Re: Niittykummun metrokeskus, Espoo
Lähetetty: 14.07.15 22:01
Jännät noi viereisten talojen atriumpihat. Espoon ainoat umpikorttelit
[urbaanin keskustelun mekka]
https://taloforum.fi/
Tande kirjoitti:Nimbyt on kyllä useissa caseissa onnistuneet typistämään tornisuunnitelmia.Ei nimbyt oikeasti mitään typistä. Ihan sama mitä kaavoitetaan, niin naapurit valittavat aina. Varsinkin Espoossa: http://www.hs.fi/kaupunki/a1365996170318
Timo kirjoitti:Niittarin kohdalla en oikein tiedä, että olisi tulossa mitään merkittäviä muutoksia.Haukilahdentien länsipuolelle, Teboilin kohdalle, on tulossa iso alikulkutunneli nykyisen suojatien paikalle. Siinä varmaan suurin muutos.
Timo kirjoitti:Toki tuo kaistojen tuplaaminen, eli siis toisen kaistan rakentaminen Jousenpuisto-Hakalehto -välille aiheutti sellaisen valitusvyöryn Tapiolan Killan ja Tapiolan kulttuurihistoriallisesti merkittävän puutarhakaupungin arvojen kannattajien toimesta, että kaava palasi takaisin pöydälle. Itse asun Oravannahkatorin alueell ja Merituulentietä käyttävänä kyllä kannatin kaistojen lisäämistä. Ei se mitenkään ruuhkainen tie vielä ole, mutta tullee olemaan, kun Jousenpuiston alue, Niittari ja Tapiolan länsipuoli saadaan rakennettua valmiiksi.Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa. Lisäksi voinee olettaa, että metro ja sen tarvitsemat liityntälinjat parantavat joukkoliikenteen palvelutasoa Merituulentien käytävässä, millä pitäisi olla autoilun kulkutapaosuutta laskeva vaikutus. Minulle on tosin aivan sama, vaikka Merituulentietä levennettäisiin itäpäässä, mutta pöydällä olleeseen ehdotukseen sisältyi meluaitoja, jotka eivät todellakaan kuulu kaupunkiin. Jos tuo on menossa uudestaan valmisteluun, niin hyvä homma. Tapiolan kilta on siitä hyvä, että ne vastustavat kaikkea muutosta ympäristössään, jolloin ne välillä osuvat oikeaankin.
Timo kirjoitti:Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa.Niin. Jousenpuisto on noin 1000 uutta asukasta ja Niittykummun metrokeskus sekä Merituulentien pohjoispuolelle tulevat talot ehkä joku 2000. Mitäs sinne Orionin tehtaan lähelle on tulossa, tuskin kovin montaa sataa asukasta? Asukasluvun kasvaessa matkamäärä tietenkin kasvaa, mutta automatkojen määrä voi jopa vähentyä, koska metro ja liityntäbussit palvelevat Merituulentien käytävää niin hyvin. En siis usko, että Merituulentielle tulisi suuria ruuhkia, vaikka se jätettäisiin ennalleen. Toisaalta ei se itäpään leventäminenkään mitään haittaa, jos meluaidat ja muut järjettömyydet jätetään pois.
Suunnitellaanhan samalla Niittaria, Orionin tehtaan kulmaa, Jousenpuistoa, urheilupuiston laajennuksia jne. alueelle ja kaikki tämä tuo varmasti tullessaan autoilijoita. Matka, jolla kaistat on tarkoitus tuplata ei ole mikään pitkä ja niitä haittoja, jotka syntyvät kun sumputetaan useampi kaista yhdelle, voi käydä aamuisin ja 16-18 aikaan haistelemassa vaikka Kalevalantiellä.
Ehkä sen sijaan onko kaksi kaistaa paljon vai vähän ja muuttuuko Tapiola merkittävästi, jos tuolle 300 metrin matkalle lisätään toinen kaista, voisi keskustella siitä meluaidan tarpeellisuudesta. Alueella on 40km/h rajoitus, mitä mm. Kalevalantiellä ei muistaakseni ole. Eikä sielläkään ole mitään meluaitoja tarvittu.
Timo kirjoitti:Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa.Kyllä ihan kokemuksesta voin sanoa, että Merituulentie on itäosissaan hyvin tukkeutunut vuorokauden aktiivisina tunteina, eikä sen leventämisen tiellä ole muuta kuuusikkoa. Päinvastoin, väylän parantaminen kaupunkimaiseksi kaduksi vanhanaikaisesta maaseututiestä parantaa ympäristöä.
Suunnitellaanhan samalla Niittaria, Orionin tehtaan kulmaa, Jousenpuistoa, urheilupuiston laajennuksia jne. alueelle ja kaikki tämä tuo varmasti tullessaan autoilijoita. Matka, jolla kaistat on tarkoitus tuplata ei ole mikään pitkä ja niitä haittoja, jotka syntyvät kun sumputetaan useampi kaista yhdelle, voi käydä aamuisin ja 16-18 aikaan haistelemassa vaikka Kalevalantiellä.
Ehkä sen sijaan onko kaksi kaistaa paljon vai vähän ja muuttuuko Tapiola merkittävästi, jos tuolle 300 metrin matkalle lisätään toinen kaista, voisi keskustella siitä meluaidan tarpeellisuudesta. Alueella on 40km/h rajoitus, mitä mm. Kalevalantiellä ei muistaakseni ole. Eikä sielläkään ole mitään meluaitoja tarvittu.
Janne_H kirjoitti: NiittykumpuMelko kauan on tornin perustuksia/kellaritiloja rakennettu. Parempi toki tehdä huolella.