Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#19344
Joka kirjoitti:
Krio kirjoitti: Jos Keski-Pasilaan ei koskaan saada torneja, niin olisiko Itäkeskuksesta mahdollista tulla Helsingin La Defense?
Itäkeskuksella ei ole minusta rahkeita samaan kun Keski-Pasilalla joka on osa kantakaupunkia.
Eikös La Defénse sijaitse maantieteellisesti Pariisin keskustasta yhtä
paljon kuin Hki:n keskustasta Itikseen.

Mielestäni alueella ei ole väliä.

Bisneskaupunginosan tekee infrastruktuuri(sisältää hyvät liikenneyhteydet), arkkitehtuuri,yritykset ja näkymät. Keilaniemeen muuttaa hyvätuloisia yrityksiä, koska siinä on upea näkymä lahdelle ja elävänä detaljina Länsiväylä non-stop liikentellään ja ohi kiitävät veneet.
tekijänä tislauskolonni
#22462
Tämä Puotila-seuran lausunto on jo tältä keväältä, mutta törmäsin siihen vasta tänään. Kerrankin kaupunginosayhdistys oikeasti kannattaa jotain rakennushanketta. Tässä sivulta pieni lainaus:
Puotila-Seura ry pitää Itäkeskuksen maankäytön kokonaistarkastelun lähtökohtia oikeina ja ottaa myönteisen kannan Itäväylän kattamiseen ja Itäväylän päälle tarkastelussa ideoituihin asuin-, toimisto-, hotellitorneihin edellyttäen että ideoiduilla ratkaisuilla ei vaikeuteta ja rajoiteta risteysalueen tulevia järjestelyjä. Edelleen on tärkeää, että uudisrakennusten liikennejärjestelyt laaditaan toimiviksi ja että myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden helppo liikkuminen taataan.
#27125
Kävin 29.9. järjestetyssä asukastilaisuudessa. Suunnitelmat ovat kehittyneet eteenpäin ja nyt ollaan laatimassa asemakaavaa kannen keskiosalle ja Citymarketille. Tarkoitus on rakentaa kansi kolmessa osassa. Tässä ensimmäisessä vaiheessa oltaisiin kaavoittamassa Citymarket, elokuvateatteri ja yhteensä viisi 14-kerroksista tornia (hotelli + 4 asuinrakennusta). Torneista korkein nousisi Itäväylän tasosta noin 60 metrin korkeuteen. Kaavaluonnos on nähtävillä 16.10. asti (eli voi jättää mielipiteitä KSV:lle). Koska kyseessä on vasta asemakaavan muutosluonnos, ovat vaikutusmahdollisuudet yleisöllä suuremmat kuin myöhemmässä vaiheessa.

http://ptp.hel.fi/hanke/applications/ha ... 02009-0840

Tilaisuudessa ihmisten kommentit olivat melko neutraaleja. Yksi henkilö kysyi, että mistä syystä näitä torneja halutaan rakentaa ja pelkäsi Merihaan toistumista.

Aikataulu taisi olla sellainen, että Citymarketin kaavaehdotus olisi valmis vuoden alkupuolella ja tornien joskus vuoden päästä. Tornien rakennuttaja on YIT.

Loppukannen alueelle on myöskin tulossa useita torneja, mutta mitään kovin tarkkaa suunnitelmaa siitä ei vielä ole.
#27129
JR, eli tuossa korvattaisiin sen Asiakkaankadun silta isommalla kannella? Miten sitten, tulisiko siihen jotain "kivijalkakauppoja" poliisiaseman / Sampo-pankin ja S-marketin kohdille vai pelkkä julkisivun kohotus?
#27335
Krio kirjoitti:JR, eli tuossa korvattaisiin sen Asiakkaankadun silta isommalla kannella? Miten sitten, tulisiko siihen jotain "kivijalkakauppoja" poliisiaseman / Sampo-pankin ja S-marketin kohdille vai pelkkä julkisivun kohotus?
Tässä ensimmäisessä vaiheessa Asiakkaankadun sillan ja Hansasillan väli täytettäisiin kannella. Hansasilta tosin joudutaan purkamaan alta pois. Lisäksi idemmäs rakennettaisiin "Hansasilta 2". Myöhemmin kantta on tarkoitus jatkaa länteen Marjaniementielle ja itään aina Kehälle asti.

