Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#68800
Koska jokaisessa ehdotuksessa näyttäisi olevan korkeaakin rakentamista mukana, niin laitetaan nyt tänne osastolle.

15.1.2014
tampere.fi kirjoitti:Kaupungin ja valtion yhteistyössä valmistelema Tampereen Asemakeskuksen suunnittelukilpailu alkaa. Taustatyönä tehtiin vaihtoehtoiset liikennekonseptit, joita voidaan käyttää kilpailun ideoinnin pohjamateriaalina.

Asemakeskus-hankkeessa halutaan rautatieaseman ja sen ympäristön kehittämisestä yhteinen näkemys, joka tähtää toteuttamiseen. Suunnittelu koskee kaikkia liikenteen kulkumuotoja, ja kaikki keskeiset alueen toimijat ovat mukana yhteistyössä. Aiemmista matkakeskussuunnitelmista poiketen nyt käsitellään laajan alueen maankäytön kokonaisuutta.
17.3.2014
henkka kirjoitti:Tampereen Asemakeskuksen suunnittelukilpailun osallistujat on valittu. Kilpailu ratkeaa lokakuussa.
tampere.fi kirjoitti:Kilpailuun mukaan valittiin viisi joukkuetta

- Alejandro Zaera-Polo & Maider Llaguno Architecture ja Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy (arkkitehti- ja kaupunkisuunnittelu / Iso-Britannia ja Suomi) ja WSP Finland (liikennesuunnittelu,Suomi)

- COBE ApS ja Lunden Architecture Oy (arkkitehti- ja kaupunkisuunnittelu / Tanska ja Suomi) ja Ramboll Finland Oy (liikennesuunnittelu, Suomi)

- Karres en Brands Landscape architecture + urban planning ja Benthem Crouwell Architects (arkkitehti- ja kaupunkisuunnittelu / Hollanti) ja Ramboll Finland Oy (liikennesuunnittelu, Suomi)

- KCAP Architects and Planners (arkkitehti- ja kaupunkisuunnittelu, Sveitsi) ja Trafix Oy (liikennesuunnittelu, Suomi)

- Space Group Architects ja Buro Happold ApS (arkkitehti- ja kaupunkisuunnittelu / Norja ja Tanska) ja Trafix Oy (liikennesuunnittelu, Suomi)
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... cHr7U.html
tampere.fi kirjoitti:Tampereen asemakeskuksen kilpailutöihin voi nyt 4.8.2014 alkaen tutustua kaupungin verkkosivuilla http://www.tampere.fi/travelandservicecenter. Suunnittelukilpailuun valittiin viisi kansainvälistä työryhmää, joista neljältä valmistui kilpailuehdotus määräaikaan mennessä.

Kilpailijoiden tehtävänä oli ideoida Asemakeskuksen kehittämiselle visio. Asemakeskuksen tulee palvella eri joukkoliikennemuotoja kuten raide-, kaupunkiraitio- ja kaukoliikenteen bussiliikennettä, ja sen on oltava kaupunkitilana viihtyisä ja toimiva. Alueella ja sen halki on suunniteltava hyvät kävely- ja pyöräily-yhteydet. Lisäksi koko ratapihan alueelle suunnitellaan korkeatasoista toimisto-, palvelu- ja asuntorakentamista.

Suunnittelualue ulottuu Sorin sillalta Erkkilänsillalle, ja sille tuli sijoittaa 100 000–120 000 kerrosneliömetriä uutta rakentamista, joihin sisältyvät Asemakeskuksen uudet toiminnot. Nykyinen rautatieasema säilyy raideliikenteen keskuksena. Tulevaan Asemakeskukseen kuuluvat lisäksi uusi kaukoliikenteen bussiterminaali ja pakettirahdin palvelut sekä kaupunkiraitiotie.
Manse

Kuva
http://www.tampere.fi/tampereinfo/proje ... eskus.html

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... /manse.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... /manse.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... /manse.pdf

Reconnecting Tampere

Kuva
http://www.tampere.fi/tampereinfo/proje ... eskus.html

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... ampere.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... ampere.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... ampere.pdf

Silmukka

Kuva
http://www.tampere.fi/tampereinfo/proje ... eskus.html

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... lmukka.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... lmukka.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... lmukka.pdf

The Square

Kuva
http://www.tampere.fi/tampereinfo/proje ... eskus.html

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... square.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... square.pdf

