Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä töntsö
#68827
Purkki^ kirjoitti:Onko mitään tietoa projektin aikataulusta? Varmasti tuo tehdään monessa vaiheessa, mutta onko mahdollista päästä aloittamaan rakentaminen tällä vuosikymmenellä?
Toivottavasti ainakin jotain lähtisi rakentumaan muutaman vuoden sisään, olisi ihan positiivista jos tuota aseman ympäristöä saataisi ehostettua. Itse asemakeskuksella tuskin ainakaan on kovin kiire kun ei ratikkakaan vielä vähään aikaan ole liikkumassa.

Ja mietiskelin samaa kuin Teemu ja JR, noissa muissa ehdotuksissa ei niinkään ole yhdistetty kaupunginosia, enemmänkin vaan laitettu korkeahkoja rakennuksia radan varteen koska se tuntuu olevan muodikasta. Korkeus tietenkin ihan jees, siltä osin vaan ikävää että niiden toteutuminen aina näkyy olevan hyvin hidasta. Plus se potentiaalinen rumuus jota ei pääse pakoon kun talo näkyy joka paikkaan =D
tekijänä hmikko
#68828
Teemu kirjoitti: Tätä taustaa vasten itselleni olikin pieni yllätys, että ainoastaan yhdessä työssä (ReConnecting Tampere) oli suunnittelua työstetty kansi-ajattelun kautta.
Lienee rahasta kiinni... Kansi tulee kalliiksi, semminkin kun Reconnectissa ei ainakaan noissa kuvissa näytä olevan kovin paljon kerrosneliöitä kannen päällä. Lisäksi ehdotuksilta on näemmä edellytetty rakentamisen vaiheistamisen ennakointia, ja kantta ei varmaan voi rakentaa kovin monessa osassa junaliikenteen häiriintymisen takia. Ts. pääomat koko kanteen pitäisi olla kasassa kerralla.
tekijänä töntsö
#68829
Hyvä puolihan tässä on että nämä ovat vasta alustavia ideointeja, joiden pohjalta voidaan sitten kehitellä lopullista ratkaisua. Joten mikäänhän ei estä esim. eri konseptien yhdistelemistä miten parhaaksi näkevät
tekijänä jusa-masa
#68835
Teemu kirjoitti: Toki täällä foorumilla lähdetään siitä perusajatuksesta, että mitä korkeampaa, sitä komeampaa, joten ymmärrän hyvin Silmukan ja Mansen kannatuksen. Kilpailussa vaaditut 100 000 - 120 000 uutta kerrosneliömetriä on voitu saavuttaa ainoastaan rakentamalla ylös, kun näissä ei ole ReConnecting-työn malliin otettu käyttöön ratapihan kantta uusia rakennuksia varten. Ei siinä mitään, toki minullekin nuo korkeat rakennukset maistuvat, mutta pitäisin tässä vaiheessa fokuksen kuitenkin lähempänä liikenteellisten ongelmien ratkaisua - eihän mikään estä korottamasta noita ReConnecting-suunnitelman rakennuksiakaan tornikategoriaan jatkosuunnitteluun mentäessä...
Hyviä pointteja.
En katsonut tuota pelkästään esteettisellä silmällä ja korkeutta ajatellen vaan esim. Re-connectin heikkous on mielestäni, että se tuo ns. liian ison aukion aseman eteen missä mielestäni pitäisi olla urbaania tiessä kiiniolevaa rakentamista ja maksimissaan nykyisen kokoinen uusittu aukio. Lisäksi itsenäisyydenkadun katkaiseminen pelkästään joukkoliikenteelle asematunnelin pätkältä ei ole mielestäni hyvä ratkaisu. Se eristää jo mielestäni liikaakin keskustaa lännen suunnasta, koska autot pakkautuvat sitten pelkästään erkkilänsillan ja kalevantien silloille. Tietysti toiselta puolelta katsottuna se tuo joukoliikenteelle tuntuvaa etua.

Silmukassa taas tykkäsin pelkistetystä ehkä nieman skandinaavisesta tyylistä erityisesti junakatoksen osalta jonka taustaa ryhdittää maskuliininen iso monumenttirakennus. Sen alusta kun saadaan toimimaan ettei siitä tulisi kolkko on haaste jopa nykysuunnittelullekkin. Epäonnistuneita esimerkkejä on ja vaikka hur mycket. :)

Manse taas jatkaa siitä mihin daniel jäi ja kiva pieni yksityiskohta on toi aukion grillin säilyttäminen modernin vastakohtana.
tekijänä Kupe
#68846
töntsö kirjoitti:
Purkki^ kirjoitti:Onko mitään tietoa projektin aikataulusta? Varmasti tuo tehdään monessa vaiheessa, mutta onko mahdollista päästä aloittamaan rakentaminen tällä vuosikymmenellä?
Toivottavasti ainakin jotain lähtisi rakentumaan muutaman vuoden sisään, olisi ihan positiivista jos tuota aseman ympäristöä saataisi ehostettua. Itse asemakeskuksella tuskin ainakaan on kovin kiire kun ei ratikkakaan vielä vähään aikaan ole liikkumassa.

