Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Joka
#15784
Kuva
Näin minä olen ymmärtänyt nämä suunnitelmat, korjatkaa jos on karkeita virheitä.

Kuva
Tämä kuva selittää aika hyvin huoleni siitä että pilvenpiirtäjiä "tuhlataan" Keilaniemeen. Tuollaista aluetta on aika vaikea saada eläväksi millään konstilla.
tekijänä aleksi
#15787
Kiitos, hieno sommitelma.
Pitäisin aika todennäköisenä, että tuohon tullaan rakentamaan joka tapauksessa korkeita asuintaloja (eikä se varmaankaan ole pois Pasilan kehityksestä). On ihan selvä, että metroaseman ympäristö tullaan tunkemaan täyteen todella hinnakkaita merinäköalallisia kämppiä. Tämä puolestaan tuo eloa seudulle, mutta tuleeko siitä yhtään elävämpi kuin esim. Ruoholahti?
tekijänä Alweron
#15791
Klazu kirjoitti:
Joka kirjoitti:Minä jatkan tätä samaa ruikutusta että mielummin Keski-Pasilaan.. Keilaniemestä kun ei voi koskaan tulla kiinnostavaa aluetta jossa haluaisi oleskella tai edes käydä, muuta kuin ottamassa pari kuvaa, ja kaupunkikuvallisesti pari tornia metsän, liikenneväylän ja meren ympäröivänä ei oikein paljoa tarjoa.
Mitä tulee Hesarin havainnekuvaan, niin eikös nuo juuri näytä Cirruksen näköisiltä laatikoilta? :shock:

Ketjun otsikko on muuten hieman ylioptimistinen. Eikös tässä vasta oltu esi-esi-suunnittelemassa, eikä varmana tietona lähdössä toteuttamaan?
Mun mielestä on ihan kiva, että Keilaniemeä kehitetään korkeiden talojen muodossa. Sitä paitsi kynnys rakentaa niitä on pienempi, koska sinne on niitä jo laitettu. On kyllä totta, ettei siellä voi oleskella pahemmin, mutta siitähän se kehittyy, jos sinne tollasia kerrostalojakin rakennettaisiin.
Ja kaupunkikuvallisesti metsässä oleva alue tulee olemaan, ironista kyllä, Suomen parhaimpien ja korkeimpien tornien aluetta olettaen, että K9 sekä nämä kyseiset asuintornit rakennetaan.

Odottaako täällä tosiaan joku jotain upeita ja kurvikkaita lasitorneja? Laatikkomaisia ne tulee olemaan täällä vielä pitkään, ellei aina. Eikä se laatikkomuotoilu niin paha ole, kunhan muut yksityiskohdat ja värit on valittu paremmin kuin Cirruksessa.

Ilmeisesti ollaan todella alussa. Eli itse en vielä hurrais tän projektin takia. Mutta kertoohan se jotain, jos tällaista ollaan suunniteltu.
Avatar
tekijänä Taco
#15792
Tuoltahan on vähän päälle 1km Tapiolaan, jossa niitä palveluita on. Otaniemessä on myös ostari. En usko, että paikan asukeilla tulee olemaan tylsää.
Avatar
tekijänä Janne_H
#15796
Joka kirjoitti:Minä jatkan tätä samaa ruikutusta että mielummin Keski-Pasilaan.. Keilaniemestä kun ei voi koskaan tulla kiinnostavaa aluetta jossa haluaisi oleskella tai edes käydä, muuta kuin ottamassa pari kuvaa, ja kaupunkikuvallisesti pari tornia metsän, liikenneväylän ja meren ympäröivänä ei oikein paljoa tarjoa.
Itse en usko tuollaiseen "pilvenpiirtäjä kiintiöön". Pasilaahan ollaan erityisesti ajateltu kehitettävän toimistojen muodossa, ja uusista toimistotiloista on kova kysyntä. Lisäksi luulen, että nämä Espoon tornit lisäävät kilpailuviettiä Helsingin kaupungille ja näin sieläkin uskallettaisiin suunitella rohkeammin torneja, kun naapurikuntakin niitä suosii..

Ja jokainen määrittelee metsän kuin haluaa, mutta ei mun mielestä toi Länsi-Espoon alue aivan mitään metsää ole. :roll:
Ei Keilaniemestä saa mitään Helsingin veroista urbaania ajanvietto paikkaa, mutta parempaan suuntaahan asuintornit ja tien päälle katettu puisto aluetta vievät. Pelkkä tornien luoma visuaalinen ilme on jo mielestäni tarpeeksi hyvä peruste rakentaa ne. Kuvitelkaa nyt miten komealta tuo alue näyttää yövalaistuksessa. 8)

Skannasin perjantain hesarista renderin, jossa näkyy vähän paremmin yksittäinen torni:
Kuva

