Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä pallo
#98710
Jokos on talolaisten kokemuksia triplasta saatavilla? Tuleeko menestymään? Tampereen suunnalla ainakin uusilla ostareilla tuntuu olevan vaikeaa (elo romahti täysin, ratinakaan ei taida ihan niin paljoa vetää kun odotettiin).
tekijänä Sam33
#98713
pallo kirjoitti: 18.10.19 14:30 Jokos on talolaisten kokemuksia triplasta saatavilla? Tuleeko menestymään?
Kävin tänään nopeasti päivällä kävelemässä keskuksen läpi ja tilat olivat kyllä ihan kohdillaan, ja itselle jäi ainakin ihan positiiviset fiilikset. Varmasti tulee liikkeitä jotka eivät menesty mutta ne varmasti on ihan liikkeistä johtuvia syitä tai huonosti valittuja sijainteja keskuksen sisältä. Liikkuminen vaatii kyllä totuttelua yhtä lailla kuin Redissä, mutta ainakin aseman alueella kulku oli helppoa vrt Redissä, josta metron kulkusuunnan vaihtaminen tai bussiin vaihtaminen on melko hankalasti toteutettu.

Itseä jää mietityttämään tuo että riittääkö Triplan autopaikat asunnoille, kauppakeskukselle sekä toimistojen 5000 työntekijälle? YIT:n ajatus oli myös että tornialue hyödyntää saman parkkihallin paikkoja. Totuus lienee kuitenkin se että autolla liikkuvat on niitä jotka ostavat kerralla enemmän, vaikka julkisilla yhteyksillä saadaankin paljon ihmisiä paikalle.

Triplan startti näyttäisi olevan myös melkolailla parempi kuin Redissä, jossa kävi 10 pv aikana 350 000 ihmistä kun Triplassa kävi jo torstaipäivänä 145 000 ja oman huomion mukaan tämä päivä ei tuosta kyllä paljon huonommaksi jää.
Avatar
tekijänä hylje
#98714
Triplan pysäköintilaitoksen riittävyys ratkennee hinnoittelulla. Se on jonkin verran suolaisempi kuin läheisten Hartwall Arenan ja Messukeskuksen laitoksilla. Joka toisaalta on myös tärppi esimerkiksi Triplan toimistoissa työssäkäyville ja päivävieraileville. Lisäksi Länsi- ja Itä-Pasilassa on myös muita pienempiä pysäköintilaitoksia. Pysäköinnin puute lienee viimeinen asia josta kannattaa Pasilan rakentuessa huolestua.
tekijänä Sam33
#98715
hylje kirjoitti: 18.10.19 21:13 Triplan pysäköintilaitoksen riittävyys ratkennee hinnoittelulla. Se on jonkin verran suolaisempi kuin läheisten Hartwall Arenan ja Messukeskuksen laitoksilla.
Paikkoja toki on Pasilassa, mutta kysyntäperusteinen hinnoittelu ei tässä oikein toimi, sillä kauppakeskuksen asiakkaat eivät aja autoa muualle kuin ko. parkkihalliin. Jos se on liian kallis tai täynnä, niin eivät aja viereiseen halliin vaan vaihtavat kokonaan paikkaa. Triplan parkkikysymys voi ratkaista monen esimerksiksi tripla/jumbo-akselilla asuvan suunnan Vantaalle, jos pysäsäköinti Triplassa alkaa maksamaan yli 10 euroa. Jumbossa on heittämällä pk-seudun euromääräisesti isoimmat ostokset per asiakas, joka selittynee juuri autovoittoisella asiakaskunnalla. Eli ei autoja voi täysin unohtaa, jos myyntiä haluaa tehdä.