En nyt muista missä kohdin tarkalleen ottaen S-marketit ynnä muut ovat, mutta kannelle tulee kyllä uutta liiketilaa jonkin verran. Havainnekuvasta ja kaavaluonnoksesta näet rakennusten sijoittelun.
tekijänä Kessu1
#28100
Hienoa että Itis kasvaa ja saa lisää torneja. Koko seutu Puotilasta Mellunmäkeen, Alppikylään, Myllikään ja Kontulaan tiivistyy mukavasti. Hienot plänit löytyy KSV:n sivuilta. Täällä tapahtuu kun muu Suomi autioituu :lol:
tekijänä Vola
#28484
Mitä olen noita suunnitelmia nähnyt medioista, niin vaikuttaa ettei Itiksen potentiaalia hyödynnetä idän keskuksena riittävästi, eli esim. päälle tulevia tornitaloja on vain muutama. Sama metroasemien ja niiden lähi alueiden "vajaa" rakentaminen on luonnollisesti haavoittanut koko Helsingin joukkoliikenteen toimivuutta, kun suuri osa kapasiteetista jätetään käyttämättä ja pidetään vaan väylät täynnä autoja. Millä perustellaan olettamus etteivät ihmiset muka arvostaisi nopeaa yhteyttä asumalla suoraan hermopisteessä metron yläpuolella, olettaisin näiden asuntojen olevan tulevaisuudessakin hyvin haluttuja. Laittaisivat Itikseen vaikka jonkun 8kpl Cirruksia vierekkäin, jottei tule liian kaunista ja tee espoolaisia kateelliseks ;)
tekijänä Vola
#28503
Klazu kirjoitti:Tuollaisia "8kpl Cirruksia metroaseman päällä/liepeillä" on maailman lähiöt pullollaan ja eivät yleensä ole niitä houkuttelevimpia asuinalueita...
Monesti houkuttelevuus tuntuu liittyvän myös muuhun. Jos tulee useita tornitaloja aseman yhteyteen vaikka Kalasatamaan tai Keski-Pasilaan niin se on houkuttelevaa, upeeta ja siistiä, mutta jos Itikseen niin ei. En ole samaa mieltä. Maailmalla tornitalot ja asemat kulkevat monesti yhdessä, tosin jatkuen myös aseman ympärillä, mutta jostain kai se kaupunkimainen joukkoliikenteen hyödyntäminen, ym. pitää Helsingissäkin aloittaa. Itse kokisin Cirrukset Itiksessä ihanteelliseksi asuinvaihtoehdoksi, koska ala-kerrassa olisi Suomen suurimpia ostoskeskuksia, instat yhteys metroon ja kehä I sekä väylille, Helsingin parhaat urheilumahdollisuudet Itis-Myllypuro välissä, todennäköisesti merinäköala jo hyvin matalilta kerroksilta, luontoa ja metsää kahta puolta, merenrantaan lyhyt matka, mitä muuta voi toivoa?
Viimeksi muokannut Vola, 15.01.10 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä ÄmJii
#28504
Klazu kirjoitti:Tuollaisia "8kpl Cirruksia metroaseman päällä/liepeillä" on maailman lähiöt pullollaan ja eivät yleensä ole niitä houkuttelevimpia asuinalueita...
Tässä ei varmaankaan ole kyse mistään vetonauloista tms. vaan Helsingille uudenlaisesta tavasta kehittää kaupunkirakennetta. Jos vertaa tätä suunnitelmaa johonkin peruslähiöön, niin onpahan nuo ainakin niihin verrattuna houkuttelevampia ja niiden kanssa noilla lienee tarkoituskin kilpailla. Lopetetaan se leviäminen pitkin metsiä ja keskitetään asuntotuotantoa erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien likelle. Kukaan ei voine sanoa, ettei tämä suunta ole oikea. Sitä en tiedä, voisiko Klazun mielestä yhtään mikään tapa kehittää Helsinkiä olla se oikea. Yrittipä tehdä mitä tahansa, millä tavalla tahansa, niin aina tunnutaan päätyvän siihen, että ollaan kiipeämässä perse edellä puuhun.
#28524
En voi sille mitään, mutta tällaiset projektit jonnekom Itä-Helsinkiin tuovat mieleen esimerkiksi Red Road Flatsit (kuvia) Glasgowssa. Aikanaan hienot ja edistykselliset suunnitelmat, mutta kylmä todellisuus kahdenkymmenen vuoden päästä. Tai ehkä suuret lähiöt eivät juuri Helsingissä slummiudu, kuten kaikkialla muualla maailmassa on käynyt.
#28526
Klazu kirjoitti:En voi sille mitään, mutta tällaiset projektit jonnekom Itä-Helsinkiin tuovat mieleen esimerkiksi Red Road Flatsit (kuvia) Glasgowssa. Aikanaan hienot ja edistykselliset suunnitelmat, mutta kylmä todellisuus kahdenkymmenen vuoden päästä. Tai ehkä suuret lähiöt eivät juuri Helsingissä slummiudu, kuten kaikkialla muualla maailmassa on käynyt.
Eihän slummiutuminen ole juurikaan kiinni arkkitehtuurista, vaan loppujen lopuksi ihan muista yhteiskunnallisista seikoista. Suomesta ei löydy mistään edes slummia etäisesti muistuttavaa aluetta, vaikka rumia lähiöitä onkin yllin kyllin. Kuvista päätelleen tuo Glasgown alue ei edes näytä mitenkään hirveältä.

