Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä grendy
#77661
RV kirjoitti:
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Tuo "läpikulkukatu" eli Ratapihankatu ei tule vetämään, sanokaa mun sanoneen..
Ai vaikka se on ihan suora baana ilman yksiäkään liikennevaloja tai mutkia läpi kaupungin? :lol:
Kapasiteetti. Jos ei kaistaleveysnormeja noudatettaisi niin orjallisesti, saisimme valtavasti enemmän tilaa kaikille kulkumuodoille, kuten esim. muualla Euroopassa.
Mitä toi tarkoittaa siis käytännössä?

Kaiken A ja O tulee olemaan Ratapihankadussa se, että kuinka sinne ohjataan liikennettä. Muualla keskustassa/Kalevassa pitäisi kaistoja kaventaa ja muutenkin hidastaa liikennettä niin paljon, että Ratapihankatu tulee mieleen autoilijoille parhaana väylänä. Niin kauan kun esim Hämeenpuiston läpiajoliikennettä ei rajoiteta niin en usko että liikenne tulee siirtymään Ratapihankadulle.
Avatar
Tekijänä henkka
#79853
Yle Pirkanmaan tv-uutiset tiesi kertoa että Erkkilänsillan pidennys rakennetaan ensi vuonna mutten löydä uutista Ylen sivuilta. Tosin laajennus oli muistaakseni mukana Ratapihankadun katusuunnitelmissa, joten ei se nyt yllätyksenä tullut. Onneksi nykyinen silta säilytetään koska kaarisiltoja ei ole Suomessakaan kovinkaan montaa.

Kuva

Työmaalla ollaan louhittu liittymää Naistenlahdenkadulle.
Tekijänä Heikki K
#79861
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Tuo "läpikulkukatu" eli Ratapihankatu ei tule vetämään, sanokaa mun sanoneen..
Ai vaikka se on ihan suora baana ilman yksiäkään liikennevaloja tai mutkia läpi kaupungin? :lol:
Kapasiteetti. Jos ei kaistaleveysnormeja noudatettaisi niin orjallisesti, saisimme valtavasti enemmän tilaa kaikille kulkumuodoille, kuten esim. muualla Euroopassa.
Mitä toi tarkoittaa siis käytännössä?

Kaiken A ja O tulee olemaan Ratapihankadussa se, että kuinka sinne ohjataan liikennettä. Muualla keskustassa/Kalevassa pitäisi kaistoja kaventaa ja muutenkin hidastaa liikennettä niin paljon, että Ratapihankatu tulee mieleen autoilijoille parhaana väylänä. Niin kauan kun esim Hämeenpuiston läpiajoliikennettä ei rajoiteta niin en usko että liikenne tulee siirtymään Ratapihankadulle.
Tuo nyt vähän riippuu mistä katsoo ja minne on menossa. Itselleni ainakin tulee mielikuva, että kun tulee etelästä viinikan risteykseen ja pitäisi päästä keskustan toiselle puolelle, niin Ratapihankatu voisi tuntua sujuvammalta. Sitä reittiä kun on lyhyemmän matkan keskustan katuverkossa, ennen pääsyä takaisin moottoriväylille. Mutta ihmisillä toki on taipumus pitäytyä vanhoissa tavoissaan, jos mahdollista.
Tekijänä Heikki K
#79863
henkka kirjoitti:Yle Pirkanmaan tv-uutiset tiesi kertoa että Erkkilänsillan pidennys rakennetaan ensi vuonna mutten löydä uutista Ylen sivuilta. Tosin laajennus oli muistaakseni mukana Ratapihankadun katusuunnitelmissa, joten ei se nyt yllätyksenä tullut. Onneksi nykyinen silta säilytetään koska kaarisiltoja ei ole Suomessakaan kovinkaan montaa.

Kuva

Työmaalla ollaan louhittu liittymää Naistenlahdenkadulle.
Pidennys on mukana katusuunnitelmissa, mutta piilotettuna niin hyvin (vain yhdessä pituusleikkauskuvassa, ei tekstimainintaa), että en ollut huomannut, vaikka kävin suunnitelmat varsin tarkkaan läpi.

