Janne_H kirjoitti:sekovene kantasi on tullut selväksi jo kolme vuotta sitten. Aljaa jo puuduttaa.
Tämä hanke elää koko ajan, joten sitä mukaa lienee ihan soveliasta kommentoida. Omatkin näkemykseni ovat jalostuneet aika paljon tässä kolmen vuoden aikana.
Nyt tästä on vihdoin jotain lukujakin tiedossa ja niiden valossa näyttää kyllä melkoiselta sähellykseltä. Jos kaupunki odottaa saavansa kahdesta ensimmäisestä tornista lisäkauppahintaa
vähintään kahdeksan miljoonaa euroa, niin sitten tornien rakennusoikeus on kyllä myyty aivan liian halvalla. En tosin itse usko ihan niin hyvään menekkiin, mutta on tässä kaupungin rahaa pelissä aivan järjettömät määrät siihen nähden, mitä tulee takaisin.
Jokainen voi näistä kaupungin antamista spekseistä harrastaa itse laskelmia:
- Rakennusoikeus: 34 100 k-m²
- Rakennusoikeudesta saatava korvaus: 40 000 000 € -> 1173 €/k-m²
- Lisäkauppahinta (20 % asuntojen velattomista myyntihinnoista siltä osin kuin hinnat ovat yli 7 000 euroa/m²): kaupungin mukaan vähintään 8 miljoonaa euroa.
Ei tuosta hyvää diiliä saa tekemälläkään.
RV kirjoitti:Kun ei nyt Demarit kaataisi koko hommaa... Jos he yrittävät olla "parempia Vihreitä kuin Vihreät" (esim. tapaus Keskustatunneli) kuten Helsingissä, voi olla mutkaa matkassa Nyt peukut vaan pystyyn!
Ei ne voi. Kokoomuksella ja RKP:llä on 47 % Espoon valtuustopaikoista. Tarvitsevat siis kaksi hihhulia esimerkiksi KD:n tai PS:n riveistä puolelleen saadakseen päätöksen läpi. Mutta sitä saa mitä tilaa, eli tässä tapauksessa järjetöntä kaavoitusta ja rahanmenoa.
Tosin nyt kun vilkaisin kaupunginhallituksen käsittelyä, niin myös Kokoomuksen Jouni Särkijärvi on äänestänyt "viherkantta" vastaan. Perustelut täysin järkeenkäyvät:
Särkijärvi Bymanin kannattamana teki seuraavan hylkäysehdotuksen:
Kuten esittelytekstissä todetaan, valtuusto pidätti asiassa ratkaisuvallan, jotta järjestelystä ei aiheutuisi tappiota kaupungille. Asian myöhempi jakaminen kahteen osaan sisälsi mahdollisuuden, että vain ensimmäinen osa toteutetaan.
Kaupunki on myynyt kaksi ensimäistä tonttia hintaan, joka puolueettoman arvion mukaan vastaa niiden käypää arvoa. Esityslistalla kuitenkin väitetään, että tonteista saataisiin myöhemmin lisäkorvausta vähintään 8 miljoonaa euroa. Jos jälkimmäinen arvio olisi oikea, on kaupunki myynyt tontit liian halvalla ja asiantuntijan hinta-arvio on ollut väärä. Tällöin olisi rikottu kuntalakia ja aiheutettu kaupungille merkittävä taloudellinen vahinko. Kun tarkastellaan lisäkorvauksen muodostumista, huomataan, että nyt esityslistalla oleva arvio on väärä. Jotta 8 miljoonan euron lisähinta saataisiin, tulisi myytävien asuinneliöiden keskihinnan olla yli 8700 euroa. Tämä ylittää niin paljon jopa Tapiolan keskustan uusien asuntojen myyntihinnat, että se on epärealistinen.
Kun valtuuston asettama ehto ei ole toteutunut, tulee ehdotus hylätä.
Kappas vain?
Tande kirjoitti:Joo olisihan se kammottavaa, kun kerta ollaan tilanteessa, että rakentaminen voi kutakuinkin heti alkaa, rahoituskuviot jne. ovat selvillä, niin paikallispoliitikot päättäisivätkin kaataa koko hankkeen.
Itse asiassa "viherkannen" hyllyttäminen olisi tornien kannalta vain hyvä asia. Nythän torneja päästään kaupungin mukaan rakentamaan vasta vuoden 2018 keväällä, koska "viherkansi" pitää tehdä ensin. Jos tuosta järjettömyydestä luovuttaisiin, niin tornien rakentaminen voisi alkaa jo ennen metron valmistumista.
Espoon kaupunki kirjoitti:Ensimmäisen asuintornitalon rakentaminen päästään käynnistämään vasta keväällä 2018, koska asuintornitalojen korttelialuetta käytetään alkuvaiheessa Kehä I:n parantamisen tilapäisiin liikennejärjestelyihin.
Oikeastaan tässä ei ole mitään epäselvyyttä siitä, että kyseessä on suuren luokan perseily. Ongelma on lähinnä, että tällaiset jutut ovat peruspulliaisille liian monimutkaisia. Useimpia tällaiset asiat (kunnalispolitiikka, kaavoitus) eivät vain kiinnosta. Jotkut saattavat jopa luulla, että torneja ei voisi rakentaa ilman "viherkantta", joten totta kai he kannattavat "viherkannen" rakentamista jne.
RV mainepistekommentissa kirjoitti:Vain "viherkannella" valitettavasti saadaan Kehä I:n parannustyöt käyntiin plus sijoitukset kohdalleen (suomalaisten kun valitettavasti on outoa asua tien vieressä/oäällä).
Eli "viherkansi" on "pakko" tehdä, koska suomalaiset erityisolosuhteet. Niin. Siinähän tämän homman absurdius piileekin. "Vähänkö" "naurettavaa" "shittiä".