Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä 16valve
#9113
Tänään Tamperelaisessa oli Sasun tekemä artikkeli Tähtitornista.
http://194.188.93.116/cgi-bin/mediaweb4#
Tähtitorniin pääsee asumaan?
Rautaharkkoon ajateltu massiivinen Tähtitorni-hotelli voi sisältää myös toimistoja ja asuntoja.
Kaikki kortit aiotaan nyt katsoa, jotta saadaan selville millaiselle kokonaisuudelle löytyy kysyntää. Myyntiponnisteluja laajennetaan ensi vuoden aikana.
– Organisaatio ulotetaan koko maahan, hankkeen puuhamies Yrjö Perä-Rouhu kertoo. Ensi vuoden puolella tornitalon ja areenan sisältävään visioon on luvassa lisää konkreettista sisältöä.
– Olemme huomanneet, että ihmisillä on oltava paperia kädessä, jota voivat tutkia ja tehdä varauksen ja tilauksen sen perusteella.
Tilojen ennakkovaraus on ollut käynnissä. Se on suunnattu isommille sijoittajille, sillä rahaa vaaditaan vähintään noin 50 000 euroa. Pienemmän panoksen sijoitusmahdollisuus on pohdinnan alla.
Hankkeen taustalla olevaa kymmenen liikemiehen ryhmää edustava Perä-Rouhu uskoo hurjan suunnitelman menevän läpi. Yksityiskohtia hiotaan.
– Kyllä se sinne tulee, mutta ei vielä tiedä minä päivänä. Meneillään on uudistuksia, jotka ovat vielä salaisuuksia, koska kilpailijat seuraavat tilannetta tarkkaan.
Jopa yli 700 huoneiston Tähtitorni on osakemuotoinen siten, että yhdestä huoneistosta voi varata esimerkiksi yhden neljäsosan. Se oikeuttaa huoneiston käyttöön tietyn ajan vuodessa. Malli on samantyyppinen kuin lomaosakkeissa.
Avatar
Tekijänä RV
#9119
Muistaakseni etäisyys oli jotain 1-3 Km keskustasta. Helsingissä vastaisi suunnilleen Pasilaa.
Avatar
Tekijänä Klazu
#9128
Ekalla sivulla olevassa jutussa se on plotattu karttaan.
Tekijänä Sasu K
#9140
16valve kirjoitti:Tänään Tamperelaisessa oli Sasun tekemä artikkeli
Hetkinen, mistä tiedät sen olevan mun tekele? (No, on se :) )

Tähtitornilta Hämeensillalle on 3,4 kilometriä linnuntietä ja puhelinluettelon kartasta mitattuna. Paikka on siis hieman syrjässä keskustasta, mutta se on liikenteellisesti varsin keskeinen.
Avatar
Tekijänä Klazu
#9154
Sijaitseeko tuossa lähellä mitään messukeskuksen tyylistä tai jotain muuta hotellihuoneita tarvitsevaa? Vai onko se vain hotelli metsässä moottoritien varrella. Entä kulkeeko tuosta mitenkä julkisia, jottei turistien tarvitse vain autolla lähteä Tamperetta joka päivä tukkimaan. Vai onko tuosta edes ajateltu turistihotellia? Olin käsittävinäni, että suurin osa huoneista myytäisiin osakkeina, eli yritykset voisivat hankkia itselleen muutaman mestan Tampereelta työntekijjöidensä käyttöön.

Aika kunnianhimoinen projekti kyllä. Yllättävän matala kerroskorkeus jossei kokonaiskorkeus ole tuon kummoisempi noilla kerrosmäärillä?
Avatar
Tekijänä RV
#9156
Korkeus on katonrajaan 140 metriä. 38 ensimmäistä kerrosta ovat ne aulakerrokset sekä hotellikerrokset (aulakerrokset=kerrokset joissa on nää kaikki "receptionit" ym.) ja 2 viimeistä kerrosta on ravintolakerroksia, joista tulee olemaan varmasti upeat näköalat Tampereen keskustaan ja Hervantaan. Eli kerroskorkeuden pitäisi olla jotain 3 m.
Avatar
Tekijänä pks
#9158
Klazu kirjoitti:Sijaitseeko tuossa lähellä mitään messukeskuksen tyylistä tai jotain muuta hotellihuoneita tarvitsevaa? Vai onko se vain hotelli metsässä moottoritien varrella. Entä kulkeeko tuosta mitenkä julkisia, jottei turistien tarvitse vain autolla lähteä Tamperetta joka päivä tukkimaan. Vai onko tuosta edes ajateltu turistihotellia? Olin käsittävinäni, että suurin osa huoneista myytäisiin osakkeina, eli yritykset voisivat hankkia itselleen muutaman mestan Tampereelta työntekijjöidensä käyttöön.
Pirkkahalli eli Tampereen messukeskus sijaitsee kohtalaisen lyhyen ajomatkan päässä tuolta. Kävelyetäisyydellä ei ole käytännössä mitään mikä voisi hotellivieraita kiinnostaa. Luulenpa että tuon hotellin käyttö perustuu hyvin pitkälti oman auton tai taksin käyttöön ja mahdollisiin turistibussi- tms. kuljetuksiin. Ajatuksena on tosiaan se, että yritykset hommaisivat huoneita omien vieraidensa, etätyöntekijoiden ja sen semmoisten majoitukseen. Silloin kun yritys ei itse käyttäisi huoneitaan, vuokrattaisiin niitä hotellihuoneina kelle tahansa. Ongelmana on kuitenkin ollut se, ettei huoneosakkeet ole käyneet kehuttavan hyvin kaupaksi. Siksi torniin on nyt yritetty ympätä hotellihuoneiden lisäksi asuntoja, toimistoja ja mitä vaan, mistä joku olisi valmis maksamaan.