Sinänsä olisin toivonut, että Erkkilänsillan pyöräilyongelma olisi ratkaistu, enkä olisi jäänyt kaipaamaan vanhaa siltaa. Sehän siis on niin kapea, että pyöräteitä ei saa mahtumaan edes yhdistettynä JKPP:na. Pyöräilijät ajavat joko laittomasti jalkakäytävää, tai puskevat ajoradalla hitaasti ylämäkeen, hidastaen muuta liikennettä.
Nyt näyttää, että nykytilanne sementoidaan siihen asti, kun joskus kaikaisessa tulevaisuudessa ehkä rakennetaan kantta radan päälle.
Avatar
Tekijänä henkka
#80350
Heikki K kirjoitti:Sinänsä olisin toivonut, että Erkkilänsillan pyöräilyongelma olisi ratkaistu, enkä olisi jäänyt kaipaamaan vanhaa siltaa. Sehän siis on niin kapea, että pyöräteitä ei saa mahtumaan edes yhdistettynä JKPP:na. Pyöräilijät ajavat joko laittomasti jalkakäytävää, tai puskevat ajoradalla hitaasti ylämäkeen, hidastaen muuta liikennettä.
Nyt näyttää, että nykytilanne sementoidaan siihen asti, kun joskus kaikaisessa tulevaisuudessa ehkä rakennetaan kantta radan päälle.
Jos Peltokadun pyöräkaista on tarpeeksi laadukas, niin luulen että Osmonpuistosta on helpompi pyöräillä keskustaan Rongankadun alikulun kautta. Sinne suuntaan suurin osa Erkkilänsillalla pyöräilevistä luultavasti suunnistaa.

Viikonloppuna otin kuvia Ratapihankadun ja Naistenlahdenkadun liittymästä toisestakin suunnasta. En muista aiemmin nähneeni noin sileäksi luohittua kallioleikkausta ja se tulee vielä jkpp:n reunaan. Pääsee silittämään.

Kuva
Avatar
Tekijänä henkka
#81891
Erkkilänsillan pohjoispuolella on kaivettu lisää Ratapihankadun pohjaa ja valettu luultavasti tukimuurin anturaa. Eteläpuolella valmistaudutaan Erkkilänkadun katkaisemiseen tiistaina, kiertotie jalankulkijoille on jo rakennettu. Voi siinä pyörääkin taluttaa. Lisäksi Ratapihankadun pohjaa on tälläkin puolella jo tehty.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Tekijänä 16valve
#82448
Otin pari kuvaa Holiday Inn (ex Cumulus) hotellihuoneen 8krs ikkunasta ratapihankadulle päin 23.4. illalla. Tästä kuvakulmasta ei ole vielä kuvia täällä ollutkaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Tekijänä henkka
#82599
Ratapihankadulla tehdään edelleen tukimuuria Lapintien sillan kohdalla.

Kuva

Erkkilänkadun penger on kaivettu pois ja seuraavaksi pitänee räjäyttää kalliota. Erkkilän risteyssillan tarjouspyynnön dokumenteissa Erkkilänsillan kivimuurin sisällä näkyviä paaluja kutsutaan luultavasti nimellä T1, joiden päällä tulevan sillan länsipää lepää. Paaluja on vielä kahdet muutkin T2 ja T3. Mielenkiintoista on myös se kuinka ratapihan tulevat suunnitelmat vaikuttavat siltoihin.
Sillan suunnittelussa on huomioitu, että vuonna 2010 valmistuneessa Tampereen henkilöratapihan muutoksen yleissuunnitelmassa on esitetty, että nykyistä siltaa/ylittävän kadun tasausta nostetaan
noin 1 metri tulevien raidejärjestelyiden vuoksi. Silta on kaikilla tuilla laakerituettu, jotta sillan nostaminen myöhemmin on helpompaa.
Ratapihankadun kanssa uuden sillan alla on myös raidevaraus yhdelle raiteelle, joka kulkee eri aukossa.

Kuva

Kuva
Avatar
Tekijänä grendy
#84416
Tampereelle tulossa toinen tornihotelli? Sen seurana olisi vanha tavara-asema
Tavara-aseman siirto Ratapihankadun tieltä maksaa 3,2 miljoonaa euroa. Siirron yhteydessä rakennus saa uuden vesikaton ja kellarin.


Tiina Vuorimäki
Aamulehti

Tampereen vanhan tavara-aseman kohtalosta on syntynyt uusi ajatus.
Tampereen kaupunki haluaa Ratapihankadun tieltä siirrettävän vanhan tavara-aseman yhteyteen samanlaisen korkean hotellin ja vanhat rakennukset -yhdistemän kuin Tornihotellin luona on nyt.

Tampereen kaupunginhallitus päättää kokouksessaan maanantaina 12. syyskuuta aloittaa alueen asemakaavan muuttamisen. Samalla annetaan siirtoon rahaa enintään 3,2 miljoonaa euroa.

Siirtoa pidetään kannattavana, jos alueen asemakaavaa muutetaan. Muutoksen tavoitteena on hotellitorni, johon vanhat rakennukset liittyvät, esimerkkinä on Itsenäisyydenkadun toisella puolella oleva Tornihotelli.

