pallo kirjoitti:
Tähän vaikuttanee se, että Pasilan maasto kallioleikkauksineen, siltoineen ja vielä asemantaso erikseen on hyvin haastava. Miten asettaisit Pasilaan "maantason" kun tavaraa on 4-5 kerroksessa?
Juu, Pasila on luonnostaan korkeuseroiltaan hankala joka tapauksessa. Lisäksi ratapihalla on 11 raidetta rinnakkain, ei yksi metron raidepari, eli käytännössä ratapihalle ei voi mitään, ellei valtio yhtäkkiä päätä panostaa miljardia sen kaivamiseen tunneliin tms.
Ite olisin kaivannut ainakin jotain tutkielmaa vaihtoehtoisesta pääkadusta Pasilansillan sijaan. Puretun alaratapihan tasossa, eli nyt rakentuvan Veturitien tasossa, on kuitenkin aika laaja alue suht tasaista maata (ainakin tasoittamisen jälkeen). Jos ois vaikka muodostettu perinteisempiä kaupunkikortteleita sinne niin, että liiketilat avautuvat katutasoon, ja jätetty Pasilansilta yksinkertaiseksi sillaksi ilman kävelykatuterassiviritelmää. Ja tämä niin, että Veturitien ratkaisu olisi oleellisesti kevyempi. Toki silta olisi osittain tukkimassa näkymiä ja varjostamassa, mutta silti. Tuo maantaso kun jatkuu myös tulevalle tornialueelle, mihin suuntaan tulee myös Triplan kauppakeskuksen sisäänkäynti sillan alle. Pohjoisen puolella taas Rautatieläistenkadun tulevasta alikulusta ois voinut yrittää tehdä niin avaran, että alue liittyisi myös Haaga-Helian/Messukeskuksen/kirjaston suuntaan jonkun verran luontevasti. Alikulusta saattaa olla tulossakin riittävän hyvä jalankululle, mutta nyt siihen tulee moottoritiemäinen Veturitie eteen.
Mutta eihän sinne saatu lähellekään mitään selkeää ruutukaavaa muistuttavaa, päinvastoin. Kauppakeskuksestakin on raportoitu hankaluuksia suunnistuksessa.
Kalasataman katuverkko ei ole ruutukaavaa, mutta mun mielestä kuitenkin suht selkeästi jalankulkijan hahmotettavissa, ainakin kun rakennustyömaista päästään.
Kauppakeskuksen sisätilat ovat luku sinänsä. Totesin jo Redi-ketjussa, että itse en arvosta tahallaan luotua sokkeloa laisinkaan. Vertaukset Italian vanhoihin kaupunkeihin inspiraationa ovat mielestäni ihan huuhaata, eihän tuo mitään Sienaa muistuta millään lailla, ja mielestäni arkkitehti on melko pöljä, jos muuta luulee.