Kuva
http://www.tampere.fi/material/attachme ... square.pdf
Avatar
tekijänä SamuXe
#68801
No huhhuh! Jos esim Manse toteutuisi kannen tornitalojen kanssa niin Tampereelle tulee komein skyline Suomessa. Miun mielestä jos yhdistäisi Mansen tornitalo kaavoituksen ja ReConnecting Tampereen puunkäytön niin alkaisi olla oikea ehdotus.
Avatar
tekijänä RV
#68802
Manse ja Silmukka suosikkejani, elegantteja ehdotuksia kaikki!
tekijänä hmikko
#68803
Silmukan tolpan nokkaan nostettu korttelin kokoinen möhkälerakennus näyttää meikäläisen silmään perin epäilyttävältä. Näitä on maailmalla nähty, ja kolossien alla on jokseenkin poikkeuksetta kolkkoa. Ehdotuksessa siellä on bussiterminaali siis. Toisaalta Silmukassa Rautatienkadun varsi vaikuttaa ehkä ehdotuksista parhaalta. Mansessa näyttäis siinä olevan tornien jalustaosassa lasista ostarin seinää yhtenä pötkönä.
tekijänä Oopi
#68804
Erittäin makoisia suunnitelmia, toteutetaan näistä sitten mikä tahansa, niin Tampere nousee melkein suurkaupungiksi ainakin Suomen mittakaavassa. Itse suosisin korkeaa rakentamista, jota taisi jokaisessa vaihtoehdossa olla, mutta se missä sitä on eniten on yleensä paras ratkaisu. Tämä on testi, jossa Tampereella on tilaisuus ottaa maailmanherruus ja aloittaa uusi järjestys, aiemmat askeleet on jo otettu tai ollaan ottamassa rantatunnelin ja ratikan muodossa. Enää ei tarvitse hävetä, kun jollain Kouvoloilla ja Imatroilla on isommat ja komeammat asemakeskukset kuin Tampereella, ainakin siis sen jälkeen, kun jokin näistä on saatu tänne pystytettyä. Kiitos Suomi, kiitos asemakeskus ja kiitos Tampere!
Avatar
tekijänä TommiM
#68807
Silmukka on noista paras, kun vaan otetaan siitä pois se toi "lejuva kortteli" ja laitetaan sen tilalle kevyempi ratkaisu. Tosin silmukassakin voisi raiteden päälle tulevaa katetta vielä pidentää.
tekijänä Purkki^
#68808
Täältä kans ääni silmukalle.

Mites Mansen kuvissa on laitettu tornihotellille lasinen kulma? :D
Avatar
tekijänä grendy
#68811
Purkki^ kirjoitti:Mites Mansen kuvissa on laitettu tornihotellille lasinen kulma? :D
Samaa kans ihmettelin ;).. Squaren yhdessä kuvassa se on vaan ihan normaalin näkönen, mutta ei kai noi halunnu sen renderöimiseen tuhlata sen enempää aikaa ;)
Avatar
tekijänä RV
#68813
Silmukan jättimöhkäle nimenomaan tekee siitä mielenkiintoisen, ei todellakaan mitään kevyttä vaan nimenomaan raskasta rakentamista.
tekijänä jusa-masa
#68816
Itse tykkään Mansesta sekä silmukasta, joista voisi yhdistää hienon kokonaisuuden. Kaksi muuta on jotenkin tönkköjä ja liian yksinkertaisia tai vanhahtavia kun pitäisi saada juuri se wow-efekti aikaiseksi, vaikka niissä käytetäänkin puuta hienolla tavalla. Re-connectin ongelma on liika 60 lukulaisuus kaarineen ja sienimuotoineen.
tekijänä hmikko
#68817
jusa-masa kirjoitti:Re-connectin ongelma on liika 60 lukulaisuus kaarineen ja sienimuotoineen.
Sienipylväiden esikuva lienee Frank Lloyd Wrightin Johnson Wax Headquarters, joka rakennettiin 1936-39.

Kuva
tekijänä Teemu
#68822
jusa-masa kirjoitti:Re-connectin ongelma on liika 60 lukulaisuus kaarineen ja sienimuotoineen.
Itse en lähtisi vielä tässä vaiheessa arvostelemaan näitä kilpailutöitä tämäntyyppisillä ulkonäköperusteilla.