Tampereen kaupunki pitää parempana tällaista kokonaisuuden kehittämistä kuin sitä, että tavara-asemalle ja asuinrakennukselle lähdettäisiin etsittäisiin ostajaa tai käyttäjää erikseen. Tarkoituksena on löytää kumppani, joka on valmis investoimaan kohteeseen. Näin kaupunki pyrkii kattamaan siirrosta aiheutuvia kustannuksia.

Siirron hinta on noussut, koska muun muassa siirtorata joudutaan paaluttamaan ja rakennuksen perustuksia vahvistamaan. Lisäksi hankesuunnitelma ei sisältänyt lainkaan rakennuksen peruskorjausta. Nyt hyväksyttäväksi esitettävä suunnitelma tuo rakennukselle lisäarvoa, koska samalla tehdään asbestipurkutöitä, rakennuksen yläpohja ja vesikatto uusitaan ja rakennuksen alle tehdään kellari.

Tavara-asema siirretään noin 24 metrin päähän nykyisestä paikastaan ratapihan vierestä, se tulee purettavan seuratalo Morkun paikalle. Jo aiemmin on päätetty, että siirron tekee Tampereen Infra Liikelaitos.
Saako Tampere uuden tornihotellin taas? ;)
Tekijänä pallo
#84419
grendy kirjoitti: Saako Tampere uuden tornihotellin taas? ;)
Ei huono. Tuonne alueelle kun on kuitenkin muutakin korkeaa rakentamista luvassa aika paljon. Toivottavasti miettivät tarkasti tornin korkeutta, että tulisi vähän elävyyttä skylineen, eikä kaikki ihan saman mittaista tolppaa. Ja ei, en halua mitään 300-metristä, se olisi jo liikaa tämän kokoluokan kaupunkiin. Mutta ehkä 120-150m?
Avatar
Tekijänä grendy
#84420
pallo kirjoitti:
grendy kirjoitti: Saako Tampere uuden tornihotellin taas? ;)
Ei huono. Tuonne alueelle kun on kuitenkin muutakin korkeaa rakentamista luvassa aika paljon. Toivottavasti miettivät tarkasti tornin korkeutta, että tulisi vähän elävyyttä skylineen, eikä kaikki ihan saman mittaista tolppaa. Ja ei, en halua mitään 300-metristä, se olisi jo liikaa tämän kokoluokan kaupunkiin. Mutta ehkä 120-150m?
Siis tolla pelinavauksella saatais korjattua vähän sitä isoa menetystä mikä koko Ratapihankadun pohjoisosan kaavassa kustiin. Ja todellakin, 100m+ olis bueno, mutta saas nähdä mihin uskallus riittää ja onko muutenkaan kuinka toteutuskelpoinen hanke. Ehkä normaali asuintorni olisi potentiaalisempi kuin hotelli? Tai yhdistetty käyttö. En tiedä onko Tampereella tarvetta noin isolle hotellikapasiteetin lisäykselle - taas.
Tekijänä ktpama
#84435
Tuollehan olisi ehkä jo rakennuttajakin...:

"Stordalen haluaa rakentaa Suomeen nopeasti, ehkä jo viidessä vuodessa, kymmenen hotellia. Helsingissä on haettu paikkaa esimerkiksi Hakaniemestä.

”Ehkä Oulu, ehkä Tampere, yrityksemme dna on kasvu”, Stordalen julistaa Balmainin takissa ja niittikoristeisissa moottoripyöräilijän nahkahousuissa."

http://www.hs.fi/talous/a1473401801842

Vaan toki hotellille pitää olla riittävästi tilausta markkinassa.
Avatar
Tekijänä RV
#84436
Kuvista päätellen tuonne olisi tulossa motari, ja jos näin on, en tajua miksei samantien tule ^^^^ Puolivalmis sellainen on myös the actual motarin pohjoispuolella rantaan asti. Mielestäni kannen myötä voisi hyvin toteuttaa kevytversio aikaisemmista sisäkehäsuunnitelmista.

Uusi tornihotelli olisi samantien uutta kilpailukonseptia Suomessa ensimmäisen pitkänmatkan-radan varteen joka kilpailutetaan, hienoa! Itse toivoisin jotakin 120-metristä pienine kerroskorkeuksine. Tai vaikka se ammoin suunnitteilla ollut (1950-luvulla) 163-metrinen? 42 kerrosta ainakin pitää tulla! Oslosta voi ottaa esimerkkiä suht matalista torneista erittäin suurine kerroslukuineen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8