Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä tihku
#108265
veka kirjoitti: 11.06.25 10:55 Yo. vanhassa kuvassa näyttäisi olevan jopa bussipysäkki Kehän laidalla.
Juu, yksi dösäpysäkki kehän varrella olisikin riittänyt vallan mainiosti piskuisen Keilaniemen tarpeisiin. (V. 2050 arviolta 11 000 työpaikkaa ja 3000 asukasta.) Nyt Keilaniemeen on rakennettu päällekkäistä liikenneinfraa noin Jyväskylän kokoisen kaupungin tarpeisiin. Ilmeisesti Espoon maanmainiot liikennesunnittelijat ovat mallintaneet (lausutaan insinörtisti määkien) kunkin yksittäisen keilaniemeläisen saapuvan aamuisin sekä autolla ,että metrolla ,että ratikalla , ja sama hölmöily toisinpäin iltapäivä'ruuhkassa'. Oikein muuten osaa selittää tätä mittakaavan totaalista epäsuhtaa.
hylje peukutti tätä
Avatar
tekijänä hylje
#108266
Suomalaisen kaupunkisuunnittelun prioriteettilistalla on reunaehtoina autoilu, raidejoukkoliikenne, muu joukkoliikenne, pyöräily ja liikennemuodoista viimeisenä jalankulku, joista vain autoilu on pakollinen ja muut voi perustellusti jättää huomiotta. Näiden jälkeen on kaiken maailman ympäristö- ja elintasoreunaehtoja ja sitten kun kaikki tämä on hoidettu, laitettu näytille, valituskierros käyty läpi ja käyty vielä korkeimmassa oikeudessa asti niin voidaan aloittaa alusta, ja pari vuosikymmentä myöhemmin jää vähän kaupunkisuunnitteluakin jäljelle. Ei tälläisellä reseptillä voi saada kuin priimaa. Kaikkihan on huomioitu, erityisesti autoilun sujuvuus.

Keilaniemessä ollaan edetty siis hyvinkin puhdasoppisesti ja saatu niin hyvää kuin Suomessa voi toivoa.

Jalankulkukeskustaa voi käydä nauttimassa ulkomailla.
JTunkki peukutti tätä
tekijänä hmikko
#108267
hylje kirjoitti: 11.06.25 16:33 Keilaniemessä ollaan edetty siis hyvinkin puhdasoppisesti ja saatu niin hyvää kuin Suomessa voi toivoa.
Sanoisin, että on saatu sitä mitä Espoossa voi odottaa. Helsinki on tänä aikana rakentanut selvästi kaupunkimaisempiakin paikkoja, vaikka systeemin ongelmat ovat tietysti samoja.

Onko SRV:n uusista suunnitelmista näkynyt mitään kuvia? Hesarin jutun mukaan suunnitteilla olisi 16-kerroksisia taloja. Korkeus siis noin puolittuisi ja veikkaisin että kerrosneliöt mahdollisesti samoin, koska tuossa ei ole tilaa kovin paljon suurentaa pohjia.
Avatar
tekijänä Krio
#108268
Eli saadaan jätkäsaarelaiseen tyyliin tylsiä taloja, mutta espoolaisella tyylillä eli metrin nurtsikaistaleilla ja parkkipaikoilla höystettynä? Oih miten ihanaa!
Avatar
tekijänä veka
#108281
Masentava kansiväittely ehkä jo neljättä kertaa (täällä) olisi väärä tapa lopettaa tämä keskustelu. SRV:n pyöreät tornit ansaitsevat enemmän kunnioitusta. Mielestäni ne ovat yksi hienoimmista tornisuunnitelmista Suomessa kautta aikojen. On jopa kansallinen onnettomuus, ettei niitä saatu rakennetuksi hyvistä merkeistä huolimatta. Itsekin muistan hehkuttaneeni, miten neljän pyöreän tornin ylväästä rivistä on tulossa koko Espoon uusi kuva, josta kaupunki tunnetaan kaikkialla.

Olin 2017 paikkeilla mukana SRV:n tornisuunnittelijoiden ja markkinointiporukan järkkäämässä työpajassa, jossa joukko tornitalossa asumisesta kiinnostuneita kertoi mielipiteitään pyöreiden tornien suunnitelmista: miten asuntojen pohjaratkaisut kaarevine ulkoseinineen toimivat, tykätäänkö viherhuoneista, mitä yhteistiloja asukkaat tarvitsevat, miten rakennuksen kiinteistöhuolto pelittää yms. Suuri innostus ja optimismi antoivat leiman tälle työlle.

Tuolloin SRV:llä oli erittäin fiksun tuntuista porukkaa torneja suunnittelemassa. Kaikkiaan vaikutelmaksi jäi, että projektissa ollaan jo pitkällä ja rakentamisen ym. voisi aloittaa oikeastaan milloin vain. Lisäksi asuntomarkkinat olivat lämpimät, korot hyvin alhaalla ja tunnelmat Suomessa ja maailmalla kaikkiaan positiiviset. Löysin koneestani muutaman asunnon pohjakuvat noilta ajoilta. Rakennuksen pyöreä muoto tuottaa ihan toisenlaisia asuntoja kuin tuttu nelikulmio. Muistaakseni täällä ei ole ollut näitä aikaisemmin:

Kuva
Kaikesta hyvästä huolimatta upeita torneja ei kuitenkaan näillä näkymin saada. En ala enää perata syitä, ne ovat jo käyneet tutuiksi kaikille. Oma surutyöni vielä jatkuu. Tämä on niitä elämää suurempia hankkeita, joista en haluaisi luopua. Jos nimeni olisi Kamprad tai Herlin, vippaisin SRV:lle tarvittavat miljoonat.

Vielä kerran, tornimaisema Helsingin suunnalta nähtynä, hienoa suunnitelmaa muistellen:

Kuva
milm, TurkuCubed, apollonkatu peukutti tätä
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48