien ostosten kanssa. Jos ei aivan vieressä ole lähikauppaa, jossa voi käväistä usein, niin jo pienellä perheellä tulee helposti ihan ruokaostoksilla kassikaupalla tavaraa. Siinä kun on vielä mahdollisesti lapset mukana, niin reissu julkisilla voi olla mahdoton. Eli jos jokin nyt "sallitaan autolla suoritettavaksi", olkoon se ostoksilla käynti.

Lopuksi todetaan vielä, että kauppakeskukset pelaavat kapitalismin säännöillä. Jokainen ostoskeskusyrittäjä ymmärtää autoilijoiden tarpeen ja on aivan varma, että keskustan ulkopuolella ostoskeskus ilman suurta määrää parkkipaikkoja on käytännössä mahdoton (täällä joku kummasteli suuria parkkialueita).
#23724
Näin yleisesti täytyy ihmetellä, kun taantuma kuulemma syvenee entisestään, että eikö se sittenkään vaikuta näihin ostoskeskushankkeisiin? Vai tuleeko Lommilan kauppakeskukseen jotain sellaista todella tärkeää, mitä ei esimerkiksi läheisestä Espoon Keskuksen uudesta Entressestä löydy?
JR kirjoitti:Sen verran pitää puolustaa autoilua, että kauppareissuilla tämä kapistus osoittaa kenties suurimman hyötynsä. On ikävää yrittää julkisilla matkustaa valtavien ostosten kanssa.
Ruokakaupan on siis oletusarvoisesti oltava jossain niin kaukana, että ostosten on joka kerta oltava valtavat? Eikö ruokakauppa voisi sijaita joukkoliikennepysäkin yhteydessä siten, että kaupassakäynti hoituisi päivittäin, kuin ohimennen työ-, koulu-, harrastus- tai koirankusetusreissun yhteydessä?
JR kirjoitti:Lopuksi todetaan vielä, että kauppakeskukset pelaavat kapitalismin säännöillä.
Tämä ei varmaankaan ole kovin monelle yllätys.
JR kirjoitti:Jokainen ostoskeskusyrittäjä ymmärtää autoilijoiden tarpeen ja on aivan varma, että keskustan ulkopuolella ostoskeskus ilman suurta määrää parkkipaikkoja on käytännössä mahdoton (täällä joku kummasteli suuria parkkialueita).
Varmasti. Toisaalta voidaan kysyä, ovatko ostoskeskukset kaupunkikeskustojen ulkopuolella ylipäätään pakollisia tai edes tarpeellisia? Onko nyt huolista ja murheista ajankohtaisin esimerkiksi se, etteivät lohjalaiset ja vihtiläiset löydä viihde-elektroniikkaa ja vaatteita mistään, minne on helppoa ja nopeaa päästä nimenomaan autolla?
#23725
Jape kirjoitti:Vai tuleeko Lommilan kauppakeskukseen jotain sellaista todella tärkeää, mitä ei esimerkiksi läheisestä Espoon Keskuksen uudesta Entressestä löydy?
Lommilan kauppakeskusta on suunniteltu nimenomaan niin ettei se kilpailisi Entresseen kauppojen kanssa. Entresse keskittyy vaatetusliikkeisiin ja erillasiin pikkukauppoihin. Lommilaan olisi tarkoitus tulla niitä retail-kauppoja, joista autoilla haetaan huonekalut ja taulutelkkarit. Niitä tuskin kukaan haluaa vapaaehtoisesti kuskata bussilla kotiin.
#23726
Janne_H kirjoitti:
Jape kirjoitti:Vai tuleeko Lommilan kauppakeskukseen jotain sellaista todella tärkeää, mitä ei esimerkiksi läheisestä Espoon Keskuksen uudesta Entressestä löydy?
Lommilan kauppakeskusta on suunniteltu nimenomaan niin ettei se kilpailisi Entresseen kauppojen kanssa. Entresse keskittyy vaatetusliikkeisiin ja erillasiin pikkukauppoihin. Lommilaan olisi tarkoitus tulla niitä retail-kauppoja, joista autoilla haetaan huonekalut ja taulutelkkarit. Niitä tuskin kukaan haluaa vapaaehtoisesti kuskata bussilla kotiin.
Siinä tapauksessa Lanternan kokoisen kompleksin luulisi riittävän vallan mainiosti. Lanternahan on nyt jo Suomen suurin.

