- 26.10.19 13:44
#98770
Kävin eilen illalla katsomassa tilanteen Triplassa yli tunnin kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen ja hämmästyin, kuinka paljon väkeä siellä vielä oli. Aseman ja tapahtuma-aukion tiloissa ja ravintoloissa oli varmasti useita satoja ihmisiä. Tunnelma oli eläväinen, mutta ei levoton. Kuten Hesarin jutussakin todettiin, on vielä ennenaikaista sanoa, paljonko siellä on väkeä kuukauden tai vuoden kuluttua.
Katsoin karttaa ja pohdin, miksi Tripla voisi menestyä paremmin kuin Redi. Redi on metron varressa, ratikoita sinne ei vielä mene. Toisessa suunnassa kilpailijana on Helsingin keskusta, toisessa Itis, joka on huomattavasti Rediä suurempi. Kätevällä kävelyetäisyydellä ei asu vielä montaa tuhatta asukasta. Redistä itään on Kulosaari, jossa asuu pienen kunnan verran väkeä. Herttoniemestä on jo sama matka Itikseen kuin Rediin. Länsipuolelta Kallion seudulta metromatka on lyhyt, mutta kevyelle liikenteelle keskustan sisääntuloväylät luovat estevaikutusta. Muut suunnat kuin Redi ovat Kalliosta katsoen miellyttävämpiä kuljettavaksi. Ja onko Kallion väki kuitenkin enemmän sellaista, joka elää ja tekee ostoksensa korttelikaupungissa, verrattuna esimerkiksi radanvarsien lähiöiden väen elämäntapaan.
Tripla kilpailee Redin tavoin Helsingin keskustan kanssa, mutta esikaupunkeihin päin sieltä lähtee rata kolmeen suuntaan. Rantaradan varressa on samassa kokoluokassa oleva Sello, Vantaankosken radan varressa huomattavasti pienempi Myyrmanni ja myös pienempi Kaari kauempana radasta, Pääradalla Malmin ja Tikkurilan alakeskukset, mutta niissä ei ole suuria kauppakeskuksia. Jumbo on kätevästi saavutettavissa vain autolla. Kauppakeskusten sarjassa suuri on kaunista ja lähijuna nopea, joten Triplan voisi kuvitella saavan asiakkaita lähiöistä Vantaankosken radan ja Pääradan varrelta melko kaukaakin. Myös naapurissa Itä- ja Länsi-Pasilassa on jo nykyisin huomattava määrä asukkaita, joilta on puuttunut lähipalveluita. Näistä Tripla liikkeineen ja ravintoloineen on helposti saavutettavissa kävellen eikä muissa suunnissa kävelyetäisyydellä ole paljoa kilpailua. Triplaan päättyy myös useampi ratikkalinja. Messukeskuksen ja Hartwall Arenan tapahtumat tuovat säännöllisesti suuren potentiaalisen asiakasvirran Triplan luo.
Pienenä havaintona myöhäisillan ekskursiollani totesin, että Triplan suunnittelijoilta on jäänyt huomioimatta tai priorisoimatta kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen jalankulku juna-asemalta Prismaan, joka siis on auki kellon ympäri. Lyhyin reitti on mutkikas eikä lainkaan intuitiivinen. Se kulkee juna-aseman alla olevan tunnelin kautta Veturitielle, sieltä liikenneympyrän suojatielle, sitten takaisin kompleksin alle, mutta toisella puolella Veturitietä, jossa on ovi ensimmäisen kerroksen käytävälle. Opasteita ei näkynyt. Muita pidempiä reittejä kulkee Firdonkadun sisäänkäynnin kautta tai kiertämällä Pasilansillan kautta Pasilankadun sisäänkäynnille Länsi-Pasilan puolelle. Tänne helposti päätyy, jos yrittää ensin löytää reitin kauppakeskuksen sisältä asemahallin kautta. Autolla automarkettiin pääsee tavalliseen tapaan parkkihallista. Pääsyn suljettuun osaan kauppakeskusta esti ainoastaan siirrettävien tolppien välissä oleva nauha liukuportaiden edessä, joten osa hämmentyneistä asiakkaista näytti oikaisevan suljettujen kerrosten läpi.
Anna minun kulkea läpi nostokurkien metsän, nousevien kerrostalojen kanjonin kautta sinne, missä raideliikenne kerran vielä virtaa