Ja mietiskelin samaa kuin Teemu ja JR, noissa muissa ehdotuksissa ei niinkään ole yhdistetty kaupunginosia, enemmänkin vaan laitettu korkeahkoja rakennuksia radan varteen koska se tuntuu olevan muodikasta. Korkeus tietenkin ihan jees, siltä osin vaan ikävää että niiden toteutuminen aina näkyy olevan hyvin hidasta. Plus se potentiaalinen rumuus jota ei pääse pakoon kun talo näkyy joka paikkaan =D
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11949 ... ksiin.html

Ekat osat siis aikaisintaan 2018-2020. Koko alue valmis vuosikymmenessä, eli 2030
tekijänä Laniitti
#68857
Mielenkiintoisia konsepteja kieltämättä. Oma suosikkini valtavirrasta poiketen ehkä sittenkin on se Reconnecting. Sanoisin että ympäröivään rakennuskantaan nähden varsin elegantti kokonaisuus. 3D-kuvassa ehkä illan hämäryys hämää liikaa ulkonäköä. Lisäksi parissa muussa suunnitelmasa on renderöity kaikki muut keskustan talot valkoisiksi, eikä suinkaan aidon värisiksi, joten tämäkin voi ehkä hämätä jotain ja antaa vaikutelman lasisten rakennusten sopimisesta ympäristöön. Reconnectissa kuitenkin pidän ajatuksesta yhdistää "kannen jatkolla" keskustaa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, ja "rakentaa tunneliin koko rautatieasema". Koko rautatieaseman alue täten vapautuisi varsin tehokkaalle maankäytölle. Aseman kokoisen tunnelin rakentaminen lienee paljon edullisempaakin rakentamalla olemassaolevan rautatiestön ympärlle, kuin kaivaa rautatiet syvälle kallioon. Myöskään puistokaistaletta rautatienkadun viereen en pidä rumana.

Kahdessa noista näyttäisi asematunneli olevan suljettu kokonaan yksityisautoilta ja varattu ainoastaan raitiotietä ja mahdollista muuta joukkoliikennettä varten. Aluksi itsekin tätä ideaa vieroksuin. Enemmän kun ajattelee ideaa, mm. Hämeenkatua joukkoliikennekatuna, ajatus ei välttämättä ole sittenkään niin pöllö. Asematunnelissa on ollut varsin paljon autoliikennettä johtuen läpikulkuliikenteestä keskustan poikki. Rantaväylän tunnelin valmistuttua, sekä Hämeenkadun muuttuminen koko matkalta joukkoliikennekaduksi busseille ja raitiovaunuille tulee väistämättä vähentämään liikennevirtaa itsenäisyydenkadun länsipäässä.

Lopullisessa Hämeenkatu joukkoliikennekatuna -konseptissa ydinkeskusta-aluetta kiertäisi kehätie, joka koostuisi Rautatienkadusta, Satakunnankadusta, Hämeenpuistosta, Tampereen valtatiestä ja Vuolteenkadusta. Ydinkeskusta sisältäisi 4 noin neliönmuotoista lohkoa sivukatuine, joita erottaisi koski ja Hämeenkadun joukkoliikennekatu. Lohkojen sivukaduille ja lohkojen välillä kuljettaisiin aina kehätien kautta.

Sivuhuomautuksena tähän kohtaan: Myös raitiotien yleissuunnitelmassa koko Itsenäisyydenkadun matkalta on tarkoitus poistaa 2 eteläisintä autokaistaa ja varata ura yksinomaan raitiotielle. Täten autoille jokatapauksessa tulee jäämään vain kaksi kaistaa Itsenäisyydenkadulla. Sekä yksityisautot että bussit käyttävät samoja kaistoja. Itsenäisyydenkatu 2-kaistaisena toimisi joka tapauksessa vain liityntätienä keskustakehälle. Mitä jos Itsenäisyydenkadun sulkisi asematunnelin kohdalla? Täten idästä tulevat joutuisivat korkeintaan etsimään uuden reitin keskustakehälle joko Kalevantien tai Erkkilänkadun kautta. Kannaksen läpikulkuliikenne edelleen kulkisi Rantaväylän kautta.

