Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Janne_H
#55647
Jaahas, kerroksia leikataan.
Länsiväylä kirjoitti:
Niittykumpuun tulee yksi torni

Niittykummun metrokeskuksen yhteyteen on tarkoitus rakentaa yksi korkeampi, 24-kerroksinen tornitalo.

Korkein rakennus on tulossa Haukilahdentien puolelle. Lisäksi metroasemakortteliin suunnitellaan 12-kerroksista asuintaloa sekä liiketiloja.

Merituulentien varteen sijoittuu yhteensä viisi 8-kerroksista asuintaloa ja Haukilahdentien varteen viisi 5-kerroksista asuintaloa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kaavamuutosta keskiviikkona.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2340 ... yksi-torni
tekijänä Kazaam
#55657
Aina siis vaan huonompaan suuntaan mennyt suunnitelmat... vai olisikohan se toinen suunnitelma ollut parhain, en enää muista. Miksi tuollainen torni sitten sopii tuonne, muttei Joutsenpuistoon? Ei mitään loogisuutta Espoon päätöksissä.
Avatar
tekijänä RV
#55666
Kazaam kirjoitti:Aina siis vaan huonompaan suuntaan mennyt suunnitelmat... vai olisikohan se toinen suunnitelma ollut parhain, en enää muista. Miksi tuollainen torni sitten sopii tuonne, muttei Joutsenpuistoon? Ei mitään loogisuutta Espoon päätöksissä.

Tervejärkisemmät asukkaat?
Avatar
tekijänä Krio
#67610
Länsiväylä kirjoitti:SRV rakentaa 24-kerroksisen tornitalon Niittykumpuun
SRV toteuttaa Espoon Niittykummun metrokorttelin rakentamisen.

Niittykummun metroaseman yhteyteen rakennetaan kaksi asuinkerrostaloa, joista korkeampi on 24-kerroksinen ja matalampi 12-kerroksinen.

Kohteen toteutus on tarkoitus aloittaa vuoden 2015 alkupuolella.

SRV rakentaa keskuksen 12-kerroksisen tornin Satolle. Valmistuessaan Espoon korkeimman 24-kerroksisen asuintornin SRV rakentaa omaperusteisena asuntokohteena.

Tarkoitus on, että asuintorni valmistuisi 2017 ja matalampi asuinkerrostalo 2018.

Liiketiloja alueelle tulee yhteensä 6 500 kerrosneliömetriä, joihin sijoittuu kaksi päivittäistavarakauppaa sekä pienempiä liiketiloja.

Metrokorttelin yhteyteen rakennetaan pysäköintitilat, jotka sisältävät asuintalojen ja liiketilojen pysäköintipaikkojen lisäksi 80 liityntäpysäköinnin paikkaa.

Espoon kaupunki, SRV, Sato ja Länsimetro allekirjoittivat alueen rakentamista ja kiinteistökauppaa koskevan esisopimuksen tiistaina.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2200 ... ttykumpuun

Sentään jotain tapahtuu, ja hyvä että tornit meni eri yhtiöille niin toivottavasti eivät ole toistensa kopioita.
Avatar
tekijänä Janne_H
#67611
Hienoa että projekti saa konkretiaa. Kaava sai lainvoiman joulukuussa, joten nimbyt eivät pääse enää vaikuttamaan hankkeeseen.

Tässä viimeisimmät havainnekuvat:

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen kuin Klazu, hmikko ja kumppanit alkavat ennustamaan seinien suoristumista, niin ainakin omasta mielestäni torni voisi toimia jopa paremmin ilman tuollaista ylös päin levenevää massaa. Sirous on kaunista.