Edit: Tässä tämän päivän Länsiväylän pdf-lehdestä otettuja kuvia:
Kuva
Kuva

Voisko tästä muuten tehä ihan oman siistin aiheen?
tekijänä Joka
#15797
Janne_H kirjoitti:
Joka kirjoitti:Minä jatkan tätä samaa ruikutusta että mielummin Keski-Pasilaan.. Keilaniemestä kun ei voi koskaan tulla kiinnostavaa aluetta jossa haluaisi oleskella tai edes käydä, muuta kuin ottamassa pari kuvaa, ja kaupunkikuvallisesti pari tornia metsän, liikenneväylän ja meren ympäröivänä ei oikein paljoa tarjoa.
Itse en usko tuollaiseen "pilvenpiirtäjä kiintiöön". Pasilaahan ollaan erityisesti ajateltu kehitettävän toimistojen muodossa, ja uusista toimistotiloista on kova kysyntä. Lisäksi luulen, että nämä Espoon tornit lisäävät kilpailuviettiä Helsingin kaupungille ja näin sieläkin uskallettaisiin suunitella rohkeammin torneja, kun naapurikuntakin niitä suosii..
Jonkinlainen kattohan on pakko olla, ei Helsingin seutu voi rakentaa yhtä monta pilvenpiirtäjää kuin esim. Pariisi. Siksi minusta olisi järkevää ottaa maksimaalinen hyöty niistä harvoista jotka rakennetaan. Mitä jos Pariisissa oltaisiin rakennetu omat "kiintiö" pilvenpiirtäjät vähän sinne tänne, olisiko tulos yhtä kiinnostava? Tosin en tiedä mitään numeroita, ehkä niitää riittää Keilaniemeen ja Pasilaan. Kuitenkin olen sitä mieltä että olisi parempi tehdä yksi kunnon pilvenpiirtäjäkeskittymä, sitten voisi rakentaa Keilaniemeen jos on vielä kysyntää.
tekijänä Alweron
#15801
Kiitos tarkemmista kuvista. Noita katsellessa varmistui kyllä se, ettei niitä tulla rakentamaan ainakaan tollaisina. Hienojahan ne ovat, ja pyöreä muotoilu on uniikin näköistä, mutta ei Suomessa sellasta harrasteta.

En usko, että Suomessa on minkäänlaista kiintiöitä korkeissa taloissa. Niitä rakennetaan hitaaseen tahtiin sinne tänne. Pasila olisi toki paras paikka niiden keskittymälle, mutta jos niitä ollaan sitä ennen rakentamassa Keilaniemeen, olen oikein tyytyväinen. Ja onhan niitä suunniteltu Kalasatamaankin. En usko, että yhden uuden tornitalon rakentaminen on pois jostain muusta paikasta.
tekijänä zeizei
#15803
Joka kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:
Joka kirjoitti:...
Itse en usko tuollaiseen "pilvenpiirtäjä kiintiöön". Pasilaahan ollaan erityisesti ajateltu kehitettävän toimistojen muodossa, ja uusista toimistotiloista on kova kysyntä. Lisäksi luulen, että nämä Espoon tornit lisäävät kilpailuviettiä Helsingin kaupungille ja näin sieläkin uskallettaisiin suunitella rohkeammin torneja, kun naapurikuntakin niitä suosii..
Jonkinlainen kattohan on pakko olla, ei Helsingin seutu voi rakentaa yhtä monta pilvenpiirtäjää kuin esim. Pariisi. Siksi minusta olisi järkevää ottaa maksimaalinen hyöty niistä harvoista jotka rakennetaan. Mitä jos Pariisissa oltaisiin rakennetu omat "kiintiö" pilvenpiirtäjät vähän sinne tänne, olisiko tulos yhtä kiinnostava? Tosin en tiedä mitään numeroita, ehkä niitää riittää Keilaniemeen ja Pasilaan. Kuitenkin olen sitä mieltä että olisi parempi tehdä yksi kunnon pilvenpiirtäjäkeskittymä, sitten voisi rakentaa Keilaniemeen jos on vielä kysyntää.
Mutta asiathan ei mee ihan näin helposti varsinkaan täällä, sillä tunnetustihan pk-seudun kaupungit eivät tee yhteistyötä varsinkaan kaavoituksessa. Espoo ja Helsinki varmasti tulevat jatkossakin kilpailemaan yrityksistä ja asukkaista. Joten homma ei toimi niin, että rakennetaan ensin Helsinkiin ja loput Espooseen.

Mutta mielestäni on hienoa, että näitä tulee Keilaniemeen. Sinne ne sopivat, siellä on ennestäänkin korkeita taloja, siellä on vielä tilaa, merinäköalat ja metro tulee vierelle. Erittäin hyvä suuntaus Espoolta, ja toivon että näiden keskustojen tiivistäminen jatkuisu. Onneksi Leppävaaraan on tulossa muutama. :)

Edit: Niin ja on myös hienoa, että ne tulevat juuri tuonne "metsäiseen" maisemaan. Onpahan jotain poikkeavaa. Esittelisin mielelläni ulkomaisille tutuille pilvenpiirtäjiä metsässä. :D Kunhan näistä nyt tulee hienoja.. Kaikki on mahdollista.
Avatar
tekijänä JR
#15813
Nyt sitten jo ensimmäinen alueen asukas valitti Hesarin mielipidesivulla näistä Keilaniemen uusista torneista. Eipä argumenteilla mitään kovin syvällistä sisältöä ollut. Herra vain on katkera siitä, että vuosi sitten ostetun uuden asunnon hienot "merelliset ja urbaanit näkymät pilaantuvat".