Jos asematunneli jätettäisiinkin pelkäksi joukkoliikennekaduksi, toimisihan se erinomaisena liityntäpysäkkinä ratikoille ja busseille valmiin katoksen suojassa. Lisäksi suoraan yläpuolella olisi juna-asema. Näissä visioissa oli ilmeisesti ratikkakiskot vieläpä visioitu siten, että ratikkakiskoja menisi yksi per aseman alittava liikennetunneli. Tällä ilmeisesti tavoitellaan mahdollisimman avaraa ja leveää laituria ratikoille? Raitiotien yleissuunnitelmassahan pysäkkiä ei tulisi ollenkaan asematunneliin vaan tunneli olisi vain raitiovaunujen kulkuväylä ja ratikka käyttäisi eteläistä liikennetunnelia. Vastaavasti pohjoinen tunneli on tarkoitettu autoliikenteelle.
tekijänä pakolaishallitus
#68935
Terve! Enpä ole oikein viitsinyt kirjoitella vaikka palstaa pidemmän aikaa olenkin seurannut, joten aloitetaan vaikka tästä.

Mansessa kiehtoo eritoten nuo tornit ja Rautatienkadun matala ostarirakennus. Toisaalta laiturit näyttävät Suomen oloissa erittäin heikoilta. Korkeat, tuulitunnelimaiset laiturikatokset jotka eivät suojaa lopulta oikein miltään. Suomessa kaikkien odotusalueiden soisi olevan sisätiloissa, koska ikävät kelit ovat täällä kuitenkin aika yleisiä, eli tosiasiat pitäisi vain tunnustaa. Puistot, torit ja aukiot sitten oleskelutiloina ja henkilökohtaisen säätoleranssin mukaan.

Reconnectingissä suoraan sanottuna epäilyttää tuo kansiviritelmä. En lähtökohtaisesti ole kansiratkaisuja vastaan, mutta pahoin pelkään että sitten kun tulee aika säästää rakennuskustannuksista ja kadunvarsiliiketiloja lasketaan, jää jälkelle kolkko betonikuilu heikkoine ja epämukavine jalankulkulkuratkaisuineen. Sitten alueesta tulee hämyinen ja epämiellyttävä, sekä sellainen josta pysyy viikonloppuiltaisin lähinnä poissa. Sitten 10 vuotta valmistumisesta yritetään "elävöittää" betoniseiniä katutaiteella. Näin jos pahimman kauhuskenaarion mukaan mennään. Puuratkaisu on tosin todella silmää miellyttävä. Eli jos kansiratkaisulla mennään, pitää se tehdä täysin 100% viimeisen päälle.

Silmukassa on mielestäni kerroksellisuus toteutettu parhaiten, ehkä siihen voisi ottaa The Square -ehdotuksen puuteemaiset sisätilat. Minuakin epäilyttää tuo "leijuva" massiivinen rakennus.Sama kuin edelliseen, tuollaisissa pitää suunnitella kaikki vimeisen päälle jotta siitä tulee viihtyisä. Squaren rakennusideoinnista oikein hönkyy Itä-Pasila, joten siitä tulee hieman huonot vibat. Toki pdf:ssä näyttää liikenneratkaisut olevan fiksusti suunniteltu.

Kaikissa on potentiaalia, hyviä ehdotuksia. Mikään ei vaikuta kammottavalta, ja jokaisesta voisi ottaa jotain.
Viimeksi muokannut pakolaishallitus, 11.08.14 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Lurkkeri
#68941
Mielenkiintoisia suunnitelmia kaikki. Noista minua miellyttää eniten Reconnecting, ennakkoluuloton ja rohkea suunnitelma. Keskusta-alueen yhdistäminen on hieno idea. Vain se askarruttaa, toimiiko sivuilta avoin katos Suomen ilmasto-olosuhteissa.
tekijänä Raimond
#68944
Terve!

Olen myös piiiitkään lukenut foorumia ja nyt uskaltauduin kirjoittamaan ensimmäistä kertaa.

Kyllähän näistä asemakeskus projekteista The square erottuu selkeästi "helpoimmin toteuttavaksi". Selkeä, jossa ei olla uskallettu lähteä yhtään niin villeihin ideoihin kuin muissa. The squaressa on myös paljon hyvää, ainakin omasta mielestäni. Itäpuolen Pendoliino- ja Ukko-pekka -rakennukset saa räjäyttää taivaantuuliin. The squaressa on myös selkeästi säilytetty Ratapihankatu yhtenä pääväylänä pohjois-etelä -suuntaan, mitä kaupunki myös on ajanut pitkään läpi. Positiivisinta tässä ehdotuksessa onkin selkeät ja hyvät liikenneratkaisut. Itsenäisyydenkadun tunnelin sulkeminen autoilijoilta ja rautatienkadun rauhoittamisille suuret plussat. Rautatientorista tulee oikeasti hieno kohtaamispaikka.
Toki ehdotus jää ulkoisesti muuten muiden varjoon.