Tarkoituksena kilpailussa oli ymmärtääkseni ennemminkin Asemaseudun ideointi eri liikennemuotojen näkökulmasta ja ratapihan tuleva maankäytön miettiminen siten, että Tullin ja Tammelan kaupunginosat saadaan kurottua tiiviimmin osaksi keskustaa. Tätä taustaa vasten itselleni olikin pieni yllätys, että ainoastaan yhdessä työssä (ReConnecting Tampere) oli suunnittelua työstetty kansi-ajattelun kautta. Mielestäni näissä suunnitelmissa ainoastaan tämä ReConnecting saavuttaa jollain tasolla tuon ajatuksen kaupunginosien yhdistämisestä - piilotetaan ratapiha pois kaupunkikuvasta ja luodaan tämän tilalle (päälle) kannelle täysin uutta kaupunkitilaa.

Toki täällä foorumilla lähdetään siitä perusajatuksesta, että mitä korkeampaa, sitä komeampaa, joten ymmärrän hyvin Silmukan ja Mansen kannatuksen. Kilpailussa vaaditut 100 000 - 120 000 uutta kerrosneliömetriä on voitu saavuttaa ainoastaan rakentamalla ylös, kun näissä ei ole ReConnecting-työn malliin otettu käyttöön ratapihan kantta uusia rakennuksia varten. Ei siinä mitään, toki minullekin nuo korkeat rakennukset maistuvat, mutta pitäisin tässä vaiheessa fokuksen kuitenkin lähempänä liikenteellisten ongelmien ratkaisua - eihän mikään estä korottamasta noita ReConnecting-suunnitelman rakennuksiakaan tornikategoriaan jatkosuunnitteluun mentäessä...
Avatar
tekijänä JR
#68824
Teemu kirjoitti:Tätä taustaa vasten itselleni olikin pieni yllätys, että ainoastaan yhdessä työssä (ReConnecting Tampere) oli suunnittelua työstetty kansi-ajattelun kautta. Mielestäni näissä suunnitelmissa ainoastaan tämä ReConnecting saavuttaa jollain tasolla tuon ajatuksen kaupunginosien yhdistämisestä - piilotetaan ratapiha pois kaupunkikuvasta ja luodaan tämän tilalle (päälle) kannelle täysin uutta kaupunkitilaa.
Täsmälleen sama asia tuli itsellenikin mieleen näitä ehdotuksia katsellessa. Radan piilottamisen ja Tampereiden yhdistämisen vuoksi tuo ReConnecting viehättää itseäni eniten. Mutta ei tosiaan rakennustensa vuoksi. Siinäkään kaupungin puoliskojen yhdistäminen ei tosin havainnekuvien perusteella näytä tapahtuvan ihan niin saumattomasti kuin Areenan kannen tapauksessa. Mutta hämmästyttävää kyllä, että vain yksi ehdotus edes ryhtyi yrittämään tätä. Sinällään harmi, mutta onko kiskojen kaivaminen syvälle maahan sitten katsottu liian kalliiksi vai onko se jotenkin muuten hankalaa toteuttaa.
Viimeksi muokannut JR, 05.08.14 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Tähtitorni
#68825
Koin pienoisen pettymyksen kyseisiä kilpailuehdotuksia katsellessa. Liebeskindin tornisuunnitelmien jälkeen kyseiset kilpailuehdotukset eivät kovin hirveästi silmiä hivele. Yksittäisiä hyviä piirteitä löytyy oikeastaan kaikista, mutta kokonaisuus on kuitenkin jokaisessa huonohko tai muuten vain tylsä. Jos jotain positiivista hakee, niin näitä ehdotuksia on kuitenkin aina mukava katsella ja onhan se aina hyvä asia, kun visioidaan uusia asioita kaupunkiin. Omaa suosikkia en ikävä kyllä osaa sanoa, koska yksikään kilpailuehdotus ei erottunut selvästi edukseen. Täytyy joskus hamassa tulevaisuudessa katsella paremmalla ajalla ehdotukset uudelleen lävitse ja löytää se oma suosikki. :smt023
tekijänä Purkki^
#68826
Onko mitään tietoa projektin aikataulusta? Varmasti tuo tehdään monessa vaiheessa, mutta onko mahdollista päästä aloittamaan rakentaminen tällä vuosikymmenellä?