Tuossa ihmetytti se, että eivätkö urbaanit maisemat nimenomaan parane?

Ärsyttävää on se yksi ja sama lausahdus, jota nämä vastustajat käyttävät: "Onko sitten kiva katsoa betoniseinää ikkunasta". Havainnekuvien perusteella mitään betoniseinää ei edes ole tulossa.
tekijänä Arska
#15822
JR kirjoitti:Nyt sitten jo ensimmäinen alueen asukas valitti Hesarin mielipidesivulla näistä Keilaniemen uusista torneista. Eipä argumenteilla mitään kovin syvällistä sisältöä ollut. Herra vain on katkera siitä, että vuosi sitten ostetun uuden asunnon hienot "merelliset ja urbaanit näkymät pilaantuvat".

Tuossa ihmetytti se, että eivätkö urbaanit maisemat nimenomaan parane?

Ärsyttävää on se yksi ja sama lausahdus, jota nämä vastustajat käyttävät: "Onko sitten kiva katsoa betoniseinää ikkunasta". Havainnekuvien perusteella mitään betoniseinää ei edes ole tulossa.
Kunnon vastaus vaan samoille sivuille. Hyvät perustelut jne. Olisi erittäin hyvä jos näille valittajalle annettaisiin vähän vastusta. Muuten käy niin että kun ihmiset lukevat vain pelkkiä nimby-kirjoituksia niin lopulta yleinen mielipide kääntyy helposti niiden mukaiseksi. Jos taas lehdissä olisi myös hyviä tornimyönteisiä vastauksia niin suuri massa saisi toisenkin vaihtoehdon ja saattaisi jopa käyttää omia aivojaan.

noh taitaa olla toiveajattelua . . .
tekijänä SdeS
#15878
Hyvältä kuulostaa =) Nuo tornit tuovat Keilaniemen siluettiin hiukan sitä kaivattua syvyyttä, kun Kone, Fortum ja K9 ovat kaikki rantaviivan tuntumassa. Ja korkeuttakin on ihan kivasti, jotain 90m pintaan ehkäpä.

Kunhan vaan saadaan yksityiskohtaisempi suunnittelu käyntiin. Tuskin talot tulevat tuolta näyttämään, 4 identtistä tornia olisi jo hiukan liikaa.
Saisi vielä vaikka ottaa muutaman kerroksen pois noista reunimmaisista torneista, jottei olisi niin tasapaksun näköinen.
Avatar
tekijänä Janne_H
#15896
Eilein Kaupunginhallituksen piti päättä hyväksyykö ne tuon tontin varauksen SRV:lle. Nyt Espoon sivuilla lukee, että
"Esittelijä poisti asian esityslistalta." Joku viisas voisi kertoa, että mitä toi meinaa? Siirsikö ne päättämisen myöhempään ajankohtaan?

Ja oikeesti joku vois tehä vastakirjoituksen tolle maanantain Hesarissa valittaneelle nimbylle.
Avatar
tekijänä grendy
#15897
Janne_H kirjoitti:Eilein Kaupunginhallituksen piti päättä hyväksyykö ne tuon tontin varauksen SRV:lle. Nyt Espoon sivuilla lukee, että
"Esittelijä poisti asian esityslistalta." Joku viisas voisi kertoa, että mitä toi meinaa? Siirsikö ne päättämisen myöhempään ajankohtaan?

Ja oikeesti joku vois tehä vastakirjoituksen tolle maanantain Hesarissa valittaneelle nimbylle.
Aika kiinnostava juttu... Eli SRV halusi asian pois esityslistalta mutta tohon ois kiva tosiaan kuulla syy että miksi?.. No yllättäen alkaa vähän epäilyttävästi ja mystisesti tänkin hankkeen eteneminen..
Avatar
tekijänä H.C.
#15898
Ei mitään epätavallista että asioita otetaan pois esityslistalta. Syynä voi olla esim. että halutaan antaa lisäselvityksiä tai valmistella asia uudelleen ennen kuin asia otetaan käsittelyyn. Vähän niin kuin asian pöydälle jättö. Kun vähän katselee kaupunkien päätöksentekoa, niin tällaista tapahtuu jatkuvasti. Eli välttämättä ei tarvitse huolestua.
Avatar
tekijänä JR
#15899
Tämän päivän Hesarissa oli vastaus. Joltain toiselta rakennusfirmalta oli tullut kilpaileva tarjous, jota halutaan tutkia. Toivottavasti on vielä edellistäkin parempi.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 45