Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#82725
arkkinikkari kirjoitti:Ei se tunneli nyt ihan tuohon risteykseen asti tulisi, suuaukko olisi jotain parisataa metriä tuosta etelään. Maasto on tuolla kohdalla niin alhaalla ja niin savista, että mitään järkevää kansiratkaisua siihen olisi mahdotonta saada.
Ah, sori, yritin muistella ja muisti petti, kun kaupungin sivulla linkit kuviin ei toimi. Havainnekuva on kilpailun voittaneen A-konsulttien sivulla:

Kuva
Avatar
tekijänä RV
#82910
Espoollehan tulee ihan kunnon skyline (noh, suomalaisittain ainakin uniikki) Länärin sillalta katsoen! Harmillista, ettei K9:stä eikä Marriotista näytä tulevan mitään...

tontzae Ymmärtääkseni Laajalahdensolmu on tarkoitus rakentaa samalla tai seuraavaksi; samoinhan suunnitellaan Keilaniemen tunnelin valmistumisen jälkeen välitöntä Hagalundintunnelin rakentamista; en ole varma itseasiassa rakennetaanko LLSolmu sen hankkeen yhteydessä. Vantaa voisi seurata perästä Espoon toimintaa, kun ei valtiolta rahoja ikinä heru mihinkään paikalliseen kaupunkiseuduilla vaikka sitten olisi 150 000/vrk-liikennemäärä.
Avatar
tekijänä Clepe
#82929
Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnalla taisi olla samat huolet kuin monilla talolaisilla:
Päätös Kaupunkisuunnittelulautakunta:

1
päätti hyväksyä Maarinsolmun ja sen lähialueiden jatkosuunnittelua ohjaamaan seuraavat teesit:

Teesi 1
Maarinsolmun alueelle toteutetaan sekä työpaikkoja että asuntoja, myös opiskelija-asuntoja sekä monipuolisia lähipalveluja. Alueelle soveltuvat erityisen hyvin ns. hybridikohteet, joissa on palveluja, työpaikkoja ja asuntoja.

Teesi 2
Maarinsolmuun luodaan persoonallinen ja tunnistettava karaktääri, joka viestii Otaniemen kampuskaupunginosasta ja Tapiolan puutarhakaupungista.

Teesi 3
Maarinsolmuun liityvät kadut (Kalevalantie, Tekniikantie) suunnitellaan persoonallisiksi kaupunkibulevardeiksi, joiden varrella on asuntoja, liiketiloja ja palveluita. Myös Maarin alueelle tulevan Raide-Jokerin ympäristö tulee suunnitella kaupunkimaiseksi. Laajalahden Natura-alue ja sitä koskevien määräysten huomioon ottaminen on olennainen osa Maarin alueen kehittämisessä.

Teesi 4
Joukkoliikenteen asemien läheisyys ja suurimittakaavainen väyläalue perustelevat Maarinsolmun ympäristöön tehokasta ja korkeaakin rakentamista kuitenkin niin, että alueelle syntyy kaupunkimaista viihtyisää lähiympäristöä ja että suuretkin rakennusmassat muodostavat yhtenäisiä harmonisia kokonaisuuksia, ei irrallisia torneja. HOAS:lle varatun korttelin massoittelu tulee toteuttaa esitettyä matalampana

Teesi 5
Kehä I on tärkeä seudullinen poikittaisväylä, jossa liikenteen tulee olla sujuvaa ja turvallista ja josta liittyminen kaupunkimaiseen katuverkkoon Maarinsolmun eritasoliittymässä tulee tapahtua joustavasti ja turvallisesti. Maarinsolmun suunnittelussa varaudutaan myös pikaraitiontien jatkoon Espoon liikenneverkkovision mukaisesti välille Otaniemi-Suurpelto-Kera.

Teesi 6
Maarinsolmun kaupunkimaisen kokonaismaiseman hallintaa tulee korostaa. Tätä varten jatkosuunnittelussa tarkastellaan eritasoliittymän mahdollisia toteutusvaihtoja, joilla liittymä vie mahdollisimman vähän arvokasta rakennusmaata ja mahdollisesti rakennettavaan Kehä I:n Hagalundinkallion tunneliin johtava taso voidaan madaltaa nykytilaan verrattuna. Eritasoliittymän tulee yhdistää Tapiola ja Otaniemi kaupunkimaisesti niin, että siirtyminen alueelta toiselle myös jalan ja polkupyörällä voi tapahtua miellyttävästi ja turvallisesti. Liikenteen melun- ja pölyntorjuntaan kiinnitetään erityistä huomiota hyödyntämällä rakennusmassoja ja viherrakentamista.

