Mikä on Taloforum?

#95701
Halusin pitää suukkuni kiinni, mutta en aio odottaa kuolinvuoteelleni asti.
Jos tämä DDR-hirvitys on "parempaa Helsinkiä", niin voin vain kauhistella mikä on sitten "pahempaa" Helsinkiä.
Klazu, Eeros tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#95705
pallo kirjoitti:Tripla on ihan ok Rediin verrattuna. Se on kamalaa kaupunkia.


Jos jokin olisi kamalampi kuin tuo giganttinen betoniarkku, kaiken eläväisen ja kauniin vastakohta (Tripla), se olisi kyllä huikea saavutus.
Tyly, kauhea ja painajaismainen. Vilpittömästi surettaa että synnyinkaupunkiini voivat ympäristörikolliset pystytellä tuollaisia.
Ei löydy kyllin vahvoja sanoja...
tekijänä hmikko
#95707
Redissä on ratkaisevasti parempi eritasoratkaisu, eli ympäristön kadut jatkuvat maanpinnan tasossa ja helposti hahmotettavasti keskuksen läpi ja viereltä, koska moottoritie ja metrorata menevät sillalla yli. Triplassa on päinvastoin, eli moottoriväylä ja ratapiha ovat maantasossa ja jalankulkijat menevät yli ja ali mistä osaavat. Toki autoväylien ja ratojen paikat ovat tulleet varmaan täysin ennalta annettuina rakennusten arkkitehdeille. Arkkitehdin esitellessä Pasilan suunnittelukilpailun voittajaa Triplaa suorastaan pääpaino oli jalankulkureittien ratkaisulla kauppakeskuksen läpi. Oikea ajatus varmaan, että se on oleellisen tärkeää, mutta ite en ole laisinkaan vakuuttunut lopputuloksesta tässä vaiheessa. Näyttää minusta ihan tavallisen sekavalta kauppakeskukselta, jonka sulkemisajan jälkeen kierretään 100 x 100 -metristä kolossia ulkokautta varsin ankeita seinänvierustoja.
tekijänä töntsö
#95708
Käsittääkseni tässä kuvassa tuon alhaalla näkyvän käytävän olisi tarkoitus olla auki vuorokauden ympäri, mutta saa nähdä kuinka tuossa loppujen lopuksi käy:

Kuva


Tuo tosin taitaa johtaa vain korttelin toiselle puolelle Pasilansillalle. Siitä en sitten tiedä kuinka kulku asemahallista järjestyy noiden muiden rakennusten halki, siinä tapauksessa varmaan tosiaan joutuu kiertämään ulkoa
tekijänä pallo
#95710
hmikko kirjoitti:Redissä on ratkaisevasti parempi eritasoratkaisu, eli ympäristön kadut jatkuvat maanpinnan tasossa ja helposti hahmotettavasti keskuksen läpi ja viereltä, koska moottoritie ja metrorata menevät sillalla yli. Triplassa on päinvastoin, eli moottoriväylä ja ratapiha ovat maantasossa ja jalankulkijat menevät yli ja ali mistä osaavat. Toki autoväylien ja ratojen paikat ovat tulleet varmaan täysin ennalta annettuina rakennusten arkkitehdeille. Arkkitehdin esitellessä Pasilan suunnittelukilpailun voittajaa Triplaa suorastaan pääpaino oli jalankulkureittien ratkaisulla kauppakeskuksen läpi. Oikea ajatus varmaan, että se on oleellisen tärkeää, mutta ite en ole laisinkaan vakuuttunut lopputuloksesta tässä vaiheessa. Näyttää minusta ihan tavallisen sekavalta kauppakeskukselta, jonka sulkemisajan jälkeen kierretään 100 x 100 -metristä kolossia ulkokautta varsin ankeita seinänvierustoja.


Tähän vaikuttanee se, että Pasilan maasto kallioleikkauksineen, siltoineen ja vielä asemantaso erikseen on hyvin haastava. Miten asettaisit Pasilaan "maantason" kun tavaraa on 4-5 kerroksessa? Katujen pitäisi yhtäkkiä nousta hyvin jyrkästi. Redi sensijaan tuli tasamaalle, lukuunottamatta tietä ja metroa. Mutta eihän sinne saatu lähellekään mitään selkeää ruutukaavaa muistuttavaa, päinvastoin. Kauppakeskuksestakin on raportoitu hankaluuksia suunnistuksessa. Iso tarpeeton kauppakeskus ja copy-paste periskooppeja, joista en itse pidä sitten yhtään.
tekijänä hmikko
#95711
pallo kirjoitti:Tähän vaikuttanee se, että Pasilan maasto kallioleikkauksineen, siltoineen ja vielä asemantaso erikseen on hyvin haastava. Miten asettaisit Pasilaan "maantason" kun tavaraa on 4-5 kerroksessa?