Mutta vaikea kysymys sillä liian alhaiset hinnat tai lepsu pysäköintipolitiikka tuolla paikkaa täyttää hallin helposti autoista, jotka eivät keskukselle mitään tuota.
Avatar
tekijänä hylje
#98716
Jos Triplan pysäköinti menee täyteen useamman euron tuntihinnalla, ei liene kovin vakava ongelma että asiakkaita riittää Jumbollekin.
tekijänä hmikko
#98717
Sam33 kirjoitti: 18.10.19 21:33 Paikkoja toki on Pasilassa, mutta kysyntäperusteinen hinnoittelu ei tässä oikein toimi, sillä kauppakeskuksen asiakkaat eivät aja autoa muualle kuin ko. parkkihalliin.
Äkkiseltään vois luulla, että työntekijät ja kaupan asiakkaat on tarvittaessa suht helppo erotella toisistaan ajankäytön mukaan. Ts. työpäivän mittainen parkkeeraus sen hintaiseksi, että työssä käyvät vapauttavat paikkansa kauppakeskuksen asiakkaille ja menevät naapuriin parkkiin. Toisaalta nuo toiminnot taitavat lomittua itsestäänkin aika hyvin, eli kauppakeskuksen vilkkain aika on virka-ajan jälkeen.
tekijänä hmikko
#98719
Krio kirjoitti: 19.10.19 02:18 Rakennusten ulkonäölle varmaan vetäisee tänäänkin käteen, kun on niin suomalaista ja SAFA pistää tuhat palkintoa päälle.
Triplan julkisivut vastaavat varsin tarkasti hollantilaisen toimiston kilpailuehdotusta. Epäilen vahvasti, että SAFAn palkintoja ei ole tulossa.
Avatar
tekijänä Krio
#98720
hmikko kirjoitti: 19.10.19 02:25
Krio kirjoitti: 19.10.19 02:18 Rakennusten ulkonäölle varmaan vetäisee tänäänkin käteen, kun on niin suomalaista ja SAFA pistää tuhat palkintoa päälle.
Triplan julkisivut vastaavat varsin tarkasti hollantilaisen toimiston kilpailuehdotusta. Epäilen vahvasti, että SAFAn palkintoja ei ole tulossa.
Antavat varmaan jonkun alvaraalto-henkisen palkinnon kuitenkin kaupunkikuvan tappamisesta.
tekijänä järvellä nukkuva
#98721
Paljon asiaahan tuossa jutussa oli. Pari kertaa pikaisesti käyneenä voisin sanoa myös, että sitä oli tungoksessakin suhteellisen selvillä siitä missä sattui olemaan. Redissä käydessä olin vähän jo etukäteen hymyillyt eksyneille ihmisille, mutta olihan siellä oikeasti hieman vaikea suunnistaa. Tapiolan metroaseman sisäänkäynnit ovat vielä astetta haastavampi seikkailu. Tripla tuntui jo nyt avaralta ja aika loogiselta, ja siinä helpottaa sekin että uuden aseman kuutiomainen tila muistuttaa kovasti vanhaa asemaa.

Reikäseinistä en ihan äkkiseltään tykkää, mutta muutenhan rakennuksen julkisivu näyttää mielestäni paremmalta läheltä kuin kaukaa, ja sitätilatkin ovat lyhyellä otoksella ok. Kompleksi selvästi näyttää Pasilalta ja ottaa ratapihan ja ympäröivänkin alueen haltuun. Onhan tuo järkyttävä kulutuskulttuurin temppeli, mutta kun liikkeitä ja on törkeän paljon, niin kaikki ei sentään ole aivan samaa kuin jokaisessa muussa kauppakeskuksessa. Mutta en tiedä onko se nyt hienompaa mennä kauppakeskukseen syömään kuin ostamaan krääsää. Vaikka eipä kai Tripla oikeastaan edes kilpaile Helsingin keskustan kanssa.
Avatar
tekijänä Metropolitan
#98726
Kävin eilen illalla toisen kerran Triplassa. Kiertelin paljon rakennuksen keskeneräisissä ulkotiloissa. Korkealle ja leveälle jatkuvat suorakulmiot, niin sadoittain toistuvissa ikkunoissa kuin suurten ja toisiinsa nähden poikittaisten rakennusmassojen muodossa, eivät yrittäneet tavoittaa ihmisen mittakaavaa, vaan saivat minut ihmettelemään pienuuttani seisoessani tuon monumentaaliselta taulukolta näyttävän suurkaupungin koneen terassilla. Syksyisen illan tihkusateessa kolkko megakompleksi ilmensi minulle dystopiaa: miten paljon ruuhkaa ja melua tämä keskeneräisyydessään pimeä ja muodoltaan eloton jätti sisälleen kätkikään. Samalla se oli jännittävää ja kiehtovaa.

Kuvittelin mielessäni tien toiselle puolen Trigonin tornit. Vielä korkeammalle jatkuvat suorakulmioiden jonot saisivat aikanaan tämän vieressäni olevan jättiläisen näyttämään pieneltä. Suurissa massoissa pysty- ja vaaka-asennoissa toistuvat suorakulmiot, kaikessa ylettömyydessään ja yksinkertaisuudessaan, muodostaisivat tulevaisuudessa ympärilleni suuren veistoksen. Triplan vaakasuuntaiset rakennukset kaipaavat vierelleen pystysuuntaiset tornit, jotta sommitelma toimii. Yhdessä ne muodostavat ympäristön, joka on tuntemalleni Helsingille vieras ja jonka toivoisin jäävän paikkana ainutkertaiseksi, mutta jonka megalomaanisen mittakaavan äärelle varmasti tulen kerta toisensa jälkeen ihmettelemään ja ihastelemaan pienuuden tunnetta.

