Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Jary
#95576
Tande kirjoitti:Mielenkiintoista kyllä. Eiköhän todennäköisin syy kuitenkin ole julkisivuelementtien toimitusvaikeudet tjsp.
Hyvä veto :lol:

Tosin en entisenä helsinkiläisenä ole niin vahingoniloinen, että toivoisin Kalasatamalle täystyrmäystä, joten toivon noiden valkeiden palasten olevan "koristeita", kuten Tampereen Tornissa!?

Kuva
tekijänä HCB
#95579
Jurristi kirjoitti:Hyvä analyysi, joskin olen monessa suhteessa eri mieltä.

En tiedä kuinka paljon johtui väentungoksesta, mutta avaruuden vaikutelmaa ei itselle syntynyt oikeastaan missään. Sinänsä eri tasoile näki paikoitellen ja osasta ravintoloita näytti olevan kivat maksemat, mutta jos ottaa vertailukohdaksi Westfieldit, Mall of Scandinavian tai vaikkapa Itiksen, ollaan eri planeetoilla. Edellä mainittujen läpi ei toki mene motari ja metro, mutta odotin enemmän. Ehkäpä tässä on haettu jotain erilaista, mutta onnistumisesta voidaan olla montaa mieltä.

Ne liikkeet. En havainnut ainakaan rättipuolella käytännössä yhtään brändiä, jota ei jo löytyisi keskustasta tai lähiseudun kauppakeskuksista. En tiedä onko kyse "kivijalan" kriisistä vai siitä, että Redi ei vaan houkuttele. Uuden toimijan elokuvakeskus on toki iso plussa.

Keskeneräisyys paistoi oikeastaan kaikkialla. Tämä asia varmasti korjaantuu ajan myötä, samoin kuin selviää se, miten kävelykatua pystytään hyödyntämään.
Kiitos! Liikkeistä nyt voisi mainita Weekdayn (ei muualla Suomessa), Mayamayan ja tulevan elokuvateatteriketjun Cinamonin (eka teatteri avataan Rediin viikon kuluttua). Lisäksi esim. NewYorker laajensi palveluaan tämän myötä Helsingin kantakaupunkiin.

Kävelykadulle on mahdollista saada ravintoloiden terasseja. Näin myös esim. kaavassa on havainnollistettu. Tosin tämä tullaa näkemään vasta ensi toukokuussa todennäköisesti.

Kummallista oli, että Redissä ei ollut ainuttakaan Heseä, Mäkkäriä tai Burger Kingiä. Edes Suomeen hiljattain tullut Taco Bell ei löytänyt tietään Rediin. Nähdäänköhän näitä myöhemmin?
tekijänä hmikko
#95610
Hesari: ”Älä murehdi kulta, kyllä me vielä joskus ulos löydetään” – Kalasataman uuden kauppakeskuksen labyrinttimaisuus lietsoi somen vitsiniekat hurmokseen

Opasteita luemma lisätään.

Rakennuttaja lienee saanut arkkitehdeilta sitä mitä on tilannut, mutta mie pidän tämmöistä melkoisen tympeänä arkkitehtuurina. Oon arvostanut rakennuksia, jotka itsessään helpottavat suunnistamista, enkä ihan usko, että eksyminen on kauppakeskuksessakaan hyväksi bisnekselle.
#95620
Eksyttäminen voi olla tehokas keino saada rahat irti asiakkaasta joka saapuu paikalle, mutta voisi kuvitella että kovin moni ei tule uudestaan jos vain voi välttää. Eli toimii strategiana joissain yksittäisissä isoissa kaupoissa joihin ihmiset tulevat harvoin ja joista ei ole juuri vaihtoehtoja (esim IKEA), mutta kauppakeskuksen tekemiseen kuulostaa todella huonolta strategialta.
tekijänä hmikko
#95621
^ Ikea on ehkä siinä mielessä eri tapaus, että se on yhden tahon suunnittelema systeemi alusta loppuun, ja se myy yhden alan tavaraa, josta sisään tulijan voi olettaa olevan kiinnostunut. Lisäksi useammin käyvät oppivat oikomaan, esim. jättämään koko huonekalunäyttelyn väliin. Varmaan Redin käyttäjätkin oppivat, mutta keskuksessa on monenlaisia arkielämän toimintoja ruokakaupasta metroasemaan, joihin mieluummin kulkisi suoraa ja selvää reittiä.

