Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#79051
Kun ei nyt Demarit kaataisi koko hommaa... Jos he yrittävät olla "parempia Vihreitä kuin Vihreät" (esim. tapaus Keskustatunneli) kuten Helsingissä, voi olla mutkaa matkassa :? Nyt peukut vaan pystyyn!
Avatar
tekijänä Urbaani
#79053
RV kirjoitti:Kun ei nyt Demarit kaataisi koko hommaa... Jos he yrittävät olla "parempia Vihreitä kuin Vihreät" (esim. tapaus Keskustatunneli) kuten Helsingissä, voi olla mutkaa matkassa :? Nyt peukut vaan pystyyn!
Joo olisihan se kammottavaa, kun kerta ollaan tilanteessa, että rakentaminen voi kutakuinkin heti alkaa, rahoituskuviot jne. ovat selvillä, niin paikallispoliitikot päättäisivätkin kaataa koko hankkeen. :?
tekijänä sekovene
#79060
Janne_H kirjoitti:sekovene kantasi on tullut selväksi jo kolme vuotta sitten. Aljaa jo puuduttaa.
Tämä hanke elää koko ajan, joten sitä mukaa lienee ihan soveliasta kommentoida. Omatkin näkemykseni ovat jalostuneet aika paljon tässä kolmen vuoden aikana.

Nyt tästä on vihdoin jotain lukujakin tiedossa ja niiden valossa näyttää kyllä melkoiselta sähellykseltä. Jos kaupunki odottaa saavansa kahdesta ensimmäisestä tornista lisäkauppahintaa vähintään kahdeksan miljoonaa euroa, niin sitten tornien rakennusoikeus on kyllä myyty aivan liian halvalla. En tosin itse usko ihan niin hyvään menekkiin, mutta on tässä kaupungin rahaa pelissä aivan järjettömät määrät siihen nähden, mitä tulee takaisin.

Jokainen voi näistä kaupungin antamista spekseistä harrastaa itse laskelmia:

- Rakennusoikeus: 34 100 k-m²
- Rakennusoikeudesta saatava korvaus: 40 000 000 € -> 1173 €/k-m²
- Lisäkauppahinta (20 % asuntojen velattomista myyntihinnoista siltä osin kuin hinnat ovat yli 7 000 euroa/m²): kaupungin mukaan vähintään 8 miljoonaa euroa.

Ei tuosta hyvää diiliä saa tekemälläkään.
RV kirjoitti:Kun ei nyt Demarit kaataisi koko hommaa... Jos he yrittävät olla "parempia Vihreitä kuin Vihreät" (esim. tapaus Keskustatunneli) kuten Helsingissä, voi olla mutkaa matkassa :? Nyt peukut vaan pystyyn!
Ei ne voi. Kokoomuksella ja RKP:llä on 47 % Espoon valtuustopaikoista. Tarvitsevat siis kaksi hihhulia esimerkiksi KD:n tai PS:n riveistä puolelleen saadakseen päätöksen läpi. Mutta sitä saa mitä tilaa, eli tässä tapauksessa järjetöntä kaavoitusta ja rahanmenoa.

Tosin nyt kun vilkaisin kaupunginhallituksen käsittelyä, niin myös Kokoomuksen Jouni Särkijärvi on äänestänyt "viherkantta" vastaan. Perustelut täysin järkeenkäyvät:
Särkijärvi Bymanin kannattamana teki seuraavan hylkäysehdotuksen:

Kuten esittelytekstissä todetaan, valtuusto pidätti asiassa ratkaisuvallan, jotta järjestelystä ei aiheutuisi tappiota kaupungille. Asian myöhempi jakaminen kahteen osaan sisälsi mahdollisuuden, että vain ensimmäinen osa toteutetaan.

Kaupunki on myynyt kaksi ensimäistä tonttia hintaan, joka puolueettoman arvion mukaan vastaa niiden käypää arvoa. Esityslistalla kuitenkin väitetään, että tonteista saataisiin myöhemmin lisäkorvausta vähintään 8 miljoonaa euroa. Jos jälkimmäinen arvio olisi oikea, on kaupunki myynyt tontit liian halvalla ja asiantuntijan hinta-arvio on ollut väärä. Tällöin olisi rikottu kuntalakia ja aiheutettu kaupungille merkittävä taloudellinen vahinko. Kun tarkastellaan lisäkorvauksen muodostumista, huomataan, että nyt esityslistalla oleva arvio on väärä. Jotta 8 miljoonan euron lisähinta saataisiin, tulisi myytävien asuinneliöiden keskihinnan olla yli 8700 euroa. Tämä ylittää niin paljon jopa Tapiolan keskustan uusien asuntojen myyntihinnat, että se on epärealistinen.