Tuon hotellin sijainnissa kannattaa myös muistaa, että vaikka etäisyys keskustasta onkin sinänsä vain reilut kolme kilometriä, Tampereen kaupunki ei jatku tuohon suuntaan minkäänlaisena kantakaupunginomaisena asuinalueena, vaan matkan varrella on lähinnä teollisuus-, varasto- ja ratapiha-aluetta. Reippainkaan kävelijä tuskin siis tahtoo liikkua tuon hotellin ympäristössä kävellen. Kaupungin bussilla toki pääsee keskustaan. Epäilen kuitenkin, että ne vieraat jotka joutuisivat kulkemaan hotellin ja keskustan välillä liikennelaitoksen bussilla, valitsisivat ennemmin keskustassa sijaitsevan hotellin.

Olisin nähnyt tuossa projektissa jotain ideaa, jos hotelli olisi rakennettu aidon kävelymatkan päähän Pirkkahallista. Partolassa sijaitseva hotelli olisi voinut markkinoida itseään messuhotellin lisäksi melkein jo lentokenttähotellinakin, ainakin bussiyhteydet kentälle olisivat olleet nykyistä sijaintia paremmin kunnossa.
Avatar
Tekijänä Klazu
#9171
Olen samaa mieltä, että tämä projekti taitaa olla tällaisena järjetön. Ja jos se tuolle sijalle tulee, eiköhän ainakin korkeudesta tingitä puolella (komeahan se silti on!)
pks kirjoitti:Ongelmana on kuitenkin ollut se, ettei huoneosakkeet ole käyneet kehuttavan hyvin kaupaksi. Siksi torniin on nyt yritetty ympätä hotellihuoneiden lisäksi asuntoja, toimistoja ja mitä vaan, mistä joku olisi valmis maksamaan.
Juuri tämä ei kovin hyvältä kuulosta projektin kannalta. Epätoivoiselta jopa suorastaan.

Tulee mieleen jostain lukemani huvittava totuus näkymistä tyypillisen Suomalaisen "korkeahkon talon" huipulta. Olikos se Oulun kaupunginjohtaja oli esitellyt japanilaisille vieraille jonkun teknologiapuiston rakennuksen (tjsp.) katolta ympärillä kehittyvää aluetta ja sivulauseessa heittänyt kaupungin keskustan sijaitsevan "tuolla suunnalla". Japanilaiset olivat aivan ihmeissään, kun näkivät vain metsää eikä keskustaa niin missään. Niinpä niin. Eipä kannata Suomessa hirveämmin urbaaneilla näkymillä hehkuttaa vaikka mihinkä Cirrukseen kipuaisi. Voisin hyvin kuvitella saman tapahtuvan sen katolla. :D
Avatar
Tekijänä RV
#9175
Cirrus on kyllä rakennettu ihan urbaaniin ympäristöön, Vuosaaren (35 000 asukasta) keskustaan.
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9176
No empä tiedä minäkään tuon järkevyydestä. Oikeastaan vaikuttaa vain jokapuolella Suomea siltä että koko maan ifrastrukstuuria rakennetaan kiihtyvällä vauhdilla hajalleen. Tämä ei johdu pelkästään autojen suosimisesta vaan yksinkertaisesti siitä että kauempana on halvemmat tontit. Koko maata rakennetaan siis täysin yritysvetoisesti ajatellen vain ja ainoastaan eri yritysten investointien halpuutta.

Tämä on minusta hyvin ikävää sillä tokihan jokainen voi jo aistia ilmastonmuutoksen ja alkaa valmistautua siihen. Ainoastaan yritykset eivät näytä reagoivan siihen mitenkään. Ja miksi? No siksi kun jossain vaiheessa tulevat tiukat päästörajoitukset lasku niistä lankeaa automaattisesti valtion maksettavaksi. Valtion on rakennettava päästötöntä liikennettä ja tekniikkaa. Yritykset eivät tähän selvästikään osallistu. Päinvastoin, valtio maksaa niiden puolesta päästövähennyksiä aivan kuten Greenpeace väitti. Uskon siihen täysin. Itseasiassa tämä on päivänselvää nyt kun katselee näitä hankkeita.

