Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä jusa-masa
#92405
Dietrich kirjoitti:Kyllä tuo rautatieaseman yläpuolelle sijoittuva aukio hirvittää. Saadaanko sinne ylös menemään porukkaa tarpeeksi (minkä takia?) vai tuleeko siitä uusi Itä-Pasila.
Toi mainitsemasi aukio "station plaza" on tämän alla olevan alkuperäisen kuvan ajatuksen mukainen ettei ole pelkästään katettu kansiaukio kuten jäljempänä yhdessä luonnoksessa jostain syystä näkyy. Etkös tuota tarkoittanut?

Kuva
tekijänä hmikko
#92483
Pitää vähän ihmetellä tuon kaavataloutta. Rakenteilla olevan osan (Libeskindin tornit) kannen kustannuksista kaupunki suostui maksamaan melkoisen osan. Hanke tuskin olisi lähtenyt toteutumaan ilman sitä. Ovatko 24- ja 33-kerroksiset tornit kannella rautatien päällä nyt todellakin järjellinen tapa rakentaa Tampereella? Vieressä nelikerroksinen Pendoliino huomattavasti helpommalla tontilla.
Klazu, Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#92486
Toisaalta jos radan päälle rakentaminen vaatii joka tapauksessa uskomattoman megajäreät pilarit junan törmäyskuormien huomioimisen vuoksi, niin saman tien tekee niiden päälle pilvenpiirtäjän kuin jonkun pienemmänkin tönön...
grendy tykkää tästä
tekijänä albertobroccoli
#92492
Jossain vaiheessa tutkani alla tämäkin projekti muuttui sitten "ReConnecting Rivitalosta" jäätävän orgastiseksi tornifantasiaksi.
Sanon vain hillitysti, että I soiled my pants.

Tämän yhden kuvan myötä voin toivottaa myös Onnea Espoo!
Maalaislähiöt on kivoja. Pidetään ne jatkossakin siellä Stadin kylkiäisinä. :mrgreen:

Kuva
Janne_H, 16valve, Krio ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#92497
Tampere - Suomen tornitalopääkaupunki, kukapa olisi uskonut. Kyllä tuonne pitäisi saada myös ainakin yksi yli 50-kerroksinen, ihan vain Helsingin kiusaksi. ;)
grendy tykkää tästä
tekijänä pallo
#92498
Mites tässä nyt näin pääsi käymään? Tännehän on tulossa torneja ku manhattanille ja toi katoskin näyttää oikeastaan pirun hianolta. :smt028
grendy tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#92502
Tollanen ~100m maksimikorkeus on ihan ok tässä vaiheessa koska nekin näyttää täällä jo tollasena klusterina tosi hyvältä. Tosin sitten kun noi on valmiita vuonna 2050 niin sen jälkeen onkin hyvä lähteä ehdottelemaan korkeampia ;)
Avatar
tekijänä Urbaani
#92511
Pitkälti samoilla linjoilla. Tampereella kun on jo Näsinneula, niin mitään Turning Torso-tyylistä maamerkkiä ei välttämättä tässä vaiheessa (vielä ;) ) tarvita.
Avatar
tekijänä Krio
#92512
grendy kirjoitti:Tollanen ~100m maksimikorkeus on ihan ok tässä vaiheessa koska nekin näyttää täällä jo tollasena klusterina tosi hyvältä. Tosin sitten kun noi on valmiita vuonna 2050 niin sen jälkeen onkin hyvä lähteä ehdottelemaan korkeampia ;)
Ja kunhan ulkonäöllisesti jokainen torni olisi erilainen ja mielellään vähän tasakattoisia.
Avatar
tekijänä grendy
#92538
Krio kirjoitti:
grendy kirjoitti:Tollanen ~100m maksimikorkeus on ihan ok tässä vaiheessa koska nekin näyttää täällä jo tollasena klusterina tosi hyvältä. Tosin sitten kun noi on valmiita vuonna 2050 niin sen jälkeen onkin hyvä lähteä ehdottelemaan korkeampia ;)
Ja kunhan ulkonäöllisesti jokainen torni olisi erilainen ja mielellään vähän tasakattoisia.
No sitä voidaankin toivoa ja itseasiassa ihan mahdollistakin. Itse toivoisin että jokainen torni olisi laadukkaan näköinen ja koska saadaan Tampereelle torni joka ei olisi sandwich-elementeistä?
tekijänä bonk
#92552
Promenadille ei ole maantasalta kunnon yhteyksiä. Tuleeko tosta vaan huonosti käytettyä kaupunkitilaa tamperelaisille, kun on haluttu suppiloida areenan kävijät tätä pitkin rautatieasemalle. Jotekin liian monumentaalista ja kaukana käyttäjästä. Nyt jos haluttaisiin parantaa kävely-yhteyksiä niin vielä kerettäisiin.
tekijänä jusa-masa
#92567
bonk kirjoitti:Promenadille ei ole maantasalta kunnon yhteyksiä. Tuleeko tosta vaan huonosti käytettyä kaupunkitilaa tamperelaisille, kun on haluttu suppiloida areenan kävijät tätä pitkin rautatieasemalle. Jotekin liian monumentaalista ja kaukana käyttäjästä. Nyt jos haluttaisiin parantaa kävely-yhteyksiä niin vielä kerettäisiin.
Erittäin hyvä huomio. Nykyiselläkin aseman alueella on ongelmana asematunnelit ja edesmennyt nykyään jo suljettu food court alue, joka nyt ei vain riittänyt houkuttelemaan alueelle riittävästi väkeä. Tunneleista tuli jotenkin kolkot ja luotaan työntävät.

Tuossa suunnitelmassa on ihmetyttänyt myös tuo 60-70 luvun (lähiö) tyylinen ajo- ja kävelyramppien käyttö esimerkkinä Pendolinon rakennuksen ja Åkerlundin kadun luona. Myös Veturitallin eteen Åkerlundinkadun varteen sijoitetut 5 ja 8 kerroksiset rakennukset eivät sovi ko. paikkaan vaan ne peittää kauniin vanhan veturitallin taakseen.

Nämä nyt tietysti ovat vasta alustavia hahmotelmia kaupungilta, joihin tullaan todennäköisesti tekemään paljon muutoksia. Mutta mainitsemasi syy mennä Promenadille muutenkin kuin läpikävely välillä Areena-Asema on jotenkin kolkko, joka kyllä kaipaisi paljon kahviloita, ravintoloita ja muita liikkeitä varteensa, jotta siitä ei tulisi nuorison hengailumesta tapahtumien ulkopuolella.