Edelliselle sivulle pastetussa Länsiväylän uutisessa kuitenkin kerrotaan tuonne suunniteltavan myös "Iso Omena -tyylistä" kauppakeskusta, mikä ei todellakaan viittaa vähittäiskauppaan tai sistus- ja kodinkone-elektroniikkapainotteiseen meininkiin. Ja entä päivittäistavarakaupat Citymarket ja Prisma, miksi nekin täytyy saada juuri tuonne motareiden kainaloon?

Vihjailin joskus aikaisemmin, ettei näissä peltocity-hankkeissa ole kysymys mistään todellisiin tarpeisiin vastaamisesta, vaan rahan nyhtämisestä sen kaikista yksinkertaisimmassa muodossa. Ei näytä muuttuvan paljon puhutusta taantumasta huolimatta.
#23727
Jape kirjoitti:Näin yleisesti täytyy ihmetellä, kun taantuma kuulemma syvenee entisestään, että eikö se sittenkään vaikuta näihin ostoskeskushankkeisiin?
Kilpailu näiden ostoskeskusten ympärillä vaikutti jo ennen tätä talouskatastrofia siltä että menossa on pudotuspeli, jonka perimmäinen tarkoitus on saada kauppa sijoittumaan mahdollisimman edulliseen paikkaan ja mahdollisimman edulliseen konseptiin. Eli näyttää toisin sanoen siltä ettei kaupan neliöiden rakentamisella tosiaankaan pyritä siihen että kaikki menestyvät vaan siihen että kaupan itsensä kannalta halvimmat myyntipaikat jäävät lopulta pystyyn. Joten miksipä taloustilanne vaikuttaisi tähän? Näin mä luulen joo..

JanneH kirjoitti:Lommilaan olisi tarkoitus tulla niitä retail-kauppoja, joista autoilla haetaan huonekalut ja taulutelkkarit. Niitä tuskin kukaan haluaa vapaaehtoisesti kuskata bussilla kotiin.
Autottomat käyttävät kotiinkuljetuspalvelua. Tämä ei ole minusta mikään syy viedä kauppa kauas ihmisten läheisyydestä.
tekijänä ÄmJii
#23729
Tää Lommilan kauppakeskus ei mun mielestä tarjoa ei-autoilijoille edes mahdollisuutta. Mikäs sen parempi tapa lisätä ihmisten riippuvuutta autoilusta, kuin sulkea muilla tavoin liikkuvat kokonaan ulkopuolelle. Noin ylipäänsäkän en halua nähdä sellaista kaupunkikuvaa ja elää sellaisessa ympäristössä, jossa joitain suuria kauppakeskuksia halkoo suuret autoväylät.

