Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#38950
Vajaa viikon vanhoja kuvia.

Jännä juttu, miten ympäröivä rakennusmassa vaikuttaa talon koon hahmottamiseen. Yhdeksän kerrosta kasassa, mutta silti hyvin mitätön Fortumin takana. Jossain muussa ympäristössä Keilaranta 1 voisi olla todella kookas. Näyttää muuten myös hyvin pikkuruiselta tuo kaksikerroksinen kelluva talo Fortumin edessä.
Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#39641
Vaikka rakennuksessa ei mitään poikkeuksellista olekaan, niin hieno hetki kuvalle. Upeat sävyt!
Avatar
tekijänä Janne_H
#41945
Kuvapäivitystä tännekkin.

Kuva

Julkisivussa kivaa yksityiskohtaa. Harmi vaan ettei näy oikeen hyvin kuin vain läheltä katsottuna.
Kuva

Kuva

Kuva

Kehä l kulkee tulevaisuudessa tunnelissa tässä kohtaa ja päällä on avoin puisto korkeilla asuintorneilla. Kuvaajan (minun) selän takana kohoaa Alvar Aallon hiennot 50-luvun asuinkerrostalot.
Kuva

Mahtaakohan tuo monttu olla tulevaa parkkihallia Keilaniemi Towerseille?
Kuva
tekijänä aleksi
#41949
Päähän sattuu.. Ensin ajattelin, että tuosta tulee hieno, mutta kyseessä taitaakin olla optinen illuusio...

Kuva
Avatar
tekijänä Klazu
#41950
Minun kirjoissani Keilaranta I näyttää nyt hieman paremmalta kuin aiemmin, mutta täysin mitäänsanomatonhan tuo on. Ajoin tuosta ohitse viime viikolla ja suoraan sanoen en edes huomannut koko rakennusta. Ehkä se on hyvä asia, ettei pistä edes silmään.

Fortum I näytti ohi ajettaessa hienolta. Kone Buildingin mataluus tuntui jotenkin yllättävältä. En ole ihan hetkeen noilla nurkilla ajellut.
Avatar
tekijänä Janne_H
#41951
Klazu kirjoitti:Minun kirjoissani Keilaranta I näyttää nyt hieman paremmalta kuin aiemmin, mutta täysin mitäänsanomatonhan tuo on.
Aika pitkälti samaa mieltä. Eipä tästä ole odottanutkaan mitään mestariteosta. Niin kuin jo todettu: ihan ok filleri korkeitten tornien "hammasrakoihin".
Tuosta julkisivusta tuli ihan mukava, eteenkin kun sitä katsoo lähietäisyydeltä. Havainnekuvat sen verran epämääräisiä, että olisi voinut toteutus olla paljon pahempaakin.
Klazu kirjoitti: Fortum I näytti ohi ajettaessa hienolta. Kone Buildingin mataluus tuntui jotenkin yllättävältä. En ole ihan hetkeen noilla nurkilla ajellut.
Fortumin torni on Suomen komein (huom nimenomaan komein, ei kaunein ;) ) torni. Torni jossa on kunnon brutaalinen ja massiivinen asenne!

Kone Building tosiaan vaikuttaa matalemmalta, mitä se tosiasiassa on. Syynä lienee sen minimalistinen ulkomuoto, mutta ehkä vieläkin suurempi tekijä on ympäristö missä se on. Keilaniemi on yllättävän laaja alue, sitä on vain vaikea hahmottaa rakennusten massiivisuuden takia. Esim. Keilasataman toimisto Koneen vieressä on 42 metriä korkea, eli yhtä korkea kuin TYS Ikituuri. Nokian toimistokompleksi on myös valtava, pituutta koko laitoksella n. 260 metriä. Tuossa joukossa Kone Buildingin korkeus hämärtyy, silla alueen rakennukset hahmottaa pienempinä mitä ne tosiasiassa on. Jos Kone Building olisi jossain tavallisen 6-kerroksinen kortteliston seassa, olisi se melkoinen.

Itse havahduin rakennusten massiivisuuteen, kun olin parkeeraanu autoni Keilasataman alapuolelle ja jälkeenpäin katselin kuvasta kuinka pikkuruiselta autoni näyttää taloon verrattuna.
Tässä tuo kuva: http://farm6.static.flickr.com/5174/553 ... bda4_b.jpg (auto löytyy tuolta lipputankojen ja pylväitten takaa :D )