Teesi 7
Maarinsolmun liittäminen mahdollisesti toteutettavaan Hagalundinkallion tunneliin ja sen päälle tulevaan kaupunkibulevardiin suunnitellaan maisemallisesti erityisen huolellisesti siten, että kaupunkimaisuus korostuu ja bulevardi muodostuu saranaksi Tapiolan puutarhakaupungin ja Otaniemen innovaatio- ja yrityskaupungin välille.

Teesi 8:
Maarinsolmun alueen asemakaavoitus ja Kehä I:n tiesuunnittelu sekä Hagalundinkallion asemakaavoituksen linjaukset tulee aikataulullisesti toteuttaa yhtenäisenä kokonaisuutena.

2
päätti palauttaa asian valmisteltavaksi siten, että Maarinsolmun alueesta laaditaan teesien mukainen kokonaissuunnitelma kaavaehdotusten perustaksi.
http://espoo04.hosting.documenta.fi/kok ... 5711-6.HTM
tekijänä hmikko
#82930
Tuliko tuo teesilitania kokonaan poliitikoilta? Aikamoinen palautus siinä tapauksessa. Toki varsin ympäripyöreää tekstiä - luodaan persoonallista, yhtenäistä, turvallista, joustavaa. Vääryyskin on varmaan maailmasta poistettava heti. Saapi nähdä, miten suunnittelijat tuon tulkitsevat.
Avatar
tekijänä Clepe
#82932
Ei tuolla päätösehdotuksessa tai mielipiteissä ainkaan löytynyt mitään noita teesejä vastaavia kommentteja.
Avatar
tekijänä veka
#82933
Nyt näyttäisi asenne olevan hienosti kohdallaan. Todella innostavaa.

Toivottavasti ei keskitytä vain vihreisiin nurkkiin eli rakentamattomiin tontteihin, vaan ajatellaan samalla koko alueen mahdollisuuksia. Leppävaara on kasvamassa hienoksi nykyaikaiseksi kaupunkikeskukseksi, joten "Tapiolan portin" on vastattava haasteeseen, vaikka tilaa on vähemmän.

Tapiolan puolella eli risteyksestä länteen on sukupolven takaisen puutarha-ajattelun mukaista kaksikerroksista rakentamista, ja vähän joka suunnalla on niitä mainittuja hehtaariparkkikenttiä. Erityisen pahassa paikassa alueen kehittämisen kannalta on S-Market ynnä ABC (ikävän uusia), jotka edustavat suurin piirtein kauppalatasoista ratkaisua hoitaa nämä palvelut. Ehkä ne kyetään hommaamaan mukaan isompaan tulevaisuuteen.
Avatar
tekijänä Urbaani
#83132
Siis mitä ihmettä! Todella inhottava käänne. Jotekin olin kuvitellut, että Espoon kunnallispoliitikot suhtautisivat myönteisesti tornitaloihin. Korkeista taloista olisi ollut myös upeat merinäkymät, mutta nämä nyt tulevat hädintuskin näykymään kuusien yli.
Avatar
tekijänä veka
#83155
Länsiväylän artikkelissa oikeastaan vain siteerattiin mainittuja teesejä, joilla evästettiin alueen suunnittelua. Jostain syystä jutussa haluttiin korostaa HOAS:n talojen madaltumista.

Itse ymmärsin teesien kuitenkin tarkoittavan, että rakentamista ja korkeampaakin rakentamista halutaan lisää. Saas nähdä, miten Espoon kaupunkisuunnittelijat tulkitsevat niitä.
Avatar
tekijänä veka
#87737
2016 ehdotusKuva

2017 ehdotusKuva

Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnassa käväisi eilen Maarinsolmun uusi asemakaavaehdotus. Jos oikein ymmärsin, se pantiin pöydälle.