Olisin itse suunnitellut Triplan paikalle korttelikaupunkia. Kenties ostoskeskuksen, joka muistuttaisi tavallista kävelykatua, mutta korkealla talojen julkisivujen yläpuolella kaartuva lasikate loisi sille ikuisen kesän, niin kuin myös kadun varren aukioille, katukahviloihin ja puutarhoihin. Monikerroksisten kortteleiden katoilta nousisivat sirot tornit, jotka lisäisivät tehokkuutta näin auttaen rahoittamaan kalliin rakennuskompleksin. Tässä kauppakeskuksessa olisi tehty kompromissi kävijöiden reittien optimoinnista mahdollisimman monen liikkeen ohi. Sen sijaan paikasta olisi tehty niin kaunis ja viihtyisä, että se olisi nähtävyys itsessään, ja pyrkisi tällä asettumaan omaan luokkaansa pääkaupunkiseudun ostoskeskusten joukossa. Voi toki olla, että konseptia ei saisi taloudellisesti kannattavaksi.

Tripla markkinoi itseään erityisenä, mutta itsekorostavassa markkinointipuheessaan se korostaa lopulta geneerisyyttään, sillä jokainen uusi kauppakeskus on “se paikka”. Mall of Tripla ei ole sisätiloiltaan ylellinen kuin Tukholman Mall of Scandinavia, avara, valoisa ja selkeä kuin Itis tai Jumbo, mutta ainakin tyylillisesti trendikäs se on. Paljon käytetyillä tummemmilla sävyillä on haettu intiimimpää tunnelmaa, vaikka myös korkeita tiloja löytyy paljon. Valoilla ja pinnoilla leikitellään. Kulttuuria korostetaan. Tripla haluaa olla sopivasti hipsteri, vaikka en usko jättiostarin tässä sarjassa voivan haastaa vanhojen kortteleiden kivijalkakuppiloita ja rouheita teollisuusympäristöjä. Helppoa sinne kuitenkin on mennä. Alun uutuuden ihmettelyn jälkeen sinne tuskin mennään muusta syystä kuin helppoudesta, mutta se saattaa riittää menestykseen. Olkoon tämä kaupungin viimeinen jättiostari. Pasilan uudesta keskustasta muotoutuu Helsingin oma La Défense, joka on autotunneleineen ja kertakäyttövaatekauppoineen monumentaalinen kaiku ajasta ennen ilmastonmuutosta ja korttelikaupungin uutta tulemista.
Janne_H, Arska, hmikko ja 10 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Metropolitan
#98770
Kävin eilen illalla katsomassa tilanteen Triplassa yli tunnin kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen ja hämmästyin, kuinka paljon väkeä siellä vielä oli. Aseman ja tapahtuma-aukion tiloissa ja ravintoloissa oli varmasti useita satoja ihmisiä. Tunnelma oli eläväinen, mutta ei levoton. Kuten Hesarin jutussakin todettiin, on vielä ennenaikaista sanoa, paljonko siellä on väkeä kuukauden tai vuoden kuluttua.

Katsoin karttaa ja pohdin, miksi Tripla voisi menestyä paremmin kuin Redi. Redi on metron varressa, ratikoita sinne ei vielä mene. Toisessa suunnassa kilpailijana on Helsingin keskusta, toisessa Itis, joka on huomattavasti Rediä suurempi. Kätevällä kävelyetäisyydellä ei asu vielä montaa tuhatta asukasta. Redistä itään on Kulosaari, jossa asuu pienen kunnan verran väkeä. Herttoniemestä on jo sama matka Itikseen kuin Rediin. Länsipuolelta Kallion seudulta metromatka on lyhyt, mutta kevyelle liikenteelle keskustan sisääntuloväylät luovat estevaikutusta. Muut suunnat kuin Redi ovat Kalliosta katsoen miellyttävämpiä kuljettavaksi. Ja onko Kallion väki kuitenkin enemmän sellaista, joka elää ja tekee ostoksensa korttelikaupungissa, verrattuna esimerkiksi radanvarsien lähiöiden väen elämäntapaan.