Samaa selkeyttä on havaittavissa myös Mansesta. Samainen Ratapihankatu säilyy ja onhan tuo kannen "jatkaminen" nykyisen parkkitalon päälle hieno. Ehdotuksessa on myös otettu nykyinen radan alittava pyörätie hyvin huomioon, pyöräily nyt kun on myös toinen merkittävä kaupungin ajama teema!
Kuitenkin rautatienkatua ja koko rautatientoria olisi voinut rauhoittaa liikenteeltä vieläkin enemmän.

Mielestäni näistä ehdotuksista nämä kaksi ovat realistisuuden takia parhaat. On turha kuvitella että tässä kaupungissa alettaisiin hulluttelemaan yhtään enempää. Näissä on myös selkeästi eniten kunnioitettu jo tehtyjä ratkaisuja ja nykyistä Tamperetta, jota valtaosa kaupunkilaisista vaalii, itse olisin valmis kyllä näyttämään moukaria yhdelle jos toisellekin keskustan rakennuksista.

Manse, näistä mielestäni voiton vie. Toivottavasti toteutuisi torneilla!

Tämän projektin yhteydessä olisi myös hieno mahdollisuus kehittää Rautatienkadusta yksi "keskustakatu" lisää Tampereelle. Tällä hetkellä sekin on vain läpikulkukatu..
Avatar
tekijänä RV
#68958
Kuka rakentaa tuon kokoiseen kaupunkiin kaksikaistaisia pääkatuja, pähkähulluja ideoita... Kahden mitättömästi tilaa vievän autokaistan poistaminen on puhtaasti ideologinen veto.
Avatar
tekijänä henkka
#70073
Tampereelle voisi siis tulla keskuspuisto rautatieaseman eteen.
tampere.fi kirjoitti:Tampereen Asemakeskuksen kansainvälinen suunnittelukilpailu on ratkaistu. Kilpailun tuomaristo piti ehdotuksista kehityskelpoisimpana tanskalais-suomalaisen kilpailuryhmän työtä nimeltään ReConnecting Tampere. Tampereen kaupunki järjesti yhdessä Liikenneviraston, Senaatti-kiinteistöjen ja VR Yhtymä Oy:n kanssa kilpailun Tampereen aseman seudun suunnittelusta.

Voittajaehdotuksen tekijäryhmän muodostivat Cobe Aps (Tanska), pääsuunnittelijana arkkitehti Dan Stubbergaard, Ramboll Finland Oy, liikennesuunnittelijana insinööri Jouni Lehtomaa sekä Lunden Architecture Oy ja Newsec Valuation Oy.

Aatekilpailun luonteen takia mikään kilpailuehdotuksista ei käy suoraan jatkosuunnittelun pohjaksi, mutta voittajaehdotuksessa ratkaistiin parhaiten kilpailuohjelmassa esitettyjä tavoitteita. Alueen suunnittelua viedään eteenpäin sen pohjalta. Seuraavaksi tehdään yleissuunnitelma vuorovaikutuksessa kaupunkilaisten kanssa.
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... 3eXPg.html

Ehdotuksista voi käydä edelleen antamassa palautetta Asemakeskuksen sivulla: http://www.tampere.fi/tampereinfo/proje ... eskus.html
Avatar
tekijänä RV
#70076
Huonoin voitti.
Avatar
tekijänä Kantti
#70081
Ansaitsi voiton! Ei hassumpi.
tekijänä albertobroccoli
#70082
No juu, taas valittiin matalin optio.
Tää on niin hienoo...

Onneks Rasti / Luminary tuo kohta vähän lohtua tähän perseilyyn.
tekijänä albertobroccoli
#70085
http://www.tampere.fi/material/attachme ... 011014.pdf

2.1.2. TOIMINNALLINEN KOKONAISUUS
Jatkosuunnitelmissa voidaan ehkä laatia yhdistelmiä, joita voidaan toteuttaa vaiheittain. Aiheena voi olla esimerkiksi korkean rakentamisen sijoittuminen alueella.
2.1.3. KAUPUNKIKUVA JA ARKKITEHTONINEN KOKONAISUUS
Kaupunkimaisema kestäisi jopa korkeampaakin rakentamista kuin kilpailuehdotuksissa on esitetty.
keeping fingers crossed... ehkä sinne vielä saataisiin esim. Silmukan tornit.
:roll: