Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arbs
#100162
Onko kellään kuvia tuosta Triplan pohjoispuolella olevasta junaradan ja veturitien välisestä seinästä? Miltä se mahtaa näyttää aseman alikulkutunnelin kohdalla?
Avatar
tekijänä veka
#100709
Ylempi kuva näyttää oivallisesti uuden Pasilan mittakaavan. 14-kerroksinen on tuossa maisemassa aika tavanomainen tönö, kun saman kokoinen jossain Jätkäsaaressa nousee esiin kohokohdaksi, vaikka sielläkin sentään rakennetaan totuttua korkeampaa kaupunkimaisemaa.
Janne_H tykkää tästä
tekijänä hmikko
#100711
^ Kaavamuutoksen hakemuksessa suunnittelijaksi näemmä merkitty Soini & Horto, eli Triplan suunnittelusta OMAn voittaman kilpailun jälkeen vastannut toimisto.
tekijänä bonk
#100714
on muuten suunniteltu suuri aukko tohon lastausalueille ton hybridikorttelin eteläisestä päästä. Suoraan Fidonkadun liikenneympyrästä. Tuleepa "kiva maisema" suoraan Triplan alakerran sisäänkäynniltä. No jos halutaan tietysti monenlaisille käyttäjille luoda toimintaedellytykset niin kai ihan hyvä. Toi eteläisen kyljen aukko vaan vähän yllätti.
tekijänä hmikko
#100715
bonk kirjoitti: 30.08.20 00:21 on muuten suunniteltu suuri aukko tohon lastausalueille ton hybridikorttelin eteläisestä päästä. Suoraan Fidonkadun liikenneympyrästä. Tuleepa "kiva maisema" suoraan Triplan alakerran sisäänkäynniltä. No jos halutaan tietysti monenlaisille käyttäjille luoda toimintaedellytykset niin kai ihan hyvä. Toi eteläisen kyljen aukko vaan vähän yllätti.
Muutoshakemuksen tarkoituksena on luemma muuttaa parkkijärjestelyä niin, että tuohon ei tule viisikerroksisen parkkitalon seinää Triplan sisäänkäyntiä vastapäätä. Eli ilmeisesti huonomminkin voisi olla kuin noissa havainnekuvissa.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100718
Taitaa Keski-Pasila olla aika menetettyä kaupunkia. Katsokaa hmikkon postauksen ekaa kuvaa, kuka haluaa oikeasti kulkea oikealla olevan pitkän muurin viertä? Tai kuka sen kummemmin haluaa ylipäänsä kävellä autojärjestelyiden keskellä? Harmi kyllä, joidenkin on myös työskenneltävä ja elettävä päivittäin tulevissa monumenteissa.
Avatar
tekijänä hylje
#100719
Pyöröovi kirjoitti: 30.08.20 13:22 Taitaa Keski-Pasila olla aika menetettyä kaupunkia. Katsokaa hmikkon postauksen ekaa kuvaa, kuka haluaa oikeasti kulkea oikealla olevan pitkän muurin viertä? Tai kuka sen kummemmin haluaa ylipäänsä kävellä autojärjestelyiden keskellä? Harmi kyllä, joidenkin on myös työskenneltävä ja elettävä päivittäin tulevissa monumenteissa.
Eiköhän näin lähellä keskustaa paikalle riitä asukkaita ja työpaikkoja vaikka puitteet eivät olisikaan täydellisiä. On tämä parempaa kaupunkia kuin historiallinen ratapiha.

Seuraavaksi vielä saman skaalan täydennysrakentamista Töölönlahden ja Meilahden suuntaan niin että Pasila olisi integroitu muuhun kantakaupunkiin eikä olisi ihmeellisten puistojen rajaama saari.
tekijänä hmikko
#100720
Pyöröovi kirjoitti: 30.08.20 13:22 Katsokaa hmikkon postauksen ekaa kuvaa, kuka haluaa oikeasti kulkea oikealla olevan pitkän muurin viertä?
Tarkoittanet töntsön postausta.

Muurimaisuus on tuossa tullut rakennuksen suunnittelijalle enimmäkseen annettuna. Veturitie on tehty siihen mihin on, ja kaavassa on määritelty, että alimmissa kerroksissa ei saa olla Veturitien suuntaan avautuvia asuntoja.

Tuon nyt haettavan kaavamuutoksen ajatus lienee sinänsä ihan hyvä, eli parkkijärjestelyn muuttaminen niin, että Firdonkadun julkisivusta saadaan vähemmän tyly vilkkaimman jalankulun kohdalla, eli Triplan sisäänkäyntiä vastapäätä ja puistoon menevällä reitillä. Voimassa oleva kaava siis on vuodelta 2017 ja siinä on jo tuo uusi asuinkortteli, mutta myös korkea parkkilaitos.

Mutta juu, kuten on moneen kertaan todettu, Pasila päätettin tehdä Veturitien ehdoilla, osin johtuen valtion vaikutuksesta maanomistajana. Asiaa sitten pahennettiin kauppakeskuskolossin umpinaisilla seinillä.
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä bonk
#100724
Eikö veturitie ole suunniteltu tuusulanväylän jatkeeksi keskustaan, muutettaisiin sisääntulon linjaa. Joskus oli tällaisia suunnitelmia, jolloin mäkelänkatu vapautuisi läpiajostaja mahdollistaisi lisärakentmaisen. Eikö siksi tuo veturitie ole suunniteltu hyvin autopainotteiseksi ja rakentaminen muurimaiseksi.

Pasilanväylä nimellä on ollut 2013
https://docplayer.fi/41390072-Pasilanva ... vitys.html
https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/y ... s_SITO.pdf
tekijänä Domo
#100725
Tuossa Töntsön postaamassa kuvassa oikealla oleva muuri on ratapihan jo olemassa oleva tukimuuri, sille ei paljon enempää ole tehtävissä. Rakennukset sen vastapäätä ovat kuin tinasotilaat ruotuojennuksessa samoissa univormuissaan, jotka osaltaan lisäävät koko Keski-Pasilan jättimäistä monoliittimäisyyttä. Lisäksi Bonavan pikkutorni on käynyt läpi halpuutuksen, jos vertaa aikaisempiin kuviin paikalle suunnitellusta rakennuksesta.
tekijänä Hmm
#100808
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006630344.html

Helsingin kaupungin ja rakennusyhtiö YIT:n kiista Pasilaan suunnitteilla olevista Trigoni-tornitaloista näyttää ajautuneen pahaan takalukkoon. Samalla rakentamistöiden aloittaminen siintää edelleen tulevaisuudessa.

Pasilan tornialueen asemakaavoituksesta vastaavan arkkitehti Ville Purman mukaan osapuolet ovat jo pääsemässä sopimukseen talojen tulevista korkeuksista, mutta suurena kiistakapulana ovat nyt leveydet – tai kuten Purma itse sanoo, tornitalojen ”paksuus”.

”YIT alkoi yllättäen keväällä ajaa sitä, että taloista tulisi huomattavasti paksumpia kuin heidän alkuperäisessä kilpailuehdotuksessaan”, Purma sanoo.

Purman mukaan kaupunki tuli asiassa vastaan kompromissiehdotuksen kanssa, mutta YIT ei juuri anna periksi vaatimuksistaan.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#100810
^ Ihmettelinkin tässä ketjussa heti kilpailun ratkettua, että miten YIT:n vetämä konsortio ehdottaa kolmion muotoisia rakennuksen pohjia, kun ne ovat aivan ilmiselvästi epätaloudellisia. YIT:n kaltaisen putiikin luulisi osaavan näitä laskea. No, näköjään on laskettu. Mahdettiinko kilpailussa tehdä tietoinen vedätys, eli esitettiin hoikempia torneja kuin oli todellisuudessa halua rakentaa? Suunnittelu-toteutuskilpailun tarkoitus on nimenomaan välttää tämänkaltaisia ongelmia ja valikoida ehdotuksia, joiden toteuttamiseen osallistuva konsortio on sitoutunut.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 106