Mitä tuohon aikaa kestävään arkkitehtuuriin tulee, niin tuskinpa kovinkaan monta tämän päivän asuinrakennusta/-aluetta pidetään erityisen edistyksellisenä saati ulkonäöllisesti onnistuneena 20-30 vuoden päästä, poikkeuksia toki löytyy, mutta estetiikan käsityksien muuttuminen arkkitehtuurin suhteen on nähty moneen kertaan etenkin viimeisen 70 vuoden aikana.
tekijänä Vola
#28769
Siihen Prisman viereen, miltei Puotilan metroaseman päälle on tällä hetkellä nousemassa käsittääkseni asuinrakennuksia. Onko kenelläkään tietoa millaisia? Mielestäni tuo olisi juurikin massiivisen tornitalon paikka, ajatellen liikenneyhteyksien ja palveluiden hyödyntämistä. Vieressä myös puisto, liikuntahallit, sekä lähellä oleva meri näkyisi helposti 8+ kerroksista.
tekijänä mikkosarela
#29730
Itäkeskuksesta on hyvä aloittaa. Samalla rakennetaan Herttoniemessä ja Laajasalossa tiiviihköä kaupunkia.

Seuraavaksi voisikin sitten vapauttaa Herttoniemen ja Roihupellon teollisuusalueet tiiviille ja korkealle pilvenpiirtäjärakentamiselle. Tuossa olisi kaksi neliökilometriä tilaa, johon rakentaa korkeaa ja tiivistä. Hyvin tehtynä Herttoniemi - Itäkeskus -välistä saataisiin Helsingille toinen aito kaupunkikeskus. Väkeä tarvittaisiin lisää ehkä n. 100 000 - 150 000 niin asukkaina kuin työpaikkoinakin.
#29875
http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/ ... 55657.html
Pari kuukautta vanha uutinen, Hansasillan myyjät pelkäävät tulevaisuutensa puolesta, koska uusi siltakansitorntitaloelokuvateatterikauppakeskittymä tulee nielaisemaan nykyisen Hansasillan. Eikös kuitenkin tuo kattaminen ole tarkoitus aloittaa länsipäästä ja mahdollisesti sitten joskus jatkaa tuon hansasillan ohi kehä ykkösen risteykseen? Toivottavasti kuitenkin Hansasillan nykyiset yrittäjät tulevat saamaan liiketilat uudesta mahdollisesta kompleksista (tai vastaavat tilat muualta Itäkeskuksesta).