Kun valtuuston asettama ehto ei ole toteutunut, tulee ehdotus hylätä.
Kappas vain?
Tande kirjoitti:Joo olisihan se kammottavaa, kun kerta ollaan tilanteessa, että rakentaminen voi kutakuinkin heti alkaa, rahoituskuviot jne. ovat selvillä, niin paikallispoliitikot päättäisivätkin kaataa koko hankkeen. :?
Itse asiassa "viherkannen" hyllyttäminen olisi tornien kannalta vain hyvä asia. Nythän torneja päästään kaupungin mukaan rakentamaan vasta vuoden 2018 keväällä, koska "viherkansi" pitää tehdä ensin. Jos tuosta järjettömyydestä luovuttaisiin, niin tornien rakentaminen voisi alkaa jo ennen metron valmistumista.
Espoon kaupunki kirjoitti:Ensimmäisen asuintornitalon rakentaminen päästään käynnistämään vasta keväällä 2018, koska asuintornitalojen korttelialuetta käytetään alkuvaiheessa Kehä I:n parantamisen tilapäisiin liikennejärjestelyihin.
Oikeastaan tässä ei ole mitään epäselvyyttä siitä, että kyseessä on suuren luokan perseily. Ongelma on lähinnä, että tällaiset jutut ovat peruspulliaisille liian monimutkaisia. Useimpia tällaiset asiat (kunnalispolitiikka, kaavoitus) eivät vain kiinnosta. Jotkut saattavat jopa luulla, että torneja ei voisi rakentaa ilman "viherkantta", joten totta kai he kannattavat "viherkannen" rakentamista jne.
RV mainepistekommentissa kirjoitti:Vain "viherkannella" valitettavasti saadaan Kehä I:n parannustyöt käyntiin plus sijoitukset kohdalleen (suomalaisten kun valitettavasti on outoa asua tien vieressä/oäällä).
Eli "viherkansi" on "pakko" tehdä, koska suomalaiset erityisolosuhteet. Niin. Siinähän tämän homman absurdius piileekin. "Vähänkö" "naurettavaa" "shittiä".
Avatar
tekijänä Urbaani
#79218
7.12.2015 - 22.10 Puheenaihe

Aikalisä Kehä I:n kattamisessa – valtuusto koolle jouluviikolla

Kuva

Espoo otti aikalisän Kehä I:n tunnelointipäätöksessä. Sekavan kokouksen päätteeksi valtuusto päätti Kari Uotilan (vas.) ehdotuksesta palauttaa asian kaupunginhallitukseen äänin 41–26, 8 tyhjää.

Kokouksen kuluessa kävi selväksi, että teknisen toimen johtajan Olli Isotalon viime hetken tietoiskusta huolimatta liian moni kysymys jäi valtuuston jäsenille edelleen epäselväksi.

Epätietoisuutta herätti muun muassa se, onko rakentamisen mahdollistavan aiesopimuksen valmistelussa noudatettu valtuuston tahtoa.

Valtuusto kokoontuu käsittelemään asiaan uudelleen 21. joulukuuta.
46 miljoonan urakka

Espoon kaupunki ja valtio sopivat kesäkuussa 2015 Kehä I:n kattamisesta Keilaniemessä vaiheittain.

Kustannuksista ja tunnelin ylläpidosta vastaa kokonaan kaupunki.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan 200 metrin pituinen betonikansi, jonka päälle tulee puisto. Nykyiset valoristeykset Keilaniemessä muutetaan eritasoristeyksiksi.

Kattamisen ensimmäinen vaihe maksaa 46 miljoonaa.

Kustannukset katetaan maanmyyntituloilla. Ensimmäisessä vaiheessa kaupunki myy SRV:lle kaksi asuintornitalotonttia 40 miljoonalla eurolla. Lisäksi kaupunki saa lisäkauppahintaa joka on 20 prosenttia asuntojen myyntihinnoista siltä osin kuin hinnat ovat yli 7 000 euroa/neliö.

Tornitalojen rakentaminen voi alkaa keväällä 2018.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/3446 ... luviikolla
Aika turhauttava kokous kyllä oli.
Avatar
tekijänä veka
#79735
Onpa hieno uutinen. En kylläkään edes ajatellut sellaista mahdollisuutta, että tämä valtava hanke kyettäisiin vielä sössimään. Kun kunnallisia asioita hoidetaan hyvään tapaan, näin isot asiat 'on sovittu' jo ennen kokouksia.