Tietty Redi on jo lähtökohtaisesti monimutkainen rakennus, kun sen läpi kulkee katu, moottoritie ja metrorata, ja se toimii kahdeksan tornitalon jalustana. Johonkin Jumboon lienee ollut helpompi suunnitella avaria käytäviä.
#95622
Kyllä tuostakin olisi hyvä ja selkeän saanut, jos olisi halunnut. Nyt on haluttu "italialaisen pikkukaupungin tunnelmaa mutkittelevine kapeine katuineen, joissa kadun päätä ei näy", ja se nyt vaan on lähtökohtana jotakuinkin täysin väärä, jos pyritään selkeyteen.

Talon läpi kulkeva metrorata nimenomaan olisi älyttömän hyvä maamerkki talon sisällä liikkumiseen, jos näin oltaisiin haluttu tehdä. Nyt on keksitty hankalasti muistettavat nimet ja yritetään hahmottaa taloa kellotaulun mukaan...
hmikko tykkää tästä
#95724
Mikäli Rediin todella haettiin italiaisen pikkukaupungin tunnelmaa, niin eikö hommaa olisi voinut vetää "Las Vegas-tyyliin" loppuun asti? :) Lopputulos olisi viimeisteltynä voinut olla hyvinkin viihtyisä, joskin luonnollisesti vähän feikki.
tekijänä pallo
#95728
Aika kornia hakea tuohon yltiöamerikkalaiseen ostoskeskusmeininkiin (tai noh ei Amerikassakaan oikein ole niin isoja ostareita kun Suomessa), joka on päällystetty karmeilla elementtipilvenpiirtäjillä, jotka noudattelevat hyvin pienen hetken pinnalla ollutta tornitalorakentamisen periskooppitrendiä ja jossa ei ole mitään luonnollisesti muodostunutta kaupunkia, Italialaisen pikkukaupungin viboja...
tekijänä hmikko
#95729
pallo kirjoitti:(tai noh ei Amerikassakaan oikein ole niin isoja ostareita kun Suomessa)
Kukkua. Suomen suurimmat (n. 100 000 m2, Ideapark, Sello, Iso Omena) eivät pääsisi Yhdysvaltojen top-20 -listalle, eivätkä edes kovin lähelle. Amerikassa on myös ihan eri luokkaa oleva ylitarjontaongelma kauppakeskustiloista, ja tyhjäksi jääneitä isoja kauppakeskuksia siellä sun täällä pitkin maata.
tekijänä pallo
#95731
hmikko kirjoitti:
pallo kirjoitti:(tai noh ei Amerikassakaan oikein ole niin isoja ostareita kun Suomessa)
Kukkua. Suomen suurimmat (n. 100 000 m2, Ideapark, Sello, Iso Omena) eivät pääsisi Yhdysvaltojen top-20 -listalle, eivätkä edes kovin lähelle. Amerikassa on myös ihan eri luokkaa oleva ylitarjontaongelma kauppakeskustiloista, ja tyhjäksi jääneitä isoja kauppakeskuksia siellä sun täällä pitkin maata.
En sano, etteikö löydy joitain isompiakin, mutta 95% malleista on se peruskombo, missä on Wall-mart, Cvs, Ross, Mcdonalds, Dunking donuts, Starbucks, ehkä Taco Bell ja siinä se. Pienissä kopeissa parkkipaikan ympärillä. Olen nähnyt noita kymmeniä akselilla NYC, Boston, LA, SF, LV, Denver, Chigago, joka paikassa ihan samanlaisia. 2000-luvun Suomessa ostarin peruskoko on paljon isompi.
#95758
Kyse ei ole siitä etteikö Yhdysvalloista löytyisi "joitakin isompiakin", vaan siitä, että amerikkalaiset kehittivät jättiostarin koko idean. Frank Lloyd Wrightin visioissa ihmiset nimenomaan matkustivat valtavia matkoja tilavista puutarhakodeistaan suuriin keskuksiin, jotka palvelivat kaikkia heidän tarpeitaan. Sotien jälkeen ideasta päästiin kunnon toteutukseen, minkä myötä tuommoisia Redejä on Yhdysvallat pullollaan. Uutena 2000-luvun ilmiönä verkkokaupat ovat tosin vieneet kassavirtoja pois keskuksilta ja nyt moni johtaja miettii kuumeisesti uusia ideoita houkutella älyajan asiakkaita.
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 102