Kaavamääräyksistä poimittua:
Julkisivujen pääasiallisena materiaalina käytetään valkoista rappausta ja/tai valkobetonia. Viherhuoneiden julkisivut verhotaan pääosin lasilla. Viherhuoneiden ja parvekkeiden alakatot ja taustaseint paneloidaan puulla. Sokkelit sekä tukimuurit ja aidat tulee verhota tummanharmaalla tai mustalla luonnonkivellä. Kivijalkakerroksen julkisivussa tulee käyttää muusta julkisivusta erottuvaa lasitiilipintaa ja suuria ikkunoita. AL-1-korttelissa julkisivumateriaaliksi sallitaan myös yhtenäinen, korkealaatuisesti toteutettava silkkipainettu lasi- ja metallijulkisivu. AL-1-korttelin maanpäällisen pysäköintilaitoksen julkisivut tulee sovittaa rakennuksen muiden kerrosten julkisivuihin ja rakentaa samalla korkealla laatutasolla.
tekijänä tissot
#67613
Hyvältä näyttää. Kyllä tollasen rykelmän tuohon 500 metrin päähän hyväksyy.
Toivottavasti tuo lasitus ei vain ole väritetty. Ei paljon helpommalla saa rakennusta näyttämään mahd halvalle. En itse pistäisi pahitteekseni jos pintamateriaalit jatkaisivat Tapiolan uudisrakennusten henkeä.
tekijänä hmikko
#67614
Janne_H kirjoitti: Ennen kuin Klazu, hmikko ja kumppanit alkavat ennustamaan seinien suoristumista, niin ainakin omasta mielestäni torni voisi toimia jopa paremmin ilman tuollaista ylös päin levenevää massaa. Sirous on kaunista.
Meinasin kommentoida, että ylöspäin levenevä torni on mielestäni yleisesti ottaen huono idea. Lontoon Walkie Talkie näyttää mun silmään varsin hirviältä pökäleeltä. Tuo Niittykummun torni toki levenee siihen verrattuna varsin maltillisesti, eikä julkisivu ole kaareva, kuten taisin jonkun kuvan perusteella epäillä, eli tappajasädeongelmaa ei syntyne.
Avatar
tekijänä Clepe
#67616
Pyydän mitä nöyrimmin etukäteen anteeksi viestini negatiivistä sävyä, mutta vaikka kuinka yrittäisin keksiä positiivista sanottavaa tosta kaavasta niin en pysty. Täällä puhutaan täydennysrakentamisesta ja erityisesti asemaympäristöjen tiivistämisestä. Sitten kun saadaan suunnitella miljardi-investoinnin kylkeen asemaympäristöä lähes tyhjältä pöydältä, niin saadaan aikaiseksi jotain tällästä? Suorastaan rikollisen väljää. Miten Matinkylään, Leppävaaraan ja Espoonlahteen on voitu luoda jotain vähänkin urbaanintuntuista mutta Niittykumpuun ei. Torni on ihan kiva, mutta se vaatii viereensä sitä kaupunkia. Noita kuolleita yksikerroksisia ostareita on kaupunki pullollaan, eikö niistäkään ole opittu mitään? Mieluummin laitettaisiin noite yksikerroksisten osuuksien päälle vaikka kuusikerroksisia pistetaloja niin noille viherkatoille olisi jotain realistista käyttöä. Siis minä ehdottamassa pistetaloja, näin matalalle on vajottu. :)
Avatar
tekijänä Janne_H
#67617
^Väljyys on varmaan lähtöisin siitä, että Niittykumpu on ollut aina vaan välimaastoa kahden Espoon merkittävän kaupunkikeskuksen Matinkylän ja Tapiolan välissä. Nyt kun yhtäkkiä Metro tulee, ei kaupungin suunnittelijat ole sisäistäneet sitä, että tässä olisi mahdollisuus tehdä muiden kaupunkikeskusten veroinen alue. Myös tämän välimaaston takia liikennejärjestelyt vie tuolla aika paljon tilaa ja perinteisesti Suomessa olemassa olevaa liikenneinfraa ei juurikaan lähetä heikentämään. Alueen nykyinen melko vanha asukaskunta myös vaikeuttaa kunnon suunnitelmien tekoa: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/1983 ... ent-118141

Jaken postauksesta näkee, että ihan hyvän kokoisia kerrostaloja alueelle on tulossa, vaikkakin tehokkaamminkin olisi perusteltua rakentaa.
http://taloforum.fi/viewtopic.php?p=67471#p67471
(keskustelua on varmaan syytä jatkaa tuolla, ettei lähde rönsyilemään täällä)
Avatar
tekijänä RV
#67619
Todella hyvältä näyttää, ja, toisin kuin kerralla suunnitellut jättikompleksit, tällä on ihan varsin vakava toteutusvarmuus. Tosin voiko jotkut NIMBYt valittaa vielä? Janne_H:n viestistä päätellen ei? Hienoa, Pkseudulle tarvitaan asuntoja.
Avatar
tekijänä Klazu
#67630
Pieni torni ei hurmaa, mutta ison tornin muoto on hyvä. En epäile, että muoto tuosta muuttuisi. Lasitus on vähän arpapeliä ja voi näyttää joko hyvältä tai tuhottoman huonolta.

Clepen kanssa vähän samoilla linjoilla, että olisi parempi jättää joidenkin metroasemien ympäristön rakentaminen 10-15 vuodeksi ja antaa metron ajaa pysähtymättä aseman ohi, jos suunnitelmat ovat näin heikosti kallista liikennehanketta ja sen tuomia mahdollisuuksia hyödyntäviä. Kannattaisi odottaa seuraavaa buumia joskus 2030-luvulla, jolloin alue voitaisiin sitten rakentaa tehokkaasti ja oikeasti metroa hyödyntävästi.

Nyt pilataan mahdollisuus hyödyntää parasta mahdollista joukkoliikenneyhteyttä tehokkaasti. Vai onko niin, että sangen lyhyillä asemilla rakennettava länsimetro ei pysty kuljettamaan kaikkien sen varrelle sijoittuvia uusia asukkaita ja siksi projektit ovat tällaisia? :smt017
Avatar
tekijänä TommiM
#67648
Komppaan Clepeä. On tornia joo, mutta ei toi ole lähellekkään niin tiivistä mitä metroaseman ympäristöön pitäisi rakentaa. Jätetään mieluummin tornit rakentamatta ja tilalle ihan oikeata tiivismatalaa korttelia. Tulee halvemmaksi ja saadaan enemmän asukkaita metron piiriin.
tekijänä pallo
#67665
Omasta mielestäni (ihme kyllä) tässä projektissa on jotain ideaa. Taloja on, jopa pari korkeampaa, muttei kuitenkaan liian korkeaa ja niitä ei ole sijoiteltu liian lähiömäisesti vaan jopa samaan tyyliin kuin "silloin hyvään aikaan" (rivissä olevat talot). Suunnitelman ehdottomasti paras puoli on, että nähdäkseni siihen EI sisälly pääkaupunkiseudulle niin tyypillistä ostoshelvettiä vaan pikemminkin jotain liikesiipien/kivijalkatilojen tapaista. Tuolle alueelle saattaa jopa muodostua ihan elävää katutilaa eikä vain katumaasturitilaa. Melkein jännittää.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13