Yksityistäminen ja valtiojohtoisten firmojen hajottaminen yksityisten käsiin on lopetettava välittömästi. Valtion on ostettava itselleen määräysvaltaa takaisin, muuten ilmastonmuutos saattaa valtion ennennäkemättömään ahdinkoon. Tämän vuoksi en voi hyväksyä Kokoomuksen politiikkaa.
Avatar
Tekijänä pks
#9179
Pakko vastata ihan lyhyesti tähän, vaikka pitäisikin olla ahkerasti lukemassa tenttiin...
Iggy.P kirjoitti:Yksityistäminen ja valtiojohtoisten firmojen hajottaminen yksityisten käsiin on lopetettava välittömästi. Valtion on ostettava itselleen määräysvaltaa takaisin, muuten ilmastonmuutos saattaa valtion ennennäkemättömään ahdinkoon.
Itsekään en kannatta enempiä yksityistämisiä, mutta en usko myöskään että vaikkapa rakennusliikeiden valtiollistaminen johtaisi juuri muuhun kuin hankaluuksiin. Kaupungit voivat vaikuttaa kaavoituksellaan hyvin paljon siihen, mitä toimintoja millekin alueelle sijoitetaan. Ongelmana huonon ja hajanaisen yhdyskuntarakenteen muodostumisessa onkin ehkä ennemminkin eri kuntien kilpailu yritysten sijoittautumisesta kuin niinkään yritysten kilpailu toisiaan vastaan. Ei Lempäälän olisi ollut mikään pakko kaavoittaa moottoritien varteen metsään 100 000 neliömetriä liiketilaa tai Tampereen hyväksyä Tähtitornin kaavamuutoshakemusta, jos niin tahdottaisiin päättää. Tähtitorni tosin vaikuttaa liikenteeseen huomattavasti Ideaparkia pienemmällä voluumilla, mutta joka tapauksessa.

Yksi ratkaisu kestävämmän yhdyskuntarakenteen edistämiseksi voisi olla maakunta- ja seutukaavojen painoarvon nosto niin, että kuntien kaavoitus perustuisi nykyistä tiukemmin ylemmän tason kaavoihin, jotka taas olisi laadittu nykyistä huolellisemmin ja painottaen enemmän esimerkiksi yksityisautoilun tarpeen minimoimista. Tämä vaatisi myös uutta lainsäädäntöä ja henkilöresurssien ohjaamista nykyistä enemmän esimerkiksi maakuntien liitoille.
Avatar
Tekijänä Iggy.P
#9183
pks kirjoitti:Itsekään en kannatta enempiä yksityistämisiä, mutta en usko myöskään että vaikkapa rakennusliikeiden valtiollistaminen johtaisi juuri muuhun kuin hankaluuksiin. Kaupungit voivat vaikuttaa kaavoituksellaan hyvin paljon siihen, mitä toimintoja millekin alueelle sijoitetaan. Ongelmana huonon ja hajanaisen yhdyskuntarakenteen muodostumisessa onkin ehkä ennemminkin eri kuntien kilpailu yritysten sijoittautumisesta kuin niinkään yritysten kilpailu toisiaan vastaan. Ei Lempäälän olisi ollut mikään pakko kaavoittaa moottoritien varteen metsään 100 000 neliömetriä liiketilaa tai Tampereen hyväksyä Tähtitornin kaavamuutoshakemusta, jos niin tahdottaisiin päättää
En ajatellutkaan lähinnä rakennusliikkeitä vaan mielessäni oli päällimmäisenä energiayhtiöt.
Ongelmana on se että kaupunginhallitukset ovat rakennusliikkeiden juoksunarussa. Tästä todistuksena tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista. Esimerkiksi kaikkien kaupunkien virallisena tavoitteena on joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen. Mutta kuinka käykään? Rakentaminen kohdistuu kerta toisensa jälkeen niin että joukkoliikenne muuttuu kokoajan vain hankalemmaksi. Kehitystä on hyvin helppoa seurata. Rakentaminen kohdistuu täsmälleen sinne missä se on halvinta. Tämä on ehdottomasti seurausta siitä että yksityisillä firmoilla on jo nyt liikaa valtaa. Joten kokoomus alas.
pks kirjoitti: Tämä vaatisi myös uutta lainsäädäntöä ja henkilöresurssien ohjaamista nykyistä enemmän esimerkiksi maakuntien liitoille.
Tämä ei vaatisi muuta kuin poliittista selkärankaa. Nyt se ei onnistu kun poliitikot/kaupunginisät eivät ajattele aivoillaan vaan osakesalkullaan. Kokoomus alas.
Avatar
Tekijänä 16valve
#9202
Sasu Karjalainen kirjoitti:
16valve kirjoitti:Tänään Tamperelaisessa oli Sasun tekemä artikkeli
Hetkinen, mistä tiedät sen olevan mun tekele? (No, on se :) )
Mulla taisi olla maagisia kykyjä kirjoittajan tunnistamiseksi. No ei vaan, se oli täysi arvaus. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11