Juu, Pasila on luonnostaan korkeuseroiltaan hankala joka tapauksessa. Lisäksi ratapihalla on 11 raidetta rinnakkain, ei yksi metron raidepari, eli käytännössä ratapihalle ei voi mitään, ellei valtio yhtäkkiä päätä panostaa miljardia sen kaivamiseen tunneliin tms.

Ite olisin kaivannut ainakin jotain tutkielmaa vaihtoehtoisesta pääkadusta Pasilansillan sijaan. Puretun alaratapihan tasossa, eli nyt rakentuvan Veturitien tasossa, on kuitenkin aika laaja alue suht tasaista maata (ainakin tasoittamisen jälkeen). Jos ois vaikka muodostettu perinteisempiä kaupunkikortteleita sinne niin, että liiketilat avautuvat katutasoon, ja jätetty Pasilansilta yksinkertaiseksi sillaksi ilman kävelykatuterassiviritelmää. Ja tämä niin, että Veturitien ratkaisu olisi oleellisesti kevyempi. Toki silta olisi osittain tukkimassa näkymiä ja varjostamassa, mutta silti. Tuo maantaso kun jatkuu myös tulevalle tornialueelle, mihin suuntaan tulee myös Triplan kauppakeskuksen sisäänkäynti sillan alle. Pohjoisen puolella taas Rautatieläistenkadun tulevasta alikulusta ois voinut yrittää tehdä niin avaran, että alue liittyisi myös Haaga-Helian/Messukeskuksen/kirjaston suuntaan jonkun verran luontevasti. Alikulusta saattaa olla tulossakin riittävän hyvä jalankululle, mutta nyt siihen tulee moottoritiemäinen Veturitie eteen.

Mutta eihän sinne saatu lähellekään mitään selkeää ruutukaavaa muistuttavaa, päinvastoin. Kauppakeskuksestakin on raportoitu hankaluuksia suunnistuksessa.


Kalasataman katuverkko ei ole ruutukaavaa, mutta mun mielestä kuitenkin suht selkeästi jalankulkijan hahmotettavissa, ainakin kun rakennustyömaista päästään.

Kauppakeskuksen sisätilat ovat luku sinänsä. Totesin jo Redi-ketjussa, että itse en arvosta tahallaan luotua sokkeloa laisinkaan. Vertaukset Italian vanhoihin kaupunkeihin inspiraationa ovat mielestäni ihan huuhaata, eihän tuo mitään Sienaa muistuta millään lailla, ja mielestäni arkkitehti on melko pöljä, jos muuta luulee.
Pyöröovi tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#95714
töntsö kirjoitti:Käsittääkseni tässä kuvassa tuon alhaalla näkyvän käytävän olisi tarkoitus olla auki vuorokauden ympäri, mutta saa nähdä kuinka tuossa loppujen lopuksi käy.


Tuossahan on runsaasti potentiaalia uudelle Asematunnelille, jossa voi kohdata uusia ja jänniä juttuja ihan kotimatkalla! Eniten ihmetyttää miksi kauppakeskuksen päälle päädyttiin rakentamaan tuollainen valtion virastokolossi. Eikö tälle paikalle olisi voinut rakentaa niitä kovan rahan asuntoja? :smt017
tekijänä hmikko
#95719
Klazu kirjoitti:Eikö tälle paikalle olisi voinut rakentaa niitä kovan rahan asuntoja? :smt017


Sun levy on rikki. YIT:n sivulta voi kahtoa. Halvimman yksiö velaton hinta 217 500 e (en tarkistanut mahdollisia vastike- tai yhtiölainakikkailuja).
tekijänä Etika
#95739
Voittajaksi valikoitui siis se varmaankin tylsin vaihtoehto, eli YIT:n Trigoni. Ellei se ole merkittävästi muuttunut edellisen vaiheen havainnekuvista, se jatkaa ansiokkaasti Triplan ikkunaasettelua, ettei vahingossakaan pääse liikaa vaihtelua syntymään alueelle.
tekijänä Etika
#95742
Tuolta löytyvätkin nyt tämän vaiheen kuvat sekä arviointipöytäkirja: https://helsinki.emmi.fi/l/B6KDKZQRqXzH

Noiden materiaalien perusteella loppuvaiheessa on tehty arviointia Trigonin ja Etelä-Pasila-ehdotuksen välillä. Arviointipöytäkirjaa on kiinnostava lukea Trigonin kohdalla, koska siellä näyttää olevan ihan erilainen käsitys kuin mitä minä saan kuvien perusteella.
hmikko tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Krio
#95743
Noh, jos havainnekuvissakin oli rumaa bulkkia niin eipähän tarvitse aikanaan pettyä ettei todellisuus vastaa kuvia.
Olisipa vain enemmän vaihtelua tornien ulkonäössä, huoh snif.
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87