Ja voihan myrkky sentään. Nyt ehdotetaan 18- ja 14-kerroksisten tornien madaltamista 13- ja 10-kerroksisiksi. Ynnä 24- ja 20-kerroksisten tornien korvaamista taloryppäällä. jossa korkeimmilla torneilla on mittaa 13 ja 11 kerrosta. Kukahan tässä on ollut asialla?
Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#87741
Varmaan asialla on olleet henkilöt joille korkeudet eivät ole itseisarvo. Onhan tuo edellistä parempi kaavaehdotus, varsinkin Kalevalantien pohjoispuolella. Eteläpuolisen lamellin olisi voinut tuoda aiempaankin ehdotukseen.
arkkinikkari tykkää tästä
Avatar
tekijänä Antrell
#87751
Katos, en laisinkaan oo huomannu tälläistä täällä(ehkä olen vaan suppeesti jäänyt omille nurkille Perkkaan alueelle)! Tuohon ois hyvä jos saatais eritasoliittymä tuohon kohtaan nimimerkillä harvase päivä tuossa pönötellään valoissa. Ja varsikin jos satut menemään keilaniemen suuntaa tuossa klo 8-9 välisenä aikana niin vasen kaista tukossa pitkältä matkalta kun kaikki haluu kääntyy otikseen. Pitäis käydä joku päivä mittaamaassa kuinka kauan kauimmaisilla autoilla kestää päästä valoista versus ajais suoraan tuosta risteyksestä ja sitten vesitornin jälkeen otikseen.

Noh, tää meni vallan ohi aiheen pahoittelut siitä.

Ei muutakun tornit pystyy vaan.
RV tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#87753
MindW kirjoitti:Varmaan asialla on olleet henkilöt joille korkeudet eivät ole itseisarvo. Onhan tuo edellistä parempi kaavaehdotus, varsinkin Kalevalantien pohjoispuolella. Eteläpuolisen lamellin olisi voinut tuoda aiempaankin ehdotukseen.
No joo. Minusta tämä vaan olisi oivallinen paikka komeille torneille, 'Tapiolan Portti' Kehää tuleville ja sitä rataa, vähän samaan tapaan kuin Leppävaarassa kaavaillaan. Jos nyt jonnekin torneja laitetaan, niin tämä on mielestäni mitä sopivin paikka, kun varjostumishaitat ovat vähäiset ja korkealla asuminen on näin liikennöidyssä paikassa mukavampaa kuin tien laidalla matalalla. Toisekseen suunnitelmasta huokuu jonkinlainen välinpitämättömyys ja kunnianhimon puute. Laitetaan jokunen perustalo tuonne kun kerran käsketään ja tilaa näyttää olevan. Tällöinkin joutuu ihmettelemään vähäisiä tehoja, sillä paikalla on loistoyhteydet myös julkisilla kulkeville Raide-Jokerin ansiosta.

Tuo paritorni Kalevalantien eteläpuolella näyttäisi olevan korvamerkitty HOASille. Ehkä he haluavat vähän pienempää, sitä ei kerrota. Tässä kaavavaiheessa kuvassa ei ole enää mukana Kehän toiselle puolelle Jokeriaseman viereen tulevaa rakentamista. Toivottavasti se onnistuu paremmin.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#87757
"Porttien" rakentaminen moottoritien ympärille on tyhmin peruste kaupunkisuunnittelun ratkaisuille ikinä. Taloja rakennetaan (tai pitäisi rakentaa) niitä käyttäviä ihmisiä varten, ei ihailtavaksi 80 km tuntinopeudesta (tai mikä matelunopeus tuossa ruuhkassa onkaan...).

Sinänsä olen samaa mieltä välinpitämättömyydestä ja kunnianhimottomuudesta, mutta ei nyt jumalauta kunnianhimoa kerrosluvussa mitata. Kunnianhimoa olisi luoda tuohon oikeasti miellyttävää ympäristöä. Sen sijaan tuossa on edelleen henkilöautoliikenne määräävänä suunnittelun lähtökohtana, rakennusliikkeen katteet kakkosena ja ihmiset jossain kaukana perässä arvojärjestyksessä viimeisenä.
Avatar
tekijänä veka
#87759
Joo, Kehän liikenne on tuossa paikassa tietysti ykkösjuttu eikä varmaan muuksi muutu, ainakaan parempaan suuntaan asukkaiden kannalta. Kalevalantien suosio varmaan myös kasvaa, varsinkin kun tuo eritasoliittymä valmistuu. Asuinpaikkana tuommoinen ei liene halutuimpia. Siksikin asuinrakennukset saisivat olla tuossa mahdollisimman korkeita, jos niitä siihen tulee. Jos ja kun Keilaniemestä alkava kansi joskus yltää jopa Maarinsolmuun saakka, Kehän autot katoavat sen alle.
RV tykkää tästä