Itselleni on tässä (tässäkin) asiassa on jäänyt mysteeriksi nykyvihreiden vahva vastustus. En vain ymmärrä, vaikka olen toisinaan vihreitä äänestänytkin ja yrittänyt seurata puolueen meininkiä. Vanhoina hyvinä aikoina vihreät vielä hurrasivat toimille, joilla saatiin ikävät autot piiloon maan alle ja tien paikalle puistoa.
Avatar
tekijänä Klazu
#79737
Eiköhän vastustuksen syy ole ollut pääasiassa hankkeen turhuudessa ja erityisesti kalleudessa (tässä taloustilanteessa). Hintalappu taisi olla parisataa miljoonaa, mikä on jälleen melkoinen veronmaksajien kuppaus projektiin joka hyödyttää vain harvoja.
tekijänä Etika
#79739
Ei tuo projekti kyllä piilota autoja. Tuossa suunnitelmassa Keilaniementie jostain syystä levennetään nelikaistaiseksi (vieläpä leveillä kaistoilla) samalla ja nuo ramppi- ja liittymärakenteet ovat niin massiivisia, että pinnalla autoteiden viemä tila liki kaksinkertaistuu vaikka pieni pätkä laitetaankin tunneliin. Ja samalla raide-Jokerin suunniteltu päättäri sysätään koko alueen reunalle. Enemmän kuin vihreiden vastustus minua ihmetyttää muiden kritiikitön kannatus, kun kalliilla saadaa aikaiseksi lähinnä massiivista autoinfraa. Tunneloinnin ja tornien kytkeminen toisiinsa on esimerkki siitä, miten sopivalla vaihtoehtojen esittämisellä saadaan yhdistettyä kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa.

On totta, että ilman kattamista ei juuri tuohon olisi vältäämättä saatu torneja. Samat tornit olisi kuitenkin saatu alueelle ilman noin massivista rakentamista linjaamalla Keilaniementietä vähän eri tavalla ja muuttamalla vastaavasti tornien paikkaa. Mutta kun sellaista ratkaisua ei edes otettu vaihtoehtojen joukkoon, tuloksena saatiin tornit koplattua kattamiseen.
tekijänä E38
#79741
Minusta autoilijana tämä on tietysti hieno päätös. Autot maan alle ja päälle (härmän mittakaavassa) korkeita torneja, jotka ovat tarpeeksi kaukana toisistaan.

Hesarin havainnekuvassa Kehä I:n liittymät vaikuttavat jo sen kokoiselle, eri kerroksissaan, että uskoisin autoliikenne tuossa alkaa vetämää myös paremmin (kun kaikki on valmista). Toivottavasti tästä alueesta seuraa myös jotain hyvää / parannusta joukkoliikenteen käyttäjille ja pyöräilijöille.
tekijänä Etika
#79744
Ja tuossa päätöksessähän on myös pahasti lyhyiden metrolaiturien toiston tunnelmaa. Se mistä tuossa kokouksessa päätettiin oli siis tämä: http://espoo04.hosting.documenta.fi/kok ... 60-3-3.PDF

Mitä hyötyä tuosta kannesta kokonaisena voisi olla jää kyllä täysin toteutumatta tuon pätkäkannen kanssa. Kaikkein isoimpana riskinä tässä on minusta se, että tuota lopullista muotoa ei koskaan toteuteta ja lopputuloksena on tuo puolivillainen tuotos. Erityisesti, koska projektin tuotto- ja kustannusarviot tuntuvat melko optimistisilta. Eli jos projektin toisesta vaiheesta tehdään päätöksiä samalla kun ensimmäisen osan hinta-arviot jatkuvasti tikittävät ylöspäin, sen toisen osan päätöksen läpimeno lienee aika hankalaa.
tekijänä E38
#79745
Jaa... tuossa sinun linkittämässä kuvassa tunneli/kansi on paljon lyhyempi minkä kuvan hesari asiasta maalasi. Tornejakin vain kaksi, neljän sijaan(?). Ehkä se HS:n havainnekuva oli jostain vuodelta 2035.

No jostain on aloitettava.
tekijänä hmikko
#79747
LKH-ryhmässä Espoon valtuutettu Kirsi Louhelainen (vihr) toteaa näin:
Kirsi Louhelainen > Kaksi tornia siksi, että tällä tavalla minimoidaan riski siitä, että kattamisen kustannuksia ei saisi katettua tornimyynnillä. Samoin kansi jää torsoksi siihen asti, että toiset tornit rakentuvat. Käytännössä kansi on pakko viedä loppuun koska puolikkaana kansi ei toimi ollenkaan.

Mikael Sorri > "Mukava" kuulla, että "puolikkaana ei toimi ollenkaan". Semmoista sinne nyt kuitenkin ehdotetaan. Ja sitten odotellaan ehkä 10 vuotta josko rakennusliike tykkää tehdä lisää torneja, jotta betonikantta on vara jatkaa.

Kirsi Louhelainen > Joo, toi puolikas tulee olemaan todella horroria. Ja pahin skenaario on, ettei seuraavia torneja tule 25 vuoteen.
Suunnitelman ensimmäinen puolikas ei siis sisällä tuota Karhusaarentien liittymää eritasoliikenneympyröineen lainkaan, eli nyt on päätetty vain pätkäkannesta ja Länsiväylän solmusta. Tää näyttää minusta erittäin epäilyttävältä diililtä. Näkymäksi tulee muotopuoli kansiviritelmä pitkäksi aikaa joka tapauksessa, vaikka toiset kaksi tornia etenisivät kohtuullista vauhtia.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 45