Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#107960
Miten asuntojen hinnat nyt tuohon liittyvät mitenkään? Suomessa kaikkein kalleimmat asunnot ovat Helsingin keskustassa, ja siellä on myös kaikkein vähiten autoja suhteessa asuntojen määrään. Päinvastoin autottomuus vapauttaa ihan merkittävän määrän ostovoimaa sen asunnon hankkimiseen; ei tuon hintaisessa asunnossa asuva millään 20 vuotta vanhalla puoli-ilmaisella romulla ajaisi.

Mutta siis markkinatalous on tässäkin asiassa paras. Kaupungin ei pitäisi puuttua pysäköintipaikkojen määrään millään tavalla.
Pyöröovi tykkäsi tästä
#107963
Tähän taloon muuttavat eivät varmaan halua asua Helsingin keskustassa vaan juurikin Espoossa. Vauraaseen espoolaiseen elämäntapaan kuuluu oma auto tai kaksi. Joukkoliikenneyhteydet eivät tietenkään haittaa, mutta vielä tärkeämpää on päästä helposti Länsiväylälle ja Kehä ykköselle ja muutenkin hoitaa kuljetustarpeita omalla autolla. Jos ei siitä tykkää, voi asua vaikka Helsingin puolella.

Olen itse asunut vuosia kummassakin kaupungissa, ja päädyin jo aikoja sitten palaamaan ratikkakaupunkiin ja kivijalkakauppoihin. Monet sukulaiseni asuvat kuitenkin yhä Espoossa tyytyväisinä autoineen, eikä ole tullut mieleenkään ryhtyä neuvomaan heitä omasta valinnastaan ja ehdottelemaan esim. Länsiväylän bulevardisointia.

Keilaniemen pysäköintiä en muutenkaan jättäisi markkinavoimien varaan. Mielestäni on alueen (muutenkin hankalan) kehittämisen kannalta monin tavoin fiksu ratkaisu louhia yksi megakokoinen kallioparkkiluola, jonka varaan monet alueen kiinteistöt voivat suunnitella tekemisiään.
apollonkatu, Klazu tykkäsi tästä
#107967
Ymmärtäisin vekan pointin, jos kyseessä olisi Kivenlahti. Keilaniemi on kuitenkin aivan Helsingin kantakaupungin naapurissa, ja käytännössä se kasvaa ainoastaan sinne johtavien tehokkaiden yhteyksien vuoksi. Espoo on suostunut yhdessä muun pääkaupunkiseudun kanssa kehittämään joukkoliikenteen yhteyksiä, jotta ihmisiä voisi kannustaa siirtymään kestävämpiin liikkumismuotoihin, kuten metroon tai raide-Jokeriin, jotka sattumoisin molemmat johtavat Keilaniemeen. Minun on kovin vaikea ymmärtää, miksi Espoon pitäisi toimia jollain erityissäännöillä, joiden mukaan joukkoliikenteen yhteyksiä muualle pääkaupunkiseudulle voi kehittää ilman mitään heikennyksiä yksityisautoiluun. Näistä typeristä päätöksistä myös helsinkiläiset maksavat matkalippujensa hinnoissa ja katujensa ruuhkissa (listaa voisi toki jatkaa paljon pidemmälle).
#107969
Pyöröovi kirjoitti: 23.03.25 21:43Minun on kovin vaikea ymmärtää, miksi Espoon pitäisi toimia jollain erityissäännöillä, joiden mukaan joukkoliikenteen yhteyksiä muualle pääkaupunkiseudulle voi kehittää ilman mitään heikennyksiä yksityisautoiluun.
Jos vaikka rakennettaisiin Espooseen asuintalo ilman yhtään pysäköintiä, se ei ole heikennys yksityisautoiluun. Yksityisautoiluun ei vaan tehty yhtä sadan tonnin asuntokohtaista pakkoinvestointia. Tilanne autoilijoiden kannalta pysyy samana, ei heikenny.

Pysäköinnin ja sitä kautta autojen määrän kasvu heikentää yksityisautoilun (ja kaiken muun yleisten katujen käyttäjien) sujuvuutta. Eli jos rakennetaan lisää pysäköintiä, pitäisi myös investoida laajamittaiseen katuverkon laajentamiseen jotta yksityisautoilua ei heikennettäisi. Laajentuva katuverkko puolestaan heikentää kaiken muun liikkumisen edellytyksiä. Ja kaikki tietenkin joutuvat siitä maksamaan. Sitä saa miettiä, kun odotat megalomaanisen kadun reunalla suojatieliikennevalon sietämättömän hidasta vaihtumista nöyryytysnapin painalluksen jälkeen: sinä maksat siitä, että saat näin erinomaista infraa, mikset ole kiitollinen?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11