Tripla kilpailee Redin tavoin Helsingin keskustan kanssa, mutta esikaupunkeihin päin sieltä lähtee rata kolmeen suuntaan. Rantaradan varressa on samassa kokoluokassa oleva Sello, Vantaankosken radan varressa huomattavasti pienempi Myyrmanni ja myös pienempi Kaari kauempana radasta, Pääradalla Malmin ja Tikkurilan alakeskukset, mutta niissä ei ole suuria kauppakeskuksia. Jumbo on kätevästi saavutettavissa vain autolla. Kauppakeskusten sarjassa suuri on kaunista ja lähijuna nopea, joten Triplan voisi kuvitella saavan asiakkaita lähiöistä Vantaankosken radan ja Pääradan varrelta melko kaukaakin. Myös naapurissa Itä- ja Länsi-Pasilassa on jo nykyisin huomattava määrä asukkaita, joilta on puuttunut lähipalveluita. Näistä Tripla liikkeineen ja ravintoloineen on helposti saavutettavissa kävellen eikä muissa suunnissa kävelyetäisyydellä ole paljoa kilpailua. Triplaan päättyy myös useampi ratikkalinja. Messukeskuksen ja Hartwall Arenan tapahtumat tuovat säännöllisesti suuren potentiaalisen asiakasvirran Triplan luo.

Pienenä havaintona myöhäisillan ekskursiollani totesin, että Triplan suunnittelijoilta on jäänyt huomioimatta tai priorisoimatta kauppakeskuksen sulkemisajan jälkeen jalankulku juna-asemalta Prismaan, joka siis on auki kellon ympäri. Lyhyin reitti on mutkikas eikä lainkaan intuitiivinen. Se kulkee juna-aseman alla olevan tunnelin kautta Veturitielle, sieltä liikenneympyrän suojatielle, sitten takaisin kompleksin alle, mutta toisella puolella Veturitietä, jossa on ovi ensimmäisen kerroksen käytävälle. Opasteita ei näkynyt. Muita pidempiä reittejä kulkee Firdonkadun sisäänkäynnin kautta tai kiertämällä Pasilansillan kautta Pasilankadun sisäänkäynnille Länsi-Pasilan puolelle. Tänne helposti päätyy, jos yrittää ensin löytää reitin kauppakeskuksen sisältä asemahallin kautta. Autolla automarkettiin pääsee tavalliseen tapaan parkkihallista. Pääsyn suljettuun osaan kauppakeskusta esti ainoastaan siirrettävien tolppien välissä oleva nauha liukuportaiden edessä, joten osa hämmentyneistä asiakkaista näytti oikaisevan suljettujen kerrosten läpi.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#98781
Kävin eilen illalla todella pikaisesti Pasilan asemalla. Saavuin sporalla lännestä ja poistuin junalla keskustaan. Pasilan silalla oleva katosalue näyttää mm. valaistuksen ansiosta komealta. Varsinkin kaukaa vaikutelma on hieno. Toistaiseksi eivät kestä lähempää tarkastelua vaiheessa olevan rakentamisen takia. Sääli, että niiden funktio on lähinnä pelkästään ohjata jalankulkija visuaalisesti pysäkeille. Pysäkkialueelle ne eivät ylety eikä muotonsa takia tarjoa muutenkaan suojaa eli vaakasuorasta tihkusateesta saadaan jakossakin nauttia pysäkeillä.

Tuulikaapista kun päsee asemarakennukseen on tilan avaruus ensimmäinen vaikutelma. Tässä osassa asemahallia on tarpeeksi tilaa ihmismassojen liikkua eri suuntiin. Detaljeiltaan ja kattorakenteiden muodolta uusi asema jää selkeästi vanhaa huonommaksi. Tämä on vain tylsä laatikko, edellisessä oli herkkyyttä ja luonnonvaloa oli käytetty hienosti hyväksi.

Siirryttäessä kohti laitureille meneviä liukuportaita käy ilmi, että edellisen aseman huonoja puolia ei ole korjattu. Aula-/käytävätila liukuportaiden edustalla on liian ahdas. Liukuportaiden edustalle ei ole ahtaasta tilasta johtuen mahtunut kuin pieniä tv-näyttöjä kertomaan junien lähtöaikoja. Tähän olisi selkeästi kaivannut avaraa hallia. Ahdasta tilavaikutelmaa pahentavat liiketilojen seinät yms. Laiturille vievien tavallisten portaiden seinät ovat umpinaisia ja osaan menemistä rajoittaa vieläpä toiselle sivulle tehty liiketila. Tuntuu, että tässä on maksimoitu kaupallinen pinta-ala aseman toimivuuden kustannuksella.

Tässä vielä osa pohjapiirroksesta. Liukuportaat kuvan yläosassa ja normaalit portaat keskiosassa.
Kuva
Clepe tykkää tästä
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 106