Tätä kauppakeskusta voi vastustaa samoin perustein, kuin jotain Ideaparkkia, vaikkei tää nyt niin paha syöpäpesäke yhdyskuntarakenteessa ookaan. Taitaa vaan näiden hankkeiden vastustamisessa ja kannattamisessa olla aina loppujen lopuksi kyse omista eduista ja haluista.
#23731
Huvittavaa, että "tiedostavat" ja tod. näk. itseään jotenkin sivistyneinä pitävät aktivistit vaativat kansanäänestystä jollekin keskustan toriparkille, mutta ketään ei kiinnosta, että samaan aikaan myllätään peltomarketteja pystyyn ja lanataan tilaa keskelle metsää parkkipaikoille luoden yhteiskuntaan todellisen autoriippuvuuden ja moottoriteiden viidakon.
Luontoon siis saa raivata tietä ja parkkitilaa, kunhan vihreän kaupunkiaktivistin ei tarvitse sitä nähdä. Huvittavinta vielä, että ainoa joka asiasta jukisesti kitisee on Kokoomuksen Vapaavuori:)
#23734
UPnotOUT! kirjoitti:Huvittavaa, että "tiedostavat" ja tod. näk. itseään jotenkin sivistyneinä pitävät aktivistit vaativat kansanäänestystä jollekin keskustan toriparkille, mutta ketään ei kiinnosta, että samaan aikaan myllätään peltomarketteja pystyyn ja lanataan tilaa keskelle metsää parkkipaikoille luoden yhteiskuntaan todellisen autoriippuvuuden ja moottoriteiden viidakon.
Luontoon siis saa raivata tietä ja parkkitilaa, kunhan vihreän kaupunkiaktivistin ei tarvitse sitä nähdä. Huvittavinta vielä, että ainoa joka asiasta jukisesti kitisee on Kokoomuksen Vapaavuori:)
Jospa nyt kuitenkin myös lukisit mitä nämä "itseään sivistyneinä pitävät aktivistit" kirjoittavat sivuillaan ennenkuin lähdet laukomaan näitä "tietojasi". Kauppakeskuksia, kulutuskulttuuria, autoistumista yms. vastaan on jauhettu näiden ihmisten taholta jo vuosikymmeniä, joten mistä ihmeestä kuvittelet ettei "ketään kiinnosta"? Luuletko että nämä aktivistit esimerkiksi saavat tv-lähetyksistä aina tilaa kannanotoilleen juuri niistä asioista ja juuri siihen aikaan kuin haluavat? Tai sanomalehdistä palstatilaa? No ei tietenkään.Tiedotus tapahtuu netin ja heidän omien lehtiensä kautta, joita et selvästikään ole lukenut. Sitäpaitsi noita keskustahankkeita vastustavat pääasiassa muut kuin varsinaiset aktivistit.

Minuutin etsimisellä löytyi tällainen Maan Ystävien sivuilta:
-Palvelujen valuminen peltomarketteihin kilometrien päähän ihmisistä on estettävä. Asutusta tulisi ohjata valtaväylien varrelle, jottei yhdyskuntarakenne hajoaisi käsiin, vaatii Maan ystävien ilmasto- ja liikennekampanjavastaava Lauri Myllyvirta.
#23736
Joo, kyllähän niistä tarinoidaan, että on kamalaa, mutta miksi ei löydy samanlaista tarmoa mielenosoituksiin kuin esim. Turussa. Kenties hieman provosoin, joten turha sitä on Iggy itseensä ottaa, mutta usein kaupunkivihreän ekoteko rajoittuu kompostipussiin eikä nähdä metsää puilta...rähistään enimmäkseen lillukan varsista.
#23737
Iggy.P kirjoitti:
UPnotOUT! kirjoitti:
Minuutin etsimisellä löytyi tällainen Maan Ystävien sivuilta:
-Palvelujen valuminen peltomarketteihin kilometrien päähän ihmisistä on estettävä. Asutusta tulisi ohjata valtaväylien varrelle, jottei yhdyskuntarakenne hajoaisi käsiin, vaatii Maan ystävien ilmasto- ja liikennekampanjavastaava Lauri Myllyvirta.
Heh, tämä Lommilan kauppakeskus on siis nimenomaan Maan Ystävien kannan mukainen. :D Valtaväylien varrella.
#23741
Tuossahan lukee että "asutusta tulisi ohjata valtaväylien varrelle", kauppakeskusten rakentamisesta sanotaan että palvelujen "valuminen" kilometrien päähän ihmisistä on estettävä. :P
#23744
Iggy.P kirjoitti:Tuossahan lukee että "asutusta tulisi ohjata valtaväylien varrelle", kauppakeskusten rakentamisesta sanotaan että palvelujen "valuminen" kilometrien päähän ihmisistä on estettävä. :P
No joo myönnän, kirjotin ton kommentin puolihuomiossa. Mutta ei tuo Lommila ole kilometrien päässä. Tästä kotoa pyöräytän sinne fillarilla 5 minuutissa. :P