Re: Pohjois-Hervannan tornitalot
Lähetetty: 22.04.14 07:20
Muutama kuva lisää alueelta
RV kirjoitti:Perushyvää arkkitehtuuria, "miehekästä" ja selkeää, diggaan. Itse en voi ymmärtää miksi lähiöksi suunnitellulle alueelle lähiöön joka sijaitsee monia kilometreja taajaman keskustasta on pakko ilmeisesti tornien sijasta suunnitella jotain umpikortteleita. Olisitte tyytyväisiä, kun saatiin jälleen voitto korkean rakentamisen saralla Tampereella - ja tiiviimmän kuin em. 5-kerroksisen umpikorttelin.No, en ole tyytyväinen, kun seinästä löytyy vessakaakelia ja elementit ovat värivirheellisiä. Toisekseen, kaksi noista on suoraan repäisty kommunistisen rakentamisen oppikirjasta. Parvekkeet yhteen suuntaan ja betonielementit kylkeen. Korkeus on toki hyvä asia, vaikka sekään ei paljon mieltä piristä suomalaisten rakennussäädösten vuoksi, koska 16 kerrosta on maksimi, minkä saa yhdellä varauloskäynnillä tehdä. (Ja mainitaan nyt tässä vielä järjetön suomalainen tapa ylipäätään pistää eri lähiöt erikseen, ryteikön erottamana. Miksi ei voida jatkaa entisiä alueita ulospäin, kiinni toisiinsa.)
Xerdoz kirjoitti: Toisekseen, kaksi noista on suoraan repäisty kommunistisen rakentamisen oppikirjasta. Parvekkeet yhteen suuntaan ja betonielementit kylkeen.Oppikirjasta voi kai lähinnä syyttää Le Corbusieria, joka oli vissiin jonkun sortin korporatisti, mutta ei mikään kommunistiaktiivi. Tyyli on kyllä kelvannut alusta asti myös erinäisille kapitalistigryndereille.
Xerdoz kirjoitti: (Ja mainitaan nyt tässä vielä järjetön suomalainen tapa ylipäätään pistää eri lähiöt erikseen, ryteikön erottamana. Miksi ei voida jatkaa entisiä alueita ulospäin, kiinni toisiinsa.)Onhan nuo uudet rakennukset kiinni Hervannan rakenteessa. Hervanta itse on tietysti rakennettu kuuseen, mutta ainakin sitä on pyritty kehittämään kaupungin suuntaan (onnistumisesta en sano mitään). Jos haluaa aiheesta valittaa, niin Tampereella on kyllä suunnitteilla edelleen uusiakin korpivaltauksia.
RV kirjoitti:Perushyvää arkkitehtuuria, "miehekästä" ja selkeää, diggaan. Itse en voi ymmärtää miksi lähiöksi suunnitellulle alueelle lähiöön joka sijaitsee monia kilometreja taajaman keskustasta on pakko ilmeisesti tornien sijasta suunnitella jotain umpikortteleita. Olisitte tyytyväisiä, kun saatiin jälleen voitto korkean rakentamisen saralla Tampereella - ja tiiviimmän kuin em. 5-kerroksisen umpikorttelin.Oletko käynyt katsomassa tuota aluetta? Ei tässä kukaan umpikorttelia kaipaa ja korkeaa saa kyllä olla. Ongelma on omasta mielestäni suurinpiirtein se, ettei tuo alue ole mitenkään kutsuva, edes Hervannan mittapuulla. Ja se kertoo paljon se.
henkka kirjoitti:Hervannan pohjoisakselin eli Solarista, Polarista ja Naurista vastapäätä olevan ryteikön ja parkkipaikan kehittäminen on alkamassa ideakilpailulla. Alue on yksi niistä, Tampereen korkean rakentamisen selvityksessä luokitellaan soveliaiksi korkealle rakentamiselle, joten sopinee tähän viestiketjuun. Lisäksi alue on väylien kattamisselvityksessä yksi niistä, joilla kattaminen olisi mahdollista. Kilpailu päättyy toukokuussa, jolloin kilpailutöitä esitellään yleisölle ja tulokset pyritään julkistamaan syyskuussa.Oli jäänyt huomaamatta minultakin, vaikka on julkaistu jo 2.1.2017. Odotamme mielenkiinnolla, mitä sieltä tulee! Hervannassa ei muuten ollut yhtään kaavaa työn alla vuonna 2016.
http://www.tampere.fi/asuminen-ja-ympar ... pailu.html
henkka kirjoitti:Hervannan pohjoisakselin eli Solarista, Polarista ja Naurista vastapäätä olevan ryteikön ja parkkipaikan kehittäminen on alkamassa ideakilpailulla. Alue on yksi niistä, Tampereen korkean rakentamisen selvityksessä luokitellaan soveliaiksi korkealle rakentamiselle, joten sopinee tähän viestiketjuun. Lisäksi alue on väylien kattamisselvityksessä yksi niistä, joilla kattaminen olisi mahdollista. Kilpailu päättyy toukokuussa, jolloin kilpailutöitä esitellään yleisölle ja tulokset pyritään julkistamaan syyskuussa.Polaris oliskin sopiva nimi jos siihen valtaväylän toiselle puolen joku megatall läväytettäisiin. Mutta muuten en usko että Skanska tai Lemminkäinen käyttivät omista projekteistaan edes sisäisissä memoissa kyseisiä nikkejä...
http://www.tampere.fi/asuminen-ja-ympar ... pailu.html
Koppelo kirjoitti:Mitä tulee siihen parkkipaikan dash ryteikön kehittämiseen niin nimenomaan nyt siihen olisi hyvä kaivaa naftasta se yksi Matrix-kilpailun finalisteista eli 1x24 (nimeä en muista) joka aikanaan sitten muiden mukana hävisi tälle sinänsä hyvän massiiviselle "hervantalaiselle" 3x16 ratkaisulle. Se kun olisi hyvä vastapari Matrix-kolmikolle tien toisella puolella. Ja toisi vähän korkeuskontrastia.Katsotaan nyt mitä ratkaisuja tuohon ehdotetaan kun kilpailuohjelmassa kisaavat vastakkain parkkipaikat ja ratikkapysäkit:
Tavoitteena ovat kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti korkeatasoiset ratkaisut, ja kilpailualuetta toivotaankin kehitettävän kaupunkimaisempaan ja jäsennellympään suuntaan nykyisen väljän liikenneväyläympäristön sijaan. Raitiotiepysäkit muodostavat luontevia solmukohtia, joiden lähiympäristön suunnittelussa tulee hyödyntää mahdollisuudet erilaisten liike- ja palvelutilojen sekä sisä- ja ulkotiloissa olevien kohtaamispaikkojen sijoittamiseen.
[...]
Lisäksi tulee huomioida, että kilpailualueelle kohdistuu ulkopuolisten korttelialueiden pysäköintipaikkarasitusta noin 455 autopaikan verran. Näiden autopaikkojen sijoittelu ja tilavaraukset tulee myös sisällyttää suunnitteluratkaisuun. Rasitepaikkojen tulee sijoittua suunnilleen voimassa olevan kaavan osoittamille paikoille, mutta niiden toteuttamisesta toivotaan esitettävän uudenlaisia ratkaisuja.
grendy kirjoitti:Näistä vaikka jompi kumpi nyt uusiokäyttöön...
Ja "Arco" ehdotuksesta, joka ei ikävä kyllä sijoittunut
Eikä tämä "Rondo"kaan sijoittunut